SPTS - Solvalla 22 augusti
Här kommer en liten förfrågan från oss i styrelsen på SPTS.
Vi är väldigt tacksamma för alla kommentarer och tankegångar som ni har. Vi skulle verkligen uppskatta om ni tog er tid och energi att nämna lite vad ni tyckte om dagen! Både ris och ros är välkommet!
Vi måste ju ta till oss vad alla kuskar och föräldrar tycker om vår tävlingsdag och bli bättre på det ni tycker vi borde bli bättre på och sen vill vi suga i oss alla fina ord som ni förhoppningsvis har om oss! Så skriv gärna några rader, vad ni än tyckte om dagen!
Ni har nu chansen och möjligheten att påverka nästa tävlingsdag!
//
Martin Orrebrink
Bitr.Tävlingsledare
SPTS

Nu var ju inte jag där men ett väldigt fint insiativ från er att ge folk möjlighet att yttra sig både bra och dåligt :-)
Mvh Veronica
Tack Veronica!
Ja det är nog det enda sättet att kunna bli bättre! Vi måste ju locka med något! Vi har något som saknas! Eftersom vi inte fyller loppen, så vi måste bli bättre på något, men vi kanske inte ser allt som vi borde se! Vi vet om en del själva! Men det ligger djupare än en tävlingsdag! Men det är alltid kul, oavsett kritik eller lovord att höra vad folket tycker! Vi gillar demokrati!
Så kom igen nu alla :) Ge oss, såga oss, ge oss rosor!
//Martin

de är alltid lika bra:)

Kanon att det är ett sånt flyt mellan loppen! Bra speaker, as always 
Jag tycker tävlingarna var toppen idag.
" Kuskbuffén " är mycket uppskattad av oss med 4 små hungriga kuskar. Hoppas ni fortsätter med den.
Lite irriterande att inte kunna värma mellan lopp 10 och 11 på grund av kvalet. Kanske kvalhästar kan gå först eller sist på tävligsdagen? Säkert finns nån anledning till att de inte gör det…annars var det bra flyt, få omstarter och bra lopp.
Anna Manberger, www.stuterila.se
Fortsätt! Sluta inte med ris eller ros! =)
Julia: Han kämpar på där uppe med sitt "tugg". Han förtjänar nog pris för den mest aktive och dedikerade speaker! Pelle brinner verkligen för detta och utan såna eldsjälar i klubben så är det svårt att lyckas!
Ja det finns en liten anledning till detta, att kvalet går mitt i, det är för att det är väldigt många som dubbelanmäler! Och då måste vi se till att ponnysarna får minst en timme mellan loppen! Så då får vi flika in med lite "annat" ibland!
Men vi tar självklart till oss detta! Och ska se vad jag kan göra nästa gång jag lägger loppen!
Kuskfika kommer att vara ett bestående inslag på våra tävlingsdagar! Till alla som undrar varför vi inte säljer till övriga familjen är för att vi har ett avtal med Solvalla och att stallbacksrestaurangen ska ha ensamrätt på försäljning av mat och dryck! Därför får vi inte sälja kaffe, korv och läsk till resten i familjen! Men med fler sponsorer så kanske vi kan bjuda alla i framtiden! =)
//Martin
Har inget ont att säga om denna tävlingsdag heller! Väldigt bra flyt hela dagen igen, resultatlistorna kom fort och det uppskattas om man har bråttom hem! ;) Bara att fortsätta i samma stil.

hoppas det blir gum och gubb lopp nästa tävling!
och hela nästa år!
#8 Det tycker jag med 

bara lopp för överåriga kuskar!
Jaså, Liselott faller för ålders-strecket eller? :-)
Vi har pratat om att ha gum och gubb-lopp! Men inte nästa tävlingsdag! Mest troligt att det blir den sista tävlingsdagen för året! Vi får se hur vi gör med detta! Men hoppas kan man göra!
//Martin
Det ät alltid trevligt på Valla, Trevlig och hjälpsam personal i inskr./sekr. Snabba med resultatlistor och utbetalningar man behöver inte vänta till långt efter loppen eller dagens slut för att få detta, Fördet mesta uppehållsväder, och inte att glömma alla trevliga kuskar med familjer/vänner som kommer dit med sina ponnyer och tävlar.
Fika till kuskarna är bra, Vi andra kan gå till resturangen å fika /äta
och vila benen lite,
förslaget med gum/gubblopp är en kul grej,det var vanligare förr då var det nästan alltid lopp var man än var och tävlade i landet.
Jag tycker det är välordnat!
Vi känner oss alltid välkomna när vi kommer till Valla.
alltid lika bra på solvala !
bra flyt utan stress
bra bana / stallar
allt är super bra

