Monté kval
Ska man eller ska man inte kvala sin ponny för monté?
Vad för tid ska de gå om man kvalar?
Gäller samma regler som för stortravet, att om man har en häst som är kvalad för vagn så spelar det ingen roll om den klarar monté kvalet?
Gäller det även att om man ska ha nykval på sin häst och kvalar till monté så får den starta i sulky lopp sen med?
jag har verkligen försökt hitta svar, men hittar det inte så snälla hjälp mig.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

_Ponny behöver inte kvala i montè, räcker med sulky kval.
Gäller det även att om man ska ha nykval på sin häst och kvalar till monté så får den starta i sulky lopp sen med? Vet jag dock inte, men finns säkert nån annan här inne som kan svara på det :)_
Om du inte har startat din ponny under 12månader (tror jag att det är) så måste du kvala din ponny.
Har du startat ponnyn under dom senaste 12 månader så behöver du inte kvala. Det spelar ingen roll om den har startat i "sulkytrav" eller monte. Och har du bara tävlat med sulky så behöver du inte kvala igen för att tävla monte.. det är bara och köra på.

Denna fråga finns besvarad på SPTF:s hemsida under "frågor och svar"
Har ponnyn endast kvalat i monté så måste den kvala i vagn för att tävla i sulkylopp, har den kvalat i sulky får den tävla i vilket som.

#0 "Gäller samma regler som för stortravet, att om man har en häst som är kvalad för vagn så spelar det ingen roll om den klarar monté kvalet?"
Precis som #3 säger så får ponnyn starta i monté även om den "bara" är kvalad för sulky. Det är dock inte samma regler som för stortravet. Där MÅSTE hästen klara även montékval.

Jag har för mig att fr.o.m förra året måste hästen kvala i monté om den inte hade gjort någon montéstart innan det blev bestämt. Men om hästen har gjort ca 45 sulkylopp menar ni då att den alltså inte behöver kvala för monté? I sådanna fall har vi missat väldigt många montélopp i år..
jag var då tvungen att kvala karsk i monte, men det var ju nått år sedan jag gjorde det nu

Krav på montékval för ponny som ej startat i monté men i trav togs bort för två eller tre år sedan, efter att ha varit aktuellt under ca. två säsonger.

Kan tillägga för att förvirra alla ännu mer, att om din ponny tidigare startat och behöver kvala för att få tävla igen kan man välja att göra det under sadel, och sedan tävla i sulky som vanligt. 
#8 Det var det svaret jag var ute efter.
Är kval tiden den samma när man kvalar för monté som för vagn? rekordet+15s?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

jajamen, det är ingen skillnad där
Vad bra att veta det :)