knackar skor
Cuee min häst knackar skor som bara den, nästan i varje steg han tar så knackar han i bakhovarna i framhovarna. har testat lite allt möjligt, han har nu päron sko lr vad de heter fram men de e inget som hjälper, tänkte testa fals bak som sttoppar upp baksteget men vill inte sätta på de ännu i och med att de sliter på knänen.!? ngn som vet ngt som är bra, han breddar rätt rejält bak!?? Glad för svar
Min Fyra åring har gjort samma sak och gör det fortfarande men bara när hon blir okoncentrerad… På henne har jag iaf satt tvärttå med fals bak och att skon är lite lite längre än vanligt eller vad man ska säga så tar hon ut baksteget lite längre och kommer då undan med framhovarna, Och på fram har jag satt halvrunda skor med tvärttå… så att hon rullar över lite fortare…
Körde också på lite i nerförsbackar men inte alls för ofta bara, så att hon kunde hitta själva steget och hjälpa henne på traven.. Det är vad jag har gjort, men du kanske redan har testat tvärttå=)
Utan att se hästen i rörelse är det svårt att ge dig ett BRA tips, men rent generellt ska man försöka underlätta överrullningen fram så att framfötterna hinner undan innan bakfötterna kommer.
Börja med att korta tårna litegrann, kanske lägga på en halvrund sko.

Vänd på skorna fram så du får en öppen tå för kvickare framsteg.
min gjorde lika dant.. ryckte skorna.. och satte boots bak.. och det hjälpte..

Precis som Anna säger så är det svårt att säga utan att ha sett hästen springa, inte vet hur mycket det är osv, men att sätta på bakvänta skor ifram så att tån blir fri och rullar över snabbare och enklare brukar oftas hjälpa. Och att bromsa baksteget med hjälp av en sko som "sticker ut" mer än vanligt bakåt är mina första tips!

Ingen som provat nåt så enkelt som att sätta vikter fram på hästen? Då får du undan framsteget bra så att hästen får plats med bakfötterna utan att knacka.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#6 Colt knackade ännu mer när han hade vikter fram, steget kom både längre fram OCH längre bak.

#6 Colt knackade ännu mer när han hade vikter fram, steget kom både längre fram OCH längre bak.
Hästar som knackar är ofta för framtunga.

Okej. Det har jag inte vart med om. Tänkte inte på det. Viter har alltid funkat för mina hästar iaf.

tack för era svar, men har testat bak åt väbnnd sko och dn slogg han av efter en vecka ungefär… och utan kan han tyvär inte gå, han e såååå öm fotad! men vfinns de inget altenativ med tex tynga boots lr så, kanske ska testa vikter fram då?? men vad ska jag har för skor då??

Jag har haft vanliga travskor på den ena. Remont på den andra. Det beror på hur tungt du vill ha det. Börja med remotsko. Sedan lätt vikt. sedan tung vikt

Det kan ju funka ändå fasten ponnyn slår ihop, körde en shettis en gång, slog nästan ihop för varje steg, hade ett rekord då på 2.26 tror jag. Har nog rekord på 2.13 nu, men jag vet inte om hon fortfarande slår ihop lika mycket.
Ernst Ravelli slår ihop om man kör i extremt låga farter, han går med tåöppen, tyngsta skorna som min hovslagare har och tunga tåvikter(tänk när man kan lätta honom, han lär ju flyga), och falsadeskor bak.

Min Valter går med Remontskor (tunga skor) Tunga vikter och ballskydd. Då funkar han prefekt! Annars får han inte plats med bakbenen, slår ihop och galopperar.

Jag hade en RIKTIGT tung märr förut. Hon knackade skor som en besatt i träning, om man inte "höll upp" hennes huvud, och höll lagom tempo. I travlopp gick hon med ganska kort käk.
Hon breddade rejält, men var så bred fram, så hon knackade skor likförbaskat.
Hon gick med lättmetallskor, hon orkade helt enkelt inte med tunga skor eller tyngder.

så gjorde min ponny också.. ja hade längre skor bak.. så de stack ut ca. 1cm längre än vad hoven var. då breddar hästen bättre vilket gjör så att hästen inte knackar ihop.. aja.. funkade i alla fall för mej..
Men alltså hörrni, börja med att be hovslagaren korta av dem lite i tårna (fram). För - om jag ska sticka ut hakan lite så har en VÄLDIGT stor andel av de ponnytravare jag har sett faktiskt tår som skulle må bra av att kapas av en aning till… Och de flesta kan man korta av en aning i alla fall.

Samma problem och vi skodde med tåöppen sko fram samt en äggsko bak för att fördröja baksteget.. Lite bök med att svetsa men skam den som ger sig..

#16, jo man blir nästan rädd ibland när man ser vissa ponnyers framtår… skyhöga.
Om inget hjälper så får man sätta på scalpers som dämpar slaget och ljudet lite i alla fall.

Ja men sen är det ju ifrån ponny till ponny det här med hovarna. Hade en shettis som jag riktigt försökte "odla" långa framfötter på, tog ut steget på ett helt annat sätt och blev mycket bättre. Sedan gick hon iför sig barfota runt om men ändå. På shettisar jag haft överlag blir de bättre med lite tå så de inte är så rulliga.
Ravelli däremot gick alltid som allra bäst nyskodd då han hade lagom korta tår. :P

Jag har såna här boots i "tyg" vad dem nu heter bak. Det dämpar jätte bra! =)

Hörde av en hovlsagare att man kan sätta skalpers också. Speciellt om dom slår sig på karlederna och så.. Ska prova det på en utav mina hästar..
Jag tycker att man bör prova tvärtå/tåöppen/halvrund innan man börjar tynga med vikter och stoppa upp med fals och grejer.
Tåvikter och tunga skor gör att ponyn lyfter hoven högre. Detta sliter på ponnyns ben!!! En fals stoppar glid momentet i ponnyns rörelse vilket också sliter mer på benen.
En snabbare övverrullning med kortad tå av nåt slag är skonsammare. Man får ett kvickare, rappare och ibland längre steg. Barfota är ofta det bästa om det är möjligt.

Som sagt är det ju svårt att säga något när man inte sett hästen i rörelse, men att vända skon bak och fram tror jag inte hjälper, det är ju ett sjukbeslag för fång hästar! Vi hade en häst som inte hann undan riktigt och knackade skor ibland, honom satte vi på en rundad för att få överrullningen lite snabbare och det fungerade riktigt bra.

#25, Att vända på skorna fram funkar ypperligt på vissa hästar.
Pärito gjorde ALLTID det förut, jag böt till tåöppna i fram och min hovslagare kortade tårna jättemycket. Då blev det LITE bättre men han galloperade väldigt lätt så jag satt på flapskor. MYCKET bättre och han knackar ingenting längre. Du får testa dig fram :)
Om man vänder skorna..springer dom inte baklänges då x)
haha det kan nog vara så :D

haha.. :) bra….. ;) då verkar ja va ensam om å ha för långa skor bak ;D moahahaha!

Lätta så mkt du kan i fram höj sedan käken tills han slutar knacka skor.

Jo hästar fungerar olika och komemr alltid att göra… Man får prova sig fram tills man hittar det som fungerar..

#31 ja.. de är ju smart.. då länger hästen framsteget eller hur de va… :)

#6… vet du om att vikter förstör hovväggarna?..jag tycker inte det är att rekomendera.

Alltså man har ju inte på vikterna hela tiden, bara i samband med tävling. Och då kan det inte vara så skadligt.