Dom borde finnas ute, ialf prellistorna.. =)

någon?

putt?

finns på sptf
:)
Många fina hästar i detta lopp!
Jag tror att Montró kommer snabbt ta sig till ledningen, ett mkt fint sto som har fina tider i baggaget. Kotick har gått jämna tider på slutet, dock i auto. Snabbt från tillgägg kommer Lill-Klippen som onekeligen har en fin rad. Kan han sänka enmer? Från 100m tillägg hittar vi kämpen Solos Harry Boy, enligt kusken har han haft lite problem sen en olycka förra året, är han bättre nu är han absolut med och fajtas, men har tyärr lite för långt fram denna gång.
Montró - Lill-Klippen - Solos Harry Boy
lycka till och vi får hoppas på bra väder!
Har kollat in väderprognosen för måndag på Rättvik och det ser ut att kunna bli uppehåll under hela dagen. Molnigt men det är väl okej för de flesta antar jag.

Banan där var ganska hård idag men de va inte riktiga banmästarn, kommer nog bli fin bana som vanligt på Rättvik sålänge det inte öser ner.
#6 Vart kollar du då? Imorse på yr.no stog det regn hela dagen då :o
#7 Kommer inte ihåg riktigt var men det var en 10 dygnsprognos och den är väl aldrig riktigt säker. Men vi får väl hoppas på att det bara blir småskurar i så fall och inga skyfall.
Någon som vet säkert. Detta stog på hemsidan:
18.30 Start lopp 1 ca 19.00 Start ponnylopp (e lopp 2)
Kommer det någon mer information eller är det detta som gäller?Var får man värma?

#8 Okej. Ja för ingen vill väl ha regn ? ;)
Men står det så i programet på hemsidan så det borde ju vara det som gäller :) Bara att värma på banan som vanligt antar jag så länge man ser upp för stora hästarna såklart. Stora banan öppnar 16.30 som vanligt där, men ska man värma innan dess går det bra på lilla banan eller rakbanan.

Värmning på STORA banan är inte tillåtet under insprängda ponnylopp och har aldrig varit.
Lilla banan och rakbanan är däremot helt okej!

#10 Är det inte? :o Men det är inte ofta någon inte värmer på stora banan? Trodde det var tillåtet jag, hm.

Ja det hjälper ju uppenbarligen inte att säga till så dom som stått på incheckningen på slutet har väl tröttnat. Ett tag sa vi till varje gång, inför alla lopp och ändå värmdes det ponnyer på stora banan.
Men nej, vi vill inte att det ska va ponnyer på Stora.

Man får visst värma på stora banan, står på pappret som man får ifrån rättvik vad som gäller när det är insprängda!!!! Där stod det att värming får ske på stora banan i bakvarv, innerplan eller rakbanan!!!!!!!!!!!!!

#13 Tack för att du sa det :)
Inte för att det har något med just detta lopp att göra, men de insprängda lopp jag har kört i år (en hel del faktiskt) så har vi fått värma på stora banan tillsammans med varmbloden.. Bara storhästkuskarna är informerade om det ska det väl inte vara några problem?
För får man som ponnykusk inte värma på banan tänker då jag inte starta i insprängda lopp. Alla har sina rutiner innan start, storhäst som ponny och får den inte samma rutin innan loppet, utan blir bortföst ut i skogen så kan den ju inte prestera på topp, iaf av egen erfarenhet av min ponny.
Bara lite personliga tankar och åsikter det där 
Förra året i Classic Car loppet fick jag värma på banan med Iva!

Då har dom lagt till bakvarv igen då, BAKVARV!
Anledningen till att det blev helt stopp med värmning på stora förut berodde på att ponnykuskar tydligen inte kan skillnad på bak- och rätvarv, ska bli spännande att se om det blivit nån förbättring nu..

# 16
Ja? Loppet under Classic höll mkt bra klass och dom ponnyerna/kuskarna är oftast väldigt vana ;) men jag kan nästan garantera att det bara va bakvarv som gällde för er oxå, även fast ingen höll sejj där.

#15 Jag håller fullständigt med dig! Har bara vart med om att inte få värma på stora banan en gång vid insprängt och då gick de ju som de gick, tjurig ponny som gick 15sek över rekordet..
Sen tror jag inte att man anmäler sig till ett insprängt lopp utan att kunna köra häst heller för den delen, koll lär man ju ha i alla fall säg.

