Var hitta travrockards/långsamvagnar?
Någon som kan tipsa om var i Skåne jag kan köpa travrockard till en liten b-ponny, utan alltför långa väntetider?
Den vagn jag vill ha ska inte vara ngt hemmabygge, ska ha mopedhjul=hjul som klarar lite tuffare tag, stoppad sits, fästen för långbrösta och metall"hällor" för skakelremmarna. Jag kör med remsele:) Sittbrunnen ska vara av trä, inte med ngt galonliknande tyg eller metall som skramlar. Detta p g a en ngt bakskygg ponny som gärna slår om han blir skrämd. Funkar utan problem med nuvarande rockard men han har växt ur den!
Tittat på Grafströms och på Royals på deras hemsidor så det är ngt ditåt jag söker, inte intresserad av Börjes el Globusvagn el liknande.
Någon som vet var jag kan köpa vagnar i Skåne, utan att behöva köpa osedd och med långa väntetider?
Tacksam för svar!

Jag skulle rekomendera en Tunavagnen. Den tycker jag är superbra. Inte allt förlång vänte tid, tror jag fick hem min på 1½ vecka (visseligen bor jag bara 2 mil ifrån han, men de går säkert att ordna). Jag har själv en sådan, och min ponny är också lite benägen att slå och har haft en del fuffens för sig. Rejäla hjul. Dock inte stoppad sitts om du ska ha en rockard.

oj, läste inte sista stycket! Blir lite långt att åka för din del. Men iaf, vagnen är super bra! :)
Champion, görs i Klippan, bra vagnar!
Tack för era svar! Champion - har de ngn hemsida eller katalog så man kan spana in vagnarna? Jag trodde att Champion bara gjorde sulkys så därför har jag inte tittat närmare på dem:)
Tunavagnen ser fin ut men tyvärr har den "korg" av galon:(
Puttar upp lite…
Du kan spika fast en "trasmatta" fram på ;)
Titta in på www.anderssoderlund.se visserligen ligger det långt upp i landet men går säkert att frakta neråt. Har själv kört i dessa vagnar och de är verkligen bekväma.
# 8 Den ser inte alls tokig ut - jag ska skicka iväg lite frågor om vagnen; vilka mått den har, vikt, material m m + om de fraktar ner o vad det skulle kosta. Den har ju ett vettigt pris - kollade på Grafströms vagnar ( som är en av favoriterna ) men att ge 10-11000 kr för en träningsvagn känns lite väl mastigt. Har varit aktiv kusk inom travet men det är rätt många år sen så nu gäller det enbart träning/motionskörning så priset måste vara någorlunda överkomligt.
Har förresten en rockard här hemma som jag vill sälja om någon är intresserad, min har ju växt ur den. Den är ett s k hemmabygge ( köpt ny på ett shettisstuteri ) men mycket proffsigt gjord, väl avvägd, bra hjul, lätt att komma i och ur både bakåt och i sidled. Svartlackerad plus mörkbrun sits och sittbrunn i trä. Perfekt att köra på grusväg med. Kräver dock ngn form av dyna om man inte vill få träsmak;) Vagnen är sparsamt använd o köptes ny för 2 år sen ca. Har ingen möjlighet att frakta den tyvärr så ev intresserade får bo i eller nära Skåne. Pris:2000kr