Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: allmänt
Läst 5440 ggr
LindaBlomberg
0

Köra med "märkeslös" sulky

Vår ekipagekontrollant på Visby har påtalat att vi inom ponnytravet inte får köra med märkeslösa sulkies, dvs "Persen" vagnarna skulle inte vara ok inte heller våran gamla omlackade championvagn! Dock ska tydligen banan tillhandahålla sk. märkessulkies till ponnysarna som man ska få låna.

Är det några fler som hört talas om detta?

ryttarn
0

Vad jag erfar har SPTFs styrelse fått en förfrågan i detta men sagt nej till ekipagekontrollanternas önskemål . De regler som finns i våra utrustningsbestämmelser är dom som gäller. Att kräva att vi skulle byta 80% av alla sulkysar skulle troligen ta död på ponnytravet.

Däremot kan en ekipagekontrolant underkänna en sulky om han eller hon anser att den är farlig eller inte följer bestämmelserna. Om man har speciell anledning, tex handicap, och måste ha en sulky som i andra samanhang skulle anses "suspekt" kan man be om dispans.

Utrustningsbestämmelser 2009

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

LindaBlomberg
0

Ok. Då kan hon kansk einte vara riktig tinförstådd med detta. Dock har vi påpekat att det borde räcka att vagnen följer de bestämmelser som redan finns och att den inte är "farlig" men hon hävdar fortfarande att vi ska köra med märkesvagnar.

Dock arbetar hon när vi har insprängda russlopp på visby så hon kanske inte är påläst helt enkelt..Flört Men det är inte roligt att höra att ens vagn inte är ok att man borde köpa en ny för hur mkt pengar som helst, då får jag nog sälja min häst och ha en vagn istället..

ryttarn
0

#2 Jag tycker du bör skicka ett mail till Arne Florqvist om detta. Ekipagekontrollanter kan inte hitta på egna regler…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Jennie_A
0

Undrar om det var samma ekipagekontrollant på Visbytravet som tvingade Jonas att köpa nya skor i travshopen, för att han inte hade klack på sina skor (han hade inga andra skor med sig, och hade kört med sina skor i alla tidigare starter på andra banor…). Skor utan klack ansågs inte som lämplig fotbeklädnad enligt denne! Också i samband med insprängt lopp.

johannaolofsson
0

#4 Ja det är troligtvis samma. Hon är STENHÅRDFlört

Det här med vagnarna är helt sjukt tycker jag, så länge de håller kraven för säkerheten så borde det väl ändå duga? Helt sjukt att det ska vara "märkes sulkys"

juliapettersson
0

#4, har också blivit tillsagd om det på Visby, men står det inte att man ska ha klack i reglementet?

Jennie_A
0

#6 Nope, det står bara "lämplig fotbeklädnad" (Om du rider så ska du dock ha klack enl reglementet)

plutten-92
0

de e ganska kul de där med sko med klack när man rider… man får ju rida i galoppstövlar och dom har ingen klack. kanske skulle testa att rida i pumps en gång å säga att de e ju faktiskt skor me klack ;)

SandraErikssonn
0

#8, en gång då jag red på bergsåker så var det dom som red i galoppstövlar och blev tillsagda där att dom inte skulle få ha dom på sig, fick dock det för den gången.

LindaBlomberg
0

# 4 Känner till fler som fått göra samma sak.. Dock hade hon otruen att travshopen inte hade några skor i hennes storlek så hon fick köpa ett par dyra skor som inte passade för att kunna få starta…

Tusen
0

Tänk att det alltid ska finnas personer som tycker om att leka allsmäktiga. Hur kan det vara så roligt att sätta dit folk istället för att hjälpa till. HAr själv varit ekipagekontrollant i månnga år och tyvärr var det många av mina kollegor som inte läste på reglementet ordentligt. Hade oftast med mig det till tävlongar för att visa på vad som stod då det blev problem.

Ylva_87
0

Jag har också blivit tillsagd om skor på Visby, hade som tur var ridskorna i bilen så ja kunde byta. Nu mer vet man om det och tar med sig ridskor när man kör på gotland, men visst är det konstigt att det är en regel som baar gäller där.

Karsk
0

jag tycker alla ska ha bra skor på sig när man kör. jag kör alltid i mina ridskor. i stortrav måste man ju också ha ordenliga skor så varflr inte i ponnytrav? de flesta kör ju i vanliga tennisskor och det tycker jag inte är så bra.

