tips mot extrem klåda?
Någon som vet något bra tips? Huskur? bra medel? vad som hälst, min 3-åring kliar sönder sig helt blodig och öm, vi har försökt med näst intill allt vi vet o kan, medel som horsol, avs14, equielotion, vanlig rapsolja, svampschampon m.m funkar inte längre..
så nu vet jag inte vad jag ska ta mig till så jag undrar om ni kan något bra medel?
vi kan inte ha honom inne längre för han kliar sig helt hysterisk! när han inte kan stå o klia sig längre lägger han sig ner o kliar. det är hemsk att se o han lider av det, och det här är inte vanligt sommar exem, svampinfektion i huden eller löss. vi ska ta ut vetrinär och ta blodprov för att kolla så det inte är något fel på njurar eller lever…
hoppas ni vet nånting som kan hjäla :( iaf lindra klådan.
BÖRJA med att ta ut veterinären BUMS, innan ni experimenterar med en massa preparat, om det nu är så illa. Det ska inte väntas med till nästa vecka utan ska helst ske utan dröjsmål, dvs IDAG.
ÄR det ändå en elakartad variant av sommareksem så är ett heltäckande eksemtäcke att rekommendera, till att börja med. ENligt den senaste utförda stora undersökningen som SLU genomfört så har te visat sig vara det mest effektiva.

#1..vi har exemtäcke o ska ringa till distriktarn imorrn bitti, vi har haft ute vetrinär tidigare o tagit prover på hud o liknande eftersom han har klåda året runt.. inte bara på sommaren, o så blir det värre när det är fuktigt ute dvs. regn.
Men om prover är tagna som inget visat, varför då inte inse att det förmodligen ÄR en extrem variant av sommareksem? Det finns hästar som totalt kliar sönder sig av detta, det är liksom ingen omöjlighet…
Om det inte blir bättre, trots att ni gör vad ni kan för att lindra det, så måste ni nog börja fundera på att göra slut på hästens lidande för gott… Det är tråkigt, men det enda rätta för hästens skull.

För mitt sto med enorma knotteksem (kliade sig blodig om somrarna), hette räddningen Horsol. Nu har hon nästan all man kvar! Synd att det inte fungerade på din häst. Och jag måste säga som Anna, tyvärr kanske ni får börja tänka på avlivning, när inget hjälper och hästen lider.

jo just nu så känns allt väldigt jobbigt med tanken på avlivning.. en sån fin o personlig kille o är en av dom travsäkraste hästarna jag kört o första egna hästen som jag har köpt o lagt ner allt jobb på känns det väldigt tungt… men vi ska försöka ett tag till o vetrinären ska ut så fort som möjligt o ta ytterligare prover, visar det att något inre organ inte funkar eller förhöjda värden av något så kommer beslutet vara tungt.. men ibland är det enda utvägen för att stoppa ett lidande…
Prova Ekholms Probolja samt schampo och insektmedel.
Det är hästar som veterinärerna inte kunnat behandla som har blivit nästintill bra av detta! Det säljs o rekommenderas av veterinärer och är helt naturligt.
Väl värt att prova! Men tänk på att bada hästen i Prob-Schampot innan oljan används. Följ instruktionerna noga och sätt på Boett eksemtäcke som sitter riktigt på hästen med både huva och maglapp.

Bekanta till mig hade en häst som kliade sig extremt - veterinären sa att det var eksem. Men det visade sig vara ringorm som hästen led utav.
Sedan så tror JAG att om inte ens Horsol fungerar, så fungerar inte MJ eller Ekholms, eller några andra salvor för den delen heller.

#7 o 8, vart finns dom medlen att köpa?
Tea tree salva

#11, det har vi redan provat :( hjälpte i 2 dagar…
Vadf äter hästen för mat? Har den gräs i hagen??
Jag tror personligen att det kan vara svårt att häva klådan när den väl har satt i gång, jag tror mera på att försöka förhindra det till nästa år.
Men om det är så illa som du beskriver att han kliar sig året om… skulle jag fundera på om det var något i maten eller omgivningen han är allergisk emot.
Hoppas att du kan hitta en lösning, för klåda lider de verkligen av.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

anneli han går på bete dygnet runt.. jag funderar på om det är timotej eller något sådant som han är allergisk mot, för det kommer han ju i kontakt med året runt iomed höet o gräset på sommaren. just nu får han ingenting annat en det han betar..så det kanske kan vara nånting han inte tål? vi hade ute för några år sedan en gubbe som kollade alla beten för mammas häst har knottexem.. men innan vi visste det så kollade vi betena fall det var någon giftig växt men det var det inte…

