Hög tid att vaccinera!
Hög tid att vaccinera!
Från och med den 1 oktober 2009 ska alla hästar som anmäls till tävling vara minst grundvaccinerade. Grundvaccination innebär två vaccinationer ( A + B) med ett intervall av 21-92 dagar och därefter är hästen anmälningsberättigad. Därefter skall hästen revaccineras senast inom 365 dagar för att vara fortsatt anmälningsberättigad.
Det vill säga att du måste ge din häst den andra vaccineringen senast den 30/9 för att kunna anmäla till en tävling från och med den 1/10. Detta innebär i sin tur att du måste ge den första vaccineringen minst 21 dagar före det och då är vi i den första veckan i september!
Mer information finns på
Info och regler
Vaccinationer
Suverän påminnelse 

Jag är väl trög nu då men ja fattar inte vart man ska regga in det?
Är ju lätt med stora hästarna för det är ju bara till travsport, redan gjort det ett par gånger. Men ponnyn då?

#2 det är ju din hemma klubb som ska ta in det står ju på SPTF hur de ska göra. Sen så får du ju visa upp ditt vaccinationskort/passet där det är stämplat till den ansvarige i klubben..
Står lite längre ner under nyheter.

#3 Jahaa okej, tack! :)
Inom stora travet så förs vaccinationerna in i systemet direkt av veterinären OM man vaccinerar på en ATG klinik. Fungerar det även för ponny? Någon som vet?

Nej det fungerar inte för ponny, för det är ett eget system som inte är förbundet med storhästsystemet. Men vilket sekel som helst kommer det säkert att fungera!

Ska SPTF ha reda på att hästen är vaccinerad innan man anmäler? Trodde bara man skulle visa upp intyg på tävlingsdagen. Mina har varit vaccinerade i flera år, finns det någonstans man redan nu kan registrera detta?

#7 Din hemma klubb har fått information om detta och de ska utse en som ska ha hand om det , så har jag fattat det som att de ska vara :-).
För är det reggad där så ska man ju inte behöva släpa vaccinations intyget med sig.