NatthaBlom
0

#8 det finns på vissa galoppstövlar en minimal klack, men det är en klack, ingen har sagt hur hög den ska vara, trots det blev iaf 2st ryttare tillsagda på bergsåker i våras.

ryttarn
0

#13 Vad är det för fel på tennisskor? Ok om man kommer i sandaler eller träskor, men skillnaden mellan ett par jodpurst (stavning?) och ett par tenniskor när man kör  kan jag deffinitivt inte se. Förklara gärna hur du ser på det.

Jerker Klang,

www.isil.se

NatthaBlom
0

Jag tkr det funkar bra att köra i gympadojjor :)

Tusen
0

#13 Faktum är att det i stortravet oftast är en mycket mer generös tolkning av reglementet än vad detär i ponnytravet.

I reglementet står endast "lämplig fotbeklädnad" inget om det ska vara klack eller inte. Träslor står som exempel på dåliga skor, och det får man väl hålla med om. Däremot är gymnastikskor helt okej. H*n på Visby måste vara dåligt påläst eller elak, då h*n verkligen går in för att sätta dit folk för regler som inte finns.

MartinaFrick
0

Sånt där tycker jag bara är löjligt. Men det finns ju vissa regelälskare som läser innantill bara för att. Jag har en märkeslös sulky som jag kör med hemma, i snabbjobb och så, och jag kan inte hitta någon fel i att använda den i löp. Dock då med ditsatta hjulskydd, vilket är det enda den saknar. Vad gäller skor tycker jag att skor med klack främst förknippas med ridning, monté o.s.v och jag kan inte se att det skulle hända en olycka för att man kör i gympaskor.

kevin
0

Man får köra i gympaskor.

Det är när man rider man måsta ha klack och det räcker med jodpurs man måste inte ha höga skaft.

hermitage
0

så man får köra i skor utan klack??

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

NatthaBlom
0

#20 ja det får du

Karsk
0

Som att stortravet har "ridskor" har jag alltid tänkt att vi också ska ha det. men de flästa av oss som kör ponny har ju gympaskor. Därför trodde jag att vi också skulle ha "ridskor" på oss när vi kör. Men det verkar ju vara lite olika på olika banor.

CarolaCarro
0

Ja har kört i gympaskor på stortravet med denna kontrollant och hon har aldrig sagt något till mig….

Karsk
0

#23 okej.. då kanske det är samma regel där att man får nästan ha vilka skor man vill

stallnysater
0

Då får man hoppas att inte Björn Goop behöver köra lopp på Visby när det är dåligt väder… För jag har sett honom köra i vanliga gummistövlar vid dåligt väder……

Som alla andra sagt så står det inget i vårat reglemente att ponnisarna måste köra i märkesvagnar….
Jag vet att inom stortravet måste alla NYA vagnar godkännas innan de används i lopp, något som ponnytravet inte har!

Säg att man köper sig en äldre royalvagn… Och man sedan målar om den… Får man då inte använda den för att det inte står Royal på vagnen?? Tycker det är helt sjukt att ekipagekontrollanten vid insprängda lopp inte är insatt i ponnyreglementet.

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

CarolaCarro
0

#24 ja pratar om samma kontrollant som alla andra här ute..Ja har vart på en denne person x antal gånger innan att man får köra i gympaskor.. Därför har denne person aldrig snäst till mig på banan..

DubbelE
0

ojojoj vilken tant, hade jag råkat ut för henne hade jag blivit väldigt putt då jag lackat om båda mina sulkys och nästan alltid kör i gympaskor. Foppatofflor, träskor, sandaler osv är inte lämplig fotbeklädnad men gympaskor som sitter bra på foten o är hela är endå lämpig fotbeklädnad.

Jag tycker dock inte om den minimala klacken som ibland är på galoppstövlar. Jag har sett och varit med om för mycket ridolyckor.

LindaBlomberg
0

# 26 Det är de senaste två åren som jag har märkt av mest om skor med klackar.  Kolla länken http://www.grtk.se/info.htm där GRTK säger att klack måste finnas på skorna när man kör!

Teja-Bea
0

I montéreglementet står det att man ska ha sko med klack och skaft. Vad innebär detta "skaft"? Måste det vara en ridstövel? halva vaden? jodpush - är det ok? Någon som vet?

Tråkigt när det är tolkningsfrågor i reglemntet…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

CarolaCarro
0

#27 Står inget om klack i reglementet de är väl ändå det vi går efter el???

