Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketthästhälsa
Läst 1281 ggr
_JonnaRoos_
0

Massage/Bandage;) ?

Vad gör ni för speciellt med era hästar? Masserar, bandagerar, linimenterar.. ja vad gör ni? och när? före/efter jobb/tävling?

ryttarn
0

Massage och framförallt stretchning gör vi efter varje träningspass och givetvis efter tävling.

Med jämna mellanrum samt vid behov går även vår kiropraktor igenom hästarna. Detta brukar vi göra 2-4 veckor efter igångkörning, en vecka före första start samt minst en gång under tävlingssäsong.

Sedan vi börjat med detta har vi varit nästan helt förskonade mot skador eller störningar i hästarnas rörelseapparat.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Miii4
0

Hmm, shettisarna stretchades bara lite på guds försyn kan jag erkänna, men dom hade dock aldrig några skador heller :)..

Zamir masseras innan varje träningspass och stretchas efter. Det tycker han e mysig. Dom andra stretchas efter varje pass.

Men är det någon som har något tips, min ponny vill inte att man ska stretcha hennes bakben…

jaegeer
0

Jag brukar massera 1-2 ggr i veckan (utbildad)Oskyldig sen lägger jag nästan alltid på liniment när jag kört, stretchar efteråt. vid hårdare ansträngning eller om dom e tjocka i benen brukar jag kyla av dom och bandagera…ibland lägger jag bara på bandage för underhållning alltid promenader efter snabbjobb….om det behövs brukar jag använda blister…Skrattande

ryttarn
0

#2 Gillar hon inte när du tar i bakbenen eller är det själva stretchningen som är problemet?

Vad vi gjort med hästar som haft problem med stretchning är att vara väldigt försiktig, gör bara "stretchnings markering" till att börja med, så hon lär sig rörelserna. Sedan tar man det succesivt mer och mer. Om man gör detta dagligen och och bara ökar nivån lite lite varje gång, brukar det fixa sig.

Antagligen tar det emot för henne och då är det lätt att dom spänner sig och då tar det emot mer. Gäller att hitta en nivå där man lyckas bryta den "onda cirkeln". Tålamod precis som med allting när det gäller ponnyer….

Jerker Klang,

www.isil.se

Miii4
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alltså vet inte hur jag ska förklara. Hon följde med innan, när jag började med stretchingen. Men nu när man tar upp bakbenen "trycker" hon bara ner dom direkt så att hon landar med en duns i golvet. 
Hon vill dock inte lyfta speciellt högt eller mycket när man kratsar hovarna heller men sån har hon vatt sen jag fick henne.

ryttarn
0

#5 Om hon va min skulle jag låta vår kiropraktor titta på henne. Låter som det kan vara något lurt i "bakvagnen". Hade ett liknande bekymmer med ett russ. Det visade sig att hon hade rejäla låsningar i ländryggen vilket gjorde det jobbigt att lyfta och givetvis sträcka ut bak. Efter behandling så står hon och njuter av stretchningen.

Jerker Klang,

www.isil.se

Iselin
0

Vi kjøler med vann, leire, arnikaliniment. masserer med et vaskeliniment over hele kroppen.
Bandasjerer over glad pack og underlag med arnika under ved behov.
Samtlige går vi over og trykker og kjenner på hele kroppen. Nå og da bøyeprøver vi dem selv. Ingen utslag på snart 3 år på noen av ponniene. Stretcher også en hel del og forsøker å ri oppmykende øvelser i dressur. I tillegg er beitene veldig bratte og kupperte noe som gjør at de så godt som aldri har skader.
Veterinæren vi bruker er utdannet osteopat/akupunktør/homeopat mm og hun går over hestene ved behov og også når det er en stund siden siste sjekk.
I tillegg går vi over tennene ca samtidig ved skoingen da de kan bli skakke dersom de har munnproblemer.

Hannna
0

Mina ponnier har aldrig haft bandage på sig, inte heller har de fått massage/stretching, och inte linimenteras de heller. :P Aldrig haft en ofräsch ponny än sålänge, så jag fortsätter väl i samma stil sålänge allt fungerar så bra som det gör.

equuleus
0

Massage en gång i veckan för att hålla i gång det som annars sätter sig fast i kroppen så att säga. Även stretching efter varje avslutat pass. Sen blistrar jag knäna på honom och bak på låren efter tävlingar.

JennyBrunzell
0

Använder ingenting, limenet ibland när han har fått nåt ryck ute när jag har kört eller så :)

Mollberg
0

Vi använder liniment och massage på alla hästarna. Stora hästarna har bandage när de har gått fort.

FridaNyberg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min förra ponny, Ernst Romeo, brukade jag linimentera efter varje snabbjobb, och under betäckningsäsongen masserade jag bakknäna varje dag, med liniment. Sen stod han med bandage dagen innan tävling med. Och masserades med lite jämna mellanrum, blev även behandlad med laser ett par gånger per år. Och blistrades nån enstaka gång om han var riktigt dålig.

Dom stora har bandage efter nästan varje snabbjobb, eller inte tvååringarna. Sen blistras dom med jämna mellanrum, och får lite massage med =). Vi har en jättebra massagemaskin i stallet, som typ "durrar" :P!

Liiiiiiinn
0

Har nog aldrig lagt på bandage på nån av mina hästar…men de händer att ja stretchar lite då o då!

de har funkat hittills!

linnri
0

Jag brukar använda Gambi på Flammans framknän efter att hon har gått lite hårdare. Vill inte använda det för ofta, då det är ganska starkt. (96 timmars karenstid).

