skavsår??
Har ett shettissto som har ungefär som skav sår (väldigt stora) på insidan av frambenen, framför sadelgjorden ligger, där ingen utrustning ligger…

de får min ena shettis oxå då hon är väldigt liten (94 cm i mankh) så allting är förstort och har fått specialbeställas men jag har köpt ett fårludd som man trär på bukgjorden, de funkar jätte bra och hon får inge skav längre :) går både att ha på en bukgjord och sadelgjord : )
bilden: på shettisen Müsli ser dock lite stor ut men de går ju att klippa av en bit så den blir kortare :D

Okej. Fast såren är inte där sadelgjorden ligger… Dom ligger framför sadelgjorden på insidan av frambenen.

okej men så fick hon oxå, för när hon sprang så sköt selen på ibland å gjorde skav :P
Prova att bara sätta på ett mjukt teddyselunderlägg å bara prova.
mina får sakvsår av gummigjordar, köpte nylongjord sedan å har aldrig mer fått skav.

Ok, men hur kan det skava framför sadelgjordsläget på nedre delen av bogen på/framför insidan av frambenen där det inte finns någon utrustning, inte ens förbygel… och hon har nepremgjord. Men jag ska prova det.

Hon kanske kliar sig mot något? Eller kanske får det när hon ligger?

Tror du inte att det är broms som biter ponnyn där då? Våran storhäst får också som sår precis i vecket på insidan frambenen och det trodde min massör var broms som bet honom.

min häst får också skavsår av gummigjordar! ;p knepigt.
#8 samma här.
har en gummigjord till min tävlingssele, och får nog ta och byta för 2 av mina hästar får skav och den ena har fått det flera gånger och har nu ett sånt dära ludd till den, då har han inte fått skav..

#7 Jaa, det kan det vara!! Vi har massor av broms.
TACK FÖR TIPSEN!!
har oxå en gummigjord som min ponny fått jätte stora blödande skavsår av , har en tjock luddig grej över hela gjorden nu som funkar jätte bra :)

Mina får också skav av gjorden om man inte har ludd, speciellt vid pälsfällning..
Min får också lätt skav lite överallt och speciellt där gummigjorden sitter. Har tyvärr inget bra "ludd" att sätta sär än men får ta och skaffa ett snart!
smart med en dressyrgjord i neoprenmatrial jag hade en sådan på min rid häst förrut jätte bra
nu har jag ludd på bukgjorden vid tävling och neorenöverdrag hemma på selen

#5 Jo men det kommer inte alltid just där bukgjorden ligger, eftersom att skinnet under magen åker lite fram och tillbaka, i alla fall av mina erfarenheter :)
Mitt russ har fått så förr också, men jag slutade använda förbygel och körde på brösta den tiden han hade det och nu har han inte haft några tecken på att få sår där.
men det är nog ingen skillnad för mig om jag har brösta eller förbygel.. För det är inte under magen utan på sidan ungefär..
#18 okej. då förstår jag
Jag har bara gummijordar på mina, jag MÅSTE ha ludd för den där "kroken" som sticker ut framåt som förbygeln skall fästas i är den som skaver, det är en sån knepig kant på gummit där..
Så jag har alltid ludd nu och ska snart köpa neoprenjordar till samtliga!

#21, du kan vända på gjorden, så slipper man "kroken".
min ponny har fått ett jätte konstigt sår nu, som en stor klump precis vid benet/magen. klumpen är väl som en stor jordgubbe. och på den är det skavsår , såg det idag :S

Flera av våra russ har fått precis den typ av skavsår som beskrivits. Blir precis som i "armhålan". Vi bytte gummigjordarna på QH selarna till selgjordar i neopren vilket både förhindrar selen att åka fram samt att skavsåren försvunnit.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#13 funderar på att köpa en sån där gjord som du menar, funkar den bra, blir det inga skavsår alls efter den ?
för nu ser min ponnys sår hemskt ut, igår efter värmningen på rättvik så rann det blod från skavsåret, även fast jag hade ludd på ;o fick korta ryggstycket till längst bak och ha en brösta på ist, för det är ju haken som man sätter förbygeln i som skaver.
nu är det jätte stort och ljupt, han ska få vila från körning och ridning i 2 veckor så att det läker.
#25 Ja, den fungerar kanon tycker vi, inga skavsår alls, den är tunn och tar lite plats så att frambensrörelsen störs inte och det finns ju ring för att fästa förbygeln
Jag köpte den på Hööks.
#26 okej va bra, ja för det är ju en helt annan grej att sätta förbygeln i än på bukgjorden som jag nu har. tror vi ska köpa en sån där :)