Tävlingsresultat
Hallå ! Alla som tävlar runt om i vårt avlånga land och får med er resultatlistor hem kan väl hjälpas åt att lägga in resultaten här på ponnytrav i focus ?
Vet inte vad som hänt på SPTF , men inga resultat finns dom senaste två veckorna och det är säkert många fler än jag som är nyfikna.
Skriv gärna en rad till mig också, så lägger jag in det på ponnytravet.com….bilder är särskilt välkomna!

Det brukar oftast finnas om man kollar runt lite :)
Resultaten publiceras på SPTF:s hemsida så fort webbmaster får dessa från arrangerande klubb. Då webbmaster inte har tillgång till sportsystemet kan inte resultaten hämtas automatiskt från detta. Det är därför klubbarnas ansvar att se till att dessa skickas på mail till webbmaster för publicering. Listorna dom senaste 2 veckorna har inte kunnat hämtats via kansliet då vår kanslist har semester.
/Arne Florqvist
# 3 Jättetråkigt att det blir så….Naturligtvis skall hon ha semester, men kanske det kunde finnas nån som gick in och gjorde hennes jobb under tiden. Jag anser att det är A och O att resultaten är uppdaterade! Förresten skall väl webmasterna ha tillgång till sportsystemet, eller? Det är ju hon som är vår länk till SPTF. När får vi ett system där alla kan gå in och titta på hästarnas rekord och starter? Varför kan Norge och Finland men inte vi som var först med ponnytrav och russen på data?
Jag har många fler frågor……
Maggan S-B
#4 Tycker även jag att resultaten skall in omgående, vill ockå ha systemet som de stora travarna har
#4 Vi jobbar med att få till stånd en webbaserad informationssajt för SPTF, men det kräver resurser som vi inte har idag. Önskemål om en lösning för SPTF finns på vår önskelista till STC och datateknikerna där håller på att titta på detta. När detta kan vara verklighet har vi tyvärr inte fått något datum på ännu. Att Norge och Finland har detta kan bero på att dom började med sin registrering direkt i det "stora" travets system.
Tills vidare måste arrangerande klubb skapa en pdf fil som skickas till webbmaster för publicering. Detta är ingen som helst svårighet att göra i samband med resultatinmatningen i ponnysystemet. Det gäller bara att komma ihåg att göra detta innan man avslutar tävlingsdagen.
/Arne Florqvist
Det är inga problem att skapa en pdf fil av resultaten. Vi behöver inte en kanslist för det. Den som matar in resultaten, gör filen efter samtliga resultat är inmatade och mailar den till webbmaster.
Det är klubbarnas ansvar, lägg inte tillbaka det på vårt redan överbelastade kansli. Det kan vem som helst göra som kommer in i systemet.
Mvh Christina
En liten fråga bara. VAD gör kansliet egentligen då? Då Ylva Lagervall jobbade på SPTF´s kansli skötte hon ALLT. Idag sköter klubbarna det mesta och vill man ha hjälp så får man ett blankt nej. Hur kan kansliet vara överbalastat då? Var Ylva en superkvinna eller?
(OBS!!! Jag är inte arg eller irriterad på något vis utan mest undrande)
Och vem är webmaster?

