Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: foder-utfodring
Läst 6387 ggr
tessan666
0

hur mycke kraftfoder fårera ponnyer?

och vilken sort? min får 5dl krafft grund per dag

caspian
0

fantazi: 2liter havre & 2liter energi

Månstorps fax: 2 Liter havre & 1liter energi

Caspian: 2liter havre 1liter energi

dollami : 2 Liter havre & 1 Liter energi

Rauk
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Rauk får 2kg havre och 1kg Solvalla (pellets från Gotland).

Christina-Lundberg
0

Hej…
Våra hästar får ca 4 dl Eggersmann Classic/dygn/häst. Plus givetvis allt de gräs de kan komma åt i hagen.

NatthaBlom
0

Hehe Mawerik får 1 liter morgon o kväll, hälften sport hälften grov

ryttarn
0

Först och främst ser jag till att ha ett bra grovfoder, kraftfodret är enbart till för att kompletera det som dom inte får i grovfodret.

För tillfället får TT 5dl havre/dygn, de andra får enbart betet. Monis brukar jag ge 5dl havre/dygn när det närmar sig start för att få upp honnom på tårna lite.

Ni som trycker i era ponnyer flera liter kraftfoder skall nog ta er en liten fundering på om det verkligen är nödvändligt, mycket kraftfoder kan göra mer skada än nytta.

Läs gärna artikeln Utfodringens Grunder

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Nitro
0

Pigall får inget kraftfoder alls.

CarinaO
0

Våra får nåt knappt heller,bara nån näve för att dom stora får..vi har så bra grovfoder så dom behöver igentligen inget kraft alls..

Tusen
0

Nu går de på bete och får endast llite kraftfoder om de har tränat hårt. På vintern får de hö/hösilage och fri tillgång på mineraler. Kraftfoder endast till vissa som tränar riktigt hårt och då mest då det har tränat.

amandahandersson
0

Musse tuggar ca. 1,5-2 kg KRAFFT Ponny + 4-5 nävar lusern + 2 dl sojamjöl + 5 dl korn om dagen. Fast grunden är ju höet, och han får ca. 8 kilo riktigt bra hö om dagen.

palomia
0

Jisses! Är det varmblod ni har???FörvånadFörvånadFörvånad

juliapettersson
0

Golf går på bete maj-september. Resterande månader äter han hö. Alltså inget kraftfoder alls.

LinnJ
0

Thyra får käka allt som går att äta i hagen på dagarna och hö på kvällen. Hon brukar få lite kraftfoder (musli+havre) när jag tränat men det handlar om ca 2 dl.

Emmma
0

Värst vad alla ger mycket till sina ponnys :P
Nitro får 3dl Kraft Groove och en näve Fibergi bas när han tränat, + mineraler, vitaminer,olja osv.  nu medan han går på bete.
Daglig foderstat när han går inomhus och bara äter hö.

NatthaBlom
0

#10 jag har bara en ponny som har en otrolig förbränning

marika-J
0

Både Grann  och Dumle får några korn havre (knappt 1dl vardera), tillsammans med örtsalt + lite betfor (för mängdens skull). Men den största delen av foderstaten består av hö, ett mycket bra hö.

Förstår faktisk inte vitsen med att proppa i massvis med krafftfoder, gav Grann ungefär 2dl krafft grund under förra tävlingssäsongen, men under detta år har han gått mycket bättre utan krafftfoder..

MagganS-B
0

# 10 Håller verkligen med! Ju mer kraftfoder till unghästar, desto större risk för att dom växer för fort, får en massa skador m.m. Dessutom ni som ger många kilo havre, har ni tänkt på att russen är fullblod och att mycket galopper kan komma sig av att dom blir för hetsiga…….

MagganS-B
0

# 14 Hur vet du det?

NatthaBlom
0

#17 för att han tunnar ur hemskt mkt direkt man drar ner på maten.. trots att han har fri tillgång till gräs o får äta så mkt hö han bara orkar så behöver han allt sitt kraftfoder för att behålla musklerna o inte tunna ur… vet att det låter sinnes men han är inte som en ponny han jämnförs med varmbloden.. Tom efter en vetrinärs uttalande

Kan tillägga att han är den enda av mina ponnier som får så mkt, Tina får endast lite müsli o Tequila (1år) går på bete går en näve tillväxt(liknande grov) när hon blivit körd

GranoStall
0

Våra får 1-2 dl betfor och 5-6 dl havre under tävlingssäsongen.

Karsk
0

#18 Jag kan ju säga att jag förstår varför du ger han så mycke mat. och ändå är han rått smal. Han måste verkligen lägga på sig ännu mer. men det kommer han nog göra nu :)

Denna kommentar har tagits bort.
Belindaa
0

#18 Tycker du gör helt rätt som ger han det han får.
Tror inte jag har sett en ända bild på Mawerick där han ser..ja, alltså han har aldrig sett det minsta tjock ut!

ostsiv
0

Shakira får ca 5dl kraftfoder per dag.Hälften havre hälften Grov. Och egenproducerat hösilage.

Ser att många av era ponnys får mer kraftfoder än våra kallblodstravare som tävlar.