CarolaCarro
0

De senaste 2åren jaläst så står det inget om klack vid körning men vid monte

agnes_S
0

Grtk's hemsida hänvisar ju faktiskt till reglementet, men jag har inte lyckats hitta något om skor med klack. Men har iofs inte letat så noga.

Men det verkar ju riktigt dumt om man endast ska få köra med märkessulkys. Vad ska då gälla tex för ommålade som någon sa? Vi har ju riktlinjer för hur sulkysarna ska se ut, räcker inte det?

CarolaCarro
0

#32 Ja de gör ju de.. Men ja har läst 08 och 07 reglemente där står det inget med klack på kusken men ryttaren.. Kanske står i årets reglemente och det har ja inte..

SandraErikssonn
0

# 29, skaft är väl lika med ridstövlar eller chaps. Vet dock inte hur höga dom måste vara men galoppstövlar täcker väl inte hela vaden?

plutten-92
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en galopp stövel täcker iprincip hela vaden, men de finns ju många som inte har stövlar eller chaps.

SandraErikssonn
0

Läste nånstans att den inte behöver täcka hela vaden utan bara vristen, för att det var många som red i bara gympaskor med klack förut så då kom den regeln.

om jag nu inte minns helt fel om vad som stod,

StuteriSolo
0

I reglerna för monté står att man ska stövlar eller ridskor med skaft, det ska täcka vristen. Är ridskon lägre måste man ha shortshaps. För övrig körning är det "lämplig fotbeklänad" som gäller och inget annat.

Det är samma regler oavsett om du kör häst eller ponny, och oavsett var ilandet du startar.

Belindaa
0

Men va? Obestämd Inte få köra med märkeslös sulky? det var det mest…korkade jag hört.
Det innebär alltså att om jag har en Championsulky som jag målat om kan jag inte starta med den för att championloggan inte syns? sjukt!

palomia
0

Det är väl inte märket som måste synas direkt men det har florerat bra många mysko hemmabyggen som inte är regelmässigt bygda och de är dessa man vill få bort. Om man kommer med en omlackad vagn, royal, champion, grafström….. är modellen redan godkänd. Vänd på det, en livsfarlig hemmagjord vagn blir inte mer lämplig för att man sätter dit ett märke…

Perse'nvagnarna har inte rätt avstånd vid vissa stag vilket kan medföra att andra hästar kan trampa upp och igenom dom därför är dom inte godkända.

ryttarn
0

#39 Ett "livsfarligt" hemabygge släpps inte igenom då det inte följer reglerna som finns. Men ett "proffesionellt" hemabygge kan vara minst lika bra som någon av märkesvagnarna. Detta med märkessulky är en regel som inte finns och förslaget som kom till SPTFs styrelse angående detta antogs inte. Det är altså fullt tillåtet att köra med vilken vagn som helst så länge de följer reglerna i utrustningsbestämmelserna. Allt annat är dumma påhitt av översittare som inte kan reglementet.

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

#40 Är ju det jag skriver, en Champion är resultatet av ett proffesionellt hemmabygge t.ex. och framför allt en av dom bättre.

Kima
0

Man får väl inte alls köra i gympaskor? Jag har blivit tillsagd många gånger att byta skor då jag har kört i bra och rejäla gympaskor.

CarolaCarro
0

#42 Har alltid kört i gympaskor…

BoysonII
0

när jag tog licens -07 lärde jag mig att man nt fick köra utan klack.. och jag har sätt många köra utan klack, alltså bara i gympa skor. Jag själv kör själv alltid med klack.. Men jag vet nt varför man måste köra i klack!

bea28
0

det mest korkade jag hört, det där att man inte får ha en märkeslös sulky! har ju själv en märkeslös, men den används bara när det behövs… vad skulle den där kvinnan säga då, om man har en märkeslös sulky? att man inte får starta?

Angående klack eller inte; själv kör jag helst i skor med klack och lite högre skaft. Anlednignen är att fotstödet skaver in mot fotleden annars x) ser däremot ingen fara med att köra i gympaskor. Och ingen borde ju bli tvingad att köpa nyha skor för hundratalskronor ! :O

SandraErikssonn
0

#45 jag har samma "problem" som du. Kör alltid i typ stallskor annars skaver fotstöden.  Håller med, det är lite sjukt. Om man inte har med sig så mkt pengar den dagen då? Får man inte starta då?

bea28
0

#46 om det nu finns en sån regel borde man inte bli ålagd att köpa skor samma dag, utan kanske bara få en tillsägelse om att man ska åtgärda problemet tills nästa tävling. Då har man gått om tid att köpa nya skor eller hitta en kompis attlåna skor av..

