Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: babbel
Läst 921 ggr
trrrav
0

Har vikten någon betydelse?

Tror ni att vikten spelar roll i ponny respektive stortrav?

NatthaBlom
0

hur menar du?

trrrav
0

generellt alltså:)

MarleneGustafsson
0

I vadå? Vikten av kusk/ryttare eller hur fet hästen är? :p

trrrav
0

kusken:P

Mandah
0

man väger ju så lite i vagnen när man kör.. i skillnad från när man rider, jag tror inte det har någon större betydelse om hur mycket man väger när man sitter där bak i vagnen :) lite såklart, men inte mycket ;)

NatthaBlom
0

Jag tror att det har betydelse sen kan det vara vissa hästar som kanske behöver dra lite tyngre också väldigt olika från häst till häst skulle jag tro

Karsk
0

#6 håller med dig om det Natta

Belindaa
0

Tror också som #6. Detsamma som att en ponny jag hade gick bättre med en sulky av järn som var lite tyngre än en väldigt lätt som var av trä :)

trrrav
0

för i stortravet pratas ju det en hel del om att "65 kilos gränsen", tror dock att det inte spelar ngn större roll om man väger under 80

Tusen
0

Nu verkar ni blanda äpplen och päron friskt.Glad

#9 65 kg gränsen gäller endast monté och är satt för att ryttarna INTE ska drabbas av bantningshets. Du får väga hur mycket du vill för övrigt. I sulky har inga viktgränser diskuterats alls.

Inom galoppen har et visat sig att vikten har en stor betydelse medans man inom montén först trodde att det hade stor betydelse men att det numera har visat sig ha en ringa betydelse. I alla fall i loppen. Det som har störst betydelse inom stortravsmontén är hur mycket hästen är riden innan dvs hur mycket ridmuskler hästen har.

jessssica
0

Har aldrig hört att man har pratat om vikter när man kör…
Tror det mest hänger på kuskens skicklighet. Fast sen kan det kanske vara så också att en del hästar går bättre med lite tyngre en del med lättare. Fast det kanske inte har med att göra att de inte orkar dra tyngre, det har kanske mer att göra med balanseringen.. En del behöver lättare andra tyngre

trrrav
0

jag menar inte att gränser finns men att det pratas om att man ska väga så och så mycket för att kunna bli en toppkusk,

jessssica
0

okej

Själv har jag aldrig hört talas om att det pratats om hur mycket man ska väga för att vara en toppkusk faktiskt.

Personligen så tänker jag inte alls på hur stor/liten kusken är när vi ska välja kusk till våran häst, tänker på hur bra kusken är att köra bara :)

[Ponny]
0

Inom stora travet finns det tränare som anger i sina anmälningar att de önskar liten-lätt kusk.

divansson
0

Det blir ju mindre att dra med en lättare kusk och då borde det ju gå snabbare. Men som #6 säger så är det ju inte så med alla hästar. Men de flesta borde det ju vara så, iom att många vill ha de lättare kuskarna.

Mycket beror dock på hur man tränar sin häst och hur mycket "skillnad" hästen kan ta. Vissa går ju bäst om de får ha ungefär samma vikt hemma som på banan och andra är tvärt om. Det är samma sak som att vissa klarar av ett skoryck och andra inte. Viktskillnad, bara för att det är samma typ av djur så behöver det inte betyda att alla är likadana helt enkelt.  Vad rörigt jag skriver :P

Sen spelar inte vikten någon roll alls om kusken inte kan köra häst, för då sitter man i skiten oavsett..