Min lilla söt nos Ronaldo(Nalo)
Sötnos!

Åhh!! Vad gullig 

den är ju urgullig!!! vilken stam??
Så söt!
nawww:D

Sötaste ja sett!!!

Guuud så sööt :D
#3 Han är enligt stamboken e: Sjöängens Rival u: Miss Molly. Kan dock berätta att färgen är felreggad. Han står som isabellskäck, men det är helt omöjligt, eftersom pappan är rödblack och mamman svartskäck. Med andra ord måste han reggas om med rätt färg!

det är väl isabellskäck?? han e ju den färgen?

Ja, det är ju din hästs färg som spelar roll, inte föräldrarnas…
#10, NEJ, det går inte. Det måste finnas gulanlag för att hästen ska kunna bli isabell. En svartskäck och en rödblackskäck kan omöjligt lämna en isabellskäck. Den korrekta färgen borde vara rödblackskäck. Sen har jag inte sett fölungen i verkligheten, så jag kan inte avgöra om den är rödblackskäck, men isabellskäck är omöjligt att den är med den stammen.
Gå in på http://www.bergshult.se/hingstar/rebell.htm så får ni se en halvbror till hästen ovan (samma pappa). Mamman är svart, avkomman är rödblackskäck!!

Han är Isabbelskäck står ju i passet

de ska väl inte spela någon roll vad mor o far har för färg, de e ju vad själva hästen e för färg!?? för du kan ju inte reg en häst som e isabell skäck som typ svart skäck!??
#13 Så du menar, att det är inget konstigt om två vita människor åker in på BB och ut kommer en asiat?? Nej, men det spelar ju ingen roll vad föräldrarna har för färg?! Öh??
Har du hört talas om genetik och färglära?? Köp boken "Hästens färger", så ska du få se att det här med färglära inte är något man lär sig på en lektion och att allt om färger inte alltid är så självklart som man kan tro. Har du tex hör talas om att fux + fux alltid ger fux? Dvs att om man betäcker en fuxmärr med en fuxhingst, så kan avkomman inte bli annat än fux. Detta pga att fuxen saknar anlag för svart pigment.
Eftersom ingen av föräldrarna till den här ponnyn har något "gulanlag" så KAN den inte vara isabellskäck.
I sverige benämner vi färgerna på hästarna så att man ser vilka färganlag hästen bär.
Eftersom fölet ifråga har man och svans vita så är det omöjligt att se, men min gissning = det jag hade skrivit om JAG hade gjort ID-beskrivningen på det här fölet, är att det är en ljus rödblack skäck.
Och JO! det SPELAR ROLL vilken färg föräldrarna har, eftersom det är gener som styr hur färgen ser ut. Och fölet får sina gener från föräldrarna.
OM fölet ifråga ÄR isabellskäck så är det fel pappa angiven - jag förutsätter att den följer rätt mamma… Men rent genetiskt är det alltså OMÖJLIGT att detta föl är isabellskäck…
#15 Tack Anna!! 

Jag hade skrivit rödblackskäck. Titta på örontipparna så har den tydliga blacktecken där - röda tecken = rödblackskäck.
Håller med Anna o Asagard!
Btw en urgullig fölunge!
#10 och #13
Att inte föräldrarnas färg skulle spela roll verkar ju underligt, det är ju de som avgör vad fölet får för färg. Det är knappast ett färglotteri som avgör fölets färg, den måste ju ÄRVA sin färg någonstans ifrån!
#12 Det som står i passet är inte nödvändigtvis korrekt. Det beror på om korrekta uppgifter skickas till stambokföraren.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#18 Min första fråga blir då egentligen - Vad är föräldrarna för färg? Utan att veta stam - hade satt den som fux.

Klart att föräldrarna spelar roll i färgen, bär dom inte på gulanlag (som alltid är synligt) så kan dom inte heller lämna ett föl med gulanlag. Fux däremot det är en dold färg som kan måste ha två fux anlag för att bli till. Det betyder två isabeller kan ge en fux men två fuxar kan inte ge en isabell det är genetiskt omöjligt. (fux+fux blir alltid fux)
#18 skulle jag tippa är en fux och fux kan ligga dolt i generationer, nu ser ju hästen framför rätt fuxig ut med svans och bakben
oj vilken diskussion. Klart hästen är felreggad i sin färg.
I vilket fall så är han skitsöt fölungen. Lycka till med honom!
#14, 15, 17 har helt rätt.
Vill bara tillägga att fölet faktiskt kan vara ISABELLSKÄCK!
MEN detta förutsätter då att mamman är felreggad. OM mamman är gulsvartskäck men reggad som svartskäck, då kan fölet vara isabellskäck. Nu är det svårt att se på mamman på bilden, men….Gulanalget syns ju ibland väldigt dåligt på svarta hästar.
Ville bara påminna om att felreggningen av färg kan ligga längre bak….
För att vara helt säker skulle man alltså behöva veta vad mormor och morfar har för färg. Samt vad stoets andra avkommor ha fått för färg ihop med andra hingstar. Om hon har några andra avkommor. Det är inte så enkelt som att bara säga att den kan inte vara isabellskäck….
Personligen tror jag också att fölet är rödblackskäck.
Häls Madde

