Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 980 ggr
Johansson
0

F om 2008 endast penninghandikapp

Från och med 2008 endast penninghandikapp inom ponnytravet och redan 2007 skall de insprängda loppen vara penninghandikapp..

Vilka reaktioner kommer det att bli tror ni?? Skulle övergångsperioden vara längre eller kommer klubbarna skriva ut fler fri handikapps lopp vad tror ni??

juliapettersson
0

Blir så jävla förbannad när jag läste det på ponnytravet.com! Hur kan dom göra såhär? När såå många vill ha både och! Sedan regeln på Gotland om 16 år också…

Ponnytravet blir bara sämre och sämre, blir det bara penning känns det som om jag lägger av…

Nitro
0

Jippiiiiiiiiiiiiiiiii, mina hästar har 44.000 respektive 32.000 på sig. Himla kul med rekord 1.53 på båda två.

Jag förstår verkligen inte varför det inte kan vara 50/50 när så många fortfarande vill ha kvar tidshandicapen!?

equuleus
0

Död åt ponnytravet

Mille
0

Det känns ju inte som om sptf lyssnar på oss direkt, majoriteten av de som kör ponnytrav vill ju ha en blandning, 50/50 eller 25/75. Nej, låt klubbarna göra som de vill, och hoppas att de lyssnar på sina medlemmar och gör som de vill ha, för det är ju de som kör loppen sen.

fri handicap är inte alls samma sak, där har man ingen aning om hur amn kommer stå, anmäler man efter en grundlag VET man om man står på start, 60m efter eller 140m efter, vad man nu helst vill ha sin häst…

Jag blev riktig arg när jag läste på ponnytravet tidigare idag

Nitro
0

Förresten Julia, om du lägger av . Får jag Gülf då? (a)

juliapettersson
0

Tss glöm det Bexo, blir han förtidspensionär från travet 2008 så blir han heltidsanställd som gräsklippare här hemma på gården =)
Men du kan få Boll, hon har rekord 2.55 och 6.000 på sig, hon kommer ett varv efter de andra om hon är med i penning…

primusa
0

Är det så att SPTF "kört över" Ungdomstinget tycker jag beslutet är bedrövligt. Annars tycker jag att det är ett steg i rätt riktning.

Hannna
0

Tur att man inte tävlar själv längre…

primusa
0

En fråga som dock kan bli kontroversiell är mästerskapsloppen. Om det blir hcp efter pengar är det poäng som räknas, vilket innebär i teorin att en häst som anmäler till SM med tillräckligt med poäng (dock i tid ligger som t.ex 55:a i landet) är kvalificerad. Rent teoretiskt kan alltså SM-fältet bestå av hästar som "inte skulle ha där att göra", om ni förstår vad jag menar. Think again SPTF!

Nitro
0

#8 Mareld då? ;)

Miii4
0

Då blir det till o betäcka nästa år då *suck*..

nej kanske inte så drastiskt, men varför gör sptf såhär när dom har aktiva som vill ha valmöjligheter?

_caroline_
0

jag tycker det är bra. det är inga som sitter och håller i sina hästa. vinner man får man 600 eller mer. sen vet jag inte hur era hästar är men mina springer inte så fort om dom leder och det är långt till hästen efter.

Teja-Bea
0

Jag är mållös.. finner inte ord… Här har man kämpat och gjort allt får att få sin, och andras, röst hörd på ungdomsting i år efter år…

Jag blir så lessen… Jag har verkligen sett fram emot att köra nästa säsong, men jag vetefaan om jag vill fortsätta längre än så!

Jag trodde att det var meningen att vi skulle låta så många som möjligt vara med och tävla, på rättvisa, jämstälda villkor! Inte dra ner på antalet tävlande, se till att flera inte får starta, och de som startar gör det inte med samma grundkriterier….

varför får vi inte köra ponnytrav?!??! Jag vill inte köra stortrav med min ponny!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Nitro
0

#13 Håller med dej!
Visst, ibland är det bra att efterlikna storhästarna men vissa saker håller inte eftersom ponnyer & stora hästar trots allt är så olika.

Jag blir så förbannad.

