Vilken Hingst?
Vilken hingst ska du använda till ditt sto nästa år(2009)?

Jag är väldigt sugen på att prova Darius Roll. Men planerna är att mitt sto ska starta igen nästa år efter 2 års mamma ledighet.
Men sedan så skulle jag gärna vilja det 

#2 Och honom vill jag ha till mitt sto om 2 år ;)

#2 och #3 asså han är så fin jag skulle vilja betäcka med han me;)

#2 Intressant stam på honom. Har du några exteriöra poäng? Är han godkänd för avel?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Vi kommer använda vår egen hingst Silverboy. Iaf till ett av stona.
Namnlöse 584 ska ut på station -09! Dock inte bestämt vart ännu.

5 o 6, tack:) ja det e intressant stam på han inte många kvar e. Manfred som e hingstar, jag kommer inte ihåg poängen på rak arm från i sommras, men 8på travet iaf, då de flesta domare inte tkr han ser ut som ett russ så sänks oftast poängen på typen.
Han är inte godkänd, har inte provat, tänkte åka med han till Gotland i vår och testa där:)
(foto Pernilla Jobs)

har inte bestämt om hon ska ombetäckas eller om hon ska tränas igång igen….

Vi har funderat mycket men än så länge hade vi tänkt att betäcka 3 ston.
Molta e: Haodo ska nog betäckas med Gläntans Domino
Roshems Brocélinde e: Jolly Roger of Marshwood blir nog också Gläntans Domino.
Almnäs Jubileum e: Jolly Roger of Marshwood, vet vi inte riktigt än vilken hings vi ska ta till henne.., Hon ska mer ha en "utställnings" hingst, men kom gärna med förslag :)

Om allt vill sig väl ska Lady (e.Titol u.Loffa Desirée ue. Kärlingehults Max ee. Kärlingehults Max) betäckas igen nästa år. Med tanke på stammen så ska hingsten inte ha blodslinjer innehållande Kärlingehults Max då hon är såpass linjevalad.
Skulle gärna vilja ha tips på shettishingstar, tänkte provat något annat än Gläntans Domino nästa år, hon har redan 4 avkommor efter honom + att hon är dräktig med just honom. Hingsten ska finnas i södra Sverige (runt Stockholm och söderut). Ej under 100cm i mankhöjd. "Travhingst"(alltså själv presterat bra eller lämnat bra).
Har själv tankar på Hamras Fridolf.
Förslag?

Med all sanolikhet betäcker vi alla våra ston med Tejas Monljus 540, eventuellt kommer vi prova med Korsnäs Brådis 551 på ett av stona, antingen i år eller nästa år, men det beror ju lite på vart han kommer stå…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Vi hade tänkt att betäcka med Darius, men vi vet ännu inte vart han ska stå så vi får se. Vi har fyra andra fina hingstar att välja på annars. Nämligen Tyson, Ernst Rasken, Micklas och Gumino. Någon av dom blir det om Darius är för långt bort !

#12 Hanna det finns ju Fridolfs son Emmeros Hamlet som Josefina Aronsson äger , han är ju fin och har bra travrekord också .
Sjävl vet jag inte riktigt vad vi ska betäcka om vi ska betäcke eller inte men planerna är väl i allafall att Jasmin ska betäckas och det med våran egna hingst Slättens Bethoven , vågar inte använda någon stor hingst på henne då jag inte vet hur stora hon själv lämnar pga hon är maxad. Ev ska Dee-Dee betäckas med vad vet jag inte.
Russet Mary ska betäckas med syrrans Dalsgårds Kanon. Ev så blir REveholms Wilma också betäckt ,beror ju på om hon vill trava ordentligt eller inte , lite sugen på Dairus roll då till henne.

#14 Han ska vell stå hos Ekslätts stuteri i skåne?

#12 Jag är inte så där jätte kunnig på avel men Charley vd Provincialeweg då?
#16 Nej, inte förrän 2010 !

