Helstängt
Ja har en häst som kan hoppa om de är något nytt i skogen som inte har vart där förut och tvärnita å springa in på vägar som vi vart på förut.. Skulle han kunna bli orolig om man satt på helstängt då? Ja menar han kommer ju inte kunna se åt sidorna alls..

Jag vet faktiskt inte, är det en ridhäst som aldrig har haft det förut? Då kanske du skulle börja med att sätta på sidorna så att den inte ser bakåt eller nåt??

Jaadu.. Helstängt första gången är svårt. Antingen så tycker hästen att det är jätteläskigt att sen inte ser någonting.
Eller så tycker den att det är jäätteskönt att slippa se allt runt omkring.
Om hästen är lugn och stabil annars så tror jag inte att det är något problem
Om hästen är av det stissigare slaget kanske du ska ta det stegvis:
- Börja med halvstängt. Alltså att hästen ser åt sidorna, men inte bakåt.
- Sätt på tränsen i stallet, ett ställe där hästen känner sig trygg.
- Ta en promenad där du leder hästen och låter den höra dig hela tiden. Ge mycket beröm och kom sedan framför hästen och belöna med godis.
- Du kanske kan ta promenaden med sele och om allt funkar bra så kan du tömköra.
- Om hästen fortfarande känns osäker så kanske den kan ridas med tränset med halv eller helstängt.
- Om allt funkar efter det här så kan du spänna för hästen och köra.
Det kan vara värt ett försök! Lycka till!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Han är ju lugn och så på gången.. Men i skogen blir han hemskt feg för nya saker.. Halvstängt har han nu och han bryr sig inte ett dugg om med..

Prova helstängt. Kör på en väg han känner igen. Och kör gärna med sällskap. Dels för draghjälp till honom om han skulle tveka. Och dels så du har hjälp om någonting, mot förmodan, skulle hända.
Fråga på om du undrar något! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Prova att ha helstängt på honom typ i stallet först och tex gå runt honom (hästar har ju bra synfält och brukar vilja se allt hela tiden). Reagerar han negativt på det, så kanske det inte är så bra idé att köra ut med helstängt. Om han inte reagerar, så kan du prova att gå ut med honom med helstängt och fungerar det smärtfritt också, så prova att typ tömköra och sen köra. Att köra direkt med helstängt, är ingenting jag rekommenderar i alla fall. Även den lugnaste häst kan bli helt tokig när synfältet begränsas så pass och därför är det bäst att ta det försiktigt.

Jag hade satt på helstängt utan att tveka..
jag hade satt på helstängt utan att tveka och ut och köra !!
ok… Ja gjorde det med min unghäst.. Satt på de och ut och köra hon brydde sig inte.. Han har ju hamnat på fel sida av skackeln x antal gånger för att ser något nytt i skogen de är liteläskigt när sådant händer..

Det tillhör hästens natur att bli rädd för nya saker, när det inte ser ut som vanligt kan det ju ligga o lura en stor sabeltandad tiger bakom tex. en plast påse…. jag tycker inte det är något konstigt med det, det tillhör ju deras natur att bli rädda och fly när det är något nytt..
#9 Jojo visst är de naturligt för dom.. Men de är ju inte så roligt att hästen kommer på fel sida av skacklarna och man är helt ensam.. De här är grävmaskiner har inte stått där förut så visst undrar han va de är.. Han är lika rädd för de som han är för publiken inne på travbanan… De är ju därför ja undrar om helstängt skulle hjälpa något? att han kanske glömmer alla tigrar som finns ute i skogen eller så kommer han på dom mer.. de vet man ju inte

Min häst var precis lika dan, han va rädd för allting, eller åtminstone fjantade sig för allting! Det slutade med att han knappt gick att köra själv för han tvärnitade och vände eller stod på bakbenen! Men så satte ja på helstängt och han tyckte inte de va läskigt alls! Utan ja tror han blev lugnare i sig själv! :) Nu går han jätte fint frammåt med sina skygglappar :)
Men jag varnar dig om han är bakrädd! då är INTE skygglappar en bra ide!
12# bakrädsla har ja aldrig märkt något av… men då skall ja testa de..

