Resultat Lindesberg 16/8?
Nån som har resultat från dagen?
Vi åkte hem ganska tidigt, så hann inte se alla loppen "/.

Jag har bara från lopp 3:
lopp 3:
1. Kruton 2.19,8*
2. Rain II 2.19,8*
3. Jolly Jojo 2.14,5
4. Zalsa 2.09,7
5. Svedens Jass 2.14,9
oplacerade
Merlin rapid 2.18,5
Ekbackens Rasmus 2.24,1
Silverboy 2.25,3
Fanjor 2.21,8
Lopp 4 vann nr 1 Hamova

I lopp 1 tror jag att Emmeros Etoile vann, med Jenny Björk

Stormtösen vann lopp 5 ?
Korsnäs Brådis hälsar och grattar Rain till andraplatsen och nytt rekord/Maggan
Hur gick de i monté loppet?

Vill också veta montéloppet!
:)

Trojka Viking hälsar och grattar Kruton till segern och nya rekordet i lopp 3./ Agge
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Tejas Monita vann Montéloppet på 1.51.
2a Grann 2.00
3a Sorn 2.10
4a Tejas Monique 2.19
Är inte helt 100 säker på tiderna.

#7 Hälsar tillbaka och tackar så mycket! :)
Lopp 8 vann Ljungens Krabat, 2a Gudrun Gross, 3a Telis Priloma och 4a Hults Plexus
Lindesbergs Stora Pris vann Dar's Golf på 2.06! Stort grattis Julia :) 2a Allgunnens Åmina 3a Hults Plexus
#4 tackar! kan känndes riktigt fin idag :D

Grattis till Monitas seger!!!!! Är det någon som vet hur det gick för Rip. Daisy i kvalloppet?

#12 Ripadals Daisy tror jag gick 2.37 i kvalet :) Så hon blev godkänd

Fy vad roligt=) Då blir den en till Drömprinsen bebis till start=D
Flashlight vann lopp 6 på 2.23,0! Stort Grattis Camilla, han såg kanonfin ut!
Lopp 7 vann Colette II på 2.39 före Conrad II
Jo Stormtösen vann lopp 5 på 2.22!
Grattis Julia en än gång till Goffemans seger, skönt att han "är tillbaka"! 
Även jättegrattis till Monitas seger! Hon såg verkligen fin ut och 51 på denna bana var verkligen inte dåligt!
Tack så jättemycket! Hon kändes jättefin och gjorde det på ett väldigt bra sätt.
Tyvärr verkar det just nu som att jag inte kommer att få rida någe mer monté på henne… Jag inkl alla andra monté-ryttarna som red idag (förutom Felicia Jansson) är numera för stora för att rida våra ponnyer…
#16 vem sa att ni var för stora??

#16 vem sa de?:o ni är värkligen inte förstora ni är perfekta tycker jag!!!! de är ju vikt gräns då går man efter de!!!
stort grattis camilla till Flashlight och conrad:)
och grann som kom 2a i monten:)
#16 ja man undrar ju vilka som kommer att få rida monté SM i år..

Hörde idag att "galoppsadel" inte kommer vara tillåtet fr.o.m. sept. i år. 
då kan de ju sluta köra montélopp helt och hållet tkr jag.
#21 Ja. Tydligen har någon bestämt att ponnymonté är farligt för våra russ och iom att galoppsadeln inte får användas och folk får startförbud om man är längre än en shettisryttare så lär det inte bli fler montélopp för russen. Jättetråkigt!
När man dessutom inom stormontén ofta rider i galoppsits kommer det bli rätt omöjligt även där. Många ponnyryttare sitter ju också i galoppsits så nu har de verkligen lyckats döda montén.
vi blev tillsagda vid vägningen efter loppet att vi var för stora utav de som skötte vägningen. Jag begriper inte heller varför man inte ska få använda sig utav galoppsadel. Min har ett ordentligt framvalv men tror inte att bakvalvet räknas… Tyckar att det är överlägset bästa sadeln att rida i. Har den både på de stora & ponnyerna. Visserligen klarar jag fortfarande vikten med en vanlig syntetsadel, men jag tappar hela sitsen… De måste verkligen reda ut allt det här nu innan Monté SM som närmar sig med stormsteg!
#20 Det här blir kul till monté-SM det.
kommer dom gå efter längd också? eller fortfarande bara med vikt fast med vanlig sadel?
Stort Grattis till Rain II's tid under 2.20! :)
#23 Fast på Gotland var de tydligen INTE för stora.
Måste säga att detta verkar väldigt godtyckligt. Som vår veterinär och även granne sa… Är det av djurskyddsskäl så är det endast vikten som har betydelse. Är det för syns skull, att det SER illa ut, borde loppet inte ha gått över huvud taget. Dessutom borde det finnas en skriven standardisering som man i så fall skulle kunna utgå ifrån. Något liknande rasstandard. Finns inte.