#18 men visst skulle han vara någonannanstans söderöver 2009
#19 Ja, fast inte hos Ekslätt !

Transportsperma på Golda Apache hade varit intressant!!
Fridolf lämnar fina avkommor bla Hamlet, Imponera , Diva osv…

#20 Nä det visste jag *ler* men då jag bor nära hallandsåsen fast i Halland så är det ju *nära* ändå ;-)

Antagligen Tyson till ena stoet och är Valkyria kvar så kommer hon betäckas med Micklas.
2009 kommer jag betäcka Cloetta med Ernst Rasken.
Anna Manberger, www.stuterila.se
Jag har funderat i över ett år nu och troligtvis ska jag betäcka sockervadd med Silverboy. Fast det bli inte förens 2010 i sådanna fall. Men skulle jag betäcka henne ska det bli Silverboy helt utom tvekan!

Tanken var att betäcka Primusa med Darius igen, men det beror litet på vart han hamnar. Annars lockar Tyson om det inte är för komplicerat (eftersom han inte betäcker naturligt)…. Vi får se, det är ett tag kvar så mycket kan hända…
Hade jag haft ett sto skule jag UTAN tvekan betäckt med Micklas.
Han är så otrligt läcker!
Har en 06:a efter honom som är världens goaste.

Har inte tänkt så långt ännu, beror på vad gotland har att erbjuda i hingstväg nästa år…
Ev. någon med Trofe' iaf, alt. försöker vi låna ner någon intressant "travhingst" nästa år med eftersom vi har så många som skall föla och det då skulle bli ett evigt farande med transport om dom skall transporteras till fastlandet.

#21 Ja visst hade det!
Såg att Hamras Fridolf börjar bli lite till åren. Still going strong :) Eller så har jag även funderat på om Roland Fransson har någon passande hingst. Han har ju fina stammar på sina ponnyer, bla Lotta-stammen. Kunde ju vara passande att göra en utflykt till de småländska skogarna i sommar. Var ett tag sen man var där. :) Hade velat ha en efter Center men såg att han var e.Dollman..
#29, Roland har många fina ponnier, det håller jag verkligen med om! :)
Hade en avkomma efter Center, Icent. En mkt duktig travare.
Synd att K. Max ligger bakom han. :/
Jag hade nog vad Golda Apache. ;)

Skall nog annvända Tyson till Gervides Trund,Hekla och Evita
Om inte Korsnäs Brådis kommer till Gotland igen.Då får jag tänka om.

#28 Ni är VARMT Välkomna!! 
Tänkte på Tyson, Micklas ock Darius Roll till mina 2 ston och nu när Darius ska söderut känns valet givet.
Kul att vi får en bra Vagabond-hingst i södra sverige

#25 Du är så välkommen så! =)

Vet någon vad det kostar att åka över till gotland med häst, vill åka dit och premiera Bill i vår

Varför åker ni över till Gotland och åker på föruttagning?
#37, Min gamla snygging kommer utan tvekan gå igenom. ;)

#39 inte på föruttagning utan premiering
Har inget sto, men hade jag haft det hade jag betäckt med Raider, Micklas eller Ernst Romeo tror jag. Gillar Garribaldi och Niklas II-blod!
#40 jo så enkelt är det nog inte…..

Vad det kostar att åka till gotland kan ni kolla på www.destinationgotland.se Dom ändrar priserna iom årsskiftet så jag vågar inte uttala mig om den faktiska kostnaden utan kolla där eller ring dom! Kul att det verkar komma så många hingstar… Ska bli kul att se!

Plomona ska betäckas med Darius Roll i vår.