Har en häst med samma problem… Men honom går det inte att ha helstängt på, har testat massooor med gånger. Går bra ända tills han hör ljud, speciellt om man kör på snö, då flyger han i luften. Så jag har lagt ner det projektet. Men från hans sida handlar rädslan bara om fjanterier, så jag har börjat rida mer och tvinga honom från hästryggen att gå förbi. Sen så brukar det vara så, att håller jag igång och tränar varje/varannan dag så är det inga problem. Det är när han får uppehåll han blir sådär rädd av sig, han är lite träningsnarkoman ;)

#14 #14 Jag känner igen min häst i din :) Min fyraåring är rädd för lamm, kor och stenar! Snacka om att det inte är lätt att köra henne på Gotland där det finns både raukar, kor och lamm i vart och vartannat hörn! :) Som tur är så är hon klok och stannar i stället för att fly så långt ögat når. Men ni kan tro att jag kan bli arg när jag har kört samma väg i snart tre år och hon är fortfarande rädd för stenar som har legat där i hela hennes liv!! Nåja, det funkar inte med helstängt så det är bara att ta en djup suck när hon bara ser en ko som är så läskig att man bara inte kan ta ett enda steg till!!

#16 Det tycker jag inte. Min Ernst Ravelli är inte på något sätt lat, men när jag satte på det helstängda blev det en helt annan häst, mycket mer fokuserad, och springer numera till och med nästan rakt fram:P
#16 Jag har haft helstängt, bla på en häst som var lat, men även på en häst som inte kunde koncentrera sig på att springa.

Frida man har det inte på endast lata, mena vi har det på massor av hästar i stallet som är pigga, alla unghästar har vi det på när vi kör in dem om är inte lata, och sedan hade jag en pass häst som hette medea, den tokigaste märren jag vart med om, så snurrig och het, hon fick man lov att ha det på i lopp annars vart hon tokig( när hon såg andra, henne"stängde" vi in) och Turbo Sund som liger på som ingen annan brukar ha helstängt i träning, han är INTElat så på den punkten har du helt fel! Varette är verkligen inte lat, hon har helstängt;)
Jag har det på Rosalind, hon va ganska ofokuserad innan dom kom på och hon har aldrig varit lat, hon skärpte till sig och sprang rakare. Jag tror ju inte att dom kan se över skygglapparna, möjligtvis ser dom himlen. Har det bara på banan då, aldrig hemma, inte på ngn häst.

Jag tror din häst (du som leder denna tråd) kan bli bra av att hahelstängt på sig, den är ju lte som en unghäst, skulle vi ha uppet på våra när dem precis blivit inkörda och vi kör våra skogsturer med dom, skulle det ju vara en färd på liv och död.. nu springer dem på som om dom aldrig gjort nå annat, dem kan vist skygga lite och stanna till vid nå läskigt men det hör ju bara till naturen, jag tycker du skall prova:) hoppas det går bra!

Använder ALDRIG helstängt hemma.
Om det är någonstans en häst skall känna sig trygg är det väll på träningsrundorna hemma omkring? Gör den inte det kan man räkna med problem när man kommer ut…
Vi har haft några som varit väldigt tittiga och skvättiga, men har man tålamod så löser det sig. Vi brukar göra som så att vi har en som går med hästen medan en annan kör. Altefterssom hästen lugnar ner sig flyttar den gående längre och längre bak för att på de "sista" turerna bara sitta med i vagnen och vara beredd på att hoppa ur.
Detta funkar på såväl unghästar som gamla tjuriga ston. För Driffi (14 årigt sto som vi köpte i sommras) tog det 6 veckor, medan unghingsten Nitro tog det två veckor.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#23 de är ju värst hemma och de är inte så trevlig och köra han när han rätt som de är slänger sig åt sidan och hamnar på fel sida av skackeln för att han se något,,, Så ja tycker ju att helstängt borde hjälpa..
jag håller med jonna
Man använder inte helstängt för att dom är lat, mitt förra russ var stekhet vissa gånger och hon gick med helstängt och blev mycket lugnare..Våran shettis som vi sålde nu var lat när vi satte på helstängt blev hon ännu latare så det är upp till varje individ det där hur dom reagerar på helstängda..

Håller med om att det är helt individuellt hur en häst reagerar på helstängt, eller andra hjälpmedel oxå för den delen.
Utan att jag på någott sätt vill påskinna att du tillhör kattegorin otåliga. för det har jag ingen aning om. Men väldigt ofta i diskusioner med ponnyägare så vill man att allt skall hända på en gång, att arbeta med en häst på ett sätt som gör att den blir trygg är helt ointressant för många om det tar mer än 2 månader…..
Som jag skrivit i flera andra trådar här på forum, tålamod är oerhört viktigt, vi har ändå med levande djur att göra, inte maskiner. Har aldrig hört talas om en ryttare som satt helstängt på sin häst för att den är skvättig…..
Jerker Klang,
ryttarn jag kan faktiskt hålla mej dej för en gångs skull om vissa saker.. Jag som person skulle aldrig vilja sätta på helstängt eller halvstängt hemma.. Jag vill att hästarna ska ha så lite som möjligt på sig hemma för det är ändå bara träning..

