Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 900 ggr
zchristinaz
0

LILLERUD

Någon som går på lillerud och vill berätta lite om det? gärna mycket! x'D vet inte om jeg vill börja där, lite osäker. vill gärna veta om vad man gör , om det är kul, hur det är att bo på internatet osv.

eller om du ska börja på lillerud nu til hösten, så får du också gärna skriva :)

MonteMira
0

Har precis gått ur den skolan :D En riktig kalas skola!!! Vad ska du gå för inriktning?

zchristinaz
0

trav eller hoppning  anntar jag! :)

MonteMira
0

ok, då kan jag säga att du får mer ut av din utbildning om du går hoppning än om du går trav!  gick själv trav från början men lärde inte mig något nytt de var samma visa varje gång vi åkte ut till färjestad för att ha lektioner, bara köra häst mocka och åka därifrån ungefär. Om du går såkallad rid med hoppinriktning så är det mer utsträckning häst liksom och mer rolig teori:P

zchristinaz
0

Ok ! Ja, för kan ju endel innom trav också, har både montè och körlicens för ponny och stor häst, därför vurderar jag hoppiriktningen :) nu blev det mycket änklare så sett iallfall! :D men vad brukar ni göra på lektionerna på skolan då? tycker du det var kul? är det bra mat där? trevligt på internatet?

MonteMira
0

Ooo ja maten är en jätte bra på den skolan!! Och internaten ser olika ut, vissa nyrenoverade, vissa anpassade framförallt till små djur och hundar. Men överlag så är internaten helt ok. Om du inte blir nöjd med ditt rum så går de alltid att lösa. Brukar bli många omflyttningar på elever som inte är nöjda antingen med sitt rum eller att de hittat en ny kompis de vill bo med. Helt överlag så är jag jätte nöjd med utbildningen där, dels för att de lagt upp att du har mycket praktiskt men även teoretiskt alla tre åren. I trean är det intensiv häst, eftersom diplomerad tävlingshästskötare börjar då och projektarbeten osv. I tvåan är det många roliga studiebesök, ni åker till göteborgshorseshow osv. även i trean sker de några studie besök och utbytestävlingar mot andra skolor. Vi åkte bla. på bruksproven på flyinge :D Du kan tänka dig att allt som har med hästens fysiologi och anatomi tas upp, sjukdomar, dopning, unghäst utbildning, avel  ja you name it! Du får tappsko kompetens i utbildningen och underbar miljö att rida i om du har egen häst med dig, perfekta kör och ridvägar även tillgång till rund bana. ett stort ridhus och ute manege.

zchristinaz
0

Oj! Det låter ju värkligen bra då ! :-) tack så mycket. det är bra att veta, så att man vet lite mer exakt vad man ger sig inn på :)