Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 2953 ggr
giffan
0

Lindesberg bra/dåligt

Ni som var till Lindesberg och tävlade idag. Vad tyckte ni va bra eller dåligt?

Vi vill gärna veta vad vi kan förbättra till nästa år då vi ska ha nya tävlingar. Vad som är bra så vi vet vad vi ska fortsätta med, eller det som är dåligt så vi kan förbättra oss.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Jaaaakoob
0

jag tyckte det var bra trevligt med morötter som min häst uppskatta, och sen en sämre sak är att jag tyckte det var lite svårt att se vart man skulle voolta, :D

giffan
0

#1 Ok det var en bra sak att tänka på till nästa gång. Är det distans pinnarna som inte syns så bra menar du? Vi har faktiskt pratat om att göra nya, kanske dax nu..

Morötterna tycker jag oxå är trevligt… mina hästar fick inte så många då hunden älskar morötter!

~ Anneli ~ 

Jaaaakoob
0

ja men det gick ju bra endå,

vilken söt hund*

[Emma123]
0

ja morötter är alltid trevligt, men lopp 3 vart det krångel i först fick vi va på deffileringsvolten jätte länge och sen fick vi volta i 100 år för att några inte visste vart dom skulle va eller volta.. mer volt personal kanske? och man hör INGENTING i högtalarna.. men annars är det en jätte trevlig bana tycker jag (:

marika-J
0

Jag får också tacka för morötterna! mkt trevligt!

Det enda som jag kan komma på är att vara lite snabbare med resultaten.. har man en bit att åka vill man gärna åka så tidigt som möjligt Flört annars tycker jag det var bra!

giffan
0

Listorna är ett evigt problem, och jag vill att ni ska veta (tror jag kan prata för alla banor) att den som sitter med det jobbet gör allt det den kan för att det ska gå snabbt och smidigt!

Men iallafall på Linde så är det inte så lätt att få det att flyta på, även på stortravet kan det ibland ta tid före listorna är klara. Det är ganska lång transport sträcka där listorna ska fram innan de slutligen hamnar vid inskrivningen.

~ Anneli ~ 

Teja-Bea
0

Trevligt med morötterna, Tack Anette!!! =D

Jättetråkigt med strulet inför lopp 3! Bättre pålästa tävlande och mer startpersonal! Det var en volt där de tävlande konstant var på fel ställe! Detta var precis vid publiken och folk fanns där men ingen hjäpte till?!! Var finns gemenskapen? Det tog över 30 min från det att jag gick in i vet.volten innan loppet kom iväg. Min häst, och säkert flera andra, var totalt less när starten väl gick! =/

Anlita en veterinär som vet vad den gör!!! Vet var på väg att stryka för hälta på hästar som precis börjat värma! En del hästar är stela, de måste ju få en chans att bli varma i kroppen först! Har vi verkligen så dåligt tränaransvar att de 4-5 (minns ej exakt antal) hästar om veterinärströks för hälta verkligen var halta?!

Vem beslutade om avstängningarna på ryttarna i montén? Hur kan 5/6 ryttare, som ofta tävlar monté, helt plötsligt vara för stora för att rida sina russ?! Menar de allvar när de sägar att en 153cm lång ryttare på ett 130cm maxat grovt russ är för stor??!  Den som bestämde detta hör inte hemma med avgöranden inom ponnytravet!!Skrikandes

Domare - läs på och följ reglementet! när det blev disussioner kring reglemenestolkning så hittade SPTF's tävlingsledning på regler som inte finns i reglementet och domarna på Lindes hängde på de påhittade reglerna!

Tack Barbro för en mycket givande dikussion angende detta, men mycket tråkigt att du väljer att inte följa de regler som faktiskt finns i reglementet…

Sätt vettig personal i inskrivningen. När ovastående regeltolkning kom upp försökte jag och flera andra diskutera detta med en person på inskrivningen. Denna person gapade och skrek, vägrade lyssna och kunde aboslut inte uppföra sig som en vuxen människa!!! Pinsamt! (detta riktas inte mot Grossheds, ni är allitd trevliga!)

