Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 1367 ggr
Colt
0

Vilken varning svider mäst?

Vilken varning tycker ni svider mäst att få.

Nitro
0

Det är ingen speciell tycker jag utan jag tycker det svider mest när man får en varning "utan anledning". Jag körde en gång ett stekhett russ, driver man eller skriker är man i Kina innan man hinner blinka. Där satt jag & drog allt jag orkade hela loppet och får varning för störande ojlud & hård drivning.
SÅNT svider .

Colt
1

#1 Det är dåligt! Jag fick varning för fel netagning av galopperande häst en gång, fast min häst inte tagit ett galoppsteg i hela loppet, det stod inte heller något g i restultatet. Domaren ringde och sa att jag blev avstängd eftersom ja redan hade varningar på mig, jag försökte förklara att min häst inte galopperat någonting i loppet och frågade hur ja kunde få varning för felaktigt nedtagande av galopperande häst när han inte ens galopperat ochnär dem inte ens uppmärksammat att han hade galopperat.  Efter att ilsket lagt på luren så ringde domaren upp efter 5 min och bad om ursäkt och att jag inte blev avstängd, det var deras misstag! Så den gången rättade det till sig!

Miii4
0

Hmms, sved rätt mkt när ja var typ 13, o körde ett lopp på Åby.
Min häst var ordentligt bångstyrig, men han var helt hanterbar ändå (första loppen) och ville inte springa om utan ja låg i ryggar hela loppet. Kom 3a och efter loppet fick jag ringa mådomaren. Han tyckte min häst var farlig och att ja inte körde för bästa placering, men frågade om ja ville köra nästa lopp med, självklart ville jag det. Nästa lopp blev likadant, lopp i ryggar och 3a där med (sänkte 30 sek), efter loppet ringer måldomaren mig igen o säger att jag borde vara avstängd o hästen är en idiot som ska kvala om 2!! grr för att han inte lärt sig springa om. Det sved rätt ordentligt! Jag gjorde ju vad jag kunde bakom den stackars ponnyn, ägarna var hur nöjda som helst.
Efteråt kom det fram att en annan domare sagt till måldomaren att jag veckan innan drog på mig massa varningar på en annan bana, vilket blir ganska svårt iochmed att jag bara värmde en shettis åt min syster där!

Har råkart ut för många sura domare xD Tex olämpliga nedtagningar när jag inte haft ngn galopp. Att ja stört medtävlanden när jag legat helt ensam osv.

primusa
0

På den gamla goda tiden, den tid när man kunde justera distanser i loppen om hästen stod fel i programmet, råkade en av mina döttrar ut för en märklig historia. Elitloppskval på Solvalla, jo det fanns på denna tid, och SPTS hade distanserat hästarna helt uppåt väggarna. Nio av 15 hästar stod 20 m för bra till! Dottern, som är en ärlig själ, meddelade i inskrivningen att hennes häst skulle flytta 20 m bakåt. När det var dags för start voltade hon på sin rätta distans och loppet gick i väg. Surret började gå på läktaren, eftersom ingen av de andra åtta hade meddelat att deras hästar stod för bra till, och alltså startade för långt fram. Efter loppet fick dottern en uppmaning om att ringa måldomaren, som kallt meddelade att hon startat på fel distans och för det fick hon en varning. Dottern svarade då att hon visst talat om i inskrivningen att hästen stod för långt fram, medan ingen av de andra tydligen meddelat detta. Då tände domaren till och gav dottern en veckas avstängning. Så kan det gå när man är FÖR ÄRLIG. Utan att känna de övriga i loppet; hade deras hästar stått 20 m för långt bak i programmet är jag övertygad om att samtliga påpekat detta i inskrivningen innan start.