UllisT
0

Håller med #10

Våra hästar får hö alt gräs och endast ngr dl havre vid hård träning. Även avelshingstar vi haft har inte heller behövt så mkt krafftfoder som ni andra ger och då har dom varit fina i hullet och bra energi.

Klart vi ökar maten om hästen behöver men absolut inte annars.

Belindaa
0

Men något vi inte får glömma bort före vi kritiserar hur andra utfodrar sina ponnyer är att alla är olika individer, vilket betyder att alla är individuella!

FridaMariedahl
0

ojdå, det var mkt kraftfoder vissa fick..

min får 4dl grov 90, lite betfor + en liten näve havre. självklart mineraler och vitaminer får hon också vid behov. sen äter hon väldigt bra hö, haha.

FridaMariedahl
0

# sant! bara man vet vad man håller på med :)

Belindaa
0

#27 Precis :)

[DHIZA-bus]
0

Allison för bara hö och en näve betfor efter träning.

varmblodet får ½kg Havre morgon, lunch, kväll och sen Betfor på eftermiddagen men mineraler och magotarm, ibland cortaflex.

Mixie
0

Min har gått på bete hela sommaren och fått lite krafft "bara för sakens skull" men nu börjar det bli dags för lite havre, hon har blivit alldeles för lat! =)

//Mickan

Lina-P
0

Flicka 3år, äter bara gräs, har börjat ge lite hö nu som städ då det börjat bli lite gräs  Namnlöse får ca4dl betfor.

Teja-Bea
0

#18 "Tequila (1år) går på bete går en näve tillväxt(liknande grov) när hon blivit körd"

Kör ni ettåringen redan?

Mina hästar går på bete, anpassat efter behovet. Silverboy på lite grövre tillsammans med stona och Monique på mindre med tanke på sin lättfödda modell.

Silverboy får 2dl müssli och Monique 1dl müssli och 3dl havre. Men bara efter träning för att tillgodose protein, energi m.m.

Den enda som får kraftfoder varje dag är 3-årshingsten Pegasus som var låg i hull när han kom hem. Han fick 4dl uppblött helkorn, 3dl müssli, 2dl lucern och 1dl matolja. Men nu efter 3 veckor har vi kunnat halvera mängden! Och så får han fullt bete såklart! Det är skönt att se att han snart inte behöver stödfodras alls längre =)

På vintern får hästarna bara finfint hösilage - inget kraftfoder (utom de som tränas, men då bara efter träning).

Alla hästar har tillgång till vitaminer, mineraler, salt och får tocosel året runt.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

hannibal-roll
0

Ger i regel inte ponnyerna kraftfoder. Gör jag det brukar jag använda havre (har använt olika pelletsfoder också vid enstaka tillfällen). Mellan juni och september lever mina ponnyer gott på bete och ev. stödfodring med hö, även dom som tränar och tävlar. Under stallperioden får dom fri tillgång på grovfoder (hö, halm, gräsfröhalm) mineraler och eventuellt soja eller lucern för att få rätt kvot mellan protein och energi. För att mineralerna ska slinka ner lätt blandar jag dom i 1-2 dl betfor.

Innehållet (kvoten protein/energi) av energi och protein skiljer sig inte särsklit mycket åt i ex. havre och ett normalt hö/hösilage. Därför finns det ingen anledning att fodra en häst med kraftfoder som kan tillgodose sitt behov av energi och protein genom att enbart äta grovfoder. Visst finns det hästar som inte kan tillgodose sina näringsbehov genom enbart grovfoder och då får man fodra med det kraftfoder som behövs. Hästar blir inte mätta på samma sätt som människan utan känner en "mättnadskänsla" av att få tugga och äta. Ju mer hästen har tuggat och ätit desto mer mättnad känner den. Att äta 1 kg havre tar inte många minuters tuggande jämfört med att äta ett kilo grovfoder. Vidare är hästen i förstahand en grovtarmsjäsare, den utvinner alltså energi ur cellulosa, hemicellulosa och pektin (från grovfodret) i grovtarmen. Att fodra med ett stärkelserikt foder som ex. havre ger inte samma effekt på hästens blodsocker som en tallrik pasta gör för en människa som ska idrotta. En stor kraftfodergiva kan också medföra att stärkelse passerar upptaget i tunntarmen och istället jäses i grovtarmen. Detta gör att cellulosajäsningen blir mindre effektiv och en stor kraftfodergiva kan på så vis alltså minska hästens energiutvinning.

Polenta
0

Polle får 2 dl plus blå/röd på morgonen, halvt krafftmått havre + en näve betfor på kvällen. Givetvis får hon hö också, plus morötter och äpplen varje dag :)

NatthaBlom
0

#32 ja hon körs någon dag i veckan kanske 2 ibland 3 ggr nu då det kommer bli mindre till vintern då vi har fullt upp med annat

Teja-Bea
0

#35 oj! Va mycke…!! Hoppas ni tar det försiktigt…

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

UllisT
0

Tycker som #36
Att den körs mycket för att bara vara ett år. Håller med, "hoppas ni tar det försiktigt"

NatthaBlom
0

Joda nog är det mkt försiktigt! Bara korta lugna vändor för att vänja sig med allt runt omkring…
Så ni behöver inte vara oroliga vi vet vad vi gör :)