varning alla häst ägre !
en hingst i hjälst blev av med hela sitt paket och två fölungar blev skurna.
en blå volvo hade setts i närheten !
håll ett koll bara !
Det stället ligger i örsundsbro mellan Enköping och uppsala
fattar inte hur man kn vara så himmla ond som människa och skada oskyldiga djur
Detta stämmer inte!!
Det har blivit en hel hönsflock av en liten fjäder. Polisen, som påståtts vara inkopplad, vet inget om någon häst som skadats så och på Ulltuna hänvisar de till sin sekretess men säöjer att det inte finns någon anledning att skicka vidare det sms som cirkulerar.
Den som vill kan läsa i den här tråden på bukefalos, där ägaren till den skadade hästen själv finns. Hästen står inte på Uktuna och "hela paketet" saknas inte heller. Och den bil som setts var vit…

vad har hänt då?
Just nu florerar massa rykten om knivskärningar på hästar, jag får flera varnings SMS i veckan…Man vet man ju inte riktigt vad som är sant trots allt
Dock är det tyvärr så att de senaste månaderna har ett större antal hästar i trakterna runt västmanland knivskurits !
Detta vet jag är sant då två av mina arbetskamrater är drabbade!
Bilen som har synts är en vit saab 900 annars är ledtrådarna få, man tror att förövaren ibland kommer till fots eller på cykel.
Brotten har skett mestadels nattetid och vad jag har hört både i hagar och i stall….Både ensligt belägna stall och rel centrala sägs ha drabbats.
Håll uppsikt på era hästar!
mvh Anna
Fy var hemskt
Bara 1 km bortanför mig har ett sto blivit skuren en bit under könet.
För någon vecka sen blev även en häst skuren i Sollefteå.
Tjejen som äger den skurna hästen här i övik hade haft en äppelpåse utanför hagen så att hästarna inte skulle komma åt den, men den låg mitt i hagen.
Så nu har jag mina hästar inne på natten och går ut varje natt med hund och någonting att slå med för att vakta mina djur. Jag hoppas att jag ska stöta på någon i stallet bara för att få skrämma upp dom och se till att dom aldrig mer kommer tillbaka.
Denna hage som stoet blivit skuren i ligger helt öppet emellan två hus, så det har varit väldigt "modiga" de som varit dit och skurit denna häst..

Jag har också fått uppgifter om att det ska ha skett något slags övergrepp på häst i något utav stallet längst vallentunavägen, hur säker källan är vet jag inte…
//Mickan
#5 förstår att du vaktar dina hästar det skulle jag också ha gjort
det läskigaste är ju att det inte går å göra så mkt åt ens egna hästar tycker jag! :( om det händer så händer det tyvärr! ..:( man vet ju inte om man vill ha dom ute eller inne för inget är ju egnetligen bättre en de andra :( men hoppas verkligen att dom åker dit!!!!!

#5 Går det inte låsa i stallet eller låsa boxarna?

#9 ska man låsa så är det nog säkrast att låsa stallet ifall det skulle börja brinna el något så tar det mkt längra tid att låsa upp varje box än bara ytterdörren

#10 Jo precis. På min hemmatravbanan är då de flesta stall låsta, de som vill få in luft i stallet har "dörrar" med galler så att man kan låsa ändå.
Fallet med hingsten ( #1) och andra har tydligen skett dagtid så tyvärr kan man nog inte känna sig säker med låsta stalldörrar heller…
(Äntligen ngn glädje av att ha en lite skygg och man-skeptisk häst dock)
Det är förjäkligt och ger en svårt att sova!!
Fick sånt via sms igår!