2009 blir Skotte till mina ston då han helt bestämt åker till gotland 2010

Hur brukar det gå till på gotland? brukar hingstarna vara själva inne i ringen eller ridhus? eller är det så att dem kan se varandra?
#47 Kul, är det bestämt hos vem?
#48 Jag tror det är så att hingstarna är inne i ridhuset tillsammans så de kan se varandra tyvärr

#49 Nej inte bestämmt hos vem än.. Jag vill att han ska ha de riktigt bra, har du något förslag?? Han är ju min lilla pärla.

#51 Du kan ju kolla med de som har stuteri Leaf, de lånade hingst senast i somras. De har ju även väldigt fina ston hos sig :o)

#50 För våran del är det bättre att de kan se varandra sista jag visa så var de inne själva och då var min helt uppspelt och ville till de andra men när de var tillsammans inne var han lugn.
#53 Ok, i vårt fall är det nog tvärt om, tror han kommer att bry sig om alla andra och inte visa upp sig från sin rätta sida

Jag ska betäcka mitt sto till våren, dock har jag inte bestämt med vem det beror lite på utbudet här på Gotland dock lutar det åt Trofé. han har fått fina poäng år otroligt allround och dessutom urläcker att titta på..

Nu har vi bestämt att vi skall betäcka våra ston med Raider som vi även kommer ha på station hos oss.
Karsk är också tillgänglig att betäcka med så ni vet om det :)

jag ska betäcka Tiffy med Dalsgårds Kanon:D
Carmas Aloevera ska betäckas med Dalsgårds Kanon eller Dalsgårds Libero.:)

#60 Misstänker att det är Krussmynta du har i tankarna…..
Våran hingst finns ju bara några km norr om er, Tejas Monljus 540. God extriör och bra i flera olika dicipliner. Dessutom inga som helst krockar i stammarna.
Givetvis lite farligt att prata i egen sak som Sajtvärd men efterssom du bara bor några km härifrån så….
Vill du veta lite mer är det bara att maila mig.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Zabine ska betäckas med Zlatan Nick
Pepsi 4060 kommer att betäckas med Wilnius 524.
Wirka 4414 och Wirka 3471 kommer att betäckas med Castello 628.
Båda hingstarna är på station hos mig Sibborp´s stuteri.

Luffa Ess kommer att betäckas me läckerbiten Maxxum!!!

#64 han är riktigt riktigt läcker!
om jag skulle välja hingst till mitt sto nu skan hon inte betäckas men om hon skulle det så ska jag ta Miclas jag tror att han skulle passa bra med tanke på hans goda mödrene linjer och pappan som är nicklas skule man få in bra blod på avkomman
elller Tyson II , darius roll
Det blir Skotte och Ernst Rasken till mina ston i år.
Det lutar åt Ernst Rasken .
någon som vet vart Raider skall stå i år?
Honom skulle jag utan tvekan använda.
#71 Raider ska stå på Gotland.

#73 Och det är jag lite bitter över, tänkte skicka 2 ston till honom men det blev alldeles för långt! 

#74 Han kommer ju hem igen, du får väl betäcka lite senare bara.

#75 När har ni tänkt skicka tillbaka honom?
# 76 Han har ju inte kommit ännu…..
äger ju super busen (e:Raider)och jag kan inget annat säga att Raider får jätte fina avkommer.
Kul att han kommer till ön.

#74 Jag är också lite sur över det :P Sugen på att använda honom till mitt sto, om det blir betäckning för hennes del framöver, men det är liiite långt ner till Gotland :P
Jag för min del tycker att det är jättebra att hingstarna cirkulerar runt i landet! Det ger ju en helt annan valfrihet……heder åt dom som lånar ut sina hingstar så att även andra landsdelars russton kan få föl efter andra hingstar än dom som står "hos grannen". Och ni som har nära till Raider, ta en annan hingst i år, han kommer ju tillbaka!

Jag har långt till Raider oavsett, då jag bor i Sundsvall och har "enbart" Norrlandshingstarna

#81 inte långt till mig (A) ;D
#81 och inte för långt till mig 

#82/#83 Haha nej det har ni helt rätt ;P

#81 det finns många fina hingstar i norrland som aldrig får visa vad dem går för pga att stoutbudet här uppe är så litet. tyvärr..

