Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 1428 ggr
Angel
0

Bakspår för de långsammare?!!

Jag trycker att när det gäller årgångslopp, SM, guldstot och andra viktiga lopp så borde de 8 snabbaste vara vid vingen i starten. Alltså, de som är långsammare får starta bakom. Dels för att, när det är mycket jämnt mellan de snabbaste, det inte ska vara ving- eller bakspår som avgör vem som vinner. Och dels för att undvika missöden som trots allt faktiskt sker ibland. Vad tycker ni andra om detta??

JennyBrunzell
0

Håller med till 100 % men i vanliga lopp ska det inte vara så!

AnnaLundin
0

Varför då?

OM man nu ska placera de långsammaste med bakspår så har de ju ännu mindre chans att ta sig framåt, då är det väl i så fall bättre att bara ta med 8 i loppet…

Millaaann
0

I stora lopp tycker jag att det bara ska vara med 8 hästar, eftersom alla har lika stor chans att vinna då. Och det ska ju inte vara några långsamma hästar med i SM, guldstoet eller andra viktiga lopp.

palomia
0

Själv tycker jag väl inte att en häst som gått under åtminstone 1.50 (kat.B) är långsamt för att få vara med i tex. SM…Det var under 2006 hela 15 st skall 4 av dessa då inte komma med pga endast 8 startande, nej tycker inte jag iaf. Det är inte alltid de allra snabbaste som är startsnabbast. Det finns många bra exempel på lite "långsammare" hästar som är ruggiga bakom bilen. Det hela brukar, tro det eller ej, lösa sig om kuskarna är tillräckligt uppmärksamma på vart medtävlarna har sina hästars ben och inte bara "slåss" för sin position. Kan inte minnas de senaste åren att inte "bästa" hästen+kusk vunnit iaf oavsett spår! Fler hästar i loppen ger ökad konkurrans och mer prestige av att vinna…

Millaaann
0

I stortravet e d ju bara 8 med så och enligt vissa så vill dom ju att vi ska likna stortravet så mycke som möjligt..så varför inte härma dem "storloppen" med?? Själv tycker jag ponnytravet ska va en sport för sig och att vi inte ska göra allt som stortravet gör..för det kommer aldrig bli likadant, iaf inte på många år..

Kristina-
0

Håller fullständigt med Angel !

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också funderat på den här idén. Att ha de 8 snabbaste närmast vingen. Det har ju, som med allt annt, både fördelar och nackdelar.

Jag tycker inte att det bara ska vara 8 hästar med i loppen! Många hästar med bakspår har fått bra placeringar, och segrar, i stoloppen. Så ta inte bort de sista fyra hästarna!

Tack vare att majoriteten av stolopp idag går över medeldistans (1640m för kat A och 2140m för kat B) Så har alla mycket större chans att ändra positioner genom loppet - oavsett startspår.

Men det kan vara en tanke med att ha de 8 snabbaste i framspår på de lopp som går över kort distans.

Jag minns paniken i ponnytravsverige när man under 2006 diskuterade att korta ner sm kat B till 1640m!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Angel
0

Jag kan väl inte vara den enda som har haft (har) ponny som liksom tappar suget lite om h*n inte kommer iväg i starten pga långsammare hästar framför??! Denne var fenomenal vid vingen men vilken besvikelse att starta bakom.. Är väl inget att bråka om, MEN, när det gäller dessa storlopp så spelar det ju större roll.

Finns dessutom ponnyer som "tänker" själva, och hittar luckor som inte riktigt rymmer hela vagnen..

Tycker inte man ska minska antalet startande till 8, har man en långsammare häst så är det ju bättre att få bestämma det själv. Om man vill vara med, från ett bakspår, eller inte starta alls.

palomia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Så du menar att för att din häst saknar motivation så "straffar" vi ut någon annan… Nej, hitta då istället ett sätt att motivera din egen ponny att tycka det är "kul" att tävla mot andra, för det är väl det det hela går ut på eller… Det finns även de som "stannar" när de får dra där framme, vad skall man hitta för lösning för en sådan då… Självklart vill alla vara först över mål men det kan tyvär bara en vara iaf. Man kan inte tillfredställa allas behov men alla skall få möjlighet att starta sin häst. Vi vill väl ha fler hästar i loppen inte färre. Finns inge tråkigare än att se "halvfulla" mästerskapslopp.

Bild på Mareld  SM-05 från spår 9!

Angel
0

Nä, jag har inte travponny. Många gånger har det varit så att tex 2 varit mkt jämna, och då tycker jag att det ska ha samma förutsättningar, så långt möjligt, att vinna. Tycker inte att startspåret ska avgöra vid små marginaler!!!

Och, jag vill se ponnyer som kommer iväg i starten….

