Under viloperioden på vintern får de ca 4 kg hö (fördelat på 4 måltider) 1 liter havre (fördelat morgon och kväll) 0,5 kg Krafft Groov 90 (morgon) 0,5 l betfor (som blötes upp), salt och vitlök (kväll) Vi har ett väldigt bra hö, nästan för bra för ponnyer. Under tävlingssäsong ökas havren (individuellt) till 1-2 kg. Går över till Krafft Sport eller ngt muslifoder (oxå individuellt) Hö något mindre, mycket morötter och även Chevinal,Karron Oil och Kalk. Toppar veckan innan start med ökning av Krafften. Hur mycket och med vad är ju individuellt beroende vad slags ponny och hur pigg/"lat" etc den är. Man får laborera lite.

Jag ger min ponny ca 3kg hö/dag och sen får han en näve betfor och mineraler, Thats it =)
Kraft 500 undertävlings perioden och 300 under vintern…
hö 5kg ute (delas med en till krake) o 2½kg inne
betfor

Mina får mellan 6 och 7 kg hö var om dagen. Pluss 6 dl kraft grund och 2 dl havre.

Under viloperioden får våra endast hö. Ca 4kg/dag. När träningen kommer igång får dom samma mängd hö men vi kompletterar med korn, havre, AloeVera, matolja, betfor beroende på individ.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Ger ni AloeVera i maten?

våra får ca 4 kg hö under vilo perioden och nästan inget kraft foder..förutom ventil, han får 4dl blötlagd betfor och 3dl korn, mineraler, aloeVera, gurkmeja, kalk och Foderjäst, han blir lätt väldigt tunn över revbenen. Men under tävlings säsong så får dom 2 kg hö (dom går på kraftigt sommarbete), 6dl havre/korn, mineraler, aloeVera, gurkmeja (till ville, inte dom andra) och alla andra vitaminer o mineraler.

Men viss AloeVera är ju karens på…

har faktiskt inte hört så mkt positivt om aloevera.
hade dessutom aloevera-salva på min häst på ett skav. Ok det läkte ihop rekordsnabbt men hon har inte samma pälslängd/kvalitet där längre.
Mycket mat och vatten då springer dom som fan..:P sen lär man ju träna lit oxå:P
#12 varför låter du bara dina hästar får dricka 5l om dan? dom ska ju kunna ha tillgång till vatten hela tiden..

#12, det man vill är ju att dom skalll få i sig så mkt vatten som möjligt, herregud:O
Haha de va bara ett skämt för och se hur ni reagerar:Phehe Dom har fri tillgång till vatten och hö, och ensilage på vintern..

kul det, verkligen super kul;)
Ehm…kul skämt …verkligen!

#7 Ja, vi ger aloeverajuice i maten. Dels är det ett bra näringstillskott som stärker hästen (och människor oxå för den delen), dels ger den hästen större motståndskraft mot infektioner.
Aloevera är även väldigt bra utvärtes mot sårskador och insektsbett då det är milt antiseptiskt. Har flera exempel då vi använt aloevera på våra hästar med mycket gott ressultat.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Mina russ får just nu 5kg hö /dag. Men det beror på vädret, just nu är det så milt… "Vanliga" vintrar har dom typ fri tillgång. Under tävlingsperioden får de en skvätt havre, mineraler och salt.
Funderar också på att börja med aloevera. Min ena pålle är väldigt stressad av sig i träning & tävling, han skiter löst hur många gånger som hellst före ett lopp / snabbjobb :S Har aloevera någon effekt på "stressmage"?