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

tessa_
0

brukar he linement på melkers ben då han lätt kan svälla i senorna, så masserar vi hästarna med ett masage linement..
man märker att dom lätt blir stela bak, på hästar som inte markerat det förrut också..

thilda-
0

jag är jätte dålig på o massera men jag vill lära mig =) hihi

piggybank
0

Linement och banage på piggans bakben några dagar innan startFlört

FarmensDelta
0

Vi stretchar efter varje träningspass, har massör på dom med jämna mellanrum men håller även efter själv med liniment och även omslag på benen mest före tävling och efter snabbjobb lägger vi omslag. Åker även med jämna mellanrum till lindblom han typ kollar hästarna i ben och sånt behandlar dom om så behövs!

LinnJ
0

Jag använder back on track när mitt ena russ skall tävla. Båda får också massage och ibland linimentarar jag dom. Stretchar gör jag mycket sällan, det är bara ibland.

#16 Det brukar finnas massagekurser lite här och var. Kolla runt lite på nätet väl?  Annars har jag ett annat bra tips, låt mamma gå massagekurs. Jag lovar, sen har hon inget bättre för sig dagen innan tävling!

evelinaandriainen
0

Campari står med Back on Track runt om på nätterna.. innan tävling och före lr efter hårda jobb använder jag liniment.. Backontrack vill jag rekomendera, dom är dyra men han har blivit mycket finare i benen sen jag köpte domGlad

DubbelE
0

jag har Isbalsam på Ville efter varje träningspass. o kör samma stil som Johan när det gäller massage (1-2ggr vecka), "hemmlärd" av dip. massör… o så kommer Kiropraktor ut 4-5 ggr varje år. Min förra shettis (miss Moneypenny) va jätte knepig med bakbenen när ohn kom o så fick Susanne (massören) massera upp stelheten i ryggen 1 gång i månaden i veckan innan start för det kom tillbaka hela tiden. O så fick vi tag på våran superbra kiropraktor (Ing-Björn). Det visade sig att hon hade Bäckenrotation och Ihoptryckta ryggkotor…hon har aldrig vart så bra som hon var efter att kiropraktorn hade vart ute.

Nitro
0

Jag gär just ingenting. :P Så länge de inte har besvär ser jag ingen anledning till att ha på det :P
hade en ridhäst som lätt blev gallig, henne hade jag linement på bara och hon blev mkt bättre.

thilda-
0

#19 min mamma är rädd för min lippa ponny ;) hihi hon tycker att hon ser farlig ut :d hahaha

proffset
0

håller med #22,ingen andledning när de inte visar något besvär :)

CoolaCrossen
0

Har ingen direkt "vana" men min ridhäst kan få linemet och banade runt ibland för gallor, men trav hästarna har nästan aldrig någonting. Ibald blistras dom ifall dom är dåliga och får lite massage med linemet om vi märker att dom är lite stelare. Bandage under natten inför tävling kan dom ha ibland (hehe, mest för att man ska slippa linda dom tidigt på morgonen).

Millaaann
0

Mina hästar får massage innan träning, vilket dom tycker är urhärligt x)…Och det skadar faktiskt inte med massage..det mjukar upp dom :) stretchar såklart efter träning o tävling med.

ozzkan
0

#24 Jo det kan vara andledning efetrsom dom kan tycka det är skönt (#26) och det skadar ju inte utan mjukar bara upp.

ryttarn
0

För att gå till en av mina käpphästar…..

En idrotsman eller kvinna som tränar på hög nivå skulle aldrig komma på tanken att inte stretcha ordentligt efter ett träningspass. Även massage är väldigt nyttigt.

Varför skulle våra älskade hästar fungera på något annat sätt?

Däremot tror jag inte det är nödvändligt med en massa bandasch och kemikalier mer än i fall där det finns en skada eller liknande.

Jerker Klang,

www.isil.se

Kristina-
0

Våra hästar stretchas efter varje träningspass. Gås igenom av kiropraktor flera gånger per år. Masseras ibland, linimenteras och bandageras vid behov. Ja , vi är väldigt noga med deras ben, och våra hästar har varit skadefria i alla år.

Kris_J
0

När vi tränade ponnygalopp och när jag för hundra år sedan red dressyr var alla väldigt noga med att strecha även innan träningspassen. Om man nu strechar varför bara göra det  efter?

Masserar ibland om det finns "spänningar", och använder då också oftast liniment.

Veritas odium paretFörvånad

ryttarn
0

#30 Att stretcha före ett träningspass ökar faktiskt skaderisken. Musklerna måste vara uppvärmda innan. Om man har möjlighet att skritta igång hästen så att den blir grundvarm är dett dock ideealiskt att kunna stretcha innan man kör igång den tunga träningen. Detta är lättare på en ridhäst än en kör häst.

#29 Precis så som vi gör, enda skadorna som vi haft på våra ponnyer är "yttre åverkan", dvs de söta kompisarna i hagen som ställer till det för varandra….

Jerker Klang,

www.isil.se

divansson
0

jaaahapp..  här va de myyycke att skriva du..! ;) haha!  men ja skriver så de blir svårt att fatta å lätta att skriva ;) Haha! ;)

Efter träning, bandage, massage, magnetplattor, bränna, massageapparat och en massa smörjgrejjser.. :)  orka inte skriva mer välförstående.. ;) haha

divansson
0

glömde säga att de sak samma med de stora hästarna..

hannibal-roll
0

Massage före om det behövs, alltid stretching och liniment efter. Bandage vid behov och innnan/efter tävling och snabbjobb.