Angel
0

#9 Sen är det inte svårt att vinna från bakspår, inte det jag menar, då har du missuppfattat hela poängen. Tyckte jag var så tydlig. SNACKAR OM MARGINALER för alla ni som inte förstod!

Hannna
0

Förslaget skulle kunna vara välkommet om det skiljer flera 10-talet sekunder, uppemot 20s, då är ju dessa långsamma hästarna bara ivägen. Men i mästerskapsloppen brukar det vara ganska god klass rätt igenom, dessutom går kriteriet, derbyt, 5-årsmästerskapet, SM över 2140m, och då brukar bästa hästen vinna.

Angel
0

#12 Det har du iofs rätt i. Men för det mesta är det ändå fördel att gå på innespåret, eftersom man har kortare väg (iaf i kurvorna). Och på yttern hamnar man ju om man måste kämpa förbi alla framför..

Ylva_Sundbyholm
0

kan det inte vara bättre att ha tex spår 9 än spår 8? Självklart beror det på vilka hästar man får framför sig när man har bakspår.

divansson
0

amäh…! de är ju Uselt! om de ska va så himmlans snabba så lä de ju kunna föröka å visa de genom att springa om de långsammare hästarna då.. de lä ju också få nån chans!

Jennie_A
0

Det handlar mycket om hur man kommer iväg. Förutsättningarna är väl bättre med framspår, men det behöver inte bara negativt med bakspår. Dock är risken för att man inte kommer iväg så bra om man han en "mur" med hästar framför sig som är ganska mycket långsammare än ens egen häst!

Skillnaden i tider är ibland stora i årgångsloppen (kanske större än i tex SM). Därför tycker jag att de 8 snabbaste ska ha framspår!

Hannna
0

Men det är ju också ett sätt att gynna eliten ytterliggare, ska det vara så, att de med de bäst ponnierna i ett lopp ska få allt serverat på silverfat? Visst, det kan tyckas vara orättvist att få bakspår i ett viktigt lopp med dåliga startryggar, men vaddå, det är smällar man får ta helt enkelt. Man kan inte alltid ha det så enkelt för sig.

Sedan tror jag inte det kommer bli fulla fält i årgångsloppen i alla fall i och med den nya regeln. Vem vill anmäla ut som utfyllnadshäst och få ett onödigt bra rekord bara för att komma 8:a?

Nej, jag tycker inte det, även om idén är god så tycker jag inte man ska ha företräde till bättre startspår bara för att man är någon sekund snabbare än någon annan.

iiirma
0

#17 Håller med dej! De hästarna med bra rekord kan ju faktiskt ha en dålig dag, och inte vara snabbast för dagen! Nej, det ska vara lika för alla!

Annelie-
0

Jag tycker självklart att de snabbaste hästarna ska få  framspår i årgångsloppen. De hästar som har sänkt ner sitt rekord borde få någon sorts "credit" för att de är bäst. Om vi ska få se någon sorts fart på hästarna nu efter de nya reglerna så vore det kanon. Det är inte så kul att sänka en 3-årings rekord för mycket, men om det garanterar en framspår i kriteriet så kanske det är värt det.

Hannna
0

Jo, det är sant och det är en god idé. Men jag tycker det låter alldelse för orättvist, det ska vara samma regler för alla fastän man har en lite sämre ponny.

Sedan kan man ju ha lagt ner mycket mer tid på en ponny som går x antal sekunder långsammare än en annan, vad får den här personen för credit? Jobbat medvetet till kanske exempelvis Kriteriet, och när man väl är där. Nej lilla du, din ponny har gått 3 sekunder förlångsamt så den placerar vi i andra ledet. Tack för den, eller vad?

Visst alla kanske tjänar på det, men jag tycker ändå det ska vara samma regler för alla, man ska inte ha förtur bara för att man har en snabbare ponnyn än någon annan i loppet. Låter helt orimligt i mina öron, i så fall får man ju ha som i stora travet och i baggen, försökslopp och sedan får vinnarna välja spår först o.s.v.

Inna
0

#17# Med det nya påbudet från SPTFs styrelse om pengalopp så gör det ju inget om man får en alldeles för bra hängtid. Faktiskt en liten poäng i det.

Russfantast
0

Alla skall ha samma chans om man får vara med i loppet.

Hannna
0

#21 Ja det är väl klart, men när jag skrev det inlägget hade de nya reglerna för 2008 om enbart pengahandikapp inte kommit till min kännedom än.

Angel
0

Varför är det så orättvist? De ska väl vara glada att det ens får vara med! De liiite långsammare alltså.

Alternativet, tycker jag, är ju att bara ha 8 startande… Och då är det färre som får chansen att ens delta i loppet. Och det är ju inte så illa det heller, när vi nu talar om storlopp.