Summa sumarum är jag mycket beviken efter gårdagens tävlingar.. Tyvärr inte så mycket ÖLPTK kan göra åt de tråkigheter som kom fram. Men ta iaf en titt på funktionärsstaben innan nästa tävling…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

giffan
0

Oj det var mycket. Tack! Vi ska ta till oss detta.

kan lite snabbt svara på det du skrivit.

Vi hade samma veterinär förra tävlingsdagen på Lindesberg, och då fungerade det bra. Även samma inskrivnings personal alla våra tävlingar i år, och det har fungerat, de jobbar bra ihop och vet hur man gör på inskrivningen.

Vem som beslutade om monté ryttarna vet jag inget om, men vad jag förstått i reglerna är det väll ekipage kontrolanten som kan avgöra det. (rätta mig om jag har fel)

Men självklart ska vi se över vad vi ska/kan ändra på.

~ Anneli ~ 

Malliiz
0

Jag är jättenöjd med Tävlingen på Lindesberg i går!Det är alltid jätte trevligt att komma till Lindesberg!Morötterna är en fin Välkomst Gest som uppskattas!!!!!! TACK & på återseende!! Mvh Marléne & Linhagens UrkanSkrattande

giffan
0

#9 Tack känns skönt att höra!

~ Anneli ~ 

Maretto
0

Kanske var det tur att man inte åkte till Lindesberg igår, hade väl oxå blivit avstängd från att rida monté. Tycker det verkar konstig ryttare som rider lite överallt där det inte ens har påpekats att dom är förstora och helt plötsligt är det fem av sex som åker dit. Får det verkligen gå till såhär?

stubbersbogard
0

Tack för ännu en trevlig tävlingsdag på Lindesberg. Jag tycker miljön är härlig på eran tävlingsbana och vi ser fram emot nästa år och era tävlingsdagar.

//Stefan

frida88
0

#7   Håller fullständigt med dig! Jag är en av dom som fick min häst struken för hälta. Strykningen kom precis före start, fick ej göra en provstart för veterinären, och ej heller en förklaring. när vi sedan fick chansen å prata med veterinären kunde hon inte säga vad det var för fel! Det är brukligt att man för en dialog med veterinären och får chansen att visa upp hästen. Jag är mycket noga med mina hästar och skulle aldrig försöka starta en häst som inte är i tävlingsmässigt skick. Dessutom vet jag att hästen det gällde inte skulle ta ett steg om han hade ont någonstans! Tråkigt att man ska få 5 dgr anmälningsförbud och skaffa friskintyg och ytterligare en tävlingsdag förstörd på en helt frisk häst!

Dessutom ska vi vara tacksamma att det inte hände någon olycka när det var sån oreda och tog så lång tid i defileringsvolten. Det var många hästar som tröttnade å börja "krångla"!

Tusen
0

#13 Samma hände oss. Vår går alltid lite knackigt i början av värmningen men trots att Malena körde runt säkert 20 varv på veterinärvolten i olika tempon så kunde veterinären inte hitta någon hälta. Trots detta fick hon strtförbud för hälta ObestämdFörvånad!!!

Det är väl som att begära att en höjdhoppar ska hoppa 2.30 ouppvärmd.

Pondus
0

Jag tyckte att dagen på Linde funkade bra från det stället jag stog på. Det var jag och en kompis som tog emot alla ekipage i grinden o delade ut morötterna o boxar.

Jag tror att de känns lika uppskattande o kulför oss att räcka över dessa morötter och se hur alla lyser upp med ett tevligt leende efter en tidig morgon, som de e för er andra att ta emot dom.

En helt klart rolig grej att försöka fortsätta med. Av de andra som hände under dagen kan jag inte uttrycka mig nånting om, för jag vet inte hur allt startade från början.

Men vi hade ganska tur med vädret i alla fall !

Skrattande

jessssica
0

Tycker det verkar jätteskumt att inte ens få en chans att visa upp hästen för veterinären när denne påstår att hästen är halt :O. Och om veterinären inte hittar nåt fel på hästenj sedan om man visar upp den för h*n är det ju ännu konstigare att man inte får starta! Verkligen tråkigt! När man sett fram emot att få tävla. Tror inte att nån av oss som håller på med ponnytrav och är hästvänner startar sin ponny om man tror att de ej är i helt tävlingsmässigt skick…!
Många hästar travar inte helt klockrent i värmningen innan de är uppmjukta oredentligt, det är väl självklart att det kan vara så!?

jessssica
0

Trevligt och kul var det att man fick morötter tycker jag! :)

Måste hålla med om att lopp 3 vart riktigt struligt. Trodde Kruton skulle lessna ur helt tillslut, men det gick ju vägen ändå!