Han e en ISABELLSKÄCK hans halv stora syster e samma härg men lite mörkare o dom har samma mamma. Och mamman e svart o vit..! Jag vet nog han e ju vår
#23 Sorry Ronja, hade han varit isabellskäck, så hade han inte haft svart på öronen. Tro mig, han är rödblackskäck. Om du inte tror mig, ta ut en ny id-kontrollant och id-kolla honom igen. En duktig id-kontrollant som KAN färger, ser att det är en rödblackskäck och inte en isabellskäck.
Om du syftar på Miss Märta, så är hon rödskäck, inget annat. Miss Mollan är också rödskäck.

Hej Igen.. mkt diskusion om hästen! står i samma stall som honom och han har ändrat färg sen passet gjordet och då var han issabell skäck, och som ni kanske förstår så e de ju en utbildat kontrollant som har gjort passet. och dom kollade i böcker o allt när dom registrerade honom. men hur gör man nu då? när han ändrat färg,? o vad händer om man inte gör ngt!?
Och ASGARD du behöver inte vara så stöddig i dina inlägg, alla kan göra fel…….
Hejsan!
Det är ju kanske konstigt med denna färg sättning. Kanske fel vad vet jag. Men vetenskapen går alltid frammåt, glöm inte det! Rätt som det är kanske det helt plötsligt är möjligt med denna färg oavsett föräldrar….

Detta har ju ingen direkt koppling till vetenskap tror jag(om man inte genmanipulerat denna lilla varelse vilket jag inte tror:P). Utan mer arvsanlag.
Vi har ju betäckt med en fux.. Mamman som Izabel nu kommer och bli är fux men har mycke skäck i sin stam?? Finns de några % att de kan bli en skäck? Asagard vad tror du? Du har ju bra koll på hingstens stam med har han mycke skäck stam i sig??

Men det står isabell skäck i passet o jag tror på det för e inte så bra på det. Men jag undrar oxå kan färger komma från morfar o,s,v?
Asså, bara för att bäbisens föräldrar är rödskäck o svartskäck..så kan ju faktiskt färgen komma från någon släkting längre bak. Det behöver ju faktiskt inte bero helt på föräldrarnas färg…!

#29,#30
Inte ett gulanlag. Har hästen ett gulanlag syns det, det kan inte bäras dolt.
En häst måsta han minst en förälder med minst ett gulanlag för att själv få det
#29 Detta föl ÄR svårt att färgbestämma enbart utifrån ett foto. För att det ska kunna bli korrekt måste man känna till föräldrarnas färger också för att veta vilka färger som är genetiskt möjliga.
Det är genetiskt OMÖJLIGT att detta är ett isabellföl eftersom det inte finns några gulanlag hos någon av föräldrarna. (nej, ingen av dem är felreggad heller, mamman är inte gulsvartskäck som spekulerades om ovan) Däremot vet vi ju att pappa är rödblackskäck. Därmed finns inte så mkt andra alternativ än att han har samma färg som pappa.
ALLA godkända IDkontrollanter är utbildade, men är man inte insatt i stammarna i rasen så är det lätt att det blir fel färgbenämning, för att "det ser ut som en sån".
Jag har själv varit med om en svart som reggats om som brun, efter att jag färgbestämt den som svart. det var en genetisk omöjlighet att den skulle vara brun eftersom båda föräldrarna hade svart grundfärg (svart/svartskäck). Två svarta föräldrar kan inte lämna en brun avkomma, det är genetiskt omöjligt! Hästen som de ändrade färgbenämningen på var solblekt i pälsen så visst såg den brun ut på ytan. MEN det räknas inte! (jag såg den sen som tvååring - KOLSVART, precis som jag hade skrivit från början)