Som vanligt fantastiskt välorganiserat och trevligt! Bra flyt hela dagen (omstarter och sena ekipage till banan är ju faktiskt inget man kan lasta klubbens för, utan de som kör).
En sak som klubben bör se över är dock distansmarkeringar på banan. Alltså för de distanser som inte har en hundrametersstolpe eller de blå- el. röd/vitastolparna efter 1640/2140. Både kuskar och understarters verkade ha problem att hitta sina distanser igår.
En liten reflektion är att det gapas högt under loppen av en del kuskar, en del kör även på de vita innerstolparna, båda dessa tilltag är störande för andra tävlande och publik.
Vore bra med funktionärer runt banan som kan rapportera detta direkt till domarna.
Håller med #14 om distansmarkeringarna, trist när vare sig voltvakt eller kusk har koll på vart dom skall vara förutom markeringar på banan hade man förr en bild/karta över banan på en helsida i programmet där alla distanser fanns markerade och på det viset kunde man plugga in vart man skulle stå!
Annars tycker jag att det är trevliga ponnytravtävlingar på Solvalla nu är vi inte tävlande utan endast publik ännu så länge :) så keep up the good work!!
#15 Tessan
Jättebra synpunkter som du tar upp!
#14 Jennie
Vad gäller distansmarkeringar så har vi alltid distansmarkeringar vid sidan om banan så alla kuskar och voltvakter hittar till rätt position! Men… Denna helg var vi undertaliga i början av tävlingsdagen så den biten blev bortprioriterad! Men nu vet vi att vi inte ska prioritera bort något så viktigt till nästa gång!
Vad gäller oljud på banan och körning på banmarkeringar så har vi mittentornet, bandomaren som har väldigt bra uppsikt och väldig bra upptagningsförmåga när det gäller oljud, sedan har vi måldomartornet som ligger högst upp i stora huset vid målgång. Där de har flertalet olika kameravinklar till sin hjälp att se hur kuskarna sköter sig under loppets gång! Dessutom en riktigt bra visuell bild över hela loppet! Vid upprepande föreseelser så blir kuskarna uppmanade att ringa måldomartornet och få höra vad de gjort för fel och samtidigt att själva komma till tals! Så det där med att hitta ett 20-tal frivilliga funktionärer till är inte ett behov som behövs för att hålla koll på dessa två olika förseelser! Det ligger lite mer ansvar på kuskarna att visa respekt för sitt reglemente och för sina medtävlande! Men det är bra att det uppmärksammas!
Karta i programmet är en bra idé som vi själva har funderat på. Men av utrymmesskäl ibland så har vi inte kunnat ha det med! Men det är en riktigt bra idé! Dessutom så håller vi på med en grafisk bild som ska finnas på inskrivningen, men eftersom den bör vara av storlek så har vi haft lite bekymmer med detta! Men det är något som bör vara framtaget till nästa års tävlingar!
Jätte kul att vi får feedback från publik och inte bara från aktiva! Ni ska ju ha lika trevligt och roligt som vi alla andra på Solvalla, Kuskar, familjer, funktionärer, volontärer och husdjur! =)
//Martin
Jättebra att ni har koll men en del kuskar glömmer nog bort sig i stridens hetta…
Ni kanske kan lägga upp kartan/översikten på banan med distanser på klubbens hemsida så får var och en skriva ut sidan inför tävlingsdagen.

När man hämtar nr-bricka osv. i seketeriatet kanske de som jobbar där kan säga till om man har ansvar för voltvakter? :)
Och sen tycker jag man kanske kan anmäla sig till gum och gumlopp varje heldag som med kval? ;) Sen kanske inga anmäler dit men då är det bara att hoppa över :)
Har aldrig tävlat på Solvalla än men tycker att det är mkt trevligt att bara se på osv ;D

En annan sak som jag undrade över är om tiderna verkligen stämmer i lopp 2? Det stod på resultat listan att den som vann och den som kom tvåa hade samma tid, men den som vann var ju ca 8 sekunder före i mål (finns att se på www.foto-mike.com )
Ni är ett föredömme, fortsätt så !!!

#14 Lite OT, men vad hände egentligen med kravet på kurvdomare? Finns inte det kvar? Visst går det åt fler funtionärer, men de fyller en viktig funktion!
Det kan ibland vara mycket svårt för domarna i de små husen att höra om det äroljud från kuskarna…
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#21 "kurvdommare"?? har aldrig sett sådana, inte ens på E-tuna har jag sett några. 
Det är alltid roligt att komma till Solvalla o tävla.Bra med boxar o ordning.Uppskattar även att grindarna till själva travbanan stängs under varje lopp för säkerhetsskäl. Det går snabbt mellan loppen men vad jag kan slå ner på är högtalarna som det går rundgång i och igår förekom under lopp 11 att det lästes resultat samtidigt som startkommandot …jättesvårt för kuskar att uppfatta startkommandot ändå (särskilt på 1640 m sidan)och så dubbla budskap!!
Vad jag även saknar är kloka distansmarkeringar (där det står distansen skyltat) så det är lättare att hitta rätt distanser för kusk o flaggvakter.
Synd att ni inte får sälja korv iallafall under tävlingsdagarna för det blir lätt dyrt att äta i resturangen och då avstår man hellre eller tar sig till Mc Donalds ..

Minns att begreppet fanns "förr" men vet inte om det använts på flera år…?! haha
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
#24 Och jag som trodde att jag "var" från stenåldern Ha Ha 

#24 ni hade väll det något år på eskils?
Inte dom senaste 9 åren vad jag har sett, ……