Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1375 ggr
ScerryRicco
0

rekordhandikap?

har inte fattat riktigt va rekord handikap ä?

Karsk
0

Japp det har jag… Du får tillägg beroende på vilket rekord din häst har

bea28
0

som sagt, rekordhandicap går efter hästens rekord.

Tex: Proppen är rekordhandicap, med grundlagen 2,20,0, distans 1640. Om din häst har 2,20,0, eller sämre i rekord får hästen stå på start, alltså 1640. Om hästen har ett bättre rekord, tex 2,15,6 får man räkna ut hur mycket tillägg hästen ska ha (detta görs automatiskt när man anmält. Inget man behöver göra själv, men det är juh alltid bra att veta när man anmäler ut) . Hästen får alltså inte stå på start, utan med tillägg.

Sedan finns det proppar som är stängda i tid, t.ex. stängd mellan 2,10,0-2,25,0. Har hästen gått fortare eller långsammare får hästen inte starta i loppet. Annars räknar man ut tilläggen precis som ovan. (Detta är jag dock inte speciellt bra på, någon som är det? :D).

Hoppas att du förstod nu :)

palomia
0

Grunddistansen (t.ex 1640) x grundlaget t.ex 2.10 omvandlat i sekunder=130, delat med hästens rekord omvandlat i sekunder t.ex 2.06,4 blir 126,4.

Alltså 1640x130/126,4=1686,71, hästen hamnar på 1680 och står relativt bra till i loppet!

Karsk
0

#0 Har du förstått det nu? :P

Belindaa
0

#3 sånt där borde man spara någonstans! kommer inte att komma ihåg det tills dess jag behöver det Flört

giffan
0

Jag har det sparat i datorn under viktiga dokument =)

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tips: Ovanför rubriken i varje inlägg finns en blå rad med länkarna: Första olästa  - Prenumerera -  Bokmärk  - Tipsa en vän

Om du klickar på Bokmärk så hamnar inlägget under kategorin Bokmärken till vänsterpå sidan. På så sätt kan du alltid snabbt hitta dina favorittrådar!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

ScerryRicco
0

om min häst springer på 3.18 å rekordhandikap ä 3.15 då får han starta i d loppet?

StuteriSolo
0

jajamen

ChristinaH
0

#8 Ja det får din häst, den står på start.

Det som händer är att din häst ger bort 3 sekunder, då hästar som har 3.15 i rekord står på start tillsammans med din häst.

I ett lopp på 1140 m så ger du bort 20 m till de andra hästarna.

Teja-Bea
0

#8 Oftast har hästar med rekord närmast bättre än grundlagen företräde.

Det innebär att om det är fullt med anmälningar i det loppet (+15 hästar) så får inte din häst plats.

Man rekommenderar att anmäla hästen till en proposition där din hästs rekord är grundlagen, eller bättre.

Tusen
0

#11 Nopp! Så är det inte längre. Nu går man enbart efter poäng. Förr hade hästar närmast snabbare än grundlagen företräde men så är det alltså inte idag.

Hur många poäng din häst har kan man räkna ut genom att titta på de 5 senaste starterna och man får då 1 poäng per inkänad krona samt

200 p för seger
100 p för andra placering
65 p för tredjeplacering
25 p för fjärdeplats
15 p för femteplats.

Mer finns att läsa på SPTF´s hemsida. Länk

http://www.sptf.nu/dokument/2009/Allm%e4nna%20best%e4mmelser%202009.pdf

Belindaa
0

#7 Smart! ska göra det ;)

ScerryRicco
0

oki tack:)

marika-J
0

#12 jasså, så då gör det alltså ingenting att hästen har (d,1,1,d,d=3000p) i raden, då segrar ger mkt poäng? Det var alltså därför som vi kom med i två lopp också.. Glad

Teja-Bea
0

#12 där ser man! Tur att nån är påläst! =)

giffan
0

#7 Jag menade inte tråden, jag menade att jag sparade formeln i datorn.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Stallmima
0

Lär man sig inte vad rekordhcp är när man tar licens ?

Tusen
0

#18 Tydligen är det så att inte ens de som håller licenskurser ute i landet vet hur man räknar. Förr vet jag att det gjordes rätt ordentligt men nu har man glömt bort denna kunskap i många fall. EPS kommer i höst att hålla en minikurs om hur man räknar på rekordhandicap och andra intervaller. Både vuxna och barn är välkomna. Håll utkik på EPS hemsida. Man kan lära sig ofantligt mycket på att veta var ens ponny ska stå i loppen. Be någon i era klubbar ute i landet att också hålla sånna kurser för sina medlemmar.

PS. Jag vet vuxna som varit mycket engagerade i ponnytravet en längre tid som fortfarande inte vet hur man räknar. DS.

marika-J
0

Jag lärde mig det mästa om rekord, tillägg o.s.v allt eftersom jag fick fotfäste inom ponnytravet, sas tyvärr inte mycket om det under licenskursen minns jag Obestämd

ryttarn
0

#19 Jag har några bra excellark för detta ändamål, varför räkna för hand när datorn kan göra jobbet:-)

Sedan är det givetvis bra att veta teorin bakom så att man kan göra en rimlighetsbedömning utifrån resultatet man får…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Tusen
0

Vet man hur man gör går det supersnabbt att räkna även om man saknar dator. Fixar det lätt på mobilen.Glad

ryttarn
0

#22 Visst är det så, men datorn har man alltid till hands :-D i allafall jag…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se