SandraErikssonn
0

#47, var det inte det dom skrivit eller har jag läst helt tokigt? Att nån hade fått gå och köpa skor?

AK47Kalashnikov
0

#47 Jag blev det, så tydligen är det så! =C

Tillbaka till vagnarna!

Egentligen, med risk för att bli lynchad, så tycker jag att det borde finnas ett system med godkända vagnar. Kanske inte "märkesvagnar", men att en ekipagekontrollant gick igenom vagnarna och kontrollerade att de håller tävlinggstandard. Har sett mycket skit, rent ut sagt, som rullar runt på banorna, och argument såsom "att vagnen håller angivna mått" är otillräckliga. Ska man tillåtas att köra runt i en vagn med ruttna skacklar, eller som håller såpass dålig järnkvalitet att skaklarna viker sig, bara för att de håller måtten?!

De körhjälmar vi använder, och de säkerhetsvästar vi rider i ska vara godkända, så varför inte tillämpa något liknande system på vagnar?

bea28
0

AK.. hade inte vi en sån kontroll för några år sen? när ekipagekontrollanten kollade på allas vagnar, och sedan påpekade brister. jag kommer iaf ihåg att vi fick sätta dit några stänger på våra vagnr, eftersom att det var för stora mellanrum.. jag tycker att dessa kontroller borde ske varje år åtminstone!

ryttarn
0

#50 Den typen av kontroller brukar dyka upp med jämna mellanrum.

Vi kör med två st Kumla Sulkysar, skulle kravet på märkessulky införas, vilket det inte kommer göra, skulle vi garanterat lägga av. Kumlasulkyn tillverkas inte längre, vilket gör det omöjligt att få till ett typgodkänande, att köpa nya sulkysar för 10´- 20´kr st är inte aktuellt. Snacka om att ponnytravet isåfall skulle gå från en "folksport" till en "snobbsport". Ungefär som ridning och körning har tendenser att vara……

Jerker Klang,

www.isil.se

AK47Kalashnikov
0

#50 Ahh.. Just det! Jag tror att sådana kontroller gjordes under 90-talet också, kommer dock inte riktigt ihåg. Håller med! En gång om året hade varit perfekt!

bea28
0

#52 då hade man juh sluppit några otrevliga överraskningar… en sån kontroll innan säsongen börjar :)

Tusen
0

Läser man reglementet står allt om hur en sulky ska se ut. (Titta på SPTF´s hemsida under dokument). Då det gäller skor är det så att klack behövs endast i monté (står också i reglementet) och skaft räcker till vristen. (Är förtydligat under frågor och svar på SPTF´s sida)

AK47Kalashnikov
0

#54 Om du läser propositionerna så ser du att Visbytravets tävlingar ihop med stora travet följer STC's reglemente (om det är totospel d.v.s). Jag har dock inte hittat något i det reglementet (HELLER) om skor med klack.

Ja, det står om gaffelhöjd, hjulsidor etc, men ingenting om den övriga konstruktionen. Du kan i princip köra med en sulky som är gjord av "blötjärn" så länge den håller måtten!

Jag har hitintills aldrig sett ett varmblod med ett hemmabygge till vagn på tävling…!!

Pinto_4ever
0

vaahh?… det verkar konstigt! varför ska man inte få köra med märkes lösa sulkysar?  måste man ha en sulky med märke, dom brukar oftast vara dyrare också! tex. om det kommer nya ponnytravkuskar kanske dom inte vill köpa en tex. Royal sulky för flera flera tusen, dom kanske vill börja lite "försiktigt", om ni förstår hur jag menar?!

bea28
0

angående skorna, så här stod det på GRTKs hemsida: "

Skor vid tävling. Viktigt att ponnykuskar kör med skor med klack på tävlingar, (står i reglementet). Extra kontroll skall ske framöver"

Om det som skrivits här inne tidigare stämmer, är inte den här infon felaktig då??? Nu är jag RIKTIGT förvirrad!

Belindaa
0

#57 det lät riktigt skumt! Tyst

Pinto_4ever
0

alltså jag har hört talas om att man måste ha klack på skorna! men det är Inte många som kör med klack!

Tusen
0

Om ni pratar med SPTF eller STC så kommer ni få svaren som jag skrev tidigare. GRTK har FEL!

#55 och all andra. I dagens läge är det FÅ undantag från STC´s reglementen i ponnytravet. Sulky och skobestämmelserna är inga undbántag. Samma regler gäller där som i ponnytravet.