Hannna
0

#10 Har inte lovat någon start med Mareld:P Men ja ska ialla fall inte tävla 2008, som det känns nu. Sen vet man ju aldrig, kanske blir oerhört sugen på ponnier igen, men det tror jag knappast.

brawina
0

Fy Fan rent ut sagt. Det är nog dax att lägga av med ponnytravet…… Även om jag inte kör själv utan bara tränar men det är lika jävligt för det.. kanske blir det sista året nästa år. Har ungdomstinget ingenting att säga till om??? det är väll ungdomarna som tävlar eller???????????

Teja-Bea
0

Så elitloppet går alltså efter penning hcp nästa år….

jippi… =/

kul elitlopp det kommer att bli!

Nitro
0

Glöm elitloppet för min del . Jag skrev hur mt pengar de hade några hack ovanför, jag kommer få stå 3826427386 m efter 2.00 hästar. :S

Nitro
0

Glöm elitloppet för min del . Jag skrev hur mt pengar de hade några hack ovanför, jag kommer få stå 3826427386 m efter 2.00 hästar. :S

_caroline_
0

#17 det kan bli jätte bra eller skit men ska inte säja för mycket. Eskilstunas snabblopp i år vart ju jätte bra trots att det var penga hcp!

Tyfon
0

tycker att det är bra. men dem borde göra bättre propar på det. men efter ett tag kommer det jämna ut sig

DubbelE
0

nu blir jag riktigt vrång på den här skiten! Snart går jag tillbaka till endast western.. ponnytravet håller på att gå åt helvete som det ser ut nu. jag tycker att klubbarna ska få sätta sina proppar som dom vill. penga eller rek… snart blir ju själva rekorden helt onödiga.

Tyfon
0

målet med ponnytravet är väl å bli så likt stora travet som möjligt:?

divansson
0

ponnytravet dör ut..!  ja ska då börja mä ponnygalopp 2008 i så fall!.. sluta mä denhär skiten i så fall!.. loppen blir ojämna så inni *******! för hästarna som kommer uppifrån de banorna högst upp i sverige som flyttar nedåt blir de ju hemskt svårt att hävda sig då..!   va tänker ni mä!? hallåååå!?  de är inte bara elithästar eller!

Säger bara en sak…  Använd Hjärnan! inta de andra va ni nu tänker med!  asså… Ursäkta Språket! men ja blir så aaaarg! Skrikandes

Teja-Bea
0

Det kommer bli kaaaos på förbundsstämman i mars!

primusa
0

#13 - du är inte mållös, du finner visst ord. Mycket märkliga ord dessutom.

Ditt stycke ett håller jag med om fullständigt.

Ditt stycke två har jag ingen åsikt om - du gör som du vill.

Ditt stycke tre däremot måste du utveckla, för där förstår jag inte riktigt vad du menar.

Och ditt sista stycke är väl mera i affekt…???

Odena
0

Det kommer gå väldigt dåligt för min häst då hon har rekord 2.17 och tjänat 4500…. :(

Colt
0

Hur kan dem göra så här??? När hela ponnytraavsveriges kuskar säger emot!!?? Det är väll ändå VI som tävlar!!! Nu får dem GE SIG! Jag skämms inte för att kalla dem Id*oter!

_caroline_
0

#28 inte jag

Edde
0

Dags att visa vad vi tycker! Det är ju vi som har hästarna och sköter anmälningarna, eller? Några ponnytravtävlingar utan några anmälda hästar i penninghandicapen…….en tanke bara….

DubbelE
0

Haha Hela ponnytrav sverige börjar anmälnings strejka..

ne men jag tror dom kommer ändra sig eftersom det har visat sig vara så himla många som är imot, rent utsagt, skiten dom har bestämt.

Forsete
0

#28 Det är väl inte riktigt sant att hela ponnytravsveriges kuskar är emot penninghandicap? Vi är många som hoppar av glädje för att det äntligen kommer ett rättvisare system. Hur har flera av er låtit tidigare??? Många har svurit åt orättvisor när kuskarna inte kör sina hästar för full, utan sitter och håller in dom på upploppet för att inte få så bra rekordtid!!! Nu kommer inte rekordtiderna att spela någon roll, och vi kommer att få jämnare startfält. Vi kan köra travlopp och inte jaga på våra hästar som idioter. Nu är det upp till bevis, vilka kan och vågar köra taktiskt, ligga i fältet, låta sig dras fram, för att gå ut och avgöra på upploppet…..Glad

AK47Kalashnikov
0

Jag blir så otroligt glad över att folk reagerar!