men jag kan lägga ut fler bilder på honom när dom ligger i datan för ännu ligger dom i kameran men det är inte några jätte bra bilder.
DU får gärna lägga ut fler bilder på honom, men det lär inte hjälpa till med färgbestämningen särskilt mycket. Han är ju vit i manen och längs hela ryggraden, där blackar brukar ha en ål = det är omöjligt att avgöra på detta vis. Man kan möjligen avgöra det genom att titta på pälshår i mikroskop eller nåt, för blackanlag och "gul"-anlag bleker hårstråna på olika sätt… Detta är dock överkurs för i princip ALLA Idkontrollanter.
Men, som jag skrev ovan, han kan inte vara så mycket annat än rödblackskäck, rent genetiskt.
# 32 Nej jag misstänkte att mamman inte var gulsvartskäck, jag ville bara påminna om att den möjligheten finns.
# 23 Fölet är inte en isabellskäck eftersom varken mamman eller pappan har gulanlag. DÄREMOT ser han ut som en isabellskäck eftersom han är så ljus. När jag gick ID-kontrollantsutbildningen fick vi lära oss att det är lika viktigt att titta på föräldrarnas färg som på fölet vi har framför oss. Detta eftersom man då kan utesluta alternativ som inte är genetiskt möjliga. OCH det är genetiskt omöjligt att ditt föl är en isabellskäck. MEN han har en otroligt vacker färg ändå!
# 30 Den enda färg som kan ligga dold och plötsligt ploppa upp är fux som kan komma ur ex. en svart och en brun förälder. Brunt kan ligga dolt på fux och därför kan det bli en brun avkomma mellan en fux och en svart. Gulanlaget är dominant, vilket innebär att finns det så syns det. Samma sak gäller för black, skäck ochh skimmel. Så det beror faktiskt på föräldrarnas färg i detta fallet.
Om ni tycker att det är kul och intressant med färger så finns det massor att läsa i Bo Furugrens bok Hästens färger. Den är skitbra!!
Häls Madde
#36 Det finns EN färg till som är recessiv och kan pluppa upp, nämligen russens bukskäckfärg! :D (det är ett helt annat anlag än "shetlandsponnyskäck", som kallas ryggskäck)
Bukskäckfärgen finns hos russ, islänningar och paint, möjligen någon mer ras. Hos shetland t.ex finns den inte…

Det är inget snack om saken, han ÄR rödblackskäck! För förutom att det är genetiskt OMÖJLIGT att han skulle vara isabellskäck så kunde jag nu se att på fläcken han har mitt i sadelläget HAR han faktiskt en ål!
Så du ska helt enkelt se till att få en ny ID-beskrivning gjord där korrekt färg är ifylld!

Okee joo han har ändrat mkt färg sen passet gjordes.! men Måste man ändra passet? va händer annars?
#42 Han är ju registrerad med fel färg, vilket innebär att en nitisk kontrollant kan hävda att det inte är rätt häst…
Sen är det ju fortfarande inte bara vad ögat ser som avgör vad det är för färg på honom, utan vad som döljer sig i generna är ännu viktigare. Jag ahr svårt att tro att han inte hade ål när han var mindre….

Okee! Men vad händer om han inte Reggas om??
#44 Som jag sa, någon kan påstå att det är FEL HÄST eftersom passet inte stämmer! Kan bli problem om han ska tävla, när han ska mätas, om han någon gång ska behandlas av veterinär och om - lååångt fram i tiden, får vi väl hoppas - han ska slaktas…
#0 Kan berätta för dig som en liten parentes att jag ägde Ronaldos mamma Miss Molly från det hon var 2 år tills hon flyttade till Gotland. Hon fick sina två första föl här hos mig.

Vilken färg han än har är han jättesöt i alla fall!! =)
#44 Sen ska han inte "reggas om", han ska bara få en korrigering av färgen i passet.

Ja inte är han isabellskäck i allfall….

Detta är definitivt inte en isabell skäck! Rödblackskäck är rätt. Dessutom ser man en ål på kortet, det sista du lade ut på fölet. Jättegullig förresten!
måste bara få kommentera det inlägget ..
jo, det är konstigt om dom kommer ut med en asiat .. men, det kan vara så, att det ligger långt bak i generna att man är släkt med just, en asiat. Har faktiskt hänt flera gånger, då mamman fött en mörkhyad unge, då båda föräldrarna har varit vita.
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
#15 Är medvetet om att så skett, MEN, inte gick föräldrarna ut från sjukhuset, utan att reagera?! Eller hur?? Det händer ju faktiskt i hästvärlden också, men det är mer undantag än regel, att det föds hästar med "fel" färg.

0# nå så himla söt. en redig going.
Söt var den i alla fall!

