Snabbloppet på visby den 12 augusti blev inställt. Det var 6 hästar anmälda, var det rätt eller fel att ställa in?
Det finns i princip inga bra snabblopp alls under dubbeltravet helgen kommande helgen.
Vad tycker ni?
En tävlingsdag utan ett russlopp, riktigt tråkigt tycker jag.. Kunde de inte ha kört loppet ändå trots bara 6 hästar..
Jag tycker naturligtvis att det är synd. Samtidigt förstår jag inte varför man skriver ett snabblopp och utestänger yngre hästar med mindre pengar. 
"6 åriga och äldre minst 13000 kr." Vet inte om det gjort någon skillnad men ändå…..

Vet att resonemanget tidigare år varit att GRTK inte "fått lov" att skriva ut proppar som konkurrerar med "stortravets" proppar p.g.a att det då bli för dåligt anmält till stortravet. Sen är det trist att inte fler anmäler till stortravet. Det är sagt att det skall vara minst 7 hästar för att dom skall köra.
#4 Hmmm. Nu förstår jag inte. Hur kan en ponnyprop konkurrera ut stortravets proppar?
Ponnysarna tävlar väl inte mot stortravrna?!
Att man sedan inte låter vissa lopp gå pga få anmälningar tycker jag att det är fullt förståligt även om man som ponnykusk jättegärna vill tävla. Man måste väga för och emot i allt.

#5 Menade ponnyloppet som alltid är tillsammans med det stora travet… Det har hänt alldeles för många ggr att loppet inte blivit av eller för få anmälda pga att klubben körde tävlingsdagar inpå stortravet för några år sedan med grundlag för russen som var lika på båda. Eftersom travet har så kort säsong på gotland är det inte ovanligt att dom stora propparna är överanmälda och skulle kunna delas i stället. Risken i det långa loppet är att om russloppen blir inställda kommer dom att försvinna helt och ersättas av ett vanligt varmblodslopp vilket ingen vill skall ske. Russloppen hör till Visbytravet och att dom redan rycker i TOTO:n får räcka.
Detta lopp har varit i mina tankar ett par månader. Jag var helt övertygad om att det skulle bli av eftersom Gotland har så många bra hästar.
Pralinus, Hults Bonito, Predor, Jagga Ess, Trofe, Rauk, Pejnarve Polis, Zavanna och det finns säkert några till.
Jag är förvånad att det bara blev 6 hästar inkl en från fastlandet..

Det STORA problemet är också att det är lunchtrav, vilket gör att vi som arbetar som anställda inte alltid får ledigt och inte heller har råd att ta ledigt…. Därför valdes detta lopp bort av oss…SKIT tråkigt men nu är det ju så livet är ibland, man kan inte vara med jämt…
Och som Annika skrivit så har vi i proppgruppen alltid det över oss att proppen för ponnysar på stortravets tävlingar inte får krocka med "våra " egna tävlingar… Tidigare år har det varit ett långlopp på torsdagen innan dubbeltravet, det har lockat en del snabbisar från fastlandet. Jag tror inte problmetiken ligger i proppen i sig utan att loppet går onsdag vilket resulterar i att fastlandsekipage måste vara ledigt omkring 2 dagar extra för att vara med… Åka tisdagkväll redan för en del… istället för kanske torsdag morgon om travet varit kvällstrav på torsdagen…
Något vi kanske får tänka på till nästa års dubbeltrav, att lägga det en helg efter torsdagskvällstrav… Hmm lååångt inlägg…

#3 För att ingen som har för avsikt att starta 5 års baggen ska kunna anmäla då en del inte riktigt vet hur mycket en häst får starta kanske tänker jaha ett bra lopp onsdag och så starta 5 årsbagge kval fredag och final/tröst final söndag… Det är därför vi måste skriva stängt.
Fy vad tråkigt att loppet belv inställt
Men visst kör man lopp med bara 5 hästar i? här var det ju 6 stycken.. Tråkigt för de som anmälde!

#8 & #9 Tack för dina kloka inlägg Malin! 
#11 Att köra lopp med bara 5 hästar är upp till varje klubb att avgöra om ekonomin tillåter det, det är ju ren och skär förslust för klubbarna att göra detta+ att det är fruktansvärt tråkiga lopp med endast 5 hästar i, men det är min åsikt.
När vi kör lopp på Stortravet vill Visbytravet givetvis att loppen ska vara fulla precis som de vanliga varmblodsloppen, där det till och med är tvångs strykningar och därför är det bestämt att det krävs minst 7 ponnyer för att loppet skall köras.
Jag är osäker på om det blev 1 lopp extra för de stora denna gång, men jag vet att det skett tidigare år när russloppet blev inställt, men som sagt återigen väldigt väldigt tråkigt att det blev så få anmälda så loppet tvingades ställas in.

moste de inte minst vara 6 hästar?
# 14 Det är upp till Travsällskapet på respektive bana att bestämma. Men jag tycker loppet skulle ha körts. Ibland på kvällarna ser man på V64, lopp med bara 6 hästar…..
Väldigt tråkigt att dom inte ville köra loppet med 6 hästar .
#13 "att det är fruktansvärt tråkiga lopp med endast 5 hästar i,"
Åhh, då skulle du sett loppet på Sundbyholm i söndags. 5 hästar till start och tre slogs hela vägen ända in på mållijen. Vilket lopp det var!! Vilka tider!
Synd att det inte filmades.
Men du har rätt för oftast är det inte särskilt spännande med få hästar i loppen. Inte inom stortravet heller måste jag tillägga.
#6 Då förstår jag lite bättre!