Läs för övrigt mitt inlägg #54

Att spekulera gör bara folk oroliga så prata med STC eller SPTF som sagt.

amandahandersson
0

Man måste inte ha klack, det enda jag läst i reglementet som är direkt förbjudet att köra i är träskor. Skulle tro att högklackat inte heller skulle vara för populärt :P

Men jag kör då oftast i helt plana gympadojor, typ Etnies, Adidas och det har hänt att jag kört i Converse. Jag har kört i foppatofflor med, ekipagekontrollanten kollade lite men sa ingenting då :P

Rauk
0

Igår på Visby travet så va det uppsatt en lång lista på godkända vagnar, vid inskrivningen… hmm då jag inte äger en vagn från listan är jag lite orolig… fast jag har börjat låna "märkesvagn" när jag kör på strotravet..på klubbtävlingarna kör jag i min gamla… då det är annan ekipagekontrollant  :-)

agnes_S
0

#62 Oj, verkar hårt. Finns listan någon annanstans? Känns ju inte så bra om man skulle bli överraskad nästa gång man vill starta på stortravet…

Absolut_Luks
0

#62 Ja, den där tanten va inne med en hel bunt papper till Henrik igår innan tävlingarna, om alla regler hittan och dittan. Så hade hon plockat fram den där listan med märkes sulkysarna hon satt upp i inskrivningen som han skulle se på.

amandahandersson
0

Haha har den där "tanten" hittat på egna regler eller? ;) Det står ju faktiskt inte i reglementet…

CarolaCarro
0

När man kör.. Måste kusken då ha skor med klack.. eller gäller det enbart vid ridning?
I reglementet står "lämplig fotbeklänad" och sandaler och träskor anges som olämpliga skor. Det ger ju utrymme för egna tolkningar, men det står ej att det ska finnas klack.

ställde denna fråga fick detta svar.. Du får alltså köra utan klack

agnes_S
0

Det är ju problem om någon ska börja hitta på egna regler…

ryttarn
0

Jag har skrivit ett mail till Arne Florqvist för att få ett officiellt klargörande angående detta. Finns ingen mening med att spekulera. Vad jag kan läsa mig till i reglementet finns det inget stöd för kravet på märkessulky eller klackskor vid körning. Men det är alltid bäst att få det "sanktionerat" från "högsta ort".

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

Svar på frågorna av STC

Lämplig fotbeklädnad står det i reglementet, klack och skaft gäller för ryttare. Träskor och sandaler är ej lämplig fotbeklädnad i detta sammanhang.

Vad det gäller sulky för ponny är det nog enklast att du tar en bild på den aktuella vagnen och mejlar till webbmaster@sptf.nu och frågar om den är godkänd. Det finns säkert hemmabyggen som kan gå bra att använda så länge det är rätt mått mellan hjul och gaffel osv.

Med vänlig hälsning

Ylva Lagervall
Kundkommunikatör
-----------------------------
STC
Administrativa avdelningen

Tel Kundtjänst: + 46 8 627 21 20
Fax: + 46 8 627 21 15
E-post: kundtjanst@travsport.se
Besök: Hästsportens Hus, Solvalla
Adress: 161 89 Stockholm
Webb: www.travsport.se

madde89
0

jag tycker hella diskutionen  verkar konstig  men jag tycker att det skule var  sjukt  om  alla skulle ha  märkes  sulkisar på tävling  och det  står faktiskt inget ting om detta i sptf reglemente om  sulkyns i övrigt  uppfinner  kravet.  skor med klack det borde ju bara hjäla  vid ridnig  ( monte 9 tillsammans med chaps )

Tusen
0

Jag undrar vad som händer med ekipagekontrollanter som hittar på egna regler.Obestämd Får de tillsägelser från STC eller SPTF?
Om dessa ska kunna hitta på alla möjliga regler som inte finns i reglementet så kan de ju hitta på vad som helst.
T.ex. du får inte köra lopp med svart ponny, du måste ha svart pisk, din vagn får inte vara nylackerad för då blänker den i solen och kan skrämma hästar  osv… Ja, ni hör ju hur löjligt det låter.Flört

Belindaa
0

#71 Haha! Men något måste ju göras. Tur att dessa ekipagekontrollanter inte befinner sig här..

giffan
0

På mantorp får man inte ha något glittrande eller blänkande på sin ponny när man startar. Ekipage kontrolanten sa till att man skulle ta ur flätorna!