Visst, förändringar kan vara bra, men så här kan man väl inte ha det..?

Håller med Bea, det kommer nog att bli kaos på förbundsstämman..!

muskot
0

Ponnytravet blir bara sämre och sämre, varför inte lyssna på de kuskar som kör istället för att de som inte själva tävlar ska få bestämma? Om man läser det alla skrivit i denna tråden så finns det ju knappt ngn som ser positivt på detta. Varför inte ha 50/50 så blir det rättvist.
Vad gör man om man har en 5åring (snart 6år) som har rekord 2.01 och 18.000kr på sig? Ska man stalla in honom redan som 6åring?

JennyBrunzell
0

Jag tycker det är sjukt! Om vi ska likna det stora travet så mycket, varför ska vi då gå över i snabbast tid gäller nästa år? Och sen penninghandicap 2008, klubbarna klagar över varför så många medlemmar försvinner? Ja undra varför….

Miii4
0

För vår ena (6 år rek 2.03 o pengar ca 7000) kommer vi inte starta så mkt 07 ;P Utan vi satsar nog på 08 då!

Men jag har en fråga: har STC ngt med detta beslut att göra?!

Jessika87
0

fan alltså varför bara penning, fan va värde löst, blir så sur

Mille
0

Kommer det bli rättvisare med pengahandicap????

Förklara för mig det rättvisa med att min häst skulle behöva gå ca. 10 sekunder snabbare för att ha en chans i förhållande till sina intjänade pengar.

Förklara för mig det rättvisa med att behöva stå 80-100m bakom en lika snabb häst bara för att den inte ha startat lika många lopp som min.

Ska ponnytravet bli en slit-och-släng sport? vi kan köra med våra hästar så länge de fortsätter sänka sig i takt med att de tjänar pengar och när de sedan hamnar längre och längre bak så måste vi kanske sälja vår kompis och skaffa ny häst, för ingen vill väl komma sist bara för att vi ska ha ett "rättvisare" system?

Och motiveringen att vi inte får så utspridda ponnyer i starten??
Ärligt talat bryr jag mig inte om hur utspritt det är, så länge som det är jämnt i mål….Men vi kanske bara ska köra auto-och linjestarter nu, för det har ju stortravetSkrikandes

proffset
0

De enda som vill ha penninglopp är dom som har snabbhästar + vuxna verkar det som!

INGEN kan övertyga mig om att det blir jämnare med penning. Ponnyerna är INTE som varmbloden! Vi tar ett exempel
Jag vinner lopp med en 3-åring på 2.30 och får 600:-, en annan 3-åring vinner på 2.15 och får 600:-. Jämnt?

De enda som kommer kunna fortsätta med ponnytravet är de som har mycket pengar och köper bra unghästar. Vi som har lite äldre hästar med många placeringar (mycket pengar) och en sisådär tid kan ju bara säga tack och hej.

Hannna
0

#32 Men det kommer aldrig finnas någon taktik körning i ponnytrav, om kanske i såfall möjligtvis i allra yppersta eliten. Det skiljer så orehört mycket, och när det blir penngahandikapp kommer man såklart köra så fort som möjligt i och med att rekordet inte spelar någon roll.

Nej, vi kommer aldrig se ett fält där alla ponnierna är samlade i en och samma klunga. Ponnytrav=Kör så snabbt det bara går, ponnierna blir inte trötta som varmbloden, finns ingen speciell taktik man kan lägga upp.

equuleus
0

Känns helt sjukt att nu helt plötsligt ska man bli "straffad" för att ha mycket pengar på sin häst. Min häst har runt 30.000:- och har rekord 1.59.0 f.r.o.m nästa år. Finns ingen chans att han får gå ut i penning. Sen kommer vi aldrig få bukt med att vi har olika prissummor över hela sverige. Sen är det ju konstigt att om jag vinner ett lopp med 1000:- i första pris så kommer jag ha mer poäng för min seger än någon annans seger med 600:- i första. ska väl vara samma poäng för alla segrar?