Nog tycker jag att har man licens och har startat en hel del så ska man kunna rätta in sig i volten, men om startpersonalen ser att en del är helt fel kan dom väl säga till ekipaget och hjälpa dessa så att den/dom vet hur/vart de ska vara. var även lite mer krångel i lopp 3 tyvärr "/

iiirma
0

#15 Om man bortser från att man höll på att blåsa bort så ;)

Fagre
0

Det var jätte trevligt och tacksamt att man fick morötter. =)

Jag tyckte att de mesta flöt på bra på Lindes igår, det som kan förbättras är väl pris utdelningen tycker ja. tog lite väl lång tid i en del lopp. Annars va de en kanon dag =)

Tack för tävlingarna i år så ses vi nog nästa år.

giffan
0

#18 Men det var mygg fritt Flört

~ Anneli ~ 

lindis67
0

Hade en trevlig dag på Fornaboda,Trevliga funktionärer som försökte hjälpa så gott de kunde,Vi ser fram emot att komma nästa säsong,.Hamova uppskattade morötterna,hälsningar fam Lindeborg Romme

Belindaa
0

Oj..en 153 cm ryttare för stor på en maxad B-ponny. Då skulle inte ens lilla jag kunna rida Förvånad

MarleneGustafsson
0

# 13, fick du inte ens provstarta på banan??? Jisses…. Varför har man provstarter isf, det är väl för att veterinär och spelare ska kunna titta på hästen….

tejaspirmin
0

#22 nej exakt. sen fick dom fram att alla var för tunga. fast nästan alla vägde ut på 65 eller mindre. och gränsen går ju vid 65. så förstår inte riktigt hur dom tänkte där. vad jag vet får man inte väga mer än 65, och det va ingen förutom en som vägde mer…

giffan
0

#24 Det där finns redan i andra trådar.

Tyvärr så kan inte ÖLPTS göra något åt det i dags läget. Vi har tagit till oss att det var mycket strul runt veterinär dommare och inskrivningen. Jag var inte närvarande vid några av de saker som tas upp här på iFokus. Men det jag vet är att ingen av de som jobbar under en tävlings dag har för avsikt att stänga ute någon för nöjes skull. Alla vuxna som ställer upp gör det för att barnen ska få göra det de tycker är kul…Köra ponnytrav! Tänk på det.

Och väger man ut på 65kg i russ monté så säger ju faktiskt vikten att man ligger på gränsen, ellerhur?! Nästa gång kanske man åker till en tävling och tycker att man ska kunna rida och klarar inte ens 65 kg före loppet, det är juinte heller så kul. Och det måste i ärlighetens namn vara bra att någon säger till att man ska tänka på att man börjar bli stor att rida ponnyn, värre måste det vara att till nästa tävlings dag bli bort plockad före man kommer ut på banan?!

Hoppas att alla förstår att man inte säger eller gör på ett visst sätt för att jävlas med någon.

Däremot kan jag önska att de som får anmärkningar inte vore så spydiga mot personalen

~ Anneli ~ 

Tusen
0

Tycker också att det var trevligt med morötterna.

Men att få startförbud på en ohalt häst utan att få göra en provstart känns inte bra.

Tusen
0

"Däremot kan jag önska att de som får anmärkningar inte vore så spydiga mot personalen"

Vill då kontra med att den personal som sa detta gjorde det på ett mycket otrevligt sätt. Och att sedan inte få diskutera med denna är heller inte så lyckat. Jag kan säga att ingen av de som fick anmärkningarna var spydiga däremot lyckades denna människa få flera riktigt ledsna och några t.o.m. grät. DET är ovanligt att det händer om man får en tillsägelse på ett bra sätt. Oavsett vad som gäller. Besviken kan man ju bli ändå.

skott
0

Jag var inte där och jag såg inte ryttarna som red men en sak som jag tycker är ju att för varje år som går blir bara ryttarna större och större på sina hästar. Jag skulle tex aldrig sätta upp en ryttare som precis klara gränsen för 65kg men de är ju MIN ÅSIKT.

