Tillbaka från mammaledighet
Hur har era ston gått när de har kommit tillbaks från mammaledighet? Har de blivit piggare, lugnare, bättre, sämre ?

Det finns ett praktexempel här på Gotland. Det är Gervides trund, nu har jag bara sett henn efter comeback men hon har alltid varit i en så otroligt fin författning efter mammaledighet!
Ena stoet jag tävlar är Rigoletta Ernst, Hon fick elischas för några år sen och ville inte springa ngn mer så Sofie betäckte henne med Parat. Efter det fick jag chansen att träna henne och hon började visa att hon ville springa igen men bara ett att par dagar innan kval åkte hon på fång och hon var nära på att få vila i frid men istället så repade hon sig väldigt bra sedan tog Sofie ett föl till på henne med Manicken. Hovarna på henne vart bara bättre o bättre och jag fick chansen igen och träna henne inför start, Och nu är hon bättre än nånsin, Hon har slagit nytt rekord i år och de är en stor skillnad på henne. På Rigoletta har det bara gjort goda intryck av mammaledigheten, Hon har blivit mer koncentrerad och piggare kämpar mer i loppen…Roligt:D:P
Många ston blir bättre efter att man tagit ett par föl…..
Vi lesar två shettiston. Båda två startade som tre och fyråringar tror jag men var inte riktigt mogna om man säger så. Nu är dom 8år och gör en comeback. Den ena har haft paus i ca 4år och fått 3 föl. Hon hade ett travrek på 3.45 tror jag nu springer hon 2.34. Den andra hade ett autorekord på 4 minuter och ett voltrekord nästan lika dant, vann första starten iår och sänkte sig 34sekunder.
Om jag har räknat rätt (sänka 34 sekunder) så skulle Primusa (paus fyra år - fått tre föl, rekord 1.52,4) springa 1.18,4! Kan det vara möjligt? Vi får se…

#5 Hm, jag håller tummarna! 

Årets comeback-pris i år (om det fanns ett sånt) skulle jag vilja ge till min egen uppfödning Tejas Monita.
Hon har alltid vart en stjärna på travet med i år var överlägset hennes bästa säsong!
Hennes årstatistik är 19 9-2-2! fyra av de segrarna är i monté där hon även satte nytt svenskt rekord på 1.50,8 (volt ä. ston) Senare slog hon sitt eget rekord och gick 50,6! (Hults chikita slog rekordet senare och gick 50,1)
Ett jättegrattis till Malena och Monita som gjorde en kanonsäsong 2006! 2007 vill jag se Monita under 1.50!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#7 Om juryn är på det humöret kan hon faktiskt bli Årets Sto (Monita alltså)!

Bara att hålla tummarna! =)
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Alla våra ston som tävlat efter fölning har förbättrat sig ordentligt. Skall bli spännande med Cloetta nästa år, som varit borta från travovalerna i några år.