Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: tävling
Läst 3036 ggr
MarcusJohansson
0

Information ang Hugo Åbergs memorial

I År har Hugo Åbergs Memorial blivigt ett inbjudningslopp.

Proppen kan vara svårtolkad och därför så förtydligar jag detta här.

Våran egen hemsida håller för övrigt på att göras om från grunden vilket tyvärr gör att den gamle inte uppdateras.

SPTK håller just nu på att bjuda in hästar till dessa lopp och är du en av de utvalda kommer telefonen antagligen ringa nu i dagarna.

Det är enbart de som blir inbjudna som kommer komma med.

tricolor
0

förstår inte varför det ska vara inbjudningslopp det blir bara löjligt om inte de 12 snabbaste blir inbjudna, hoppas verkligen det är de snabbaste i sverige som blir inbjudna , Åbergs har alltid varit för de allra snabbaste och ska så förbli.

MarcusJohansson
0

Hugo Åbergs kommer fortfarande vara ett storlopp för de mest intressanta ponnyerna i världen. Dock finns där inget som säger att vi enbart tittar i Sverige. Vi glömmer ofta bort att vi inte är ensama om ponnytravet!

tricolor
0

nämn någon häst i annat land som har travat under 1.45 iår!

uffesterner
0

Nedanstående är de fyra snabbaste "utländska" (alla födda i Sverige) i år. Det finns 18 snabbare "svenska" hästar än Trogen och 19 snabbare än de övriga tre.

Trogen (FI) 1.48,8
Ernst Rolf (NO) 1.49,5
Hults Pomir (NO) 1.49,5
Ernst Rivaldo (FI) 1.49,7

MarcusJohansson
0

Jag är helt öppen för åsikter om vilka vi kommer bjuda in. Men vi kan inte veta vilken tid tex Trogen gör ifall han får slåss mot hårdare hästar. Eller för den delen Ernst Rivaldo eller Ernst Rolf.

Om jag fått bestämma och jag har visst inflytande så hade jag viljat se både Ernst Rolf, Trogen och Ernst Rivaldo i loppet. Världens bästa ponnyer samlade. Sverige är bäst i klassen när det kommer till russ. Inte så konstigt då det är "våran" Ras.

Men vilka Svenska shettisar har travat under 2.00?

Vi bjuder in de hästar vi anser kan göra bra propaganda för sporten inför 30 000 personer på Jägersro den 28/7. Inte tänker vi bjuda in något annat än det som är mest intressant. Och då går vi inte enbart på tiderna!

Kima
0

# 1

i elitloppet var det inte de 8a snabbaste som blev inbjudna

Denna kommentar har tagits bort.
33miliaa
0

någon som vet vilka som blivit inbjudna ? :)

ahlblom
0

Iva Roll har tackat nej iaf.

Det är lite för lång resa tyvärr.

skott
0

Skotte har tackat nej Alva Race har tackat Ja

MarcusJohansson
0

Jag vet alla som är klara men det håller jag hemligt lite till. Bara för att Tungan ute

33miliaa
0

#10 vf tackade ni nej till skotte, ?

#11,  nyfiken jööh:)

MarcusJohansson
0

Anne vet givetvis exakt vad som hände men om jag fått rätt info fick han en oturlig spark på ena benet. Så det var lite otur för han har ju gått bättre och bättre.

För alla som skulle vilja ha en inbjudan går det bra att lämna en intresseanmälan. Detta är ingen garanti för start men vi har någon plats över än. Det och övriga frågor tas via min mejl marcus.o.johansson@hotmail.com

skott
0

Ja helt rätt Marcus Vi får se om de är lönt att sätta igång honom mer iår nu är ju snart alla de fina loppen körda :( Men ska bli kul att starta Alva lite nu innan hon går på mammaledihet ett år.

MartinaFrick
0

#14 Då är ju en liten Skotte-krumelur med ändå, inuti Alva!!!

skott
0

Ja de är de :) om den inte hoppat ut i något snabbjobb nu..

Ronaldoo
0

#11 Nu har anmälningstiden gått ut, så då kan du väl avslöja vilka som tackat Ja, Marcus Glad

MarcusJohansson
0

Får fundera på det Tungan ute

[lufsen]
0

putt

Ronaldoo
0

#19 Fundera snabbt…. ALLA är nyfikna Tungan ute

skott
0

Nä jag är inte så speciellt nyfiken ;)

Ronaldoo
0

#22 Är det säkert Anne? :)

skott
0

#23 Ja helt säkert så du får sitta och vara spänd själv hahaha

MarcusJohansson
0

jag har redan berättat för Anne i ett svagt ögonblick. Fast jag glömde en häst då så det är så!