jag fattar ingenting! så man ska få rida monte men inte med monte/galopp sadel, deet var det töntigaste jag hört! :O
#28 Det är inte bara töntigt det är oerhört tragiskt.
det är ju många av de bästa ryttarna som inte kommer kunna rida skulle jag tro! :O men asså är dte fortfarde vikten som gäller fast med vanlig sadel eller är det något annat också?
#26 Tack!! (:
Det har alltid varit att ekipaget ska se harmoniskt ut inte bara vikten det är en riktlinje. det är stor skillnad om du väger 65 och rider ett russ på 110 eller 130. sen är det väldigt olika hur detta efterföljs. jag vet att det var några som fick tillsägelse i rättvik

#29 det är snarare förjävligt! :O
#32 Ja, så har det varit men om man är 153 cm lång och rider ett kraftig russ på 130 cm i mankhöjd och får veta att man väger för mycket (fast man klarar viktgränsen) och att man är för stor då undrar jag vem som får rida i fortsättningen.
Och visst är 65 kg lite väl mycket kanske på ett russ som är 110 cm hög men detta…?? Det är lite väl magstarkt för mig.
Så alla ni montéryttare som är över 150 cm i längd ni lär inte få rída mer oavsett hur stor din ponny är, om detta går igenom.
#35 Nej, enligt dessa funktionärer är även hon för stor.
Ingen av ryttarna idag var större än henne. Flera var t.o.m. mindre.
grattis alla :) tack för graulationerna det var verkligen en helba dag :D
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#35 och #36 tycker ni inte den på bilden är för stor för att rida den hästen i ett monté lopp?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

inte jag heller
vilka ska dpå rida det måste ju va nån som kan hålla ponnyen , jag tycker bara att det börjar bli förr mkt konstiga regler som förstör i stället för att hjälpa de aktiva , hur många bestraffningar delades inte ut i går ex :

#41 Ja det tycker jag, men inte på bild 42
~ Anneli ~
Det är väldigt underligt att plötsligt ser ALLA stora ut på russen. För bara några dagar sedan satt i princip alla på dena sida och tyckte att de flesta ryttarna var alldeles lagom stora.Detta gick att läsa på SPTF´s hemsida för inte alls så länge sedan (C:a 3 veckor sedan). Och detta svar skrevs EFTER att STC gått ut med att man ska titta mer på harmoni.
Svar av SPTF:
Jag ska skaffa B-ponny och ta kusklicens, men jag skulle även vilja ta monte' licens, jag undrar om man kan tävla samma ponny i båda grenarna och om jag är för lång om jag är 170 ? Jag klarar maxvikten.
Om du har en rejäl b-ponny är nog din längd inget hinder. Men en smal en på 120 cm blir nog svårt…
**
Frågad:
**2009-07-24
**
Besvarad:
**2009-07-24
Jag tror STC menade mer att de mindre ponnyerna inte skulle ha 65 kg som maxvikt och därför gick ut med detta. Och det kan jag ju hålla med om att en ponny på 120 cm och tunn inte ska jämföras med en maxad grov ponny. Igår på Lindesberg gjorde man ett avsteg från detta som var enormt.
Grann är 126cm och rids utav Julia, jag kan inte förstå hur de kan få ihop det när de säger att hon är förstor, klarar vikten med mkt god marginal och skulle hon ta av sig tävlingsjackan (som blåser upp sig och gör att hon ser större ut) skulle det väl se väldigt harmoniskt ut!
Jag skulle inte kunna sätta upp någon mindre ryttare på honom, skulle nog bara sluta i galoppsken..

#46 jag tycker inte alls hon ser för stor ut! i mina ögon passar dom perfekt tillsammans. som du sa.. man vill ju inte ha en för liten ryttare till sina hästar heller..
även bilderna på mig så blåser också tävlings jackan upp sig så man ser as tjock ut ;p

