Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 3335 ggr
Emmy_O
0

HJÄLP MIG!!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej. Min lilla ponny skadade sig i tors pga att några barn skrämde han, så han skenade med vagnen (gjorde samma vända förra året)

Så han rev upp sig på båda bakbenen på baksidan ovanför kotan ungefär. PÅ högra benet vart det bara lite revor. men vänster ben vart det ett större sår och träffade ett blodkärl så jagsomärså himla orolig för allt. ringde så klart vet som kom.

Hon sydde ihop såret,la ett stöd bandage och vila i 2v.

Han ska nu äta pencillin i 7 dagar och finadyne i ca 3 dagar.

Nu är det så att igår hade han 37,4 i temp i dag har den legat på 38,3 38,4. Är det normalt?

Har ringt o pratat med vet som sa att jag skulle vänta. men de låter som jag besvärar dom så jag vet inte om jag törs ringa igen.

Sen detta med att ge sprutan i halsen. Usch, någon som har nåt tips. Han ställer sig typ hela tiden nu och tycker det är otäckt.

Vore tacksam om jag kunde få lite tips eller liknande.

MagganS-B
0

Man ger sprutan i det tjocka en bit under mankammen, där finns en "trekant" av muskelr som man kan känna sig fram till. Där sprutar man. Försök få någon att stå framme vid huvudet och stoppa i honom lite godis så brukar det gå…..

38,3 är ingen hög feber för en häst, är han pigg och äter & dricker så är det ingen fara!

Emmy_O
0

Maggan; Ok, ja jo där är jag och sprutar. men han vet precis nu så de hjälper inte ens med att 2 personer hjälper till. funderar på brems? sen detta eftersom han ställde sig så åkte sprutan ut? Är det rätt att sätta in den igen? eller skulle jag inte ha gjort det?

Ok, det låter bra. vart så orolig när det var sån skillnad.

MartinaFrick
0

Nej, en av våra har över 38,0 i normaltemp, så det är ingen hög temp. Är man osäker så är det bästa dock att kolla allmäntillståndet. Nu är din häst väl ändå inte på topp, efter den händelsen.. Hoppas det blir bra!!

Emmy_O
0

Martina; tack så mkt. Det känns lite lugnare nu. Någon som har nåt förslag på att göra någon "grej" som man kan ha i hagen eller boxen så dom har något att göra. Har en boll, men de duger inte..

thilda-
0

förut då luddan fick knäledsinflammation och hade sträng boxvila hela sommaren och skulle ha sprutor varje dag så fick jag till sist samma problem som du… Först så provade jag med att en höll i henne i grimman medans jag stod och klappa hon och kliade henne på sitt favorit ställe och gjorde inte så stor grej av det och sedan smög vi dit med nålen o sprutade in det hon skulle ha.. det funkade ett tag det med.. men sedan så körde vi med att vi gav hon 2 knyt slag på halsen (på det ställe där sprutan ska in) och på det 3dje slaget så åkte sprutan in och snabbt sprutade in de :) det funkade bäst för oss… men sen så får du prova det om du vill men jag vet inte om du är så pigg på att "slå" din ponny? som vi var tvugna att göra…

equuleus
0

Tips när du ska ge han sprutan är att du har en annan person som står på andra sidan halsen och nyper hästen i huden. Då är det inte sprutan som han reagerar på utan den som står och nyper han. Leder bort uppmärksamheten så att säga. Det gör jag alltid på våra hästar när dem ska få spruta för att slippa att dem börjar trilskas.

Hjälper inte det så kan du bremsa honom och gunga bremsen lite fram och tillbaka och precis innan du ska sticka in sprutan så gungar du lite extra hårt i bremsen.

Hoppas det går bra :)

Emmy_O
0

Thilda; tack för tipset. De skulle jag nog kunna pröva är öppen för allt, då de är så svårt just nu. men om jag klarar av det vill säga. Då jag tycker det är hemskt att stick in den sen när den är inne går det an.. Mår så dåligt av att göra det. och jag har 5 dagar kvar:(

MagganS-B
0

# 5 Jo, thildas tips är jättebra……man kan också knacka dom lite i pannan med ett finger, då märker dom inte sprutan…..

För övrigt tycker jag att det är fel av veterinären att ge dig injektionsvätska när det finns pasta att trycka in i munnen! Ge sprutor är inte lätt om man inte gjort det förut!