Jag anser också det borde vara A & O att resultaten matas in hela tiden, oavsett om någon har semester eller inte!
Det har ju dessutom blivit fel i resultaten nu när hon har semester… 
Säger som tidigare skribent, sjävklart ska Eve få ha semester, men hela systemet kan väl inte stanna upp för det?!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#8 Jag kan förståss inte svara 100% på hur det ligger till idag, då jag inte längre aktivt deltar i styrelsearbetet. Men arbetslös blir inte kanslisten för att klubbarna deffar startlistor och matar resutlat. För det är vad klubbarna gör idag.
Kansliet sköter bla. all registrering av hästar, licenser, dressar, medlemsregister. Anmälningar och startlistor till alla mästerskapslopp sköts också av kansliet. Exporter, tävlingar utomlands, resultatbevakning av utlandsstarter, mätintyg, ägarbyten, tränarlistor/byten, statistik mm. Har säkert missat en hel del.
Att Ylva hade en enorm kapacitet och stort kunnande inom ponnytravet, har nog de flesta förstått idag. Visst saknar vi henne :)
Men ingen är oumbärlig. Det är nog så att vi (klubbar o medlemmar) var rätt så bortskämda med Ylva. Hon gjorde mer än hon hade betalt för.
#9 Resultatinmatningen sker hela tiden, oavsett om Eve har semester eller inte. Det sköter klubbarna. Ev. fel kan klubbarna rätta själv inom en viss tid efter inmatningen. Om fel behöver rättas centralt så var det STCs kundtjänst som ordnade detta tidigare år. Den som gjort fel kontaktade kundtjänst som ordnade detta, antingen själv eller genom att skicka ärendet vidare till kunnig person. Kan inte tänka mig att detta inte skulle fungera även i år.
Så hela systemet stannar inte pga. Eves semester.
Webbmaster är www.etmhastsport.se som SPTF köper tjänsten av.
Därifrån sker all uppdatering av hemsidan, inkl. resultat. Detta är inte sammankopplat med sportregistret. Vilket innebär att alla klubbar måste själva se till att skicka resultaten till webbmaster@sptf.nu så att de kommer ut på hemsidan.
Mvh Christina (inte heller arg eller irriterad
)
#10 Tack då vet jag men tycker ändå att någon annan kunde vikariera då hon har semester.

Om klubbarna skötte det dom/vi ska göra, dvs mata in resultaten, ta ut en resultatlista och maila denna till webmaster så är resultatlistorna ute snabbt som ögat. Istället för att "klaga" på kansliet så se till så att era egna tävlingsansvariga gör sitt jobb….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 6 Du säger att Norge och Finland kom in i "stora sportsystemet" direkt! Det gjorde vi också, 1985! Det är 24 år sen! Men när STC gjorde om sitt system så kom inte ponnysarna med! Varför?

Kan bara konstatera att VPTS resultatlistor från igår finns på SPTF idag, samma sak var det när Åmål hadde sin heldag, redan på kvällen samma dag fanns listorna uppe…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Har kollat upp ytterligare en gång hur det förhåller sig med datasystemet. Det är så att ponnytravet har aldrig varit med i det "stora" travets system. Ponnytravet har alltid haft en kopia av detta även på 80-talet och fram till övergången till det nya sportsystemet som används i dag. Anledningen till att ponnyerna fick ett eget system kan bero på att ponnytravets registeruppgifter inte var lika i alla delar med stortravet. Vid övergången och konverteringen till det nya sportsystemet fanns det vissa svårigheter och igångsättningsproblem, varför ponnytravet inte kom med i detta utan att man gjorde som tidigare, en kopia och började konvertera ponnytravet in i detta system i stället. Ponnytravsystemet fick anpassas utifrån hur det lagrade ponnydatat såg ut. Nu håller STC och datateknikerna på med att likställa dessa system så att ponnytravet i framtiden ska ha likartad datastruktur och därmed kunna komma in i det stora systemet. Detta kräver dock enorma programeringsresuser som inte SPTF eller STC har varför en forcering inte är möjlig. Det är nämligen ATG som står för denna utveckling. Diskussioner pågår ständigt med berörda angående detta. Ni aktiva och alla andra ska veta att vi inom SPTF styrelse arbetar för att kunna serva och ge Er den bästa information som är möjlig med de små resurer som står till vårt förfogande. Här måste Ni också hjälpa till och dra ert stå till stacken.
Arne Florqvist
Ordf.
#15 Jättebra att ni jobbar på det! Tyvärr hinner vi nog sluta med ponnytravet innan det införs, men för alla andra kommer det bli en jätteförbättring.

Det är samma svar som mamma fick för 3 år sen…..