#46 Ja min Monique är 130cm i manken, stor och grov (ett av de största russen på travet idag!!) och Elin är 153cm låg och klarar vikten. Men hon var tydligen också för stor…
En enda av gårdagens ryttare var "godkänd" och där slutade ridturen med mååånga galopper….
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#49 många galopper vet jag inte om man ska säga men tror tina som e van att springa med betydligt tyngre ryttare sket totalt i att felicia ens satt på ryggen därför hoppade jag upp o gjorde en andra värmning som kanske en del la märke till.
Jag känner mig kluven i denna diskussion
De russ som gick igår var mellan 125 - 130 cm i mankhöjd, ingen var klent byggd och alla ryttarna var runt 160 cm långa utom då Elin som var ännu mindre. Underligt då att SPTF själva kan svara som de gjorde för endast 3 veckor sedan. (Se inlägg #46)
Då kommer jag inte få rida monté då på Sherdil eller Telis Priloma bara för att jag är förlång jag är ju 155 cm det stod högre upp att allla som var under 150 cm skulle få rida
# 34 då får ju inte amanda rida, hur många äre som är under 150 då? det är inte alls många!!!!!!!!!!!!!!!!!!! nu blir jag irriterad! alltså det här är sjukt!
jag håller med #35
Sherdil är typ 120 och prima är typ 122 och dom verkar inte bry sig om jag är förstor eller förtung jag väger in mig på 47,5
#47 Jag tycker iallafall att ryttaren ser större ut på ena hästen än på andra. Nu vet jag inte om man genom bilder och längder kan avgöra om man ska få rida eller inte.
Jag tycker bara att det är skönt att jag inte ska vara den som tar beslutet, för det måste vara både svårt och jobbigt.
~ Anneli ~

Undrar hur det ska kunna bli något monté sm nu då. Och hur det ska sluta…! Många mindre ryttare tror jag har svårt att klara av att rida många utav russen..
"/

Tycker verkligen detta är tråkigt! Det handlar faktiskt inte bara om längden!
En ryttare som ser "harmonisk" ut kan göra större skada på hästen OM dom sitter om skumpar om inte kan bära upp sig själva på ryggen än en lite större som har bra balans och bär upp sig själv och hästen!!

Men endå tycker jag att det har blivit mycket bättre harmoni på majoriteten av ekipagen sen viktgränsen infördes. det var inte kul att se ryttare som hade fötterna vid knäna på hästarna…. Det är inte bara längden på benen utan också överkroppen. Har man för lång överkropp så förlorar man mycket balans. Jag är 1.70 lång och jag funderar inte ens på att gå ner dom kilona som är för mycket för att rida Monté. Trotts att mitt russ är 1.30.0 och väldigt grov skulle jag aldrig rida monté på honom.

My som är 154 lång o vägde in sig på 65 kg o ut sig på 63 kg var enligt Lindesberg för stor att rida, ioförsig är han bara 125 i mankhöjd men väldig grov, tycker det verkar konstigt, om han tycker att hon är för stor skulle han väl inte vilja springa ?

jag fattar inte hur dom kan säga att man är för stor om man klarar vikt gränsen. det är väl därför dom har en vikt gräns? för att man inte få vara för stor.

I fråga om galoppsadel eller ej är det inget alls som ens diskuterats i SPTF.
I fråga om harmoniskt ekipage så har det klagats av veterinärära rådet och STC- personal, så då har det beslutats att ekipagekontrollant samt veterinär ska se närmare på det, men INGEN MAXLÄNGD är satt utan det är maxvikten som gäller, samt harmoni.

#58 minns att "harmoniskt ekipage" fortfarande gäller, trots viktgränsen! Även om man väger in på 64kg så bör man inte rida ett russ som är 120 hög.. Lika så på längden. Är man 165cm lång bör man inte rid ett russ som är 120..
Men inget av detta var aktuellt i montéloppet igår! Alla russ var +125cm i manke och grova rejäla hästar! Och ingen av ryttarna var längre än 165cm!

#10 & #15, tack så mycket!
Goffe har galopperat mycket i år och "sumpat" flera lopp, men nu var han jättefin igen, så det var riktigt kul att få vinna!
Det här bevisar ju att "harmoniskt ekipage" inte är ett enkelt beslut. Regeln finns, det är ingen nyhet, har funnits länge. Nu tillämpades den (säger INTE att det var en rätt bedömning) och då blir det genast ett himla liv. Tänk om vi, som många ville för inte så länge sedan i en annan tråd, ha enbart "harmoniskt ekipage". Det skulle bli olika bedömningar beroende på bana och kunskap.
Lättast är att sänka viktgränsen och därmed också per automatik få harmoniskt ekipage på köpet. Såsom med kat. A vikten. Den är låg, MEN man ser aldrig ett oharmoniskt ekipage.

