Licens omtagning?
Har hört olika regler vad gäller detta.
Hur många starter på hur många är är det som gäller egentligen?
Jag startade en gång 2007, och har inte startat sedan dess, men var aktiv åren före.
Tänkte ta ut min ponny till kval snart och det ställer ju till enheldel om jag lär ta om min licens!
Läste nånstans om 4st på 2år!
Vet att det funnits liknande trådar, men kan inte hitta och tycker det sägs olika hela tiden..

om man inte haft 4 registrerade travaktiviteter under två år så måste du ta om licensen. Om den omtagningen bara innfattar provlopp, det teoretiska eller både och, vet jag inte,.

#2 okej, men vad räknas som det då?
Tycker de är "stört" isådanafall. Man glömmer ju inte på två år..
Jag tränar ju på banan, kör klubblopp och har kurser där jag lär ut till elever..
Lär jag ta om licenser får jag psykbryt!
ursäkta mig, men det kommer nya problem hela tiden så ja blir så less :(

#2 jag tror att tex provlopp kan räknas som aktivitet , bara du registrerar händelsen. sen om klubbloppen räknas vet jga inte, men dom kan juh göra det :) även att du håller kurser kanske räknas? jag tycker att du ska prata med dom som har ansvar för licenskurserna i din klubb, dom kan säkert hjälpa dig!
jag tog min licens förra året, å jag har int kört en ponny förutom i bygdetrav, kommer jag då va tvungen att ta en ny licens nästa år?
Här kan ni läsa vad som gäller så behöver ni inte fundera, http://www.sptf.nu/dokument/licensbest2008.pdf
På sidan 4 står hur många aktiviteter som man behöver, och vad som räknas som aktiviteter.
#2 Ang. att glömma på två år. Nej troligtvis så glömmer du inte på två år vad som gällde då. Men på två år har regelverket ändrats både här och där, så en uppfräschning i det nya behövs. Det tycker jag är klart bevisat här alldeles nyss i en montetråd, där kuskar/ryttar som kör/rider idag inte har koll på vilka stigbyglar som får användas (tyvärr verkar även ekipagkontrollanter på vissa banor inte heller veta…
).

#5 Tack! :)
Jo, fast jag har kurser och lär ut, så ja lär ju hålla mig uppdaterad vad gäller sånt..
Dock hade ju den här regeln blivit ändrad, vi hörde oss för förra året och tog det därför lugnt & behövde inte stressa ut våra ponnys eftersom vi skulle få starta i år.. men nu hade reglerna ändrats.
#6 Mycket konstigt, då dessa regler fanns även förra året. Och jag tror att dom fanns året innan också.
jag fattar int riktigt på sptf
hur år det med nitro?allt bra?
#6 Jo, jag förstår dig. Men nu är det knappast så att de flesta som måste komplettera sin licens är instruktörer i travskolan. 
#8 Vad menar du att du inte fattar? Ny licens behöver du inte ta. Men eventuellt så måste du köra upp i 5 nya utbildningslopp och skriva om teoriprovet. Två år efter du har tagit din licens, har du behörighet. Tredje året måste du ha minst två godkända aktiviteter, och därefter måste du ha två/år.
10. jo ä juh om jag måste ta om min licens nästa år om eftresom jag inte har körrt ngt lopp sen jag tog licensen förra året,???
#11 Men det innebär inte att du behöver ta om din licens. Du behöver bara komplettera med 5 lopp och provet. Du behöver inte gå en ny licensutbildning.

Måste det vara ponnytravaktiviteter eller räcker det att rida/köra 2 st lopp med stor häst?

#10 Nej de är ju klart ;)
Jo vi skrev till sptf förra året och fick då svaret 5lopp / 3år gäller…
Jag får kolla upp de där med den som har hant om uppkörningarna på vår travskola.
#9 Allt går bara bra med Nitro, han tränar bra och vi skulle testa oss på kval nu men så uppkom detta så nu får vi se vad som händer.
Han har börjat tagga mer och springer på bra :)
Sen är han ju lite knepig på banan, men de ska vi träna bort ;P