Man behöver inte ha helstängd ändast på lata hästar, Melker är inte ett dugg lat, han har helstängt av andra andledningar, som på banan, för att gå bättre helt änkelt, men han e kanon het att hålla..
Han har helstängt för det mästa i skogen också, han skyggar för saker och då blire inge bra trav, men när han får helstängt på blir han mkt bättre, då slipper han se varje liten sak på sidorna,
men vissa hästar går det ju inte att ha på..
alla e ju inte lika

mekken var aldrig rädd först, så kom de ut två vita lösa hundar ur skogen skrämde livet ur han, men nu börjar det bli bättre
P.S har bara helstängt i snabb jobben, de lungna jobben, då gör det inget om han håppar till, han ser och lär sig omgivninhen så han har blivit lungare igen (inte på stället hundarna kom ut ifrån men på andra e han lungnare)
D.S
vart lite konstigt skrivet i förra ; )

#23, det är just på träningsrundorna hemma det är problem för mig i alla fall, på bana går det hur bra som helst. Handlar oftast inte om trygghet.

#31 Just ja, han är ju kungen…. ^^
#32 Hahhahahaa x) the king of the world!

håller även med Ryttaren om att man inte ska ha helstängt när man tränar i skogen
#34 jag var lite ironisk… För varje gång du skriver något så skriver du alltid "jag gör så för att Jesper gör så". Nu har du till och med blivit överbevisad att man inte bara har helstängt på lata hästar, kan du inte bara acceptera att det är så?
Det är bra att kunna ta råd från andra, inte bara tro att EN person alltid har rätt :)

Använder helstängt på våran shettis vid tävling och hon är definitvit inte lat..mer åt andra hållet isåfall.. Använder det för att hon bryter ut ibland..brukar prova utan emellanåt men håller bara ett tag så är hon tillbaka på samma vis igen..men hon har ju bara tävlat en säsong ännu..så det blir nog bättre.

Jag kör aldrig med helstängt hemma.. visst det kan behövas på endel hästar som blir stressade av att dom har mycket hästar omkring sig.. men dom ska ju vara trygga i sin hem miljö. men alla hästar skvätter nån gång… Ville håller på o kastar sig hit o dit på vissa vägar o har en riktigt dålig vana att kunna stanna o tvärvända. spelar ingen roll om vi är påväg hem eller inte. Turligt nog är han focuserad i lopp och gör inte sånt. (tur det, det kan hända riktiga olyckor annars). men jag håller med Jerker (ryttarn) fullt ut.

#39 Inte sagt nåt annat heller Frida
tycker inte hon är så lat i tävlingarna bara att hon blir tjurig emellanåt. Men som sagt så blir hon nog mer van när hon får tävla mer. Men håller inte med dig om att man bara ska ha helstängt på lata hästar. Heta hästar kan bli mycket lugnare och bättre med helstängt.

ajja orkar int4e tjaffsa mer nu =) lämnar denna tråd =D
På tal om hästar som stannar och tvärvänder…någon som har något bra tips hur man gör för att få dom att sluta? Oftast är det något de blir rädda för som jag inte ser, det går jättesnabbt och jag hinner inte göra något. Om jag tar hårt i tömmen för att hindra kastet reser sig bara hästen rakt upp, eller backar i 110 knyck.
#42 Så gör min häst me, eller bara hemma då..när man försöker vända tillbaka honom så stegrar han sig…o så backar han men när han har backat ett tag så ger han sig till slut, i början hoppade ja av o vände honom ..men han började inte lyda för d..tillslut så lät ja han backa tills han gav sig o vände för att sedan fortsätta att springa som inget hade hänt..det gäller att visa vem som bestämmer utan att ta till våld :)
# 23 Jag använder helstängt vid träning också, eftersom min häst inte springer ordentligt utan, och han blir inte rädd eller så (visst kan han bli det, men det är inte så att han är otrygg enligt mig) utan han travar helt enkelt bättre med det, han skyggar aldrig eller så, utan blir bara alertare i steget och piggare! Hellre det än tvärtom! Fast snart kanske man kan ta bort det, jag försöker jobba fram "tävlingsinstinkten" i honom och han har gjort stora framsteg! =) Han är som sagt inte rädd av sig, jag satte bara på honom helstängt och testade tömköra lite först, sen satte jag på vagnen och det gick hur bra som helst! =)

#23 jag förstår inte heller vad de är för fel att använda helstängt hemma!? Min häst BLIR tryggare av att ha det. Utan det så blir han bara stressad och springer och tittar på allting, om ett helstängt gör att han blir mer lugn i sig själv och mer avslappnad så använder jag självklart det!
Våra körturer blir mycket mer behagliga och trevliga för både mig och min ponny.