När jag red monte de var ca 100år sen då var man livrädd varje lopp att man kanske var förstor för min häst jag tror jag var ca 155cm lång och vägde  46-47kg då var reglerna betydligt strängare iallafall i Skåne men de var oxå betydligt mer harmoniska par.

Jag tror min största ryttare har vägt in på 52kg och min minsta på 42kg och de är russ de rider.

amandahandersson
0

Tycker det är en himla massa dubbelmoral… Många tycker att vi ska gå efter harmoniska ekipage, och sen när några ryttare verkligen får tillsägelse är det såååååå fel! Tänk vilket liv det skulle ha blivit om vi verkligen bara gick efter harmoniska ekipage!?

Och väger man ut på 1 kilo för mycket är man för tung - that's it! Och eftersom man överskred vikten då, så kan man ju knappast haft med god marginal innan. Visst, byter man våg är ju det olyckligt, men jag har svårt att tänka mig att det blir inte 2-3 kilos skillnad.

Tycker också att många montéryttare faktiskt ser förstora ut. Nu säger jag INTE att de som blev tillsagda i detta lopp, jag såg inte loppet, men jag har sett folk som faktiskt ser förstora ut.

giffan
0

Problemet är ju att alla ryttare blev tillsagda att man skulle väga efter loppet och ingen fick rida till stallet före vägning. Några red raka vägen mot stallet och skrek SEN. När den ansvarige såg det så fick den springa efter dem och ropa att man ska väga. Gör man en sådan grej kan man bli dömd för att inte lyda dommare/personal, villket de inte blev.

Känns inte som att diskutionen här kommer någonstans. Så jag tycker att de som känner sig drabbade kan kontakta ansvarig direkt.

~ Anneli ~ 

Belindaa
0

#29 Håller verkligen med om dubbelmoralen, men..
Jag tycker vi ska gå efter harmoniskt ekipage. Men på något sätt måste det finnas gränser. När en ryttare på 153 cm inte får rida ett russ på 130 cm, då känns det verkligen som att något är fel..

Men gjort är gjort. De som inte fick starta, fick inte starta. Det ända som kan göras är att bättra på till nästa gång!

Teja-Bea
0

#31 Det skumma är att ryttarna tilläts starta, red hela loppet. Och sedan - efter loppet - fick 5 av de 6 startande ryttarna höra av banpersonal att de var för stora och inte fick rida russmonté någonsin igen.

Något som ytterligare är konstigt är att det helt plötsligt behövdes en "extra ekipagekontrollant" inför just montéloppet. Varför klarade inte ordinare kontollant detta arbete? Denna var iaf inte jävig och har gått samma utbildning som alla andra ekipagekontrollanter…

Sedan är det väl så att ekipagekontrollanten kan förbjuda den ryttaren från att rida bara den hästen på bara den banan?! eller minns jag fel?

Medans personen på inskrivningen skrek ut till ryttarna att de var för stora och absolut inte fick rida igen!

madde89
0

konstiga regler nej en skärpning  på dessa  funktioner dett a gör att  folk  tröttnar och slutar med ponnytrav tillslut ! 

var segt  och allmänt  dårligt  förberätt  , jag brukar inte vara  kräsen men lindes är en riktig  boondbana  , allt blåste bort i den sormen som var. banan var ok  och det var  trevligt med morötter  vid grinden  men kanske borde man tänka på att  ha tävlingarna på örebro travet  där bättre förutsättningar finnes  med dusch mm bättre stallar där !

tog  lång  tid för listorna att  komma

ryttarn
0

#33 Hmmm, vädret kan man väll knapast lasta banan för, duschmöjligheterna har det heller aldrig varit något problem med de gånger vi varit där. Gillar fornabod mycket även om vi valde *Åbys dubbeltrav denna gång….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

palomia
0

#13, 14, 16

Har fått förklarat för mig för många år sedan att veterinären som sätter startförbud inte får tala om vad dom anser vara fel på hästen och heller inte vara den som genomför friskintyget vilket jag tycker låter rimligt. Om veterinären tycker sig se en hälta v.bak t.ex och talar om det finns risken att man påpekar det för veterinären som skall göra friskintyget som därmed kanske inte gör en ordentlig utredning. Det händer oftare än man tror att det faktiskt finns en bakomliggande orsak som man inte ser själv för att man blir "hemmablind". Som många säger så är det många som är knackiga innan värmning men vad är det som säger att den faktiskt inte är ofräsch?