Blir lite jobbigt att ha reda på alla regler snart när man åker till olika banor.

Får man verkligen göra sina egna regler??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Trav_
0

#73 är det samma ekipagekontrollant på mantorp under ponnytävlingar som på stortravet?

Vet att när jag var dit med hästar från jobbet och den ena skulle monté kvalas då sa ekipagekontrollanten att dom fick absolut inte rida lätt inne på defileringsvolten dom skulle stå upp direkt… ÅÅ det finns absolut ingen regel om hur man får rida.. Men den regeln hade han !

giffan
0

#74 Ja man blir snurrig av att de har egna regler. Men jag har aldrig varit med om att man inte ska få ha flätor i manen på sin häst.

Finns ju dem som rider lätt ett helt monté lopp, ska de diskas då??

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#75 Det där låter som kvalificerat trams. En ekipagekontrollant som beter sig på det viset skulle jag aldrig acceptera, helre stryka hästen som protest…….

Jerker Klang,

www.isil.se

ChristinaH
0

Det är ekipagektr som ska se till att utrustningen som används är säker och enl. utrustningsbestämmelserna. Stickprov av STC sker i stora travet, i annat fall är det ekipagektr. som ska kolla.

Inom stora travet finns en lista över vilka tillverkare som är godkända. Det innebär att det blir "märkesvagnar" (varje tillverkare har ju ett märke).
Dessa tillverkare måste följa angivna regler vid tillverkningen. Ex. hur hållbart stålet ska vara osv.

Inom ponnytravet har vi inte samma krav på att vagnarna ska vara tillverkade av vissa tillverkare. Utan vi har undantag och egna regler ang. detta. Se utrustningsbestämmelserna på SPTFs hemsida.

Våra vagnar ska också kontrolleras av ekipagektr och är det inte en säker vagn så ska den inte få användas. Det avgör ekipagektr.

Jag tycker att så länge som vi inte kan se att "märkeslös" vagnar är ett stort problem, eller en stor fara, så finns ingen anledning att börja ändra i regelverket och ställa krav som stora travet.

En vagn skulle då börja kosta allt från 8.000 kr och uppåt, istället för 3.500-4.000 kr.
Säkerhet måste naturligtvis få kosta, men det måste finnas en balans som är acceptabel. Skulle alla måsta köpa "märkesvagnar" så slutar nog flera, och ännu fler väljer att inte börja.

Det man ska tänka på är att det ska inte få finnas vinklar eller utrymmen för andra hästar att fastna med sina hovar.
Har man en sulky med skacklar av trä, så får dom inte vara för spruckna, då finns risk för att dom går av.

Är man osäker kan man alltid prata med ekipage på sin hemmabana och visa upp vagnen för att få ett utlåtande.

Mvh Christina H

ryttarn
0

#77 Problemet, som började denna tråd, är att uppenbarligen är det vissa ekipagekontrolanter här i landet som hittar på sina egna regler. Både vad gäller sulkys som fotbeklädnader. Givetvis skall en sulky vara s'ker men därifrån till att sätta krav på att det måste vara en "märkessulky", vilket uppenbarligen har skett, är inte acceptabelt. Ekipagekontrolaneterna skall givetvis se till säkerhet och reglementen men får absolut inte hitta på egna tolkningar och regler.

Jerker Klang,

www.isil.se

giffan
0

#76 Tror inte det hade haft någon betydelse i detta fallet.

Synd bara att man inte kan åka och starta och veta på förhand om man får köra med sin utrustning eller inte… (Och nu pratar vi om "utsmyckning")

~ Anneli ~ 

ryttarn
0

#79 Tror jag nog, för det skulle bli ett jv rabalder i slutändan, iallafall om jag gjorde det :-D

Jerker Klang,

www.isil.se

madde89
0

jag  har också vart  med  om  lite klago  mål  på  mina flätor i  mannen då ekilpage kontrolanten sa att jag inte fick ha banden så att de  stack ut en bit,  det  var när jag var där med pasad och han  vart skitsur för att  hon tvingade  han attstå still  medans hon  knött upp  banden i  mannen,  hon påstod att de stack ut och kunde störa andra häsar, det dummaste jag hör hört - jagf menar klarar inte de andra ponyerna av att bnaden sticker ut 10 cm extra så  har det inget  på  en travbana  att göra. eler det  är vad jag tycker.