#43 och #42. Min häst gör precis lika dant..bara att han slutar typ aldrig o backa… Men han blir inte rädd när han gör det, jag håller på o lista ut vad det är han reagerar o vänder för. men han brukar göra det på nästa samma ställe jämt…

Man kan inte bara ute sluta att man inte skall ha helstängt då å då, och ha då å då! Mena vissa har det i träning, vissa inte! Turbo han är inte snäll han typ skenar hemma, han är bara sån.. När vi satte på han helstängt vart han lugn och går att träna fint nu. Vet duktiga ponnytränare här i landet, en av dem bästa som alltid typ kör med helstängt hemma, nämner inge namn. Jag använder det inte på nån av mina ponnier, men det förekommer väll då och då hos Leif, det är olika vad man gör sina hästar till, så även när man använder det.. Så;)

Håller med Jonna. Jag tror inte direkt att man sätter på helstängt för att det är fint, utan för att det finns en anledning.
#42 & #43, ni har uppenbarligen samma problem som mig! Men hur gör man om hästen börjar backa där det inte GÅR att backa, tex. där jag kör är det hästhagar på sidan om banan, på andra banan är det stenrös & buskage, och då blir det skitsvårt när min pålle börjar backa. Några tips?!

Vi har haft ett antal hästar som backat, stuckit iväg på sidovägar eller rakt upp i skogen. Det är möjligt att vi snabbare skulle fått lugna turer om vi använde diverse utrustning för att "kapsla" in hästen. Min övertygelse är att om man har tålamod och arbetar långsiktigt så får hästen tillslut tillräckligt med förtroende för kusken/ryttaren så den litar på honnom/henne. Det gäller att bli flockledare för hästen så den känner tryghet. När vi får hit en häst som har problem är vi alltid två som jobbar med hästen, jag beskrev i mitt inlägg ovan hur vi går till väga. Hittills har vi aldrig gått bet och jag kan lova att det inte alltid varit enkla hästar att "programmera" om.
Jag säger inte att andra gör fel, men Jag vill ha hästar som inte skall behöva annan utrustning än öppet huvudlag och sele på sig när vi tränar(givitvis diverse benskydd men det är en annan sak).
Jerker Klang,

#49,
Jag ser inget fel i att ha extra utrustning, även när man kör hemma. Min ena kör jag alltid med dövhuva, bomull & pullburk, för att han är så otroligt het, jag skulle aldrig våga köra honom utan. Och sånt ser jag som en stor säkerhet! Skulle jag ta bort pullburken skulle min häst kväva sig varje gång jag kör. Och sånt går inte att träna bort, han är bara sån. Liksom helstängt, vissa behöver det för att kunna träna över huvud taget.

Vår trvååring kan vi inte heller köra utan luva och fetvadd. Hon skulle skena hela vägen igenom. Det är ett självmordsuppdrag att köra henne utan och hon mår ju bra av att inte höra något. Så varför ta bort det? Det är ju för hennes skull och inte för våran

Jag ser inte varför man inte kan ha helstägt om det är en lugnande effekt? Det är som Linn och Julia säger, det är för säker heten, som om vi skulle sitta och skena igenom skogen med Turbo om vi inte skall ha viss utrustning bara för att det är bättre att köra utan det hemma.. han har liksom bomull, tutor och huva samt helstängt, inte alltid, när man skrittar och sånt har han ju alltid öppet, och han har blivit bättre så nu kan man köra då och då utan, men han är snällast med.. och det är säkrast så. Jag förstår att du tycker att det är bättre utan hemma men du måste förstå att det är inte för att vi tycker det är kul vi har det.. gasch!