juliapettersson
0

Tycker att det var trevligt på Lindes som vanligt, perfekt med morötter och en som talar om var man har boxplats i entren så man slipper virra. Tycker tvärtemot ovanstående skrivare att  utselningsplatserna är kanon, och bra duschar! Lite bättre flyt mellan loppen är väl önskvärt så man kommer hem tidigare än 17.00, är väl det enda jag kan "klaga" på. Flört

(Förresten, vet inte om det spelar någon roll i diskussionen, men till mig sa de att jag såg stor ut i min jacka, att jag kanske skulle byta till en mindre så var det inga problem att rida. På Rättvik var jag dock för lång och fick inte rida där mer…Obestämd)

ebba93
0

#36 men gud man kan ju inte byta dräss bara för att någon säger de, om den blåser up sig och dom säger de då vet dom ju att den gör de och att man inte är stor utan att dressen är de och då ska man ju inte behöva byta. :0 de fins ju inga som kommer rida monte längre så dom får ställa in lopp för de är för litte monte hästar….

giffan
0

De som tycker att vi har segt mellan loppen. Tänkte ni på att vi körde 13 lopp och två kval lopp från kl 11 till kl 17. Det var värmning mellan alla loppen samt 20 min paus. Det för att de som startade dubbelt skulle få sin timme mellan loppen. Alla kan inte bli nöjda, men denna dag blev det inga klagomål på att man inte hinner värma på banan iallafall!

Som sagt vinden kan vi tyvärr inte göra något för, man får vara glad att det inte regnade en hel dag! Duschar finns det massor av på linde, fler än på örebro skulle jag nästan kunna säga utan att räknat alla. (på linde finns det 8 duschar)

Vi i ÖLPTS har valt att ha två tävlingsdagar på fornaboda just för att vi tycker att det är en trevlig ponnybana.

~ Anneli ~ 

Tusen
0

#30 Nej alla blev itne tillsagda. Inte mina döttrar. Dels brukar man på andra banor hinna ställa in hästen innan invägningen och dels blåste det ,som sagt, och de hörde inte att den efterinsatta personalen skrek åt dem. De vägrade INTE att väga sig. De hade helt enkelt inte fått information om det, och då det inte görs på alla banor reflekterade de inte så mycket över det. Hade dom fått den informationen hade hon som blev diskad bytt ut delar av sin utrusning mot något lättare utrustning INNAN loppet och ev. vägt om sig dessutom. Nu byttes inget vilket gjorde att hon blev diskad. (Och anklagad för fusk) Men som sagt de gjorde precis vad de blev tillsagda att göra.

HansP
0

#39 Men hallå… vaddå hinna ställa in hästen innan vägning? Det får man då INTE göra i stora travet. Där måste man se till att ha en hästskötare med sig som tar hand om hästen medans man väger sig. Det finns ingen undantagsregel i ponnytillämpningarna om detta, så det måste ju vara samma regel?

Om jag får fara till stallet före, så hinner jag som stor häst ryttare hänga på mig vikter, och som ponnyryttare ta lättare utrustning… hmm.

Jag har aldrig varit på en banan där man, om det har varit vägning efter loppet, har fått gå bort med hästen först.

Ang. den diskade ryttren, så är det ryttarens ansvar att hålla viktgränserna oavsett vägning eller ej. Skyll inte på klubbens brisfällig info ang det i varje fall.

giffan
0

Det blev tillsagt till samtliga att man skulle väga efter loppet.  Vi satte in en extra ekipagekontrollant för att den ordinarie inte skulle stå med hela vägningen, samtidigt som nästa lopp skulle iväg. Där av två st just då.

~ Anneli ~ 

Teja-Bea
0

#38 jag gillar att det blir lite bygdetrav-känsla på Lindes! Har alltid tyckt om att tävla på den banan och ser inte att det är anläggningens fel att så mycket gick snett just denna dag..

