Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 564 ggr
Teja-Bea
0

Allroundhäst

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror att alla, eller i alla fall majoriteten av medlemmarna här har minst en shettis och/eller ett russ. Dessa två ponnytravraser är ju även underbara allroundraser!

Vad gör du för allround med din häst?

Jag tävlade min shettis Umil i SM i trav, monté och galopp samma år. Jag körde även Nordiskt Mästerskap i körtävlan och tävlade lokalt i hoppning och dressyr med honom.

Med mitt russ Valter har jag vart med i Mälarruss Allroundchampionat flera år och har där totalt 4 segrar.

Valter tävlar LA i hoppning, LB i dressyr, LB i fälttävlan, har rek 1.51 i trav och 1.52 i monté. Han har vunnit SM i galopp och tävlat lokalt i körtävlan.

Vissa glömmer att det är jättebra omväxling i träningen att jobba med flera olika dicipliner!

Berätta om din allroundhäst!!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

AnnaLundin
0

Jag måste säja att jag HOPPAS att så många som möjligt atnvänder sina ponnyer till både det ena och det andra, samtidigt. För jag (som i sammanhanget är en gammal tant eller nåt :P) tycker att det är alldeles för tidigt att bestämma sig för EN inriktning på sitt hästintresse, åtminstone medan man fortfarande tävlar A-ponny.

Själv har jag fortfarande inte bestämt mig för EN sak, utan intresserar mig för både ponnytrav och hoppning…

CoolaCrossen
0

Jag håller på med hoppning, dressyr, trav och monté med mitt russ. Men han är fortfarande så ung och så har jag vanliga ridhästar hemma så jag rider inte jättemycket på honom. Men ibland sätter vi upp en precisionsbana på åkern hemma och kör, det tycker han är jättekul!!

Kratern
0

Kan ta vårt sto Pia RS 3574 (rek 2,34,3) som exempel på vad vi gör med våra shettisar.

Hon har deltagit i; Trav, galopp, precisionskörning, hoppning, dressyr, agility och utställning. Allt med någon seger som resultat.

Vi försöker att göra så mycket som möjligt med våra ponnyer.

Mille
0

Jag rider och har tävlat lite western med russen, främst trail, men bara på d-nivå. När jag var mindre så blev det ju lite hoppning och sånt där, men jag har aldrig tävlat "på riktigt" utan bara småtävlingar.

Men travet är det vi fastnade för :D

Mille
0

En liten bild med kanske. Skäcken är söderman 500, som också har travat lite förr och som jag har ridit lite, var med i en pleasure på nån klubbtävling, och den lilla gulingen är min Puss, som har tävlat främst trail och horsemanship.

jessssica
0

Jag rider på mina mycket, dressyr och i teränngen…men ja har inte tävlat med nån av de ja tävlar i med i ponnytrav nu (förutom ponnytrav då, själv har ja tävlat Lc:2 dressyr och klubbhoppning :p) men det blir nog nåt snart. Kanske ska prova köra lite dressyr"" på plan med vagn..hehe :) Skulle verkligen vara skit kul att va med i allround championatet :)

linnrisedal
0

Dockie bess tävlar föruton i tav, även dressyr, maraton och precision, allt för vagn! och hon plockar priser i alla dicipliner!

HugoBoss
0

Jag har ett russ som är helsyskon till bla. Engelbrekt. Men hon tävlade jag i hoppnig upp till L:B i avd. B. Men hade aldrig vågat sätta för henne i vagn, sjuuukt mkt nerver i henne..;)

crazycattiz
0

Mitt russ skulle ha vairt med på treårstestet men blev tyvärr förkyld så vi fick ställa in.. men till sommare ska hon iallafall ut och tävla i lit ungponnyklasser i hoppning vid sidan av trav tävlandet :D

Teja-Bea
0

#5&6 va kul med western och horsemanship!! Visste inte att det fanns för ponny!

Var kan man läsa om det?

Mille
0

# 10
Det finns för alla raser, vi tävlar mot varandra, shettisar mot halvblod osv.

De enda inbdelningarna som finns är a-d-nivå, som är i princip internationell, nationell, regional och lokal tävling och sedan finns det en hiskelig massa klasser för unga hästar, gamla hästar, nybörjare, ungdomsryttare, alla åldrar, öppna klasser osv. men inga som helst höjd eller åldersgränser, förutom att hästarna inte går på stång förräns dom är 6(?) år.

www.wras.nu tror jag är wras hemsida, med det kan vara .se eller nåt också.

_caroline_
0

när jag kunde rida tävlade jag hoppning med mina ponnysar. det tyckte dom var jätte kul. nu rids dom ibland av min kompis som inte är så lång.

Teja-Bea
0

#11 hur har ni tävlat i horsemanship då? Det var mest det jag var intresserad av!

Mille
0

Horsemanship är en gren där man tills törsta delen bedömmer ryttaren och dennes förmåga att kontrollera hästen med så små hjälper som möjligt, till skillnad från riding där hästen bedöms.
Först rider man individuellt ett mönster mellan koner, ungefär som ett dressyrprogram, där det kan förekomma ryggning, sidepass, skänkelvikning, rollbacks, volter osv.
Sedan rider alla i klassen runt fyrkantsspåret i skritt, trav, ev. galopp och ibland förekommer även ryggning. det sista momentet är mest till för att skilja ryttare med lika poäng åt.

i western finns det väldigt många olika grenar, ridgrenar som pleasure, horsemanship och riding, ranchgrenar, boskapsgrenar, tidsgrenar osv. så det är lätt för alla att hitta något just deras häst passar bäst för.
På lättare tävlingar brukar man även ha lead-line för små barn, där de får ha en ledare, och wolk-and-trot klasser utan galopp för oerfarna ryttare eller hästar.

Teja-Bea
0

#14 jaha.. jag trodde man jobbade från marken.. Det vore kul tycker jag!

Mille
0

Det finns ju klasser där man leder hästarna också. Trail at halter TROR jag inte är en riktig klass, men den finns med på en del mindre tävlingar, där du går runt en bana med hinder men leder hästen.

sen finns det andra mer showgrenar där du leder hästen.

Teja-Bea
0

ja det skulle passa mig och Valter!

Och vårat shettisföl.. Han följer mig som en hund! hihi

SofiaLindh
0

Mitt gamla foder russ Gullrik var mkt allround. Jag hoppade, red mkt dressyr, tävlade i trav. Kunde rida i grimma över allt, han kunde dra alla slags vagnar,  Han var helt OTROLIG. Men jag tävlade honom bara i trav & monté men gjorde MKT annat utöver. Saknar honom sååå :'(

divansson
0

jag håller inte på med nå tävlingar (förutom mot kompisarna) men jag å min ponny håller på med; horsemanship, trav såklart, monté (inte tävlat ennu), lite galopp, lite hoppning ibland tex. ute i skogen då, sen arbetar jag hästen från marken och sådant..  de är han jätteduktig på :)  och sen kan han nått dressyrsteg  :) hehe…  men de är ju bara sånnt jag har lärt han när han bara skulle röra lite på sig..  så de är ju inte mycket han kan… utan bara liiite.. ;)  men han kan ju i alla fall… ;) haha

JMax
0

Min gamle valack har gått på travet, tävlat hoppning och dressyr, visats på utställningar och är nu ridskoleponny.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!