Cherriese
0

jag tycker faktiskt att beslutet är bra, visst blir det lite rörigt i början men jag tror det kommer bli bra till slut…

SofiaLindh
0

tycker det ska vara 50/50.

iiirma
0

#32 Vad är det för fel med att hålla i en ponny på upploppet om man ändå kommer vinna??? Skulle du köra för fullt då och ta ett bra rekord? Det är väl den lilla taktiken man kan ha i ponnytravet och jag ser inget fel med det!

Det kommer inte alls att bli jämare lopp, som många andra okcså har sagt! Det är väldigt olika. Tycker ofta man ser i startlistor att det finns många som står framför ponnyer med sämre rekord! Nej, det rättvisate är väl ändå tiden… om man går rekordet då ska man ju vara lika i mål! Så funkar det inte med phcp!

Tycker det här var skitdåligt!!!!!!!! Kanske blir det tack o hej?

Kristina-
0

Jag har sett flera mycket jämna fina penninghandicaplopp i år och tycker bäst om det, men för att dom flesta ska bli nöjda så skulle jag önska att det blev 50/50

Colt
0

#32 nej! inte att alla är emot penning handicap men det är FÅ som vill ha 100% penninghandicap!

russmamma
0

Jag har ingen åsikt om det skall pengahancicap eller inte, att hålla in sin häst och köra taktiskt kommer ändå alltid att fortsätta i alla lägen, den smarte han klarar sig ändå det är bara att hålla in sin häst och stryka när motståndet är för hårt, den vinner ändå de lopp den vill med mest pengar i.

Men det värsta är att man går emot ungdomarnas önskemål, har man valt att ha ett ungdomsting så skall man LYSSNA PÅ UNGDOMARNA!!!!!! Att deras vilja skulle vara 50 - 50 när det gäller tids- och pengahandicap var väl inget tvivel på.

Och lägg märke till att det är inte STC som ställer kraven om pengahandicap i insprängda lopp 2007, det är Sptf:s eget påhitt.

Impulz
0

Jag säger som Bea, jag är mållös…Känns som att luften bara går ur mig… Jag önskar nu att jag är mycket yngre än vad jag är, för då skulle jag efter 2007 sluta helt med ponnytrav och satsa mina ponnyer inom ridsport, tyvärr är jag för gammal för det…

p0nny
0

varför är alla så rädda att pröva något nytt?

TorpetsGynna
0

Jag tycker det är fullt värdelös med att dom ska bara ha pengahandicap år 2008 :S jag tycker dom ska ha både pengahandicap och tidshandicap.. Jag tycker det blir bara sämre och sämre inom ponnytravet ..

Tyfon
0

varför är alla så negativa innan det har fått lite tid?Fundersam

AnnaLundin
0

Jag kopierar in det jag skrev på annan plats även här:

Jag anser att OM vi nu måste gå emot enbart penninghandicap så är det alldeles tvunget att man differentierar prisbeloppen ordentligt så att det blir mer pengar för snabbloppsponnyerna och mindre för de långsamma. Det är, enligt min uppfattning, det ENDA sättet att få det någorlunda rättvist även för de långsammare ponnyerna. För de MÅSTE få vara kvar! Och även de som kör de långsammare ponnyerna måste få chans att vinna lopp!!
Det vore döden för hela ponnytravet om det blir för hårt elitinriktat!

Erja
0

Nu kan jag inte förstå svenska människor… Välkommen till Finland att tävla ;)

Jag undrar bara vad ska hända för alla långsammare ponnyer… Med rekordhandicapp du kan placera väl eller vinna, om din ponnyn går jämnt sitt eget rekord - även med långsammare ponnyn. Med penninghandicapp det är inte så.

Nånstans människor tänker inte, att det inte samma med ponnyer som travhästar. Mellan "dåligast " och bäst travhäst är differens bara 10 sekunder. Men i ponnytravet - differens ät lätt 1 minut.