Va glad att du inte startat elitlopp med ponny då, där hade man inte mycket att välja på direkt, vi fick två tider och inom dessa skulle ponnyerna värmas om vi ville ha tillgång till banan, annars fick vi värma nån annanstans.. man kan inte alltid få som man vill serru.
Ang kunna köra häst eller inte, jag är helt övertygad om att dom som tävlar i högsta klassen har betydligt mer koll på sina ponnyer än dom som går ut i noll-lopp, men du kanske tycker att alla är lika bra?
Väldigt tragiskt att inte kuskar, stora som små, vet skillnaden mellan bak-och rätvarv. Har tyvärr upplevt en stortravare komma farandes i full fart på innerspår i bakvarv rakt mot vår ponny. Hon klarade sig tack vare att Malena har en lydig ponny och snabbt kunde kasta sig in på innerplan. Så allt är inte ponnykuskarnas fel.
#20 Sen är det väl faktiskt inte så att 0-loppen är till för oerfarna kuskar utan oerfarna ponnysar eller ponnysar som ännu inte springer så fort. Så vilken kusk som sitter bakom har tyvärr inget med vilket rekord hästen har.

Sen det vore bra om någon kunde ta reda på vad som gäller istället för att tro. Kan ju blli rätt besvärligt annars om man gör fel.
#18,20 i detta lopp startar många väldigt erfarna kuskar! På dig låter det lite som att de som har "elitloppshästar" är de enda som kan köra häst? Men i elitloppet så fick man ju värma ponnyn i rätvarav och jag tror det var det hon syftade på i huvudsak..
känns som att denna tråd börjar spåra ur lite.. tat lugnt! 
#21 och bara för att man har en häst som går under 1.50 behöver ju det heller inte betyda att kusken är erfaren.. så jag håller med dig.

Ja, oerfarna ponnyer som 8 av 10 ggr körs av alldeles gröna kuskar, inget fel med det och alla ska ju lära sejj men jag hävdar fortfarande att dom med ponnyer under 1.55 har bättre koll på var dom är och var dom har hästen.
#24 Även om jag nu tycker att tråden har spårat ur en hel del tänkte jag ändå fråga dig:
1 Har du fakta bakom ditt uttalande? "oerfarna ponnyer som 8 av 10 ggr körs av alldeles gröna kuskar".
2 Är det vanligt att det körs insprängda 0-lopp hos er eller på andra banor? För det är väl det som diskuteras? Värmning på banan under insprängda lopp.
vad jag har märkt brukar de allra flesta sköta sig när det gäller värming på stora banan. och det kan ju bli missförstånd eller hända att alla inte får informationen. har varit med om att man frågar på inskrivningen om värmningen (ifall man inte fått papper eller så) och får svaret " jag vet inte ". vad ska man gör dårå? då brukar iaf jag göra som alla andra, ser jag att dom andra värmer på banan gör jag också det.
det hände en gång på bergsåker att på inskrivningen skulle dom dela ut papper om att man inte fick värma i rätvarv, jag tror att det 1 eller 2 i loppet som fick papperet. då är det ju inget att göra när kuskarna gör fel. ifs förstår jag om storhäst-kuskarna inte vill att ponnysarna ska vara ivägen i rätvarv, då kanske dom inte kan köra sin häst som dom ska och bara måste köra om massor av ponnysar hela tiden.
ursäkta att jag lägger mig i diskutioen.

Bara för att man har en snabbare ponny betyder knappast det att man är en bättre kusk. herregud. Helt fel, sååå fel enligt mig, sett flera på heldagar som har russ som gått över 2.00 som kört bättre än vissa som kör hästar som gått under 1.50.
#26 Har "storhästkuskarna" problem med det får dom väl säga till ponnykusken själv. Själv har jag hitills aldrig blivit omkörd av någon som Inte sett glad ut och gett ett leende.
Herregud ja, orkar inte bry mig mer i denna diskussion. Svarar någon mig så svarar jag inte tillbaks mer.
# 27, jo jag håller med. oftast är dom ju glada och dom allra flesta tror jag tycker att det är lite småkul med ponnysar ändå.

Sara det brukar stå att man får värma på stora banan o frågar man Katta så är det helt okej å! Har hittills iår inte heller stått att man endast får värma i bakvarv… /Mvh Nathalie Blom Rättvik

Jo Natta, det är bestämt att värmning endast får ske i bakvarv, satt på styrelsemöte idag och tog upp frågan. Enda undantagen är Midsommar och CCW.
ALLA insprängda lopp får endast värma i BAKVARV, utom som det står ovan, Midsommar och CCW.