förra gången vi var där så tog det in min häst för att kolla pulsen , jag  menar är det  så himmla konstigt att  hästen  flåsar  lite då den  ahr travat  på  vet  volten ganska länge och  dessutom snubblade han till  när vi skulle köra in  på defeleringen så  snubblade han  och gick ner  på frambenen och käckte checket så  jag var tvungen att  köra fort ner till stallet och byta check  så det  var väl  inte så himmla konstigt att  de andas lite mer  än vilopulsen när man  har jobbat dem ett  tag. olika hästar har ju  olika lång  återhämtningspuls , men jag  fick i alla fall starta hästen

men vissa verkar ju  ha egna ider och regler om  vad som  är tillåtet eller inte

det finns ju  regler som är till  för att  följa och de står i  STC tävlingsreglemente och i  SPTF tillämplingsanvissningar 

det är väl  inte bara kuskar och  tränare som ska följa dessa regler som  skrivits där eller ?

våga stå  på  er när ni vet  att  ni  har rätt  !!

ryttarn
0

#81 Undra om den ekipagekontrollanten skulle tvinga oss att klippa manen på monis…….

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

#82 Ja va försiktig med att starta på dessa banorFlört Den manen "skrämmer" säkert massor av hästar.Skrattande

Jag tänker ta upp detta med SPTF´s styrelse. Någon annan som också kan tänkas göra det?

ryttarn
0

#83 Jag har haft en diskusion med Arne Florqvist om framförallt sulkysar. Det är det som renderat i svaret i #69. Men kanske vore det bra med en skrivelse som är underskriven av ett antal aktiva kuskar och hästägare. En skärpning på utbildning och uppföljning av funktionärer, och i synnerhet ekipagekontrolanter, är nödvändligt.

Tyvärr handlar det mesta om okunskap och brist på vidareutbildning.För vi har även ett problem åt andra hållet. Ekipagekontrolanter som släpper igenom otilåten utrustning. Problemet, tycker jag, är ojämnheten och det oförutsägbara beteendet hoss ekipagekontrolanter,

Jerker Klang,

www.isil.se

ChristinaH
0

Vi har alltid med oss en tävlingspärm när vi åker på tävling. Den innehåller hästarnas pass, men också alla våra och STC's tävlingsregler.

Då kan vi direkt visa ex. ekipagektr vad som gäller inom ponnytravet, istället för att diskutera och bli osams. Fungerar jätte bra. Något jag rekommenderar alla att ha med sig.

Dessutom så blir man själv bra uppdaterad i de nya reglerna varje år.

Tyvärr så är det så att alla funktionärer i landet läser inte in sig på ponnytravets tillämpningar. Att SPTF skulle åka runt och utbilda alla funktionärer fungerar inte heller. Utan klubbarna måste själva se till att uppdatera funktionärskåren på sin bana.

Ni på Gotland får se till att er klubb informerar er ekipagekontrollant om vilka regler som gäller för sulkysar i ponnytravet.

Jag har inte själv varit med om att bli stoppad pga. fläta i manen. Men jag har faktiskt ibland funderat över flätor där överblivet band hänger ner 30 cm eller mer. Det kan faktiskt störa medtävlandes hästar. Så särskilt förvånad blir jag inte, att någon har påpekat eller förbjudit det. Bara för att man flätar behöver inte överblivet band vara hur långt som helst.

Mvh Christina

stallnysater
0

Ang. Mantorp….
Ni som skrivit om ekipagekontrollanten på Mantorp…..
Är lite nyfiken på om det var på Mantorps sista tävling (5 juli)???
Tror att det var första ggn som den ekipagekontrollanten var här…
Vill ni inte skriva här så maila gärna på: mptk@marachinos.com och berätta om era synpunkter! Det är bra om klubben får in det så att vi kan bli bättre……

~Sandra~

Belindaa
0

#82 Ja skynda och klipp!! Du kan ju bli stoppad när som helst Flört

ryttarn
0

#85 Det där är väll tyvärr snart en nödvändlig åtgärd. Man sätter krav på att vi som tränare och kuskar skall känna till alla regler och regeländringar. Ett minimum är väll att man ser till att även detta krävs av funktionärer? Om jag inte misstar mig måste funktionärer skriva någon form av prov med jämna mellanrum.(årligen?)