min ponny fick en allergisk "chock" för 3 år sedan och har haft allrgi sedan dess.. Vi har också inprincip provat allt, men vi började med att ta bort honom från betet .. vilket gjorde sitt lite, och för att han skulle få rätt balans i magen så får han 1-2 dl äppelcidervinäger i maten, om hästen får i sig för mkt sött så blir magen i obalans vilket påverkar allergin.
Vi tog kontakt med en homeopat (huh heter de så?) och han äter nu homeopatisk meidicn, som vad jag vet är rena naturprodukter, det jag vet är att det inte är några kemikalier och det är ingen karens. och enligt henne vi köpt av så ska han kunna bli nästan fri från allergi om man använder detta under en längre period på rätt sätt.
JAG HAR HÖRT, OCH KOMMER PROVA; att ge honom människo allergi-medicin om detta nu inte funkar (i och med att vi provat det mesta i 3 år vill jag verkligen se förbättring) .. Jag känner en som ger sin islänning människo allergi-medicin dagligen och det tar ju bort symptomen, men allergin kommer aldrig förvinna, men som sagt så tar den väl bort symptomen..
Äppelcider + homeopatmedicin + AVS14 + eksemtäcke + ingenting att klia på = inget sår alls, manen har rykt dock.. (Han kliar sig med bakbenen på manen)
Birk kom till oss med något som vet. kallade "solexem" i FYRA år, men som visade sej vara RINGORM, denna ponnie smittade Nova Roll, vilket gick på en timma från att ha man till bog spetsen till att vara en blodig, köttig massa som gjorde att hon förlorade alla kropsvätskor och hamnade i CHOCK. När detta hävdes fick hon sekundärinfektioner som gav henne 41,8 i feber som i sin tur höll på att ta livet av henne, summa sumarum blev att 6 häst höll på att gå åt HELVETE på grund av okunnig Vet. (inte våran), men i dag mår alla bra efter advekat behandling och årlig vaccination mot ringorm…..ta hand om din ponny

#16 shit.. va läskigt, tur att hon mår bra nu iaf :)
Jag har en som har solexem (testad) han går på Absorbine Ultra Shield, sprayas på först tre dagar, sen en gång i veckan.. han har slutat klia Totalt! :) finns i svarta flaskor, att köpa på Bidermans.. och hästshopen i rättvik då.. men den är vel bara för de som ligger i rättviksläget ;) haha.. den är iaf till för att skydda mot bett och kliande, våra hästar har alltid fullt med broms och flugor, myggor.. sånnt skit, men nu har vi inte hittat ett litet bromsbett alls! :o på ponnyn sprayade jag extra vid man å svans, slutat klia helt.. :P så bra så..
#14 Går han på bete dygnet runt, se till att TA IN HÄSTEN på stall i stället för att hålla undan insekterna från honom. Det är prio ETT för att han ska slippa klådan!
Det är inte allergi mot vissa grässorter, det är allergi mot svidknotten, som finns ute samtidigt som gräset!
(MJ hästsalva kan du köpa via dess tillverkare som går att hitta här på iFokus, på shettisforumet - dajmie heter hon där)

#18, jo nu är han borttagen från betet, står i stall på dagen o får gå i "vinterhagen".. typ inget gräs alls (enligt mig men vissa här skulle nog säja nånting annat), behandlas med avs14 o har blivit bättre :)
Vad bra om det funkar.
Man måstre vara mkt noga med att verkligen sköta om dessa kli hästar… Minsta lilla slarv… så e man på ruta ett igen…
~ Anneli ~

nu är rocky helt frisk :D med special foder för hästar med klåda och (hör o häpna) Laserbehandling, det är hon som ägde Salebodas Ida tidigare (då Hanna sjöberg körde henne) och hon håller på med laserbehandling och har hjälp rocky, det var obalans i "magmeridianen".. men nu är han frisk och man kan ha honom i box och köra honom igen :D
Gå in på www.hippok9.nu där finns bot för det mesta. Jag har inte testat något mot eksem, men mitt russto som hade svår fång blev hjälpt av en örtblandning jag köpte därifrån.
Ann

MJ´s djursalva är verkligen att rekomendera. Den har t.om tagit bort eksem helt från hästar som haft det i flera år.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

MJ:salva…. VART KÖPER MAN DEN ?
#21 Vilket specialfoder använder ni? Var kan man köpa det?

Mash heter det, är från Ströh, vi har köpt det genom en bekant..
#24 kontakta [dajmie](javascript:void top.ShowProfile('dajmie') "javascript:void top.ShowProfile('dajmie')") här på iFokus, så lotsar hon dig till sin närmaste återförsäljare….

en av mina hästar som jag haft utlånad har blivit behandlad med såpa i sommar. plus att hon har stått inne på dagarna. det har fungerat hur bra som helst.
Jag skulle vilja påstå att om man tror att svidknott är enda orsaken till att häster kliar sig, då är man illa ute. Hästar kan visst få allergi av gräs och klia sig som om de hade eksem. I områden där det bevisligen INTE finns svidknott finns det hästar som kliar sig ordentligt. Det kan vara mask, överkänslighet för gräs eller andra växter (speciellt i början av sommaren då gräset innehåller mycket socker) eller om de kliar sig året runt kan de vara överkänsliga mot proteinet i gräset eller höet. En sådan häst har nästan alltid svullen mankam om man inte ger den proteinfattig mat.
#29 Svidknott är de enda insekter som angriper just runt man och svans. Har de eksem av annan orsak så borde inte problemet vara koncentrerat till jsut dessa ställen….
Enligt forskarna på SLU.