#61 Det var ni Asbolut värda!! Han var jättefin!! =D
#62 jag tycker mig ofta se på tok för långa ryttare i Kat A, men mycket sällan i kat B!!
Det är aboslut inget lätt beslut, och så är det väl allt som oftast när det gäller bedömningsfrågor. Hade bedömningen vart befogad så argumenterar jag inte. Men när det är befängd blir jag upprörd!
#63 Ja det kan man bli, upprörd alltså. Var inte där, så det är svårt att argumentera emot.
Var det så att dom fick tillsägelser om att dom är för stora, eller fick dom tillsägelser och fick sedan inte rida, eller blev dom diskvalificerade pga vad? Vikt? längd?
Jag har aldrig varit med om något liknade på någon annan bana där jag ridit monté lopp från Jägers upp till Boden. Och aldrig har någon kontrollant påpekat längd eller vikt inte ens till dom som ligger precis på gränsen. Så kanske är det kontrollanterna på Lindesberg som är lite ute och cyklar?
Det skulle vara riktigt tragiskt om detta gick igenom, det försvinner så många duktiga ryttare och troligen kommer många fina monté ponnys sluta ställa upp i loppen. Pga att det inte finns såpass duktigta ryttare som klara av dom. Och därmed kommer det inte anmälas några ponnys till monté loppet. Och då har vi inte länge någon ponny monté.
Dethär med att man inte ska få rida i galoppsadel låter också som ett idiotiskt påhitt. Alla i stortravet rider ju med galoppsadel så varför skulle vi inte få göra det i ponnytravet?
Jag skulle bli knäckt om dom förbjöd mig från att rida Maretto. Detta är verkligen skit tråkigt, speciellt för tjejerna som nu inte ska få rida länge, för tränarna/ägarna som förlorar sina duktiga ryttare och alla vi andra som rider monté…
#65 Galoppsadel är inte förbjudet, och har inte varit upp till diskussion enl. #59, som sitter i SPTFs styrelse. Så den diskussionen tycker jag vi lämnar innan någon tror att det är förbjudet.
#62 jag har då sett många oharmoniska ekipage i shettismontén. De hissar upp bena och sitter dubbelvikta på hästryggen, men det säger de ingenting om? På Rättvik förra helgen var det en shettisryttare som höll på att ramla över hästen när den drog ner huvudet lite, ingen direkt balans med andra ord.
Men ska det finnas regler så måste det vara lika på ALLA banor, de enda som har sagt åt ryttare är på Rättvik och Lindesberg. Såg bilder från montén på Visby nu i helgen och hade vi flyttat över dessa ekipage till detta montélopp hade nog 9/10 inte fått rida mer, men på skrubbs var det tydligen helt ok. Jag tycker bara att det ska vara samma regler vert en man åker, så blir det aldrig någe snack, "men varför fick hon rida där om inte jag får rida nu" o.s.v..
Jag tycker att det är mycket tragiskt att dom (funktionärerna) på en bana kan påpeka för ryttarna hur dom ser ut. Då är dom inne på farliga vägar….Man får ALDRIG kommentera om barn och ungdomar är för stora, för tjocka eller något annat som gäller utseende! Man kan tala om för en ryttare att ekipaget inte harmonierar, men inget annat!
På dom bilderna man ser i den här tråden så ser INGEN ryttare för stor ut! Dom flesta russ är så kraftiga att dom bär upp sina ryttare bra. Och tänk om helt plötsligt inte vuxna skulle få rida på islänningar för att det inte harmonierar…….

#27 Kan jag få be om en förtydling av det där..?
#68 Du har så rätt så Maggan. Viktbärande fastän små. Och som sagt hur skulle det bli på Islandssidan. Den veterinär som påstod att russ inte orkar dessa vikter kan nog inget om russ.
#70 Menar det #67 skriver.
#62 Det är det som är så konstigt. Dessa ryttare har ridit i många år och aldrig någonsin fått en minsta hint om att de skulle vara för stora. Tjejer slutar ofta växa i 15-16 års åldern och håller sedan den längden livet ut (naturligtvis
)
Det är väl också ganska märkligt att använda sig av en vanlig badrumsvåg som slår fram och tillbaka…
Min häst diskades i efterhand då ryttaren vägt mindre än 65kg innan loppet men tydligen gått upp 1,5kg efter loppet, utan att ha bytt utrustning eller ätit ett skrovmål mat…..
Jag har visserligen inte ridit monté på många år men ska man vara så nitisk att man väger både före och efter loppen ska man kanske väga hästarna också….Man kan ju undra hur mkt en svettvåt vojlock väger….
En för stor ryttare ska dessutom plockas bort på veterinärvolten, tycker jag!
Inte först få rida ett lopp, vara nöjd med prestationen och sedan få att slag i ansiktet " du är för stor och tung, du får aldrig rida monté igen"
Dessutom tror jag att det i reglementet står att ryttare ska klara viktgränsen innan loppet. Kan man då eg. diska någon i efterhand?
Ja, LIndes och SPTF`S allsmäktige, hur många tror ni åkte hem ledsna och har ätit aldeles för lite idag…?
Det tåls och sägas en gång till "ponnytravet är till för barn och ungdomar"
Funder dessutom på varför russen "aldrig" tävlar i vanliga ridsporten, inte är det för att de är dåliga hoppare precis…