Har dock läst att detta inte är sant
Vilken idi** sitter och kommer på att skicka ut sånna sms som inte är sanna!? Om det nu är så..
ja förstår inte riktigt va för mening de e me at tskära dom?:/ lixom va känar dom på
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights

#15 jag vet, inte, de har väl någon konstig fetisch eller ngt sånt :/ Fy fy fy, vilka människor som gör sånt här! :O
om ni vill läsa det som kanske stämmer bättre än vad jg fick på mitt sms så kan ni läsa länken vid tråd # 1 jag skrev bra ut vad som stodd på mitt sms jag fick , synd att det tuuvärr inte kanske stämde och en hel del ryckten förekom med som visade sig att det inte stämde till 100 % .
Men jag vet att det brukar hända en hel del vissa sommrar. blandanat fallet med Silver i dalarna.
JAG HADE EN KLASSKOMPIS I MELLEAN STADIET HENNES GOTLANDSRUSS VART MISS HANDLAD AV SÅNA HÄR DJUR PLÅGARE : EN GÅG VART HON SKÄRD I UNDERLIVET " OCH DET ANDRA GÅNGEN I HUVUDET VID PANNLUGGEN. OCH SAMMA SOMMAR HÄNDE DET FLERA SÅDANA HÄR SAKER
SÅ ALLA KAN JU VARA UPPMÄRKSAMMA SÅ KANSKE VI KAN SLIPPA ATT FLERA HÄSTAR UTSÄTTS FÖR BRUTAL MISSHANDEL AV NÅN / NÅGRA IDIOTER
VAR RÄDDA OM ER OCH ERA HÄSTAR "!
vi har våra ston ute på natten och våran hingst och fe´rgus på dagen. (då hingsten ska kunna äta på dagarna, mkt hingstig.. springer bara runt i hagen annars). men vårat stall ligger efter en liten väg och min farmor och farfar bor precis previd och kan se alla haganra och till stallet hela tiden.det är ju långt ifrån oss allt har hänt också. men skulle någon skära en häst i närheten av oss skulle jag bli tokig! varför ska man ens göra det? det kan ju inet direkt vara kul? hemskt! min moster berättade nyss att för typ 9 år sedan blev en häst skuren i norrtälje som stod i samma hage som hennes. men hennes häst var skygg(stavning) så troligtvis fick dom inte tag i hennes häst! sjuka människor som gör sånt!
förresten kom jag på en sak nu. en av våra hästar hade bara för någon vecka sen ett långt sår mitt i pannan mellan ögonen. jag tyckte det såg jättehemskt ut.. men pappa trodde att hon bara hade rivit sig mot en kvist. och det hoppas jag verkligen att hon hade. hade inte en tanke på något annat förrän jag läste det här! (såret har precis läkt nu, har en bild på samma dag som vi märkte det ifall nån skulle vilja se)
#18 Håller med att det är sjuka människor som gör sånt här. Hoppas polisen får tag i dem
# 20 . hoppas jag verkligen! blir så irriterad! att man ens tänker tanken att skada ett djur, vilket djur som helst utan anledning!

Usch det e så hemskt när sånt här händer! Hoppas dom stoppas!!
ja jag hopppas polisen får tag på dem som misshandlar hästar, sjuka människor som borde hålls inspärrande.
Det är faktiskt sant för jag bor ungefär 5mil utanför uppsala och jag har också hört om det men då är det en vit saab! och polisen säger att det händer på flera ställen samtidigt!!! så håll ögonen öppna!
#8 Precis om dom står ute kan dom ju springa iväg men det är ju inte alla hästar som gör det. och om dom står i en box kommer dom ju inte undan
#24 - du skriver att "Det är faktiskt sant för jag bor ungefär 5mil utanför uppsala och jag har också hört om det"
Det är just så rykten sprids, "jag har också hört om det", "min kusins bästa kompis fastar känner de inblandade" osv.
De som har ringt polisen har fått veta av polisen att DE inte har några såna anmälningar…
usch det är hemskt sånt här :( Att det bara finns så sjuka människor som hittar på sånna saker :S
Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com
MYCKET dålig av de som sitter och hittar på när det verkligen händer på andra håll i landet PÅ RIKTIGT. Här har vi inte haft några fler fall här i byn iaf. händelsen är polisanmäld och det kanske gör att dom håller sig borta ett tag. Men som "mamma" så vaktar man sina barn med livet varje natt iaf 2 ggr för att vara säker.