Russ SM+ Pengahandicap!?
Om nu denna regel kommer fortsätta att gälla (pengahcp från 2008), kommer detta inkludera SM loppen också?
För jag och mamma tog oss en liten funderare…
Sedan kollade vi de hästar som var med i Elitloppet för de allra snabbaste russen. (vilket också i stort sett var SM hästarna)
Där fann vi att våran Dolly Roll har mer pengar på sig än en del av dem och att hon i sådana fall är startberättigad i Elitloppet eller SM med ett rekord på 1.53,4!!
Vad har den tiden i ett SM att göra!?
Hon har alltså mer pengar än tex. Varette med rekord 1.45 och skulle därför kunna stänga ute en elithäst från SM om vi anmälde?
Pengahandicap är ju minst sagt orättvist i sådana fall?

Men proppen blir väl:
Alla. Mest startpoäng.
du kan väll ha mer startpoäng med en sakt färdigare ponny än en snabb det berors ju på hur det har gått dom sista starterna. Tycker penninghandikapp är helt fel.
Tänkte med det…d kan ju vara en ponny som har 2.10 typ i rek som har vunnit många ggr på sistone eller har en massa bra placeringar…och sen en snabbloppare som har fått tuffa lopp men inte vunnit och kanske bara fått placeringar…helt fel med pengahcp…

Jaja, Alla. Snabbaste har företräde då.

men då blir det ju rekordhcp!!

jaa.. annars vore de ju heelt sjukt!

MEN det ska ju inte få vara rekordhandicap längre…
Sm är ju till för dom snabbaste hästarna - tycker jag. Annars kan man ju komma med en 2.10 ponny!
Eller som riktiga elitloppet…. Man får göra en komité eller så som bjuder in…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Inbjudnings lopp
HAHA det här med penninghandicap är inte ens genomtänkt för 5öre. Ponnytravet = katastrof. Man kanske ska anmäla till sm iår då Rebecca? HAHA

HAHA ja för fan . Om jag startar Pigge så han får lite mer pengar på sig han också så är han också förbi Varette så då kan jag ha TVÅ hästar med i SM med ett rekord på 1.53.
Fiffigt system…..
Haha låter bra. Håller tumamrna för dig då :)

Detta skulle betyda att många gotlands och norrlandshästar skulel kunna stänga ute elithästar för att överlag har våra hästar mkt pengar på sig.. Inte för tat jag skulle anmäla ut min häst! Men bara Tanken!
Det finns väl ingen anledning att ändra på SM-loppen eller övriga mästerskap. Snabbaste hästar skall vara med annars kan man ju inte kalla det för mästerskap. Detta har ju inget med tillägg i loppen att göra. alla mästerskap är ju auto eller linjelopp. förutom Kusk-SM som många gånger varit ett lotteri.
Möjligtvis skulle man ju kunna tänka sig att kvala in till mästerskapsloppen.

Spännande idé men tänkt om alla bästa hamnar i samma kval! =P Då kan ju bara några gå vidare.
Om det skulle vara uttagningslopp först måste det ju vara en anmälning som till ett lopp och när ett lopp skall delas så skall ju det delas så att hästarna blir likvärdiga i båda loppen så det skall ju inte kunna ske att alla dom bästa kommer i samma lopp

Nu har jag dessutom tittat på det riktiga SM loppet som gick i år. Där har min lilla Dolly mer pengar på sig än Varette, Hults Bonito, Gervides Trund, Iva Roll,Hults Chikita, Pralinus och Celine!
Bara 5 hästar har mer pengar på sig än henne!
Hoppas något annat än pengahandicap gäller i SM…
Dom snabbaste måste säkert gälla. Annars hade man säkert sagt nåt.