#67 och #71 Det BÖR vara lika på alla banor, och mig veterligen så har uppmaning från "högre ort" gått ut till samtliga ekipagekontrollanter, med uppmaningar kring det här med harmoniska ekipage.
Vidare, så har vi kommit litegrann från ämnet, och kanske bör flytta diskussionen till annan tråd..? 
#73 Håller med om att tråden har förändrats.
Men i det här fallet VAR ekipagen harmoniska och som #72 skriver man kan ju undra varför så få russ tävlar i hoppning trots att de är fenomenala hoppare. Det är nog så enkelt att russen är gjorda för större och kraftigare ryttare än de tunna B-ponnysar som tävlar annars i hoppning. Det var nog det som den här veterinären hade som refrens när man då det gäller russ mer ska snegla mot Islandshästens ryttarstorlek. (Russ betyder dessutom häst och Islänninhgarna härstammar delvis från just russen)

Petros ryttare Cecilia Karlsson (väger in på 55 kg) fick tillsägelse om att hon var förstor på rättvik… Då vann han dessutom loppet.. suck… Tror inte att ett mindre barn skulle klara av han heller..

Alltså det är ju hemskt! Visst många kanske ser aaningens långa ut, men det är ponnysar! Ska man ha ett ekipage som ser ut som på montén för stora hästar, vad ska man då ha för ryttare och hur många finns det då? Handlar väl ändå om hur ryttaren sköter allting, balansera upp sig själv och hästen och ha kontroll o.s.v..
Gynnar ingen och det är bara synd om de som bli drabbade av detta.

Angående detta med harmoniskt ekipage….
Personligen anser jag att man skall försöka undvika regler som inbjuder till subjektiv bedömning. Bättre då att sätta en regel om att ryttarens längd inte får överstiga tex 125% av hästens mankhöjd (125% är bara ett exempel). I annat fall får man en ekipagekontrolant som anser att en ryttare på 175 är helt ok på ett 130cm russ medan en annan tycker att 155 är alldeles för högt. Regler som inbjuder till subjektiva bedömningar är alltid av ondo efterssom det gör aktiva utövare av sporten osäkra på vad som gäller.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#77 Kloka ord!!!

Det var en häst som blev DG efter loppet pga "Övervikt". Inte 5/6 som vissa påstår.
tycker precis som dig Jerker, det behövs klarare regler. Invägning och längd innan loppet (självklart utan skor då alla skor inte har lika hög klack). och sedan utvägning efter loppet. Då blir det även lättare för ekipagekontrollanterna.
#77 precis vad jag menar. Om det står i reglementet ex att ryttaren inte får vara längre än 1.50 (som exempel) så tänker inte jag skrika och tjata om att "varför finns det en sådan regel" och "min häst klarar en ryttare på 1.80 så hon borde få rida". Utan då är det lika för alla oavsett vilken bana man än tävlar på så vet man att samma regler gäller. Då skulle jag bara rätta in mig i ledet och skippa montén helt enkelt. Utan disskutioner.

Vägning ska ske före och efter loppet enligt reglemente och tillämpningsanvisningar, detta gäller sedan 2008. Montéparagrafen i reglementet gäller förutom att vikten sklall inte vara minst 65 kg efter lopp :D

#81 Jag har suttit och läst reglementet fram och tillbaka men kan ändå inte få ihop det du säger. Förra året vill jag minnas att detta stod i tilämpningarna från SPTF men det gör det inte nu. I §66 finns dessa regler för stortravet men detta plockas bort av tillämpningarna och ersätts inte med något annat.
Jag kan ha missat något men du får gärna förtydliga för mig hur du läser reglementet.
Jerker Klang,

#69 väldigt synd om ni inte får starta tillsammans så "/.
Hon såg verkligen superfin ut igår!! Grattis till segern!
#82 På alla rep möten jag varit på har det varit uppe att man bör väga efter loppen då ekipage kontrolanterna inte kan veta med villken utrustning de väger in med mm.
Har tydligen varit fall där man byter utrustning och sen rider med något annat. Väger man direkt efter loppet så gäller det att rida med det man vägde in sig på. Samma gäller ju på stortravet, då man kan väga med en tyngre sadel för att sedan byta till en lättare…
~ Anneli ~

