Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettbabbel
Läst 4324 ggr
Polenta
0

Fläta i manen

Sett att en del brukar ha fläta i manen på tävlingar, men jag har inte riktigt förstått hur man flätar in banden i manen .. Kan någon förklara hur ni gör? Vill gärna se bilder med ;) Är plastband (breda finns på Panduro bl.a) eller tygband bäst? :)

Emmelie93
0

Skulle osse vilja veta det :D

~Stuteri Stenbydal~
Sajtvärd på Gotlandsruss.ifokus

FridaMariedahl
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder tygband, av den anledning att det var lättast att köpa :) Finns på Åhlens och säkert många tygaffärer.

Knyter fast ena änden av banden (använder 3 olika färger) i en gummisnodd och sätter den i en manbit. Man ska försöka få den så långt upp som möjligt, då blir det lättare att fläta. Sen ska man fläta så banden kommer fram Flört hoppas ni förstår hur man gör, alla gör olika så vill gärna höra fler tips! Glad

Hittade en bild på en DÅLIG fläta, där hade jag inte fäst banden i en snodd och då är det lätt att den glider.

Polenta
0

#2 Men viker du banden på hälften och sätter liksom gummisnodden på mitten av banden eller hur gör du? :P

FridaMariedahl
0

#3 Nej, jag fäster gummisnodden längst upp på banden, sen blir det ju en liten stump som man kan klippa av ;)

MartinaFrick
0

#3 Jag tar en gummisnodd och drar igenom bandet till mitten, så det är dubbelt. Sen fäster du snodden med det dubbelvikta bandet så långt upp du kan i en hårtest, gärna underhår. Fläta sen så att bandet blandar sig i flätan och bind fast med ett till gummiband där nere. Ha gärna så långt band att du får lite fladdereffekt längst ner!!! Lycka till med flätandet!!

Emmelie93
0

#5 tack har alltid undrat hur man gör :D

~Stuteri Stenbydal~

FridaMariedahl
0

#5 Ska prova den tekniken också! Glad

thilda-
0

jag knyter fast den i manen ja :)
tar bara tag i manen och håller den rakt upp och sen lägger jag banet i mitten och gör en enkel knut och drar åt hårt. sen flätar jag och gummisnodd i slutet :)

Jag använder sidenband

Polenta
0

#5 Det ska jag prova! :D

MartinaFrick
0

Hoppas ni fattade!!!! Det brukar bli bra när jag gör det, tycker Marcus. Ni får nog till det suveränt ni medFlört

Rauk
0

Jag vet en ekipage kontrollant som säger att den inte får vara längre än manen… då den kan störa andra hästar.. bara ett tips…

men jag brukar inte fläta hela vägen ner, och lämnar resten så att det blir "fladder" ändå.

Emmelie93
0

#10 Jadå Glad

~Stuteri Stenbydal~

Tusen
0

#11 Ytterligare en ekipagekontrollant som hittar på egna regler. Rynkar på näsan Blir så trött på alla maktgalna människor.

Belindaa
0

#11 Lustig regel Skrattande

MagganS-B
0

# 11 Konstigt vilka regler ekipagekontrollanterna hittar på….Kanske det blir ensamt i vet.-volten ibland?Obestämd

skott
0

Jag har hört att banden inte fick vara längre än 10cm längre än manen.

Vi har t.om fått plocka av banden på en häst när vi starta på Gotland då var banden 16cm längre än manen. Så kan de va.

madde89
0

jag ahr också  råkat ut för detta, på  mantorp  06  - hon påstod att de  kune störa andra ekipage. konstigt att  visa har ett eget reglemente. !  Obestämd

så  hon  fick knytta upp  banden på  han och hästen  blev skit sur för att han  var tvungen att dtå  stilla.

Karsk
0

Det finns många olika sätt att fläta manen på. Jag har ju fyra färger på mina hästar och flätar rätt olikt alla andra.

Hittade tyvärr ingen bild där det syns så bra.

agnes_S
0

Flätar med ändarna uppe vid mankammen lösa och tejpar i efterhand. Glad

Karsk
0

Jag viker mina band dubbelt och fäster de längst upp i manfästet med ett gummiband sen flätar jag färgerna som är samma med varandra blandat med man :) Lite svårt att beskriva hur man gör, lättare att visa. :P

Lina-P
0

Ingen som vill göra en bild serie på hur ni gör? Så alla kan se Skrattande

ChristinaH
0

Det handlar inte om att ekipagekontrollanter eller banor hittar på egna regler när dom stoppar manflätornas långa fladdrande band. Det handlar om att det är varje ekipagekontrollants ansvar att kontrollera säkerheten. Allt som bedöms som farligt ska stoppas.

Om jag knyter selofanpapper bakom vår sulky, så finns det ingen regel som säger att inte det är tillåtet. Men jag är helt övertygad om att jag skulle bli stoppad, pga. att det blir en säkerhetsrisk för övriga ekipage.

Det gäller att förstå farorna och eliminera så många som bara är möjligt. Det går inte att skriva ner varje sak i minsta detalj.

Gör flätor, men låt bli att ha fladdrande långa band, så är det troligen inget problem.

Mvh Christina

divansson
0

Min ponny vart rädd i lopp förut för ekipaget ja skulle köra om hade jättelångt utanför manen me sånnadär band..    :P

Själv har ja haft på harry en gång och ibland har ena varmblodet haft. Bertuzzi hade alltid sånna när vi hade han och de va då vi började ha :)

Sätter banden dubbla och en gummisnodd på mitten och tar en liten bit man och sätter fast banden så, sen bara flätar och sätter gummisnodd på slutet, lättast tycker ja :)

gotlandsruss
0

när jag har band på min använder jag siden band så trär jag in banden i en gummisnodd till mitten sen sätter jag fasst det i bordet ocg flätar den innan jag sätter den på hästen så behöver man inte fläta varenda gång man ska ha en.

Karsk
0

#24 det var ju en smart lösning :D

Belindaa
0

Minns inte hur jag brukar göra Tyst

FridaNyberg
0

Hittar ingen bra bild, men jag "snurrar" liksom banden runt manen istället för att fläta. Lättare att visa..

Jag använder sidenband, men just på bilden är det plastband tror jag…

Karsk
0

Jag använder också sidenband. Mina färger finns inte i plastband

Emmelie93
0

#28 vilka färger har du?? :)

~Stuteri Stenbydal~

Karsk
0

Grönt, blått och rosa

Polenta
0

Nu har jag lyckats göra en fläta i Polles muppiga man, vet inte om jag satte den för långt fram i själva manen eller ej :P Blev inte så supersnyggt flätat, jag får tokträna nu i veckan :D

Emmelie93
0

#31 det var rätt snyggt för att vara första gången :)

~Stuteri Stenbydal~

Belindaa
0

#31 det var snyggt! Polenta såg inte ut att ha den lättaste manen faktist ;)

Polenta
0

#34 Nej hon har värsta afromanen, krullig kort och tjock haha :P Lika så med hennes pannlugg, jättejobbig att fläta :P