Jerker Klang,

www.isil.se

Tusen
0

# 88 Jo det är helt rätt att alla funktionärer skriver prov varje år men tyvärr tas det sällan upp ´nyheter eller andra småsaker. Det är funktionärer själv skyldig att lära sig innan första start för året.
#85 Vi har också med oss reglementet till tävligar där vi inte känner till funktionärerna. Det har hänt alltför många gånger att man har behövt rätta en funktionär. Speciellt då ekipagekontrollanter.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
giffan
0

Känns inte som att man skall behöva ha reglementet i handen bara för att kunna starta sin ponny. Det behövs ju inte på stortravet direkt.

Även om man har reglementet med sig i sin pärm så hinner man inte springa och hämta det före start.

Känns jobbigt att åka på ponnytrav nu då alla verkar ha sina egna regler. På vissa banor får man avstägning för att vända och köra ut med sin ponny, samtidigt som andra rekomenderar en att göra så… Hur ska man veta vad man ska göra? Hur ska man sen få barnen att veta vad de ska göra??

Och ska man nu inte kunna få köra med sina vagnar som håller godkända mått, då känns det som att man är ute efter att få till en dyr lyx sport där alla måste ha samma dyra märke.

~ Anneli ~ 

stallnysater
0

#92 Fast man får väl ändå inte köra i fel riktning under ett pågående lopp? Man får väl ändå inte vända förrens ALLA gått i mål? Jag har sagt till mina kuskar att de inte får vända under ett lopp, pga att det faktiskt är en olycksrisk om de vänder och kör åt fel håll under pågående lopp.

~Sandra~

bea28
0

#93 jag har iaf förstått det som att det är förbjudet att köra i fel riktning. Vet flera kuskar som fått varningar när de vänt upp och kört i bakvarv under ett lopp. Håller man på och vänder så där är risken stor att andra hästar blri störda och undrar varför någon helt plötsligt går åt andra hållet… nej, ingen vänding under loppets gågn!

giffan
0

Varför skulle man inte få vända och köra ut? Om man känner att ens häst blir halt, eller av annan anledning anser att det är fel mot hästen att fullfölja loppet så får man vända och köra ut. Det gör man ju i stortravet med, om en häst haft en jätte stor galopp på, eller om man är diskad, då kan man vända och köra ut.  Det tycker jag att man ser titt som tätt. Brukar även stå vänd. i resultatlistan.

~ Anneli ~ 

equuleus
0

#93+94 Du får vända upp och köra i fel riktning om du gör det innan du har kommit in på upploppet. Om du är t.ex diskad och vill köra ut.

bea28
0

#95 jag menade inte att man absolut inte fick köra ut under loppets gång , när man blivit diskad. Men jag tycker att det är konsitgt ifall man får vända upp och köra i bakvarv, trots att man kanske passerat 2140. Det borde ju inte gå.

#96 menade du då de sista 100 metrarna, eller bara "området" upploppssträckan? :)

Jennie_A
0

Ni som vänder och kör mot tävlingsriktningen under lopp i tron att det är ok, rekommendrar jag att läsa 60§ i reglementet….

stallnysater
0

#98: Tack! Satt och letade men hittade det inte då…..

Detta står i reglementet §60:
Körning/ridning i halvspår samt körning/ridning utanför bangräns eller mot tävlingsriktningen får inte ske under lopp.

~Sandra~

equuleus
0

#97 Upploppsträckan.

bea28
0

#99 super! då har vi rett ut det. alltså, om man blir diskad efter att man passerat utgången såfår man inte vända och köra tillbaka. Istället får man ligga i ytterkanten av banan, och vänta tills man kommer till nästa utgång, eller efter att alla hästar gått i mål.

Har jag förstått det rätt?

ryttarn
0

#101 Japp, helt rätt uppfattat.

Jerker Klang,

www.isil.se

bea28
0

#102 *puhh* , vad skönt, då slipper man bli förvirrad :)

giffan
0

Då undrar jag hur någon kan rekomendera en att man ska köra ut under loppet om ponnyn verkar dålig?? Det var iof en veterinär som tyckte att det var bättre att man körde ut, än att ponnyn skulle springa och bli hopplöst sist.

Hur ska man veta vad man ska göra? Veterinären tycker en sak, domarna dömmer en annan??

~ Anneli ~ 

UnoX
0

Det var det dummaste jag har hört….Den där Ekipagekontrollanten bör nog göra om provet omeddelbart.

Mvh Uno Ekipagekontrollant.

ryttarn
0

#104 Köra ut får du göra, men inte vända. Du kan altså köra upp mot en utgång i rätvarv (vilket iof kan ha andra negativa konsekvenser) men inte vända och köra tillbaka till en utgång.

Jerker Klang,

www.isil.se

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.