Raider eller Maxxum hade jag utan tvekan valt om jag hade haft ett sto att betäcka! 
#81, Raider är grym och en klass för sig ;) Men här uppe har du den otroligt fina Edgar, rek. 1.53 och e. Vagabond, riktigt fint mödrande också :)

9 Maj kommer Våran fina Allgunnens Yes att åka ner till Bloka stuteri .
Så då är den bara att kontakta Bloka Stuteri för Betäckning med honom.
Han lämnar otroligt trevliga föl med mycket tecken och bra rörelser.
Så vill ni ha fina föl med bra travstam passa på nu och betäck med honom för nästa år står han uppe i Norrland igen.
#84 Namnlöse har du ju på behagligt avstånd.
#85 Håller med dig helt klart!

#85 Det har du iofs helt rätt i.
#87 Han är ju det, just därför vill jag ha honom till Polle. Ja Edgar är ju riktigt fin han med.
#89 Namnlöse står väl i Sala nu?
#90 Jo :) Men jag tänkte du ska väl tävla iår som jag förstått det :)

#91 Jo jag ska ju det, hon får denna säsong på sig så ser vi vad som händer sedan :)

#24 SHIT! En sådandär fölis skulle man verkligen vilja ha!!
#87 Ja Edgar är riktigt fin! Har tyvärr aldrig sett honom "live". Hade helt klart åkt till honom om han inte var så lååångt bort!

Primusa kommer att betäckas med Ernst Rasken
Är det ingen som är intresserad av Karsk i år?

Om jag hade fårr välja bland mina persoliga favortier hade ja lätt valt mellan
*Tejas Monljus
*Rosenhälls Mawerick
*Micklas
Stenklart :)

Skulle vilja betäcka Bless om några år. :)
#97 vem skulle du vilja betäcka hon med då? :)

Clea Roll och Björksta Jäntan ska betäckas med Chip=)
Ada är hos Castello och Toffifee åker till Darius Roll snart…

# 99 .. Chip hade ja oxå velat ha en liten bäbis efter. Får se sen om man har nåt lämpligt sto åt honom =)
#74 Man blir ju lite nyfiken varför du inte använder din egen hingst, som ju dessutom är son till Raider?

#102 För att jag ska försöka tävla honom ordentligt, i fjol blev han så snurrig när han betäckte samtidigt.
#103 Ok, jag förstår!

#105 vill du inte pröva betäcka hon med karsk?
#105 Ojj, då får hon åka långt! Gäller den fria betäckningen nu när han bytt ägare ? För några år sedan vann vi en fri betäckning med Junisorken , men strax efter det såldes även han till Skåne så vi kunde inte utnyttja vår vinst vilket var väldigt synd.
#107 håller med dig att hon får åka långt då. och man vet ju inte om det gäller nu när han har ny ägare
#105, Kombinationen Diana Ross och Darius Roll blir nog en fin avkomma :) Ska Diana satarta någonting i år? :)
#109 ja det kan bli en fin komination

#105 Eftersom jag vann en fribetäckning så kommer jag att ta den på henne i år. 

#107 Jasså är han såld? Här hänger man med
Jag får kontakta den nya ägaren och så får vi ser hur det blir 

#109 Diana kommer kanske inte startas mer i trav, visade markering på VB på böjprov i måndags, så får se om en månad ska jag göra nytt böjprov på henne, hon vilar och skrittas nu fram tills dess men det ser ut som att hon blir avelssto nu ..