#84 Problematiken är inte vad man bör göra, utan vad som står i reglementet. Enligt §66 skall de tre första vägas, om måldommarnämnden anser att fler skall vägas kan dom besluta om det. Problemet är att man i SPTFs tillämpniongar har tagit bort passusen om diskning vid för låg vikt, vilket är helt riktigt, men inte ersatt det med en paragraf om diskning vid för hög vikt.
Man kan tycka vad man vill men det är inte tyckandet som skall diskvalificera ekipage. Har bett om förtydligande av detta från flera håll men inte fått något svar ännu…..
Jerker Klang,
#79 Hon som blev diskad för övervikt vägde 1 kg mer efter loppet. Hon ansågs också för stor.
#81 Det som står i reglementet är att vägning ska ske före och efter lopp (i STC´s reglemente) däremot står det klart och tydligt i tillämpningarna att ryttaren får väga max 65 kg FÖRE loppet. Det står absolut ingenting om vad ryttaren ska väga efter loppet. Dessutom står det ingen som helst påföljd ifall ryttaren skulle väga för mycket.
Ryttaren som blev diskad för övervikt gick upp 1 kg precis som alla andra i det loppet förrutom en som råkade väga sig före loppet tillsammans med tränset. Ett kilo av svett från hästen fällde henne från en tredje placering. Vägningen skedde dessutom på en gammal analog badrumsvåg och hon fick aldrig chansen att väga om sig. En annan ryttare berättade att när hon vägde sig före loppet kunde hon gunga på vågen så det skillde 4! kg. Det verkar inte särskillt seriöst tycker jag.

Stod inget om startförbuden på resultatlistan. Så stämmer det att ryttarna fått startförbud?
Nä En blev diskad inget annat.
~ Anneli ~

Min dotter fick muntligt vid vägningen efter loppet veta att hon ansågs för stor för att rida, att hon inte skulle få rida monté mer, vi fick ingen mer info så vi vet i stort sett inte hur det blir i framtiden :(
Det är gjord många studier och undersökningar inom stora travet på hur mycket mer man väger efter ex. en regning och blöt dag. Men att svett från hästen skulle göra så att en ryttare väger 1 kg mer efter loppet….. nja det stämmer inte.

#90 Har själv experimenterat lite. Dränkte en ponnyvojlock i vatten, lät den ligga där en timme. Lät den sedan rinna av i 5 minuter. Vikten ökade knappt ett halvt kilo…… Iof finns det olika vojlockar i olika matrial, men så värst mycket kan dom inte suga upp. Däremot kan säkert en bomulsjacka, tröja osv dra åt sig en eller ett par liter om det regnar rejält.
Ett problem som jag ser det är att man låter helt okontrolerade vågar vara avgörande för en diskning…..
Jerker Klang,
#91 Vilken våg som används är nog ett större problem. En vanlig hemma våg kan skilja på flera kilo beroende på hur jag ställer mig på vågen, vart jag lägger vikten. Har inte banorna speciella vågar?

Lindesberg har vad jag vet typ helt vanliga "badrumsvågar" Det skiljer lite beroende på hur man ställer sig på dem. Jag ställde mej på den med all utrustning och vägde 60,5 tror jag, sen prova jag ställa mej igen med exakt samma saker och då vägde jag ett helt kilo mindre!
Jag trodde det var som med alkotestarna, kvalitésäkrade.
DET är ett problem.
Om ryttaren svettas och kläderna blir blöta, så är det vikt som fanns innuti kroppen innan loppet.
Om det regnar mycket eller hästen svettas, så blir det inte såå stor skillnad. Det har STC kollat upp ordentligt när det gäller stora montén, där det pratades mycket om vikterna vid regn och svett från hästen. Så det kan inte vara någon skillnad för en ponnymontéryttare.
Men här verkar det ju ha blivit någon missförstånd. Om det inte framgår på resultatlistan, och ingen ryttare har blivit informerad av SPTF eller måldomaren, så har dom väl ingen avstägning? En blev diskad. Går vi händelserna i förväg?
Om det var mitt barn som hade blivit "drabbad" skulle jag ringa upp måldomaren och höra vad som gäller.
En blev diskad efter loppet för övervikt, Inga andra bestraffningar eller avstägningar har delats ut (ang vikt eller längder). Däremot låg det i luften avstägnings risk/varning för att käfta emot dommare/personal. Men inget sådant delades heller ut.
Så det som gäller är att den som blev diskad är diskad, i övrigt så kan alla rida vidare så länge de håller sin vikt. Men man har fått en tillsägelse om att man börjar bli för stor för ponnyn. Rätt eller fel??! De som jobbade denna dag tyckte så och sa vad den tyckte.
~ Anneli ~