Att jag har så lite förståelse kanske har att göra med att jag är just ryttare från början. Har aldrig hört talas om någon som ridtränar sin blivande distans, hopp eller dresyrhäst med helstängt, dövluva el dyligt. Hur kommer det sig att travponnyer är så otroligt konstiga? Förklara någon efterssom jag inte kan se skillnaden…..
Jerker Klang,

_
Men när man rider dressyr, hoppar, rider distans ..så är man oftast ensam… men när man kör så e det ju mer hästar med och då dom är ju utvecklade till att vara explosiva och TÄVLA om vem som är först i mål, dem kan bli lite tittiga samt pigga.. då hjälper man dem med utrustning för att slippa få dem stressade eller överpigga, tittiga eller ja vad nu våra trav ponnier/hästar kan bli.. Sedan är dem flesta snällare att rida kanske, mina är då mer laddade när man kör, eller ja jag har ju bättre kontakt när jag rider.. hoppas du förstår lite. Vi har det för att hjälpa dom inte för att det är kul eller nått annat. Jag tror inte det är så många som har all utrustning dom har när dem kör som när dom rider.. dom är alltså lite annorlunda när dem körs, men det finns ju undantag.
_

om du är rädd för att din häst ska bli orolig när du har det helstängda, kan du pröva ett halvstängt först, man behöver ju inte börja med det värsta först.

#54 Nu pratade vi träning, inte tävling…. När man tränar ridhästar gör man det mycket tillsammans, oavsett vilken diciplin man håller på med. En hopphäst kan vara väldigt tittig, men klarar man inte av att ge hästen det förtroende som krävs kommer den aldrig någonstans i hoppningen heller, där man hela tiden utsätts för nya "föremål".
Nej, jag tror inte någon använder utrustningsdetaljer för att de är kul, hoppas inte det iallafall. Däremot tror jag att väldigt många (erfarenhet genom att diskutera detta med många travponnyägare) har bråttom och saknar det tålamod som krävs för att få en harmonisk häst.
Nu säger jag inte att det är så i ditt fall då jag inte diskuterat dettta live med dig utifrån din specifika häst.
Jerker Klang,

håller med ryttaren!

#56, från hästryggen kan man ju kontrollera hästen på ett helt annat sätt. Dessutom tycker jag travhästar & ridhästar är väldans olika heta, har själv ett arabiskt fullblod som är byggt på nerver, men hon tränas ju inte genom att tex. springa rakt fram på en bana i en mil, som en travhäst gör.

Såg idag att en av hästarna som var med i höjdhoppningen på globen hande "can't see back" på båda sidor…
#53 Nog är det en hel del som dövar sina ridhästar både vid träning och tävling..

#58 Hört talas om distansritt…..?
#59 Noterade "mackabellerna" jag oxå, har aldrig sett det på en hopphäst förut, hadde varit kul att höra varför han använde dom.
Att man "dövar" ridhästar är framförallt på tävling då dom inte är vana vid publikreaktioner, ytterst sälsynt att man gör det på träning.
En annan sak som är lite intressant. Ni som såg ponnyhoppningen från Globen kanske noterde kommentaren om en av ponnyerna "han är bara 7 år och inte så rutinerad", en annan ponny som betraktades som en "legend" (kommer inte ihåg namnet) var 17 år. Förutom att detta ger mer "ved på brasan" angående åldersgränsen på 15 år som finns innom ponnytravet så visar det på ett annat problem innom ponnytravet.
Efterssom vi har årgångsloppen vid 3, 4 och 5 års säsongerna så är det många (vilket oxå har avspeglat sig i vissa diskusioner här på forum) som anser att en ponny som inte är startklar som 3 eller max 4 åring inte är någott att ha. Detta gör att man inte har det tålamod, som jag anser, är A och O när man utbildar ponnyer. Detta är oxå min erfarenhet från ponnyer vi "tagit hand om".
Jerker Klang,

Ryttarn sök dig till en annan sport, typ RIDNING du passar då fanken inte in här, orka skriva med dig, man försöker förklara och det ända du gör är att säga att vi gör fel med hästarna, (stressar fram) vi vill TÄVLA med dem innan dom ruttnar till skillnad mot er!

#61 Jag har inte påstått att DU stressar fram dina hästar, men jag blir onekligen lite frågande till dit senaste inlägg…. Ponnyer ruttnar inte, men en otränad eller stressad ponny gör ingen bra prestation… Återigen, jag påstår inte att du beter dig så, utan enbart som en respons på din sista mening.
Precis som du försöker jag förklara mitt synsätt, har inte någonstans här ägnat mig åt personliga påhopp. Har enbart redovisat generella iaktagelser. För mig är det viktigt att ta till mig erfarenheter från andra hästområden än enbart travet för att utveckla våra ponnyer, givetvis är travet, och då framförallt kallblodstravet, även det en kunskapskälla. Kan du inte se det är det beklagligt.
Jerker Klang,