Horsol fungerar mycket bättre än MJ.
#31 PÅ DIN häst kanske, på andra hästar är det tvärt om…
Det finns tyvärr inget preparat som fungerar lika bra på alla hästar, utan man måste prova sig fram. Och det viktigaste är att man håller knotten borta från hästen…

det enda som hjälper riktigt bra mot knotten enligt forskare är att ha hästen inne den tiden på dygnet knotten är som värst (alltså nattetid)

Jag hade mitt eksemsto inne dagtid och ute nattetid denna sommar, funkade bra och hon kliade sig inte.

Har oxå mina inne dagtid o ute på natten, använder Horsol. De kliar sig som värst när det är varmt ute! Funkar bra på mina två!

MJ:salvan är jätte bra mot det mesta det finns att köpa från www.vikingponnycenter.se
(dom är återförsäljare)

Prövat örter?
Känner en som håller på med det och är mkt kunnig inom områden så som fång, klåda m.m
Han kanske har svagt immunförsvar och blir då mer känslig och fått klåda.
Jag ger min tarm bakterier för att förstärka hans immunförsvar mot hans klåda mot knott.

Vi har prövat manex och detta har varit toppen!!

Är det någon som vet om man kan använda bensyl bensoat(?) till dräktiga och digivande ston? Hur mycket "forskning" finns om användandet på häst förutom att det fungerar?

har provat mycket på min, horsol TAPPADE han man av :(
blev helt kal, homeopatmedicin blev han lite bättre av men
inte mycket, allergi medicin för människor gav ingen effekt.
div. salvor har heller inte gett nån nämnvärd effekt.
nu ger jag honom aloe vera från forever living products.
han får både äta det och så har jag utvärtes också, har
bara provat det i 2 veckor, märkte skillnad redan på några
dagar så tänker fortsätta med detta ett tag till.
snordyrt är det, men värt varenda krona, så synd om dom.

Min "lilla" kille går på Manex kuren och det har funkat otroligt bra! kliar sig knappt ingenting nu och ska t.om kvala på Söndag
Han står inne varje natt och när det blir för mycket broms osv, så nu funkar det :)

Boett exemtäcke + Horsol är det som funkar bäst på min. dock har hon inte så jätte svår exem.
Hej DubbelE
Många fina tips här som jag tyckar om, men inte har kännedom till, men jag ville med en gång ta bort gräsbete:
Hö ad lib., vatten och salt / mineral + injektion av 10 ml B vitamin - ta inn honnom på natten för solen vil gå ner och utt efter den har gået upp. Spraye honom med flugspray på dagen - evt. flugdäkken.
Lycka till !
Bj / russ-park.dk
Vi har en Exem häst som jag får duscha noga nästan varje kväll för att hon inte ska klia sig. har testat det mesta och detta är de enda som funkar…
hon går med exem täcke på dagen tar in henne vid 6 tiden och duschar henne sen kliar hon sig inte.
täcke är jätte bra vi hade en ponnypå skolam som ahade exem och han vart bättre med exemtäcke
Att skydda hästen med ett exemtäcke är det viktigaste , vad man sedan kompletterar med beror på vad som funkar bäst . Det som funkar på den ena funkar inte på den andra och vice versa, det gäller att prova sig fram vad som funkar bäst för just din häst .
Vi har provat lite olika salvor , men det som funkat bäst hitills är Horsol som vi kör med nu, men det gäller att tänka på att det är karens på Horsol så man slutar behandlingen i tid.
Vad gäller täcken så har vi Höökstäcken som vi är mycket nöjda med, bra passform, slitstarka och bra pris .

En annan otroligt viktig sak vi upptäckt är att man måste börja behandla hästen innan exemet börjar bryta ut på våren. Har de en gång väl börjat klia sig intensivt är det svårare att få den att sluta.
Det finns en namnlös specialsalva som är helt suverän. Den är receptbelagd och tyvärr är det inte många veterinärer som känner till denna salva som "uppfunnits" av vet. i mina hemtrakter.
En burk kostar ca 500:- och är mkt dryg. Man masserar in salvan som sen också går ner under huden och klådan lugnar sej omedelbart!
Kolla med er veterinär om de känner till den annars finns det veterinärer i Småland som vet.
namnlös? hur menar du då? heter den inget alls?
~ Anneli ~

#49 den du menar är den som brukar kallas för bensylbensoat