Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 3448 ggr
giffan
0

Stigbyglar till monté

Vad har ni för stigbyglar när ni rider monté? Hur mycket väger de och vart har ni köpt dem?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Mille
0

Jag har några små, lätta alminiumstigbyglar. Fick med dem när vi köpte en sadel för länge sen. Använder dem bara vid tävling, hemma har vi stigbyglar m gummiband men de är ju ej godkända i monté.

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har aluminiumstigbyglar. Både "vanliga" köpta på Börjes Tingsryd och australienska. De har jag haft sen jag var liten så jag vet ej var de är inköpta…

Australienska på bilden…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

CarolaG
0

Erica har ridit med australiensiska stigbyglar men har nu beställt lätta aluminiumstigbyglar från Börjes för 85 kr.

Sara-Juventus2
0

galoppstigbyglar, toppen :D

giffan
0

Hmm jag hittar inte dem i aluminium på börjes, är jag blind??

#4 Vart hittar man sådana?

~ Anneli ~ 

ChristinaH
0

#5 Om du väljer Trav och sen Monté, så hittar du aluminiumstigbyglar.

DubbelE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2, det där är inte riktiga Australienska, det är islandshäst stigbyglar som har vinklad del där man sätter i stiglädret.

vet ej hur bra det syns på bild där men, det är australiensiska.

giffan
0

Får man ha aluminiumstigbyglar i ponnymonté? Vet att det var prat om att man inte skulle få ha det, för att de spricker så lätt.

De man kan köpa på börjes är billiga, är de hållbara?

~ Anneli ~ 

Tessma
0

Ställer samma fråga som #8 är aluminium verkligen gdk för när en tjej hade sådana på Åby förra året så blev det riktigt liv på dem andra

CarolaG
0

#8 och #9 Det har tidigare inte varit tillåtet i ponnymonté men nu är det det.

giffan
0

#10 Ja det har varit många turer med dessa stigbyglar, men det står inget om att de inte skulle vara ok. Men då är det alltså det, bra då kan man köpa.

~ Anneli ~ 

Mandah
0

Dom blev godkända iår sånna stigbyglar, använde själv sånna på tingsryd sist, och det var 2-3 till i det loppet som hade sånna.
Så då är dom nog godkända ;)

madde89
0

vad måste ma  n h före stigbyglöar i monten hgar inte riktigt koll på det ?? får man ha vinliga stigbyglar ?

zchristinaz
0

hur mycket väger ungifär dom från börjes? och är dom godkända för "stor" travarna också? :) mvh christina

ChristinaH
0

#13 Du får använda alla stigbyglar, UTOM säkerhetsstigbyglar med gummisnodd. I övrigt så är det bara använda aluminium om man så vill.

Sammanställning av montéreglerna. http://www.sptf.nu/dokument/2009/sammanst%e4llningmont%e909.pdf

Mvh Christina H

AK47Kalashnikov
0

Rider inte monté själv, men äger ett par islandsstigbyglar i lättmetall. Väger endast ett par hundra gram! Köpte de i en ridsportbutik här på ön för drygt 500:-. Tyckte att det var krångligt med dessa regler som ändras fram och tillbaka, så jag köpte ett par säkerhetsstigbyglar med en gång.

zchristinaz
0

Men hur är reglerna för stora hästar då ? någon som vet det ? :)

CarolaG
0

#17 Det är samma regler kring stigbyglar även i stortravet.

ChristinaH
0

#17 http://www.travsport.se/appImage/utrustning080228.pdf

Här finns utrustningsbestämmelserna för stora travet.

zchristinaz
0

tack!