Ja man skall självklart inte stressa fram och starta bara för att man "skall" starta som 3 åring, nej är dem inte mogna så nej det tycker inte jag heller, MEN det med utrustningen har du fel på, eller fel och fel.. det är så att "vi" använder viss utrustning även hemma, för säkerhetens skull samt hästens bästa i "den situationen som är" Vissa hästar är ju mer tävling inrtiktade än andra, mena en ponny kan vara så lung så en 3 åring kan köra den och helt utan utrustning,(dock med sele och huvudlag):P och andra kan behöva en rutinerad duktig kusk samt en hel del utrustning. Sedan är det så att vi är olika i åldern innom dessa olika häst sporter..när våra kanske gör sina viktigast lopp i livet så är era knappt inridna och när våra lägger tävling skona på hyllan är era i sitt livs form! Det är olika och kommer alltid att vara iomed att stora travet inte kommer ändras speciellt mkt, det är ju i stort sätt det som styrs eftersom vi kommer in i det så småning om.. iaf dem flesta!

#62 Jag satt och tittade lite på TV i går och halkade in på Globen Horse Show och Grand Prix tävligen.
Kan du förklara för mig varför man har en sån där luva på nästan alla hopphästar? Jag menar den är ju inte stoppad eller så utan bara vanligt tyg. Jag har funderat över det en ganska lång tid men jag har liksom inte kommit på något bra svar åt mig själv. Fyller det någon funktion? Eller är den bara som pynt för att det skall vara fint? Skulle vara kul att veta..

Själva luvan är enbart prydnad. När man rider på ett sådant ställe som Globen med det tryck som det är på publiken brukar många döva med fetvad, inte så snygt men då sätter man en "vacker" luva över…
Jerker Klang,

#63 Nu är det så att vi numera(sedan ca 5 år) i stort sett enbart håller på med ponnytrav, jag har däremot bakgrund som hoppryttare. Så det är inte så att jag tagit detta med hur många tränar sina ponnytravare ur tomma intet. Sedan är det inte så att Hoppning och Trav håller på med olika ponnyraser. Det finns iof fler raser innom ponnyhoppning, men de dominerande raserna på B-Ponny är Russ, Welch och SvRP.
Hävdar, kanske med en dåres envishet, att det är alldelles för lite tålamod innom ponnytravet. Du pekar på det själv, "de viktigaste loppen". Är verkligen de viktigaste loppen i en ponnys kariär årgångsloppen? För oss är det bara en bonus om vi får med en häst i årgångslopp. Då känns flera andra lopp som tex elitloppet, SM osv som viktigare. Men där är vi uppenbarligen olika.
Många Russ och schettisar även innom travet är i sitt livs form vid 15, och då måste dom sluta tävla. Detta är en idiotisk regel som inget annat ponnyförbund har så jag hoppas det försvinner innom ponnytravet oxå.
Vi får väll vara överens om att vi har väldigt olika syn på hur en ponny bör tränas. Jag är inte ute efter att övertyga dig att se det på mitt sätt, bara att konstatera att vi inte är överens och nog aldrig blir det på detta viset :-)
Jerker Klang,

#64 de flesta har tussar i öronen under huvan. Sedan huvan uppe på mer som prydnad.

#67 Är inte det i stort sett likadant? Fetvadden är tystare med det är endå samma sak;)

#65 Okej, tack så mycket för svaret! Jag tror att det är många yngre som också vill använda det på sina små ponnyer som de tävlra med i hoppning eftersom de stora kända har det. Jag vet en tjej som köpte det bara för att det var fint med blå luva och guldkant! Då går det överstyr. Jag tycker att man skall sträva efter att man skall slippa använda så mycket skydd och grejer på sin häst!

Själv tycker jag att årgångsloppen är otroligt viktiga! Det är där de blivande stjärnorna föds. Och bara för att man satsar på ett årgångslopp behöver man inte stressa sin häst. Alla har olika mål med sitt tävlande, om du nöjer dig med att tävla på lättare nivå med en vuxen häst så behöver du inte vara så nedlåtande mot dem som satsar med sina unghästar.
Och det här med utrustning. Jag själv försöker alltid att använda så lite extra-utrustning som möjligt, men vissa saker behövs! Tex. dövhuva. Jag skulle inte klara av att köra min häst utan mössa, och inget kan övertyga mig om att det går att "programera om" min ponnys psyke till att bli lugn (och sånna tävlingshästar vill man inte heller ha).