Om det nu stämmer att dem har sagt att ingen som är över 150 cm lång får rida sitt russ tycker jag det är förfärligt! Det står inget om en exakt längd i reglerna. En regel dem själva har hittat på borde ju inte gälla då tycker man…
Jag uppfattade det mer som att de sa att VI tycker så, sen hur ni gör i framtiden är upp till ryttarna själva.
Det är två separata händelser som diskuteras. Då det gäller diskningen av en ryttare som vägde för mycket efter loppet hävdar jag fortfarande att det är inget i reglementet som säger vad man ska väga efter loppet. Enbart FÖRE. Problemet med vågarna på banorna tog jag upp med SPTF och Florkvist redan i våras och de lovade att det skulle ses över. Badrumsvågen i Lindesberg var under all kritik. Jag hävdar fortfarande att om de vid invägningen hade varit lite välvilligt inställda hade ryttaren i fråga fått väga om sig och jag är övertygad att hon hade klarat vikten då inget hade bytts ut. När dessutom övriga ryttare också gick upp efter loppet kanske man skulle ha fått en ytterligare chans i så fall. Om det inte är något fel på vågen och all utrusting är densamma borde ju ingen väga varken mer eller mindre mellan in och utvägning. Eller hur?!
Då det gäller den andra frågan fick de INTE en vänlig tillsägelse utan sättet som det presenterades på var oerhört illa. Det skreks ut och ordföljden hos denna personal var otrevligt. Vi fick inte en chans till diskusion. Däremot ringde jag till måldomaren som var mycket trevlig och fich en diskussion med henne istället.
#98 Kan du då tala om vad det skulle vara för mening att väga före ett lopp, om man sen kan rida med villken vikt man vill sen i loppet? Dvs väga med en super lätt sadel och sen rida med en sadel på 5kg? då väger man plötsligt 70 kg efter ett lopp (eller mera) Då ser jag ingen mening att behöva väga före heller.
~ Anneli ~
#99 Det handlar inte om vad vi tycker i detta fall. Om vi ska följa reglementet så står där INGET om vad man ska väga efter. Eller hur? I detta fall handlar det om 1 kg och en dålig våg. Tycker att ryttaren borde fått en chans att väga om i alla fall. Inget hade bytts ut och därför kanske man skulle kunna vara lite mer välvilligt inställd då reglementet i detta fall inte har någon regel.
Varför skulle man vilja rida med en tyngre sadel om alla tror att vikten är avgörande för hur fort en ponny orkar springa? DET om något är väl baklänges resonemang.
Kanske vikten ska vara uten grejer i stället och sänka maxvikten med 5 kg (förslag). Då slipper man ha vägning efter loppet för då kan man inte "fuska" som några kallar det för.
#100 Det står ingenstans att det inte får vägas efter ridet lopp. I våra tillämpningar så står ett tillägg. Dvs inte en helt ny text, endast ett tillägg till TR § 66.
Det betyder att TR § 66 gäller tillsammans med tillägget. Och enl. § 66 ska ryttarna direkt efter lopp vägas. Alltså följdes reglementet.

#101 Problemet är inte om det skall vägas eller inte. Problemet är att man tagitr bort texten om diskning i §66.
I tilläget till §66 står det:
Diskvalifikation för ekipage där ryttaren väger mindre än 65 kg efter avslutat lopp gäller ej för ponnymonté.
Problemet hade inte uppkommit om man istället skrivit något i stil med:
Diskvalifikation för ekipage där ryttaren väger mindre än 65 kg efter avslutat lopp gäller ej för ponnymonté utan här gäller diskvalifikation om ryttaren överstiga max vikten, 45 kg för kat A/65 kg för kat B
Även om man kan hävda att rent "bondförnuft" innebär att det självklart är diskvalifikation om man väger för mycket efter loppet så finns det så mycket ologiska regler så man måste ändå vad det står skrivet i reglementet och där finns inget om diskning skrivet.
Personligen tycker jag att man helre skall fria än fälla när reglementet är luddigt eller bristfälligt. För att sedan se till att täppa till de punkter som kan innebära missförstånd.
Jerker Klang,
utan här gäller diskvalifikation om ryttaren överstiga max vikten, 45 kg för kat A/65 kg för kat B
Där har du ju det ni menar inte står…
~ Anneli ~

#103 Precis, det står inte så men hade det gjort det hade det inte varit något problem.
Om du läser hela mitt inlägg så ser du att det är mitt förslag på hur man skulle kunna göra regler som inte misstolkas.
Jerker Klang,
#104 Jag håller med dig om att en sådan formulering skulla kanske ha förenklat. Men jag anser fortfarande att det är inte fel att dom vägdes. Inget regelbrott av domarna där inte.