Ronaldoo
0

# 25 Då kan du berätta för ALLA. När kommer startlistan ut förresten?

skott
0

Tyst med dig Marcus de var ju ingen som skulle veta de ju ;) ;) haha Tänk vad ska Martina säga nu då.

skott
0

Therese jag är lite speciell förstår du väl ;)

Ronaldoo
0

# 28 Jo, det har jag vetat länge…. Såg absolut det på Gotland Cool Hahahaha

skott
0

Hehee man lever bara en gång och än så länge har inte Towa börjat skämmas för mig så de är fritt fram med mina leker något år till iallafall.

hannabrink
0

Haha, jag är också nyfiken ;)

Ronaldoo
0

#30 Klart du kan, men passa så att Towa inte börja härma dig. Det kan bli lite lätt pinsamt….Skrattande Hehehe

( Barn lär sig genom att härma mamma)

skott
0

#32 Jaha oj de förklarar en del Oskyldig

MartinaFrick
0

Det man inte vet har man inte ont av, Anne Flört

MartinaFrick
0

Listorna kommer väl ut någon gång under morgondagen, om allt stämmer och så. Vänta på bara..!Cool Ja, alla utom Anne, då..!

savrarpstuteri
0

#35 behövde inte Anne vänta som alla andra?

33miliaa
0

vill se :)

[lufsen]
0

preliminära listor från kanal75

MarcusJohansson
0

Ja då är det slut med nyfikenheten för er. Jag har själv inte sett listorna förens nu. visseligen har jag dom på min mejl men datorn vill inte öppna det av någon outgrundlig anledning.

cinaa
0

Vilka hästar!!Det kommer nog bli ett spännande loppGlad

Cashorcredit
0

HEJA BENNY O MICKLAS!

fritzLuffsan
0

#41 varför kör inte du Jenny ??Glad

LojstaHed
0

Oj, vilka lopp!

Spännande att se Tyson och Gumino igen. Den numera finskägda och finskregisterade Gumino mot svenska Tyson. Självklart finns det andra heta russ med.

Det kan bli både svenskt rekord och finskt.

moffons
0

Är det inte felaktiga programuppgifter, det står inget om att Gumino är finskägd. Ingen * framför heller.

LojstaHed
0

Gå in på www.hippos.fi och sedan under fliken Hevoset. Sök sedan på Gumino. Han blev exporterad till Finland 1 dec 2008. Det står även andra ägare på honom när han tävlar i Finland. Det kanske blivit något fel hos SPTF/STC.

skott
0

HEJA  Alva Hahahaha

ryttarn
0

#44, #45 Gumino ägs av Maria Seppälä (smedens stuteri) och Erja Mattila tillsammans. I Sverige står Smedens Suteri som ägare då det är en sk Stall pseudonym. Efterssom hästen är dubbelägd visas de svenska ägarna(genom stall pseudonymen) i sverige och troligen en annan i finland då den pseudonymen troligen inte är registrerad där. Inget underligt alls.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Nitro
0

Vad händigt att han då blir både finsk och svenskregistrerad, alltså att han får delta i tex. SM i båda länderna. :)

palomia
0

#47 Skulle tro att det rör sig om att "ägarskiftet"(exporten) kanske inte registrerats på SPTF. Vem som står som ägare har nog egentligen inte med saken att göra.

#48 SM får han starta oavsett eftersom han är svenskfödd och har alltså inget med ägarförhållandena att göra.

VeronicaP
0

Blev det *bara* 11 i varje lopp , ville inte alla vara med som blev tillfrågade ?

För det är ju lite blandat i tiderna , man märker väl det allra mest i shettisloppet. där det skiljer rätt många sek mellan bästa och *sämsta*

LojstaHed
0

#47 "Inget underligt alls"

För att att tävlingsregistreras i Finland måste ett exportcertifikat utfärdas av SPTF och Gumino ska efter det tas bort ur det svenska tävlingsregistret. Något sådant är inte gjort. Nu är Gumino både svensk och finsk. Det enda russet i norden med full tävlingsrätt i Sverige och Finland.

I mina ögon väldigt underligt och besynnerligt, framförallt inte alls rättvist gentemot sina tävlingskamrater i Sverige och Finland.

uffesterner
0

Alla svenskfödda russ som ägs och tävlas antingen i Norge eller Finland har tävlingsrätt i Sverige. En stor skillnad för dessa russ gentemot "våra" är att de, om de vill, kan deltaga i mästerskapslopp såväl i sitt hemland som i Sverige eftersom förutsättningarna för start i sådana lopp är olika i länderna. I Sverige får alla svenskfödda russ (oavsett ägare och "mantalsskrivningsland") starta i mästerskapslopp, i Norge respektive Finland räcker det att russet är ägt/registrerat i respektive land. Det kan kanske tyckas orättvist, själv tycker jag mest det är märkligt, att vissa hästar har chansen att bli såväl svensk som norsk eller svensk som finsk mästare, medan andra inte har den chansen.

Det är hög tid för de högsta ponnytravinstanserna i de nordiska länderna att prata ihop sig och likrikta regelverk o.dyl. Sporten växer och behöver en internationell, åtminstone nordisk, sammanslutning för administrativa och organisatoriska åtgärder.

ryttarn
0

#51 och #52 Känns som ni försöker blåsa upp en struts av en fjäder. Vart är problemet? Detta som ni är så "upprörda över" är enbart administrativa rutiner och en papperstiger. Inget som har någonsomhelst praktisk betydelse.