Fast ryttarn jag är också ryttare från början , tävlat i hoppning upp till MSV klasser, och nog attan såg man en massa ungar , vuxna som har helt onödiga saker på sina hästar just för att det är snyggt, mode grej osv osv.
Även jobbat som ridlärare i 8 år och sett flera som har bomull i öronen , noslulld på nosgrimma för att hästen inte ska titta neråt osv , så inte är ryttarna bättre .
Sen håller jag med de andra att när man sitter på sin häst och rider så har man klart bättre koll och jag känner mig säkrare på ryggen än bakom om hästen skulle hitta på något , lättare att få hästen dit man vill när man sitter på än kör …
Vi kör med helstängt på hemma på de som behöver det och de som inte behöver det går utan, sen när de rids så går de öppna.
Kolla de som tävlar i maraton,och annan körning de kör alltid stängt med det ingår i normal utrustning.

#66 Hmmm, är elitloppet, SM osv enkla lopp? Har vi en unghäst som visar de rätta egenskaperna så satsar vi givetvis på årgångslopp oxå, men jag skulle aldrig ställa upp i tex Kriteriet med en häst som jag inte hade möjlighet att placera topp tre. Då är det bättre att spara kapaciteten till nästa säsong….
Ja, som jag sa tidigare, vi kommer aldrig att bli överens men det viktiga är att det finns mer än en väg att gå. Att man inte vanemässigt använder saker och ting utan att tänka efter och fråga sig varför. Jag har inte någonstans i diskusionen sagt att man aldrig behöver utrustningshjälp, bara att jag undviker det om det går.
Har konstaterat att flera hästar vi tagit hand om, som varit mer eller mindre inpackade hos tidigare ägare, lugnt kan gå utan någon extra utrustning efter en eller ett par månaders arbete. Jobbar man med en unghäst från början är det, enligt min erfarenhet, offtast lättare än om man tex tar över ett 14 årigt sto.
Förstår inte alls vad du menar med att du inte vill ha en lugn tävlings ponny. Det finns absolut inget samband mellan ett hispigt psyke och tävlingsinstinkt, däremot finns det mycket myter om det.
Den ponny med vassaste tävlingsinstinkten hos oss är oxå en av de allra coolaste, Lilla Ross Man, en schettis med rekordet 2.27,7 och är lugnet själv att hantera och träna, däremot vägrar han att vika ner sig på tävlingsovalen och det är enligt mitt synsätt två mycket bra egenskaper hoss honnom.
Jerker Klang,

#71 Visst finns det extremt mycket "mode" idéer bland "Ridfolk". Men oftast är det de med minst kunskaper och störst plånbok som beter sig på det viset.
En stor skillnad mellan ponnytravfolk och ponnyridfolk, rent gennerellt, är att kunskapsnivån om hästar är mycket högre innom Ponnytravet än innom Ponnyridning. Däremot finns det en "tradition" bland ponnytravfolk att snabbt ta till medel som säkert är korrekt på en varmblodstravare men princip är onödig på ett Russ eller schettis. Det är väll därför jag har försökt föra denna diskusion, att helt enkelt försöka få folk att tänka efter i stället för att ta efter.
Mina refferenser till träning av hopphästar ligger iof på en högre nivå än ridskole nivån därför att jag anser att flertalet här på sajten har en kunskaps- och ambitionsnivå som vida överglänser den du ser hos medel-ridskolle-eleven.
Mao, jag försöker inte på något sätt påstå att ridfolk eller deras träningsmetoder är bättre. Vad jag vill är att man tar idéer från varandra och framförallt funderar på alternativ till att hänga på utrustning.
Jerker Klang,

Min ena är precis som några av er beskriver, tvärvänder eller backar i 180, reser sig när man försöker vända tillbaka. Detta endast när man är ute själv, vid sällskap går det bra. Vid körning går han med helstängt, vid ridning med öppet. För säkerheten, när jag rider gör det mig ej något om han reser sig, men när jag kör vill jag bråka så lite som möjligt, inte så kul att hamna i dikena o i skogen….

Ryttarn hm då jag som sagt själv har tävlat högt upp i klasserna och syster dottern tävlar en av våra egna uppfödda ponnyer i MSV A så tror jag nog att du inte kan kanske så mycket mer än vad jag och mina närmaste kan , men det finns faktiskt hästar som mår bäst av att gå stängda , precis som det finns hästar inom ridsporten som kräver lite mer saker …..
Det jag reagera på är när du typ talar om för alla att de gör fel och att du vet bättre, det är faktiskt så att vissa shettisar, russ även behöver de sakerna som du kanske inte tycker att de behöver. Man kan ju inte uttala sig om att de hästarna behöver inte de eller de när man faktiskt inte har sett hästen in action ..
Men vad vet jag har ju bara hållit på med hästar hela livet i olika nivååer…