#109 och 110 Tack! Hoppas på ett fint föl om det nu blir att de betäcks 

#116 :) Ni är så välkommna när ni vill bara jag betalar in allt :P
#116 Ni är så välkommna till mig och karsk :D
#119 hon ser fin ut :)

#119 Vi bugar och bockar :)
#121 Det borde ni göra :D

#117 och #118 haha ,, tack då vet vi! :)
#123 DEt är bara att komma om du vill :) Karsk vill alltid ha tjej besök :)
#120 Tack så mycket

#124 haha okej :D
Vi ska ta Toppå 550 till Sessan 2
Nästa sommar kanske Karsk ska ut på någon station. är det någon som är sugen på han då?

#129 vad fin hon är

#132 hihi jaa :)
Nu är det bestämt! Lova Ess (e. Vagabond-Loella) och Dulilla Roll (e. Titan-Singoalla) betäcks med Korsnäs Brådis som skall stå här över sommaren. Deli Ess (e. Munter-Delila) betäcks med Tyson II.
#134 vad roligt :)

#137 Det blir nog bra :)

#134 Då får vi hoppas på många Brådis-Gotlänningar!!
Helga Roll går till Skotte =)

#140 Imponerad av ditt kloka val syrran ;)
Hej !
I år blir Minnéa inseminerad med Tyson II 

ja vi har ju valt darius roll till 2 stycken, nära och bra :D

#137 Maxxum är så otrooooligt vacker!!
#144 Ja verkligen. Det kan nog bli en bra kombination mellan mira o Maxxum :)
Synd att ingen vill använda Karsk

Diana-Ross är betäckt med Stuves Monopol nu! 
Mira är konstaterad dräktig med Darius Roll 

#150 Grattis

vi har betäckt både ribella och donti med darius iår;D

Skotte har 3st konstaterat dräktiga av 3möjliga på första försöket 2st på fölbrunsten och ett 3årigt sto ytterliggare en ska kollas i slutet av veckan. :)

#150 Då blir det ett litet syskon då
#149 Vad roligt!

Igår åkte Lilla Rinnd E : Parat U : Freja
till Ernst Rasken, dom blev väldigt förtjusta
i varandra på en gång, så de bådar gott inför framtiden : )

Tycker det är rolig när ni tänker att det är lång väg inom Sverige att åka till hingst
. Jag transporterar varje år 3-4 ston från Finland till Sverige… I år blir det Gumino igen, tycker att hans fölungar ser fina ut. Ljungens Razzia är betäckt, Vera väntar brunst i Sverige och Hults Varona fölar först hemma i Finland och snart efter åker hon att träffa Benny.
våra egna ston Carrielina e.Garribaldi och Wait For Me e.Polar är konstaterade dräktiga med Darius Roll 491!

#159 Vad kul :) Hur många har han konstaterat dräktiga nu?

#158 Men du slipper kostnaden för språng också…
tror det är 9-10 nu sen ska flera kollas nästa vecka. några stoägare som inte ultraljudar sina ston men jag hoppas de är dräktiga då de inte brunstat om.

Skotte är snart färdig med sina ston iår :) De har verkligen varit ett toppen år för honom iår igen :)med hög dräktighet. Han har Martisse dräktig,Kvarts-gull dräktig, Blanka dräktig,Peek-a-boo Dräktig, Jarette dräktig,Alva Race dräktig,Helga roll dräktig, Nickita Har ej brunstat om Candika har ej brunstat om och än så länge inte Cilvia heller. Nu är de bara 3märrar kvar som ska kollas om 2veckor :)
Darius får finbesök från Stockholm i helgen så han får hålla på ett tag till.

Ja fina toffan skulle väl komma :) Toffan och jag var 2a i 5årsbaggen och sänkta 11sek de du ;)

#164 en riktigt fin dam är det med 
#161 Och även levande fölavgiften! Vi andra får ju betala från 4000 och mer beroende på vilken hingst vi valt !

ribella var på ultraljud idag och hon visar sig vara dräktig men det såg inte helt toppen ut pga fostret är väldigt kantigt, därför måste vi tillbaka till vet om 2 veckor. Vet sa också att fostret är för stort för att bara vara 18dagar gammalt, alltså när vi betäckte senaste gången.,. hoppas på de inte försvinner.
# 168 Vem är hon betäckt med..?