Jättesööt :D

Det finns dolda gener. hästar kan ärva saker 5 led tillbaka.. det är samma med mäniskor, om min mormorsmormor är kort i rocken så kan jag också blir väldigt kort, men det är vissa dominanta anlag som tex brunt, men det finns fortfarande anlag för tex isabell i detta fall… men aja, det är riktans komlicated på ren svengelska.
Men en riktig sötnos är re!

Rödblackskäck/isabellskäck… I vilket fall som helst så tar man väl ett "hårprov" och chipar shettisarna också eller…
Så en riktigt "nitisk" kontrollant borde väl kunna använda sig av dessa fakta istället för att misstro en ägare om att det är fel häst!
Det är inte så lätt att säga emot en passkontrollant ang. färg och vad skall man göra annat än att lita på att dessa är utbildade, dock kan man väl inte kräva att dom också skall ha kunskap om bakomvarande färganlag eller.
Har själv varit med om det 2 år på raken nu ang fuxar.
Kan någon kommentera färgen på denna krabat?
Han kommer att stå som fux i passet men jag själv håller inte med.

Tilläggas till föregående bild är att han har en ål om det inte framgår av bilden…
Den här "lilla mannen" ville kontrollanten ha till ljusbrun… Så vad kan man säga?
Bilderna är tagna vid tidpunkten för registrering så dom har inte ändrat färg efteråt.
Lycka til med din lilleman och det är inte ditt bekymmer om "den nitiske" kontrollanten en dag dyker upp.
#58 Jag tycker faktiskt att det ser ut som om båda din hästar e ljusfuxar…
Har för mig att hästen har okänd stam längre tillbaka kan det vara till någon förklaring till hans färg?
#56 När det gäller hästens färger så är ärftlighetsgången alldeles helt klarlagd. Man behöver inte fundera på om det kan finnas några anlag som spökar från ett antal led bakåt, i det här fallet är genetiken SOLKLAR!
#57-58 Det där ser ut som fux på de bilder dui satt in här. Ta ett foto på ryggen och rumpan bakifrån så att man kan se ålen, så går det att avgöra ifall det är en "äkta" ål eller en "fusk-ål". En äkta ål är betydligt mer distinkt avgränsad mot övriga färgen. En fuskål kan alla hästar ha, dvs både fuxar, bruna och andra färger.

jag döööör vad söt!! :D:D:D:D:D

Åh! Jisses vilken intressant diskussion!
Jag älskade genitiklära i skolan och tycker att det är ännumer intressant med hästarnas färger! Jättekul att se att det faktiskt finns folk som KAN! Alldeles för ofta ser jag felregistreringar i pass! Man kan ju undra om de fått sin ID-kontrollantlicens i Cornflakespaketet!
Några har nämnt att det kan finnas anlag hos släktingar längre bak i stamtavlan som avgör hästens färg. Men det är om de anlagen ärvts vidare till barnen (dvs fölungens föräldrar). Därför räcker det med om du ser på föräldrarnas genkarna. Det är ganska svårt att förklara i ord. Ska se om jag kan få till en bild!
Inte den bästa förklaringen kanske. Men det kan ge er som inte är så insatta en chans att förstå ungefär hur det går till när man ser vilken färg fölungen ska få. Något som man faktiskt kan ta hänsyn till när man ska välja hingst till sitt sto!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Vad bea menar (bland annat) och som också nämnts tidigare i tråden är att man ser på hästen om den har färganlaget. Har den INTE det specifika färganlaget kan den inte heller nedärva det.
Ta t.ex skimmelanlaget. En häst som HAR skimmelanlag ÄR skimmel. De allra flesta har dock bara ett anlag för skimmel vilket innebär att det är 50% chans att det nedärvs till avkomman. Detta innebär alltså att en enfärgad häst kan ha två skimmelföräldrar (25% chans till "ickeskimmel"). Men den häst som blivit skimmel har alltså INGET anlag för skimmel, så oavsett hur många av dess förfäder som är skimlar så kan den inte nedärva ett skimmelanlag till en avkomma!
Det finns några anlag som är recessiva dock (dvs kan vandra "dolda", utan att det syns på hästen att det , däribland fux = "ickesvart". Hos russen finns ett bukskäckanlag som också är recessivt - färgen finns INTE hos shetland och har inget samband med shettisarnas skäckfärg, som för övrigt inte finns hos russen.

Okej, eftersom det är jag som äger Sjöängens Rival, så kan jag skriva under på att den där fölungen är rödblackskäck, alternativt rödskäck. Rival har fått ett flertal avkommor med samma färg, ljust röda fläckar på vit botten - de är inte isabell även om de är ljusa. Isabellskäckar är mycket ljusare, och gulare.
Det var en väldigt söt liten bebis, förresten, jättekul att se!
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se