Jag vet inte vad jag försöker att säga - men kan inte förstå sådan beslut. Men ni har väljat styrelsen, eller hur?!

divansson
0

#44 jaa..!  hallå!? håller ju Klart med dej! liksom i tidsloppen så är de ju hästar med samma tider.. alltså jämnare lopp! MEN… i pengaloppen så är de hästar med lika mycket pengar Meeen olika tider!!…

å ja… de är nog bara för mej att börja fundera på att hitta en häst som DUGER (som de är så j*vla många som tjattrar om) till i loppen.. Eller kan man ju alltid sluta med dehär å gå direkt över till de stora hästarna som man bara kan träna å inte tävla för man é för liten!  och ännu en gång Ursäkta språket men när jag blir arg så kan jag säga att jag blir j*vligt arg!

AnnaLundin
0

#53 Ja, det är medlemmarna som valt styrelsen. Och det är medlemmarna som kan avsätta styrelsen också om de missnöjda med de beslut som fattas!

(det kan för övrigt skilja nästan 2 minuter på A-ponnyer, där det svenska rekordet är nånstans runt 2.07 och kvaltiden är 3.55…)

Jag hoppas att alla tar upp detta i sina klubbar och framför sina åsikter! Tycker ni att det är dåligt så måste det ju FRAM I LJUSET!

TorpetsGynna
0

#54 mmh precis det blir ju helt annorlunda.. för i pengaloppen det är ju helt skillnader på tider där det kan ju komma hästar som inte har sånt bra rekord men mycket pengar och kanske får en häst som kanske ha lika prissumma men mycket bättre rekord , och i tidshandicap är det mycket jämnare mellan tider det tycker jag är bra .. att dom har tidshandicap.. jag tycker det är j*vligt värdelös att dom ska bara ha penninghandicap från 2008 det är ju helt värdelöst.. tycker dom ska både ha penninghandicap och tidshandicap..

AK47Kalashnikov
0

#52 Bör man då inte differentiera prisbeloppen mellan regionerna också, så att en häst som springer i ex. norrland eller på gotland tjänar lika mycket som en häst som springer i mellansverige?

Anna_
0

Jag kommer nog inte köra ponnytrav 2008.. Men jag tkr att det är dumt att det endast ska bli penninghcp. Tycker som innan, att det ska vara 50/50..

TorpetsGynna
0

#58 mmh precis tycker jag med att det ska vara 50/50 tycker att dte ska vara så hela tiden..

tearsofmemories
0

Jag tkr att de e rent ut sagt skit att dom ska göra så här. Asså varför?:(

pumbaj
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fy vad dåligt! Jag tkr dom borde ha Både pengahandicap och tidshandicap! Fy skäms va dåligt!

FarmensDelta
0

Jag har ingen direkt kommentar om detta, det är både bra och dåligt..Lite ojämnt i början kanske det blir men det blir nog bra till slut tror jag!

AnnaLundin
0

#62 Ja, det blir säkert jämna lopp i slutänden, när alla de långsamma ponnyerna sorterats bort….

*känner mig som en papegoja*

FarmensDelta
0

#63 ja men hallå varför ska dom sorterats bort? Jag förstår inte varför alla tycker det är så dåligt med pengahandicap, dom enda jag kan förstå är dom som har hästar som har 30000:- på sig och ett rekord runt 1.58, men alla andra varför gnäller ni så hemskt? Det är väl ändå ungdomarna som valt denna styrelse eller har jag fel? rätta mej om jag har det? Och om alla ogillar detta så himla mycket se till och fixa det då, det kommer då inte hjälpa att ni sitter här och gormar om det.. Det är min åsikt…Alla som inte tycker om detta framför det och se till att ni blir hörda och låt er inte bli överkörda…

Colt
0

#64 Det är just därför folk gormar här för att styrelsen INTE lyssnar på ungdomarna, På ungdomstinget så var väll detta någonting som absolut inte skulle genomföras?

AnnaLundin
0

#64 jag ser främst på shettisarna som går över 3 minuter, där många är ypperliga läromästare till nya unga kuskar. Men med några år på nacken och ett antal hedersamma placeringar så kan de ju ha tjänat en hel del pengar utan att vara särskilt talangfulla. Och dessa kommer det inte finnas lopp för, om inte kuskarna är "självmordspiloter", dvs gladeligen kommer sist i vartenda lopp de startar i! Nya kuskar behöver både lopprutin och få lyckas nån gån gdå och då, för att behålla intresset!