#104 Nej, vägningen i sig var inget problem, det är helt enligt reglementet. Det är påföljden som är problemet då det inte finns angivet någon påföljd. Vad säger att det skall vara en diskning, kan ju då lika gärna vara en varning eller rent av en avstängning.
Jerker Klang,
Så ni menar att alla vet att man ska väga max 65 före loppet, sen spelar det alltså ingen roll… Men snälla nån, varför ens väga någon då?? då kan man ju rida i vad man vill…. varför ens bry sig om att skaffa lätta saker, en sadel alla kan väga med räcker!
Å ni som säger att det inte fuskas… även i hundkapplöpning gäller vikterna, där fuskas det hej villt… så varför inte i ponny monté?
Och om man har rent mjöl i påsen så följer man funktionärernas tillsägelse om vägning efter loppet!
~ Anneli ~

#107 Återigen, problemet i botten är att reglementet är otydligt. I en sport, det må vara segling, ponnytrav eller gocart så finns det ett reglemente att följa. Att tycka saker hjälper inte. Står det inte i reglerna så kan man inte heller dömma någon efter en regel som inte finns. Att tycka en massa hjälper inte för då är det lika bra att helt skippa reglementet o så tycker vi en massa inför varje incident som uppkommer. Den attityden är inte rimlig.
Jerker Klang,
#108 jag förstår vad du vill få fram, men samtidigt tycker jag (personligen) att finns det en max vikt på 65kg ska ryttarna uppfylla det, oavsett före och/eller efter loppet.

#107 Det finns visst poäng med vägning. Om ryttaren väger över maxgränsen innan loppet så får denne ej rida. Det är inte ryttarnas fel att det strular vid utvägningen. Det är inte ryttarna som försöker fuska. Det är SPTF's tillämpningsanvisningar som inte är kompletta!
"Och om man har rent mjöl i påsen så följer man funktionärernas tillsägelse om vägning efter loppet!"
Det är ingen som har vägrat att väga sig efter loppet och jag repeterar det flera olika skriver efter som det inte verkar gå fram
Det är inte själva vägningen efter loppet som är problemet!!
Det är påföljden!
Ryttaren blev diskvalificerad utan att reglementet stödjer detta. Det står ingenstans att ryttare efter loppet inte får väga mer än 45kg/65kg och heller ej direktiv om ev påföljd vid "övervikt".
Alltså har domarna gjort ett reglementesbrott som diskvalificerat ryttaren utan att regler för detta finns i reglementet.
Sedan kan vi diskutera kvalitén på vågen som användes. Men det är en annan dikussion och förhoppningsvis kommer SPTF ställa högre krav på klubbarna.
Om man väger in sig på t.ex 64,5kg och sen blir man svettig och äter något innan loppet, så väger man sen ut sig på 65,5.
Då är det ju knappast att man har bytt någon större utrustning då isf.
Men om man väger ut sig på 69,0 så är det kanske lite skillnad, då är det 4-5kg skillnad sen invägningen, då kan man börja ana att dom bytt någon utrustning och då får man väll diska för att gått över viktgränsen.
Men om den bara är några få gram över på utvägningen men klarande vikten innan så är det bara löjligt om man ska diska för det, om det inte skiljer flera kg så kan man ju börja fundera..
Det stora problemet tycker jag är att det inte finns pålitliga vågar! Om inte vågarna stämmer så faller ju både tillämpningsanvisningar och paragrafer. Det skall vara lika för alla. Jag vet att vissa gamla vågar t.o.m. väger olika beroende på VAR på vågen man står! Jag håller med någon "ovanför" som skriver att han/hon undrar hur många ungar som svälter sig efter det här…..som sagt, farliga vägar!

# 100 Säger som dig!
E det inte i finland man väger sig utan utrustning, utan bara ryttaren?
Tycker även det skulle fungera här i Sverige. Då skulle det inte kunna fuskas som vissa kallar det för.

Såg att debatten hade gått över till vikt och längd istället.
Vill lite i efterhand passa på att gratta Camilla och Flashlight till första segern. Det kommer många fler!
Han ser jättefin ut och hoppas få se er i oktober tillsammans när jag kommer hem.
Grattiskramar från Cecilia som pyser av stolthet ute i Atlanten
#112 Precis så var det på Lindesberg. Där kunde vikten skilja på 4!kg. enligt ryttarna själva. Detta problem tog jag upp i våras med SPTF. Den enda pålitliga våg som finns är balansvågen!
#107 Och nu säger du att den diskade ryttaren FUSKADE eftersom hon vägde 1 kg mer efter loppet, precis som alla andra gjorde. Det är just detta som nu har orsakat att hon lägger av. Hon fuskade INTE. Hurra för ponnytravet som tar död på intresset hos så många.
#102 Det är precis det jag är ute efter. Heller fria än fälla då reglementet är inte är tolkningsbart. Detta p¨åpekade jag i våras för SPTF som lovade skriva om tillägget. Detta har nu inte gjorts.

Jag uppmanar samtliga debatörer att hålla er till skrivreglerna. Läs igenom dom igen så att jag slipper ta bort eller redigera fler inlägg. En saklig debatt kan hållas utan personangrepp eller dålig ton.
Jerker Klang,

Jättesynd att dom inte än har bytt ut vågarna på lindes. Kanske är värt att göra det efter nu i helgen…?