Ina Roll är dräktig med Ernst Ronaldo i år :)

Eftersom Trojka Viking nu börjar bli till åren så passar vi på att använda honom till ELIT-premierade Tejas Monela. Det ska nog bli en läcker kombination! =)

#172 Stuves Monopol finns också, han är riktigt fin! 

Skulle vilja betäcka Gudrun Gross om några år kanske :)
tyvker om Parat jag men det går inte till priloma men han är super fin dessutom elitprem , 1.44.
Trofe e parat
dariuas roll
tyson II
mickals
Ymp
knytes kiwi
raider
gumino
junisorken
kårsnäs brådis
är hingstar som jag tcyker om ¨'
ja välja hingst verkar ju inte vara så lätt finns många fina hingstar !

#161 och 167, jag har använt andra hingstar än Gumino också =)

#178 Men du måste hålla med om att t.ex Umeå-Skåne (ca.120 mil enkel resa) skulle kännas långt även för dig?

Själv skulle jag inte sträcka mig längre än till 35 mil + båt med tanke på hästarna också. Men det bekvämaste är ändå att försöka låna hingst för säsongen om det är många som skall betäckas.
Är det någon som vill använda Karsk nästa sommar? Jag kommer kanske skicka han till södra sverige för betäckning
# 164 Jag brukar säga att det är Christina från Stockholm, då vet man vem jag är när jag pratar med ngn per telefon. Fast numera bor jag 9 mils bilfärd från Sthlm, i Roslagen, riktigt ute på landet.
Helena Bruhn var så snäll och körde ner Toffan till Darius, på natten för värmens skull. Det var en rejäl resa, de startade 18.00 och tror hon lastades av vid 03.30 någonting. Skulle vilja betäcka om hene igen nästa år med Darius, men kanske en lite lång resa med föl vid sidan. Enligt rapport så var hon villig samma dag hon träffade Darius!

Det visade sig att Luffa inte tagit sig vid betäckningen av Maxxum… nu är det bara att köra 35 mil enkel resa imorrn för ombetäckning, för en fölunge ska jag då ha!!!!!
Rosalind Ernst är dräktig med Darius Roll

#182 Men jag är inte bitter 

#183 - Vad skoj! :)

mitt sto , ragata (e. parat u. riguletta ernst) är på betäckning hos korsnäs brådis! :) ska ultraljuda henne på söndag, förhoppningsvis är hon dräktig då :)

# 183 GRATTIS! Va roligt!

Idag tog de ultraljud på Molta och hon var dräktig med Gläntans Domino :D, blev så glad att höra det, då hon gick om första gången och jag har varit så orolig på att hon inte skulle bli dräktig igen nästa gång.
Roshems Brocélinde blev dräktig nästan direk när hon kom till Center.
Så till helgen ska vi hämta hem stona :)
#188 så roligt :)
roligt hoppas alla som betäcker får finna föl i nästa år

#168 Sara, hur har det gått för Ribella?
# 186 …..och Bengtsbodas Ragata var dräktig!!!!!

#192 ja! :D jag är så glad! roligt att ha henne hemma oxå :) hon är så go, verkligen. Nu får jag hoppas på det bästa att allt går bra med dräktigheten oxå… (:

Ripadals Fjonkan 21 år är konstaterad dräktig med Darius Roll:) Tog sig på första försöket vilket jag inte trodde då hon har gått tom dom sista två åren.

Hon är jätte fiiin 

#196 Tack så mycket , jag tycker ju det själv också :-)
#195 jätte fin :)

# 198 tack så mycket :-)
Regitze Ernst och Ekslätts Promise Me är idag konstaterade dräktiga med Darius Roll
Lycka tilla alla som väntar föl