Ylva_Sundbyholm
0

Det jag inte förstår är varför styrelsen tar ett sånt här beslut utan att ta upp det på förbundsstämman. Det är ju en stor förändring man skall göra.

Jag är både positiv och negativ till att införa penning. Jag inser att det är många hästar som kommer missgynnas rejält i början. Vissa kanske aldrig kommer kunna starta igen och ha hyffsade lopp. Det är sjävklart synd. Men i det långa loppet tror jag att vi tjänar på penning lopp om vi kan få till ett bra system. Jag tror de flesta hästar kommer tjäna på det i längden.

Det jag inte alls gillar det är att ungdomstinget och rep mötet var för ca 1 månad sedan och man tog inte ens upp frågan till diskusion.. Vi ungdomar pratade om det, men inte på samma sätt som vi hade gjort om vi visste att det här var på gång. Jag har svårt att tro att den här ideén har kommit upp sista månaden…. Kanske var man rädda för att få mothugg på sin ideé… Jag hoppas att sptfs styrelse skall ta sitt förnuft till fånga och faktiskt rösta om det på förbundstämman. Och visa att vi faktiskt har röstat in rätt personer i styrelsen. Som visar deras medlemmars åsikter!

#64, jag skulle inte vilja säga att det är ungdomarna som valt styrelsen. Det brukar vara vuxna som är på förbundsstämman och tar besluten. Skulle jag gissa så är max 10% av dom som är där ungdomar.

Mvh

Ylva

VeronicaP
0

Ja som läget är nu så tjänar våra ponnisar på att det blir penninghandicap , men nästa år vet man ju inte , våra har ju bra tider mot vad de har pengar…

juliapettersson
0

Håller med #63, alla långsamma hästar kan ju bara säga tack o hej! Jag har ett 11-årigt shettissto med 6000:- på sig och rekord 2.55. Det är ungefär DUBBELT så mycket som en treåring rek.2.45 har. Vad ska man göra med dessa hästar?!

russmamma
0

*69 Det Sptf:s styrelse menar är att det skall bli som med varmbloden, dvs att en häst som inte är en elitponnytravare skall inte kunna starta i ponnytrav. Har man gott om pengar så kan man köpa en dyr unghäst och sedan dumpar man den när den inte duger längre. Adjö med våra svenska ponnyras, nu sjunker betäckningssiffrorna ännu mer.Det verkar som om Sptf.s styrelse bara jobbar för STC, inte för våra ungdomar med ponnytravintresse.

AnnaLundin
0

Det finns ytterligaren en aspekt i det här…

Många sponsorer ställer upp för att pengarna/prylarna går till ungdomar som bara har kostnader för sin sport. Det blir nog VÄLDIGT svårt att motivera dessa att ställa upp om det är pengarna som styr hur loppen ser ut….

Teja-Bea
0

Det jag skrev i mitt inlägg, låååångt upp i raden, var att jag tycker att så många som möjligt ska få starta. Inte att vi ska straffa och se till att folk inte vill vara med.

Såhär resonerar jag: 

Jag tror att penninghandikapp kan funka - i vissa lopp och för vissa hästar. Men inte i andra. Så varför stänga ute dem som det inte funkar för? kör 50/50 så får alla en chans.

16 års äldersgräns för kuskar på visby. Varför ska vi förbjuda de otroligt duktiga kuskar som faktiskt är under 16? Varför ska ålder gå före kompetens?

Bara 12 lopp/tävlingsdag. För att det fanns vissa önskemål. De som tycker att deras travdagar går långsamt. Kör bara 10 lopp om ni vill!! Vi som har bra fart på våra dagar. Vi kan vär få köra 16? Vi som klarar av det?! Borde inte det vara upp till klubbarna?

Som sagt. Anpassa systemet så det funkar för ALLA, inte för några! (eller bara eliten med pengar)

divansson
0

den här tråden borde kunna kallas för svärordet själv.. ;) hah..  så många (bla. Jag) som svär här… ha..  men de är ju Uselt så…

Millaaann
0

Jag var inte på årets ungdomsting, men va där förra året och då va det inte många som ville ha endast pengahcp, 2st kanske eller ngt sånt. SPTF bryr sig inte ett skit om vad vi ungdomar säger och vill, och jag har hört från årets ungdomsting att det inte va ngn som ville ha enbart pengahcp. Det kommer inte funka…det är alldeles för olika hästar vi pratar om …det är ju så stor skillnad på ponnytrav och stortravet…där skiljer det tiondelar…här skiljer det sekunder/minuter..USCH så dåligt..dags att byta ut styrelsen där uppe.. vad tänker dom med? tänker dom över huvudtaget? KNAPPAST!!