Att ropa på ett nordiskt organ för ponnytravet är inte speciellt konstruktivt när SPTF, och troligen dess syskon i de nordiska länderna, har en ekonomi som knappt tillåter de mest basala funktionerna. Vem skall då betala för ett nordiskt samarbetsorgan? Nej, håll nere administrationen och lägg krut på sådant som gynnar tävlingsverksamheten på gräsrots nivå istället.

Jerker Klang,

www.isil.se

Annelie-
0

Otroligt spännande lopp!!

Gumino från spår 1 - håller han sig i trav så blir det nytt världsrekord.

Trist att Tyson fick så dåligt spår - hoppas att han travar hela loppet och utmanar Gumino så att det blir ett riktigt snabbt lopp.

Jag hejar på Lexius - men han fick tyvärr också ett trist spår så där blir det tufft.

uffesterner
0

En dark horse är Ernst Ronaldo, som har möjligheten att smyga i rygg på Gumino från start. Dessutom gör han sällan eller aldrig ett dåligt lopp.

Men självfallet håller även jag på Lexius och hoppas på en felfri "avgång". Då kan han bli att räkna med.

Båda dessa visade också i SM att formen är i zenit.

spaceace
0

"Det kan kanske tyckas orättvist, själv tycker jag mest det är märkligt, att vissa hästar har chansen att bli såväl svensk som norsk eller svensk som finsk mästare, medan andra inte har den chansen."

Lika orättvist som när Järvsöviking segrade i derbyt i både Sverige opch Norge (;   Han blev hyllad som den mästare han är.

Alla har vi olika förutsättningar och mål. Vad du än försöker uppnå med dina inlägg så lyckas du aldrig få ett ponnytrav där alla har lika förutsättningar. Detta känns snarare som försök till smutskastning och misskreditering.

Målet i ponnytravet f.n. borde vara att få stopp på den rådande mobbingen, vilket SPTF aktivt jobbar för….

….först då blir ponnytravet roligt igen!

johanna9
0

Heja Allgunnens Åhellen:D

ryttarn
0

Har varit borta under dagen men har nu rensat bort ett antal inlägg som gått över styr. Dess författare är  avstängda efterssom h*n var annonym.

Renodlade påhopp på enskilda hästar, kuskar, tränare eller hästägare tillåts inte. Att diskutera fågor utifrån ett principielt perspektiv är givetvis tillåtet.

Jerker Klang,

www.isil.se

ahlblom
0

Lexius vinner på 39.6

nemesis
0

Skrattandejag tror Tyson vinner!

Correduttan
0

Hejja Tyson och Gumino :D :D

Belindaa
0

Jag tror på Gumino! :)

LjungensPirat
0

#50. Där var en del i båda loppen som blev tillfrågade men av någon anledning inte hade möjlighet att komma. Helt naturligt eftersom det är levande djur vi håller på med. Dessutom är ju tävlingen mitt i veckan, vilket kanske hindrar en del.

hannabrink
0

Vet inte om någon redan har skrivit det men är det någon som vet när båda loppen ska starta? :)

33miliaa
0

japp

Mini Åbergs Start klockan 16.25

Lilla åbergs start klockan 18.55

värmning 15.30 - 16.10

prisutdelning i korsvirkeshuset 19.45 :)

skott
0

Jag tycker värmningen ligger helt förtidigt för vi som har russ :(

StuteriSolo
0

Tänk så roligt om både Gumino och Tyson håller sig på benen, då kan det nog gå riktigt fort!

Man får önska alla deltagare lycka till och att just din ponny gör ett bra lopp!

Farmen
0

Man får även lov att värma tillsammans med varmbloden efter 16.30.

KungNilsAke
0

varför är det bara prat om gumino och tyson för??

nästan alla glömmer bort lexius som har vart hack i häl på dom två hela säsongen, och det är nog inte omöjligt att han plockar ner dom snart… det kommer nog inte dröja länge och vem vet kanske till och med nu. Glad

Carpedium
0

Heja guldklimpen Lexius !Kyss

VeronicaP
0

Lycka till i morgon och må bästa ponny vinna i morrn både i Kat A och B ;-)

Ett lopp är inte kört förrens alla har kommit  i mål allt kan hända på vägen :-)

equuleus
0

Jag hoppas Camilla och Ronne vinner för det förtjänar dem verkligen! :D

marika-J
0

Gumino vinner från spår 1 på 36,3 tror jag!

dock är det hästen med bästa daxsform som får sätta nosen först.

Lycka till alla startande idag!Glad

marika-J
0

Jag måste säga att jag tippade ganska så bra.. Glad

sarahansen
0

#84 Haha ja det gjorde du Skrattande

cinaa
0

#84 det gjorde du verkligen.

marika-J
0

#85,86 Skrattande

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.