Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 3238 ggr
ScerryRicco
0

stel lr äkta boggi?!

hej! vi tänkte köpa ny  hästtransport, står i kvalet på att köpa äkta lr stel boggi, behöver lite tips! tacksam för svar:)

MarleneGustafsson
0

Köp en Ume!!!!!!!

ScerryRicco
0

vi har planer på en boj!

Trav_
0

Ume!!!!!!!!!!!

[Mariaaaaaa]
0

UMEsläp (: vi har vårat dock enkelaxlat men det köpte vi 89 och Har ALDRIG varit nå problem. bara fläkten och lampan inne som la av förra året men det kan man inte klaga på då det hållit sen 89 ;D

Så det är av högsta kvalité för ett bra pris! =)

MarleneGustafsson
0

Boj e för ridmuppar ;-) Skojja! Själv har jag värmlandsvagn, funkar som ponnyvagn men min stora älg får knappt plats i den! sen blir jag alltid så förbannad för man måste alltid ta i med våld om man ska ändra bommarna!!!!!! Det är en 06-a. Ska byta till en Ume -04 med fronturlast snart =)

marika-J
0

Vi kör på en enkelaxlad värmlandsvagn, men ska vi nån gång i framtiden byta upp oss till en boggie blir det utan tvekan ett Umesläp! Har lånat grannarnas -08 ett par gånger och det släpet är helt oslagbart!

Zeleno
0

Vi har en ny boggi vagn, Värmlandsvagn. Tycker den är super, stor båder på bredden och höjden. Vi hade en vanlig värmlandsvagn förut som var för låg i tak till vår storhäst…där var bommarna helt vansinniga att flytta, jag själv klarade inte av att göra det, men på vår nya är det super lätt. Rekomenderar den :)

ryttarn
0

Just nu har jag en enaxlad Kyllinge som jag iof är nöjd med. Står dock i begrepp att köpa en större vagn där jag kan ta med tre russ.

Jag avråder bestämt från UME släp, har provkört flera av deras nyare varianter både tomma och med häst, De känns extremt ostadiga och "slingriga".

Skall du även kunna köra stor häst, vilket jag har som krav vid nyköp, kan du även glömma BOJ vagnarna, deras "strömlinjeformade" tak ger väldigt dåligt med plats för en häst som är över 1.50 i mankhöjd.

De vagnar som jag väljer mellan just nu är Christ (nackdel att det inte går att få fromturlastning. Thule och Ifor Williams. Just nu överväger nog Ifor Williams vagnen då jag kan få den "skräddarsydd" för mina behov utan att det kostar speciellt mycket mer.

Detta med stel eller äkta boggie är enbart försäljar snack, du märker bara skillnad när du kör på extremt dålig väg, typ skogsväg, och i princip har maxlast…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

equuleus
0

Jag håller med #1+3+4. Tycker umesläpen är helt överlägsna :) Efter att jag haft umesläp vill jag aldrig ha nått annat märke, tycker det är klasskillnad.

marika-J
0

#8 där kan jag inte hålla med dig, både jag själv och pappa tkr att Umesläpet går mkt bra bakom bilen, känns knappt som att man har något bakom..

ryttarn
0

#10 Vi har uppenbarligen olika erfarenhet, men jag är långtifrån ensam om min erfarenhet av UME släp….

Jerker Klang,

www.isil.se

ScerryRicco
0

vi har då en boggi värmlandsvagnen som ä en 86, men nu behöver vi nytt, då det är väldigt trångt i den för varmbloden:/

divansson
0

Värmlandsvagnen boogie har vi, bästa vi har haft hittills :) Fungerar skitbra för både våra stora (högsta är 172 och han står men plats över både uppåt och bakom) och den lilla, jättebra ljus med dubbla fönster på varje sida, bra luft med ventilation i taket och båda sidorna osv, lite tung dock, men de gäller ju att ha en bil också, vi kör med en quattro och de går då super så länge bilen rullar men det har inte med transporten att göra utan det har vart nått fel på bilen. Våran är dock lite högre än vanligt och även lite längre tror jag, förra ägaren till den hade en transporträdd häst så hon beställde.

Har en kompis med ridhästar på kanske 1.60 som kör med Boj sedan sisådär ett halvår tillbaka, en med sadel/selkammare. Ska tydligen va lättare än deras förra Umesläpet (som hennes far inte vågade köra med när det blåste .. :S) och även mycket bättre ventilation osv, hästarna går på snällare också säger hon :) Jag tor att de beställt en med annorlunda tak just för det som ryttarn säger. Ska tydligen va bra i alla fall.