12 lopp på tvldag? va e d för skitsnack egentligen?

Hur kul är det för gotlänningarna som inte är över 16 och så gärna vill starta i insprängt då det mest är det där? och SM?

NEJ TILL DETTA! Skit i stortravets program o regler..det är ponnytrav vi sysslar med…det ska vara roligt.. inte dö ut!!

När jag började köra så tyckte jag det va en rolig sport..men nu de få sista åren så har det bara blivit sämre och sämre!

mamman
0

Så här blir det när gamlingar som inte har någon Förankring i Ponnytravet, Utan vill Röra sig i FINRUMMEN Med Dom Stora POJKARNA..,…SÄGER BARA SKFFA ER VARMBLOD ,OCH LÅT PONNYTRAVETS AKTIVA SÄGA SITT DE BLIR NOG BÄST .SÅ GÅ NU TILL ERA ÅRSMÖTEN OCH RÖSTA BORT DEN HÄR STYRELSEN SÅ VI KAN FÅ IN VUXNA SOM BRYR SIG OM DOM AKTIVA O INTE DEMOLERAR MER ÄN MAN NU ÄR PÅ GOD VÄG ATT….

_caroline_
0

Är det någon annan som vill egna sin fritid på att vara ordf. i sptf då?

LindaBlomberg
0

Oss gotlänningar kommer ni nog inte få se mycket av i framtiden när penninghandicap sätts igång, första priset här nere på sommaren för russen ligger på 2000kr. Majoriteten av oss aktiva har verkligen blivit överkörda! PÅ tanke om att majoriteten vill ha 50/50 med tid och penning hcp.  Det finns ingen mening alls med att vi säger vad vi tycker tydligen!

iiirma
0

Varför kan inte alla banor få välja själva hur de vill ha det???

russmamma
0

*75 Håller med dig. UNGDOMAR UPP TILL KAMP, i Sptf:s styrelse skall inte sitta gamla uvar som körde ponnytrav för 40 år sedan, och bara kör sitt egensinniga race, det är ungdomarna som kör nu det gäller och då skall man genomföra deras önskemål, gör man inte det så har man inte i styrelsen att göra!!!!!

Annelie-
0

Förstår inte varför alla är så rädda för förändring…. Men det är precis som vanligt med oss svenskar. Jag tycker att beslutet är bra och på tiden!

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#80 Det är ingen som är rädd för förändring här. Förändringar kan gott och väl vara till det bättre! MEN.. det finns alltid ett "men". Just den här förändringen är inte rättvis.

Man menar att penninghandikappen är för att skipa rättvisa i loppen. Ja, för det hästar som faktiskt kan tävla. Men det är så många som inte längre kan vara med.

Hästar som vart med och tävlat inom travet i 10-12 år har oftast tjänat på sig ganska mycket prispengar, men inte nödvändigtvis ett superbra rekord. De hästarna kommer inte längre att ha något "att göra" i loppen. Man kommer att starta en 3-åring. Tväla tills den är 5-6år, sedan har den för mycket pengar jämtemot sin tid och kan längre inte hävda sig i loppen.

Ponnytravet kommer att vara till för de familjer som har mycket pengar och som satsar på ponnytravet. De familjer som har en eller två ponnyer, en till varje barn, och som tävlar för att det är kul att använda sina ponnyer mångsidigt kan inte längre vara med.

Jag vill inte att man ska utesluta någon inom travet! Använd metoder som gör att alla får vara med och tävla! Även barnen!

F_aanyy
0

Varför penninghcp??? Då blir det inte så mkt tävlande för mig och mina russ då. Jag blir sååå HIMLA suur… Skrikandes

trogen
0

ja tkr de e bra, med penning handikap.

proffset
0

Dom säger att bara man ger penninghcp tid så kommer det att bli jämnt, tid är just det man inte har med hästar uppe i åldern nu när det är max 15 år!!

