Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 813 ggr
trrrav
0

Tippa Åmål 18/7

Någon som vill tippa loppen till Åmåls heldag =)

trrrav
0

putt

thilda-
0

Här kommer min tippning! Glad

Lopp 1:
Mendez
Outsider Mascot
Lopp 2:
Smedens Regent
Outsider Thiger

Lopp 3:
Patrons Trott
Outsider Billy jo jimbob
**Lopp 4:
**Säby's Ludmila
Outsider Min ty
Lopp 5:
Tellma
Outsider Jo minsann

ryttarn
0

Då var det dax för en heldag på en av sveriges mysigaste banor. Åmåls 800 metersbana gör att distanserna blir lite udda och att hästarna måste ha bra koll på kurvtagningen. Gänget i Åmål brukar se till att det blir väldigt fina förutsättningar för såväl aktiva som staketkuskarna.

Lopp 1

Dagens första lopp är ett kategori A-Lopp Black Prince II såg väldigt fin ut på Färjestad i våras då han satte sitt rekord. Har väll inte riktigt klarat av att leva upp till detta i sina två senaste lopp. Istället tror jag att Mendez snabt kommer rusa till ledning och hålla detta in i mål. Raden imponerar så vi får tro att det fortsätter.

Mitt tipps 2-5-3

Lopp 2

Dagens snabbaste Kat-B lopp har samlat nio ekipage. Jag tror att detta blir ett väldigt tätt lopp.Chivas II har väll inte riktigt fått det att stämma i år men det är en häst som älskar att jaga, dessutom har han mycket bra kurvtagning och brukar trivas på Åmåls 800 meters bana. Smedens Regent har haft en riktigt bra säsong i år även om fullträffen ännu inte innfunnit sig. Thiger såg fantastiskt fin ut när han vann på Lindesberg och kommer garanterat ha med segerstriden att göra.

Mitt tipps  3-7-8

Lopp 3

Tillbaka till Kat-A. I detta lopp tror jag det kommer stå mellan två hästar, två "gammla" trokänare och en uppstikare. Patrons Trott överaskade iallafall mig genom att vinna på sundbyholm på nytt rekord, uppstickaren är blott fyraåriga Satisfaction som i sina bästa stunder är riktigt briliant. Gamlingen Billyjojimbob som i år är 16 år och uppenbarligen snabbare än någonsin. Frågan är om gammal är äldst eller om ungdommen tillåts att ta över….

Mitt tipps 1-7-2

Lopp 4

Detta är nog dagens mest svårtippade lopp. Min Ty kommer från en vinst på Färjestad där hon verkligen såg fantastiskt fin ut. Mer finns säkert att hämta. Maximilian III såg riktigt fin ut när han vann på färjestad i Maj, frågan är hur han hanterat tävlingsuppehållet. Kålmans Snäcka har varit "drottning" på bygdetraven i fryksdalen och visat att det finns fart i damen. Säby´s Ludmilla gjorde ett fint lopp i Rättvik men mötte alldeles för tufft motstånd, kanske kan hon få visa vad hon går för idag?

Mitt tipps 5-1-3

Lopp 5

Som alla "0-lopp" är detta väldigt svårtippat men den starkaste segerkandidaten tror jag är Tellma. Kålmans Snobben har gått från klarhet till klarhet och har nu möjlighet att ta ytterligare ett steg. Stammen förpliktigare onekligen. Halvar gör årspremiär och har säkert utvecklats sedan treårs säsongen.

Mitt tipps 4-7-5

Lopp 6

I detta lopp tror jag det kommer handla om hästarna på första volten. Amiral Doll har i princip vunnit hälften av de starter som han startat i och jag tror han blir svårslagen idag. Movera har haft det lite motigt i de senaste starterna men kan betydligt mer än vad hon hittils visat. Louise gör alltid bra insatser och är nästan alltid placerad.

Mitt tipps 3-1-4

Lopp 7

Dagens "0-lopp" för Kat A ser ut att plockas hem av Smedens Maxig. Han har ännu inte behövt anstränga sig för att vinna och så blir det nog inte idag heller. Där bakom kan det nog bli tätt mellan Gizmo och Manick men jag tror nog att Gizmo har lite mer när det väl drar ihop sig.

Mitt tipps 4-3-5

Lopp 8

Detta kan bli ett riktigt tätt lopp som är fyllt med mycket fina hästar som dessutom är i toppform. Puma såg fantastisk ut på färjestad den 9/7 där hon gick nytt rekord. Cabajo är alltid farlig och har mycket kvar att visa, Ola gör alltid riktigt bra lopp och var riktigt fin bakom Min Thy på Färjestad. Thiger är även det en häst med mycket potential och om bara Tejas Zorrina Pi håller sig till rätt gångart så finns det mycket fartresurser där. Inte lätt detta….

Mitt tipps 5-8-9

Lopp 9

Dagens sista lopp är ett kat-A lopp för de lite snabbare A-ponnyerna.  Butterfly tror jag kommer att ta detta ganska ohotat även om han nog får ta i lite. Där bakom kommer nog "gamlingen" Patrons Trott följt av Julius II.

Mitt tipps 5-2-1

Kör så det ryker, ryker det inte så kör ändå…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

madde89
0

lycka till alla

sandraedv
0

Lycka till!

trrrav
0

putt

Winner04