Pinto_4ever
0

Jag har fått två stycken B varningar, och den ena vara att min häst hade helstänkt för först gången och på loppet så bröt han mot en annan häst, och jag hade ju ingen shans att stoppa honom när han for så tvärt, men det var ju inte mening att det skule hända men jag fick en skarp varning ändå, och det var ju helt rätt…!
Sen har jag fått en för felaktigt bruk av körspö…

Men huvudsaken är ju att man lär sig av sina misstag… :)

mvh Marielle

DubbelE
0

Jag har inte fått så mycket mer olika varningar en "felaktig nedtagning". Men de va riktigt surt när jag körde en shettis nere på Mantorp i ett lopp, låg mitt i klungan med hästar både framför, sidan o bakom och så råkar hon ta några galoppsteg o dom Dg mig för 1 galopp. o så ligger jag kvar i klungan o ska fösöka komma ut på något sätt o väntar på en lucka och tar ner henne sagta från snabbt till jogging. till sist kom jag ut men det tog nästan ett helt varv. men jag fick ringa upp efter o så fick jag för att jag hade stört ekipage när jag tog ut henne från klungan, snälla nån(!!) jag låg sist när jag jag fick ut henne från innern och kunde omöjligt ha stört någon (B-varning) och så fick jag en till B för att ha kört tävlingsmässigt med Dg häst… så det sved att bli avstängd… Men efter det brukar jag precis ALLTID få en varning på mantorp, och precis alltid för felaktig nedtagning…spelar ingen roll om jag kör loppet utan galopp eller inte.

_caroline_
0

jag tycker inte att vissa varningar svider mer eller mindre. men nära jag var en så där 9 fick jag varningar för felaktig drivning typ jämt. det såg nog värre ut en var och var inte så kul att få avstängningar:(

FridaSimonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De som sved mest för mig var när jag först fick en månad för drivning, sen fick jag typ en månad till för att jag sa till måldommaren att jag inte brydde mig = S

_caroline_
0

#8 gud vad smart att säja så!

FridaSimonsson
0

nja smart å smart, men jag menar är man ledsen så är man.

pumbaj
0

Är väl avstänging tror jag:P Men den som mest svider är den allra första, tkr jag:) Jag fick min utan anledning på Romme. (bilden från den dagen)

Anna_
0

Jag fick en för drivning bakom Tippex. Och han kan  man absolut inte driva på. Bara man visar pisken blir det galopp. Så det var bara att ringa upp till tornet och skälla ut dem :P

FarmensDelta
0

Jag fick en avstängning 2 veckor för att ha orsakat 1 omstart.. Det var lite surt…

Colt
0

#13 va? :O du måste ha gjort någonting mer?? vilken bana va det på :O

Colt
0

#8 Man ska ha god hand med domarna :D haha dem kommer i håg en! och det kan straffa sig i längden

Lozzan
0

tja, jag har aldrig fått en enda varning ^^ men jag skulle nog inte gilla att få för felaktig drivning eller felaktig nertagning. För varje gång jag hör någon som fått det undrar jag vad de har gjort för något hemskt Räcka ut tungan

jessssica
0

Jag har fått en endaste varning, de var på romme, felaktig drivning….ööh Jaahapp??!! Jag vet inte varför ja fick det, använde inte ens spö lr nåt, skulle aldrig slå honom eller nåt sånt!!!!!!!

hannibal-roll
0

Alla varningar och avstängningar man inte är förtjänt av!!

Teja-Bea
0

Den som skulle svida mest för mig är felaktig drivning eller liknande. jag har hela mitt liv jobbat hårt för att lära mig själv och andra att man inte behöver slå hästen! Jag har kört ponny i 14 år och aldrig fått varning för felaktig drivning.

Jag har utbildat ett otal barn till ponnylicens och hantering av hästar. En av de duktigaste kuskar jag någonsin haft är en 13-åring som heter Elin. Hon är, precis som jag jättenoga med att inte bruka spöt felaktigt. Hon fick köra lopp med en shettis jag hade i träning 2006. Shettisen var ganska hispig och livrädd för pisken. Så Elin körde utan spö. Så på mantorp… Då fick hon 2 B-varningar och avstängning för felaktigt bruk av körspö!! Hon körde ju utan spö!!! När hon ringde upp till domarn så sa de bara "Ja men det såg illa ut från vårat håll!"

Det var inte ens jag som fick bestraffningen men jag blev mer lessen än vad Elin blev! För jag VET att hon aldrig skulle göra så! =(

De var i alla fall jätteduktiga tillsammans. På fem starter blev Fustina Linn 3:a, 6:a, 5:a, 2:a, 1:a. Från ostarad till rekord på *3.04,7.

