Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 3242 ggr
Colt
0

Upphakningar

Är det någon mer som har en ponny med upphakningar? Är det någonting som stör era hästar i träning/tävling? Har ni gjort någonting som hjälpt/lindrat?

ginher
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min fyra åring har patella.

När han har stått inne för länge märks de att han är stel och hakaruppsig, han är mkt bättre om han får gå ute dygnet runt.

Efter träning ska man baka, och har dem hakat uppsig så är de bara å bak några steg.

Dem kan även känna av när de blir väderomslag.

vissa dagar är bättre en andra.

Men de påvärkar inte tävlingen så mkt, gäller å hjälpa dem med linement å tretcha ordentligt så brukar det inte vara några problem.

På bilden Gimili (patella häst)

stallnysater
0

Jag jobbade hos en som hade en häst med patella…
varje morgon fick vi ta och snurra runt hästen i boxen åt just det hållet där patellan var. Den var en travhäst och den tävlade… Men minns inte hur dom tränade… Men just detta med snurra på morgonen minns jag…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

isabella-16
0

jag har en häst med patella  vi tränar henne mkt och när väl får upphakningarna  så är det bara att backa 4 steg sen kan hon gå normalt igen Glad    men nu är det bortväxt

ginher
0

Är hästen tränad regelbundet å tränar regelbundet blir de "bort" tränat, en del patellor växer bort också =)

Men en viktig sak som sakt, om den hakar så baka den ett par steg

einarsson
0

Jag har haft flera hästar med patella upphakningar. Vi har gett dem extra B-vitaminer, det kan hjälpa. Det växer/tränas bort på de flesta, har man stora problem kan man operera, det har vi aldrig gjort.

Bozo hade jätte mycket upphakningar som ung, när han var igång och tränade för fullt som fyraåring försvann det, han gick 1,55,?.

Vi har inte tränat dessa hästar annorluna än våra andra hästar.

Om benet låser sig helt kan man som sagt oftast backa hästen ur det.

Största problemet är när man skall kratsa bakhovarna, man kan få en smäll om det blir en upphakning som släpper när man lyfter.

Hoppas att alla hästar får behålla sina patellor, och bara blir av med upphakningarnaFlört

giffan
0

Vad jag har lärt mig så ska man träna kontiguneligt (stavas det så?? ser konstigt ut..) Inte longera/träna på böjt spår.

Många hästar har bekymmer med hakningar just när de växer.

Korta tår och upp i trakten hjälper dem lite som avlastning.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

danna
0

bästa är kort tå hög trakt vi har haft fler med det vissa växer bort en del får leva med det ………..

tävla går bra men andvända till avel tycker jag innte det

går i arv.

isabella-16
0

jag ger nyponpulver ej doping sen e de klartGlad

de e nytt

MonteMira
0

Träna och muskla upp hästen är de som hjälper.

FridaMariedahl
0

Ett varmblod i stallet har patellaupphakningar efter snabbjobb/lopp, nästan aldrig annars. Hon äter nypon, masseras och får behandling med värmelampa.

giffan
0

Nypon? Vad ska det hjälpa för?

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

AnnaLundin
0

Nyponpulver är "bra för lederna", möjligen har det lite antiinflammatorisk effekt.

Jag kan inte förstå hur det skulle hjälpa vid patellaupphakning, då detta inte har med inflammationer att göra.

(sen hoppas jag verkligen att ALLA hästar har Patella, två stycken… Oskyldig)

MagganS-B
0

På hästar som växer försvinner upphakningarna i regel. På hästar där det inte växer bort gäller träning och massage. Träning över cavaletti sätter såna muskler som håller senan på plats.

johanna9
0

min ponny hade de innan. o de hjälpte inte att backa henne. utan man fick gå framåt med henne tills de släppte. som tur är, är de borta nu.

divansson
0

Det försvinner om de rör på sig regelbundet. Blir värre om de står inne, stilla t.ex.  Mitt russ har/hade det, inget jag märkt av på bra länge nu, det blir när han vilar längre tid som det kommer igen..

Innan lopp ska man värma mycket om hästen har de iaf.