#75 Får be om ursäkt om du tycker att jag skriver folk på näsan, inte min mening. Har i nästan varje inlägg försökt vara tydlig med att jag INTE vill tala om vad andra SKALL göra. Utan enbart MINA egna erfarenheter och reflektioner och hur VI har gjort. Jag påstår deffinitivt inte att jag vet bäst, utan reflekterar som sagt utifrån de erfarenheter jag har, och utifrån andra som jag diskuterat saker och ting med.
Ett problem som jag tycker är här på forum är att om man har en åsikt som inte stämmer med vissa "starka" individer så blir man kallad både det ena och det andra. Både officiellt här på forum och i mailen. O andra sidan har jag fått minst lika mycket possitiv respons men då mest via mail och PM.
Jerker Klang,
Hej..De va ja som öppna tråden och ville ha hjälp.. Har nu testat helstängt på han.. Funka hur bra som helst.. Ville bara säga de..

#76 Du har rätt tycker nog att både positvia och negativa responser kan man väl ta öppet. Förstår inte varför man inte vågar stå för vad man tycker , alla tycker vi olika så är det .
Jag tror nog att det är så, att de som har svårare att förstå varanda är ibland *ridfolk* och *travfolk* ska villigt erkänna att jag tyckte att mycket var trams och fel som travfolket höll på med , men har ändrat helt uppfattning efter att vi själva började med det och ju mer jag lär mig och sätter mig in i det och frågar varför de gör si och så , enda sättet att lära sig något är att våga fråga och är öppen för att lyssna på de som verkligen kan det här med trav.
#77 va kul att det funkade

#72, det jag sa om att jag inte vill ha en lugn tävlingsponny. Jag tycker att det är mycket roligare att träna & tävla en häst som är lite hispig! Blir mer action, man slipper rent ut sagt sova bakom hästen och det blir en större utmaning.

#80 Håller med dej Julia . Blir ju inget kul om det inte är fart i hästen, jag säger inte att den ska behöva vara dum men nog är det roligare att åka ut o träna med en hel häst i handen hela turen än att behöva driva på? :)

#80 Nu var det kanske inte en "död" ponny jag eftersträvade. Däremot eftersträvar vi ponnyer som är harmoniska och trygga, det betyder inte att man måste slå dom framför sig. Fart skall det givetvis vara, men det betyder inte att hästen kastar sig upp i skogen när man möter en bil eller att man aldrig vet om man kommer hem helskinad efter en tur.
Efterssom vi håller på med tävlingsverksamhet vill man ju ha vinnarskallar, men dom skall ju fokusera på det och inte på allt annat. Vad jag menar med en lugn häst, är en häst som är trygg i det den förväntas göra och inte håller på med en massa trams.
#81 Säger inte emot alls utan håller med.
Jerker Klang,

Hmm nej vem vill ha en häst som kastar sig upp i skogen…? :P Men jag har hellre en häst som trippar på tårna än lunkar :)

Enligt mig så får hästen gärna vara pigg och lite hispig bara man kan lita på den! eller lita på en häst går aldrig men jag vill inte ha någon häst som man ska behöva riskera sig själv så fort man sätter sig bakom! Och inte ska veta om man kommre hem hel efter körturen!
Min shetlandsponny är underbar på så sätt, hon är extremt pigg och halvgalen när man kör men hon vet vart gränsen går, hon skulle aldrig göra någonting som att slänga sig ut på åkern eller ner i diket eller någonting som skulle göra att vagnen välter osv.
Men om jag får välja så vill jag hellre ha en säker häst än en halvgalen, jag är inte beredd att riskera min egen hälsa för att köra en galen häst.

#83 Lunkande hästar berukar bero på felaktig tränning, precis som "flygande" hästar.
Givetvis skall hästen vara pigg och frammåt, visa att den tycker det är kul att träna o tävla. Men jag vill deffinitivt kunna lita på ponnyerna, det är ju ändå barn/ungdommar som kör. Har vi en häst som jag inte 100% litar på så kör jag den ofta själv tills dess att jag bedömmer den som stabil.
En intressant iaktagelse som jag gjort bland våra russ o schettisar är att olika hästar beter sig väldigt olika beroende på vem som kör. På någott sätt gäller det att häst och kusk harmoniserar.
Men nu har tråden kanat ut lite, vad diskussionen gällde från början var om man skall använda hjälpmedel för att få en häst att fungera, eller om det går att "uppfostra" en häst att lita så mycket på kusken så att hjälpmedel (typ helstängt tex) är överflödigt under träning (tävling är en helt annan sak). Detta är faktiskt ingenting som har med om hästen är slö/pigg, framåt/trög osv att göra.
Jerker Klang,