(segern och rekordet på 3.04 sattes på mantorp den där dumma dagen. Då låg de ensamma i ledningen och åkte hela loppet….)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

thilda-
0

jag har bara fått 2omkval pga Oreglerig ponny… för hon reste sig o slog nästan över :) ihi

åsså Felaktigvoltning… Men det var volt gubbarna som strulade till det för mig…

åsså att jag har stört medtävlande då min ponny vart rädd för en domare (dom som står på dom där pallarna vid kanten =) eheh )
så hon hoppade nästan på hästen som var brevid :) :P

FarmensDelta
0

#14 nä jag fick som förklaring att det var sådan hög prissumma i första pris osså var det ett insprängt på bergsåker..2000 i försat pris.. En omstart och avstängning fick jag för det, en annan som var med fick avstängning 2 veckor för omstart + 2 veckor till för olämplig drivning..

Odena
0

Min värsta varning var när min töm brast av ingen särskild anledning. Jag fick en A-varning och blev avstängd 2 veckor. Det var på visbytravet i sommras, på stortravs dagarna (4 augusti), då domarna stänger av kuskar istället för att ge böter som de stora kuskarna får.

Nitro
1

#2 Så har det varit för mig också , med galopperna. När man då ringer upp & hör hur de kan sätta varning men ingen galopp i resultatlistan har de inget svar att komma med o för det mesta har varningen blivit bortplockad.
En gång blev jag avstängd två veckor för att ha kört för fort ut från banan!! Då var jag så arg så det tog 2 min att få bort avstängningen :)

proffset
0

Det är ca. 15 hästar med i ett lopp. Domarna kan inte se allt, och kan även missta sig. Man får ha överseende.

Olömplig drivning behöver heller inte vara någon "hemsk" bestraffning! Har man en häst som bryter vid utgången (exempel), och ger den ett ordentligt rapp istället för att sitta och lirka, så får man oftast en olämplig drivning/behandling av häst. Då tycker i alla fall jag inte att det är olämpligt.

equuleus
0

#21Det var ju konstigt att du åkte på 2veckor för det, för när jag fick för omstart på bergsåker i ett insprängt så fick ajg en vecka. Dock inte ens jag som var för tidig över startlinjen.

primusa
0

#13 Enligt reglementent (men det döms ju inte alltid efter det) skall det utdömas en veckas avstängning för "att orsakat omstart" om du är amatör (proffsen får böter). Och till amatörkategorien räknas ponnytravkuskar vid lopp tillsammans med stora travet. Så två veckor låter mycket skumt.

Becca_jansson
0

Nja det måste vara 0ljud under lopp och olämlig drivning. Tror jag har fått vardera två gånger och det har svidit rätt rejält. Körde ett lopp en gång och "klantarselet" framför mig tvärnet med sin häst då den galopperade på upploppet, jag höll på att krocka då skällde jag ut henne och vem fick varning om inte jag?! Inte blev jag lite förbannad då…

FridaSimonsson
0

# 20 samma här, fast han slog :P

men hur jag än handskas me dommarna så blire fel ^^

_caroline_
0

jag fick en varning en gång det var mitt fel men jag voltede bakom oddstavlan på eskilstuna ett halft varv efter dom andra så jag såg inte dom. då fick jag varning för att jag var för tidig över starntlinjen.

primusa
0

#29 Den var skön. Ett penninghandicap, eller???

_caroline_
0

#29 nej 6 års mästerskaper så klart!

AK47Kalashnikov
0

Tanken är nog att alla varningar ska svida! Glad

FarmensDelta
0

#25#26 ja det tycker jag med, men men jag tog mina 2 veckor och såg glad ut jah, men hade det varit idag jag skulle få 2 veckor så skulle jag aldrig ta emot den utan en fight eheh.. Nu är man insatt mycket i ponnytravet efter alla dessa år och vet mer om vad som gäller

Millaaann
0

Hur lång avstängning man får beror ju på hur många lopp man har kört….körde under föregående år.. Så om man kör lite lopp per så får man längre avstängning än om man kör många lopp per år..