Det arrangeras faktiskt tom v65 på Lindesbergs bana! Passar anläggningen till varmbloden borde den passa till ponnyerna! =)

CarolaG
0

#39, precis som #40 säger så skall man rida raka spåret till utvägningen och där ha hästskötare/förälder på plats. Man får INTE rida iväg och ställa in hästen.

Carpedium
0

#40 På Visby i helgen var det ok att rida till stallet efter monteloppet  och komma och väga sig senare, i allafall för en ryttare som inte fick någon bestraffning för detta . Ska väl vara lika för alla tycker jag !

ryttarn
0

#44 Då vill jag påstå att man gjorde fel i Visby…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

HansP
0

Håller med #45

NatthaBlom
0

#44 okej var det vell inte hon fick sej en tillsägelse!
visst det ska vara lika för alla men denna tjej väger in sej på ca 52 kg så även om hon skulle haft en jätte tung sadel när hon red så hade hon klarat vikten..

Men JA det ska vara lika på alla ställen o då annser jag att alla ska komma direkt efter loppet

Jennie_A
0

#47 Jag gillar inte när man bagatelliserar när någon gör fel. Det spelar ingen roll hur litet/mycket man väger. Regler gäller alla.

På Eskilstuna den 28/6 (tror jag det var) så var det inte heller så att alla red direkt till utvägningen, utan tog vägen via stallet. Är det utvägning ska man rida direkt dit från banan.

AK47Kalashnikov
0

#44 Vill minnas att de frågade efter vederbörande ryttare i högtalaren, och att hon fick tillsägelse utav domaren?? OM vi menar samma ryttare??

Var inte själv på Lindesberg, men tycker jag tycker att det är lite sorgligt att ponnymonté blivit mer utav en ryttarsport än hästsport!

ebba93
0

för varge parson så är harmoniskt olika, så på en bana kommer man få rida och på en annan bana kommer man inte få rida, för alla tycker så olika jag tycker dom som red på lindesberg va harmoniska men de tyckte inta alla och vissa kanske tyckte som jag men de är så svårt. Tycker de är väldigt bra med viktgränsen!!!enligt mig går de inte att ha harmonisk för alla tycker inte samma sak och om man blir tillsagt på en annan bana och dom säger ne du får inte rida monte längre för du är för lång och sen får man rida när man kommer till andra banan….de blir inte bra…..

Scillajsa
0

#Nej det är sant det är tokigt utformat när man säger att ekipaget ska vara harmoniskt det är ju en bedömningsfråga och alla dömer olika.

Men jag kan tycka att om en häst springer på 51 den har inte för "stor" ryttare.

Tyckte inte direkt att något ekipage på linde var oproportionligt(stavfel)

Man kanske skulle sänka viktgränsen lite och låta ryttarna väga utan utrustning i stället? jag vet inte..  på något sätt måste man få klarare direktiv inom montén så det inte blir sådana här problem..

madde89
0

jag tycker  om  man ska ha utvägning så, ska det ske eftreloppet , om man  åker sju finns  det väl alltid  nån som kan ta hästen medans man  väger in sig !

HansP
0

#51 För att en häst springer 51 betyder inte det att ryttaren är lagomt stor. Det kan vara en ärlig häst som alltid gör sitt yttersta, eller en häst som klarar det några gånger.

Skador i leder, muskulatur och ligament kan komma efter långvarig förslitning också. Alla hältor är inte "akuta", dvs kommer omedelbart efter ansträngning.

tejaspirmin
0

#53 men hästen som vann på 51. har tävlat med den ryttaren förut. både vunnit och gått nytt rekord. och även om en häst är ärlig och gör allt den kan. så skulle den inte fixa att gå nya rekord och vinna bara sådär. menmen..

Tusen
0

#53 Långvarig förslitning kan du knappast få på en häst som går ett lopp som pågår i c:a 3 min och dessutom lär inte längden slita på hästen möjligen vikten om hästen inte är van. I detta fall är det en ryttare sm ridit denna häst i 9 år, varav 7 år utan att ha växt en enda centimeter. Hon har heller aldrig fått en komentar om att vara för stor, inte ens under den tid då enbart harmoni gällde.