Pinto_4ever
0

testa att "prata" med hästen! tex. när du ska ge han sprutan så säg typ såhär: nu ska jag gå till din (tex) vänstra sida och ställa mig vid din hals. sen ska jag ta och stoppa in denhär sprutan i din hals.
och du får ju inte bli nervös eller något liknande för då kan det hända att hästen känner av det, så var bara cool lugn ;)  (lättare sagt än gjort för vissa)
varför jag ger just detta tips är för att jag vet en vetrinär som var jätterolig enligt mig! När hon pratade så fnissade hon alltid efter hon hade sagt några ord. typ såhär: nu ska jag stoppa in denhär  (hihihi) nålen här, hihihi….  
och med henne stod hästen jättestilla.. hästen hade nämnligen trampat sig rejält vid kronranden och ballarna så hon skulle sy igen och hon sa alltid vad hon skulle göra innan hon gjorde det! och där låg hon på stallgolvet med hästhoven framför näsan och pratade och fnissade…  hästen hade aldrig varit så lugn tidigare vid något veterinär besök! hon var jätte kul och jättebra! =)

thilda-
0

#7, #8 precis det är jätte bra det där med att slå 2 gånger och 3 slaget åker sprutan in :) Det är väldigt "avledande" och dom märker inte lika väl "sprut sticket" dom blir bara paffa typ som , Va hände?? hehe ;)

giffan
0

#8 Allt finns inte i pasta och då måste man tyvärr spruta.

#0 Byter ni sida varje gång ni sprutar? Försök att flytta stället i triangeln där du sprutar, hästen kan bli öm just där man sprutar och blir den det och man prickar på samma ställe flera gånger så kan även den snällaste reagera..

pröva att någon annan sprutar, om det är för att hästen känner att du är osäker?

Annars är ju brems bra.

Om du inte har träd i hagen kan man lägga in grenar som hästen kan barka av. Granar brukar vara poppis.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Emmma
0

När Nitro vart sjuk efter kastrationen vart jag tvungen att spruta honom i 6dgr, det gick 3ggr tror jag, men de va inte utan besvär direkt! 4:e dagen tvärvägra han. Vi var 1 som höll i huvet och 1-2 till + jag som spruta. Men han är ju lite special när de är nåt han inte vill och han är så sjuukt jävla stark!  slutade väl med att jag och mamma fick varsit stick istället ;)

Vi fick tipset att gnugga hårt på stället sprutan ska in och precis innan nypa han och sticka in nålen strax intill!

Åkte till vet. och fick pencilinet i pulverformat att blanda ut i fodret istället. Det åts däremot med glädje ;)
Men de va h*vete så dyrt istället!

Emmy_O
0

Vi byter sida, sen vet jag inte vart jag har sprutat när jag byter tillbaka. deär en knöl typ på vän sida där "triangeln" är. Som vart efter vet tror jag annars är det ett bett som är i vägen. verkar som vän sida är värst för han.

Jag har prövat nypa och gnugga,  men han känner nog av mig. tycker det är väldigt hemskt. Som tur nu får jag hälpt 2 dagar men då har jag 2 dagar sj nu.. men men de får lov att gå. Är rädd för att han ska få en pencillin chock. De kunde hända i slutet av behandlingen.

Tack för alla tips och er hjälp, känns skönt att man kan vända sig hit och får lite hjälp.. Tack. Guld värt!

Callibus
0

#4 skaffa en kompis i hagen, och gör en liten sjukhage i hagen Glad

Emmy_O
0

Han har kompisar mittemot. han ska ha en liten hage så han inte ska leka eller något så en kompis funkar inte i den.

stallnysater
0

Ett förslag är ju att sätta dit nålen först och när man sätter dit den kan man knacka hästen i pannan med fingrarna…
Det är ju själva nålsticket som de tycker är värst…
Sedan kan man i lugn och ro, när hästen lugnat sig sätta dit sprutan och injecera…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Tusen
0

Vi har använt pasta till en av våra lånehästar när hon behövde få peniicilin. Fungerar utmärkt för spruträdda hästar. Henne kunde vi inte ens spruta pastan i munnen utan la den i kraftfodret istället. Och det mumsade hon i sig utan problem.

Tycker du kan pova med brems och även täcka ögonen med något om den är spruträdd. Annars är det bra om man gör som #16 skriver - sätt i enbart nålen först. Det gör alltid vi och vår veterinär.Glad Lycka till!