Köp inte någon med fronturlastning, enligt mig, hästarna blir då vana med att inte behöva backa ur och de kan bli ett rent helsike när dom vänjer sig med fronturlastning (tro mig, vi hade ett vant vbl i träning förut, det giick bara inte i vanlig transport! så brukar de bli om de vänjer sig) och det är sämre än va folk faktist tror. Sen är de tyngre än vanliga, mer framtunga dessutom. Verkar bekvämt men de finns en hel del nackdelar med det bara man kollar närmare.

ryttarn
0

#13 Att dom vänjer sig är ju inget problem om man alltid har fronturlastning :-) Har haft för mycket tillbud med utbackanda hästar (tappade bakskor, försöka vända halvvägs, trampat bredvid lämmen osv*) för att jag någonsin skulle skaffa en vagn utan fronturlastning. Men smaken är som baken….

Jerker Klang,

www.isil.se

divansson
0

#14 Jo det är klart det finns för- och nackdelar med båda sorterna :)

[Mariaaaaaa]
0

jag har kört med olika släp efter bilen och jag har aldrig kört ett umesläp som inte gått underbart bakom bilen.. då har jag kört feta nordisar, varmblod, shettisar, russ osv.. har haft maxlast, tomt, lagomt osv.. har aldrig hört någon som sagt att umesläpen känns speciellt mycket när man drar! men men. Jag kör alltid umesläp, funderar snart på att byta till ett nytt umesläp MED fronturlastning (:

amandahandersson
0

Vi har en boogie med fronturlastning, Läckösläp. Relativt ovanligt faktiskt, men den har fungerat skitbra för oss! :) Så farligt dyr var den inte heller, tror vi gav 50.000:- för det när det bara var 1-2 år gammalt. Jättebra släp!

juliapettersson
0

Vad menas med stel eller äkta boggie? Är inte så påläst…

Scillajsa
0

Kan varmt rekomendera böckmann!

Dom är super. Lättar att dra min bil drog 4dl mindre soppa/mil  än med en star trailer(nuvarande thule).

Hästarna står stadigt dom är något bredare än vanliga släp så hästarna har mer plats att stå på i kärran. dom är inte så fasligt dyra nya heller om man inte vill ha "rymdskeppen" =)

Dom går även att specialbeställa så man får dom som man vill ha dom. Kan säga att jag vägrar köra något annat än böckman nu för tiden.

Har hört en hel del om Umesläpen och dom nya har det varit mycket problem med tyvärr.

Star (thule) är inte nån favorit heller då dom blir dåliga otroligt fort mycket som går sönder osv.

benjamin-sjoberg
0

Jag säger Ume:P Det är högsta kvalitet, är det boogie så går det hur stadigt som helst! hästarna älskar den transporten, enda felet vi haft sen vi fick släpet (-01) var glapp i en blinkers…

Har även haft Boj och några andra, men Ume är det enda vi har behållt mer än 2 år:P 5 av 5 möjliga:D

GO UME!

Ammiii
0

Jag har ett Iforwilliams 510, där får du plats med hur stor häst du vill!
Tidigare ägare hade ett ardennersto i utan problem!
Själv stuvar jag in både ponnyer, packning, hö mm!
Gott om plats, fräscht och kanon på vägen!
Superbt med delad baklem som kan öppnas som dörr eller lucka och urlastning fram, samt mjuka gummiväggar nedtill invändigt.
Kan fås att väga mellan 1300 och 2500kg, så det är bara att välja!

MarleneGustafsson
0

# 13, vad har ni för årsmodell på er värmlandsvagn?

ScerryRicco
0

det jag tänkt köpa  är 200 mm  extra långt. och 240 cm högt ,,inga som har erfarenhet av nya Boj släp ???

Belindaa
0

Tycker Boj känns så…mja. De boj jag har sett tycker jag har sett så gamla och slitna ut redan efter kort tid, älskar dock Umesläpet!
Kör dock inte bilen men den som vi lånade kändes bra för mig som passagerare efter vägen och jag älskade insidan. Lätt att flytta bommen upp och ner, fronturlastningen var kanon, öppna där bak var enkelt med *vet inte vad det heter* eftersom att det dämpade "fallet". Ett tillval transportägarna hade gjort var att välja dörrar bakanför hästen isället för en bom, var suveränt, i alla fall för ponny.

nemesis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har Kylingekärran och den funkar superbra!