Geminii
0

vad finn det för anledning att byta till endast penninghandikap om ingen vill ha det??

verkar j*vligt dumt…undrar vad det är för människor som kommit på dt…hallå!! det är ju ponnytrav och inte stortrav

amandahandersson
0

Antingen avsätter vi hela SPTFs styrelse - dom kör ju bara över oss! Enligt alla omröstningar tycker majoriteten att det ska vara blandat - varken enbart penning eller enbart tid. Jag förstår då F*N inte hur styrelsen bara kan fullständigt skita i det här och anpassa efter Stc? Ser dom NÅN likhet mellan en shettis och varmblod?!? Jag är shitförbannad, och om det finns nån rättvisa bör SPTF lyssna! Den dagen det enbart är penning - den dagen tänker då fan inte jag köra ett enda lopp till bakom en ponny i det här landet! Tur att man har nära till Finland…

wilson
0

Min starkaste reaktion är hur man bara kan köra över ett ungdomsting? det är som med alla annan demokrati i Sverige, man kallar till möten för att det ska se fint ut på pappret men sen kan man bara skita i vad som sägs. SPTF vill gå efter STC, man glömmer en väldigt stor del, STC är för VUXNA männsikor, SPTF SKA/BÖR gynna ungdomar på väg in i travet. Det är skrämmande att läsa alla inlägg som går ut på att man ska lägga av, det handlar kanske inte så mycket om att man är rädd för förändringar utan att sporten är på väg att bli alldeles för krävande och vuxenstyrd. Ungdomssport / Ungdomstrav är till för oss ungdomar inte för människor som inte tagit i en häst på flera år! Hur kommer ponnytravet se ut om några år? Kommer det ens finnas en återväxt? Jag tror inte att STC kommer att lyckas med sin sk ungdomssatsning om man "förstör" ponnytravet, däremot ridsporten kommer nog få många kompetenta yngre ryttare samt den "vanliga" körningen kommer få dras med oss "äldre" som inte längre kan rida, det är bara att börja gratulera dessa sporter för en växande framtid!!! (Man blir bara så trött…)

Bumbi
0

asså att ens komms på tanken. mina ponier har strax över 20 000 och strax över 15 000. Joker(15 000) har ett ekord på 2.04. han funkar inte alls i pengahandikap. varför? så många ponnier får i stortsätt sluta tävla för att pengahandikap inte passar. snälla. öppna ögonen och se verkligheten. Det är redan nu lite lopp med rekordhandikap. Pengahandikap, inget för mej och mina ponnier.

Billy
0

om ja får säga mitt så ser ja fram emot att det blir bara pengar.

vi har ju haft bara tid för inte så länge sen, så varför inte prova bara pengar?? jag tror då att det är värt ett försök!!!

Millaaann
0

Jag tycker att SPTF ska avgå..Allihop! med en gång! Dom lyssnar inte ett dugg på oss ungdomar, men ändå ska vi komma upp där varje år och tror att dom lyssnar på oss…men fan heller att dom gör..dom kör sitt eget race…och att vi ska följa stortravet..det är ju då rakt inte samma sak!! Ponnytrav är ponnytrav och inget mini stortrav..vi får ju knappt synas på banan när det är insprängt!

Varför ska vi då följa det dom gör..vi är en egen sport! och det kommer aldrig bli jämnt i pengahcp även om man ger det "tid"…det skiljer alldeles för mycket i tid hos ponnyerna..

NÄÄ byt ut styrelsen till några som lyssnar på oss ungdomar..

Varför kan vi inte ha det som vi har haft i många år…blandat och som klubbarna själv vill ha det!

De som vill ha endast pengahcp har väl antagligen hästar som passar bäst i de loppen..eller så har dom föräldrar som kan byta ut hästar ifall de blir för "dåliga" eller inte passar in i loppen!!

AK47Kalashnikov
0

Jag börjar redan undra över vad som kommer härnäst. 

Max 18 år för att få köra russ..?

Ylva_Sundbyholm
0

#90 jag är en av dom som vill ha penninghcp till 100%, för att jag tror att det blir jämnare om några år. Men jag inser att vi måste göra en bra övergång, kanske gå in och justera hästars prissummor om dom är förhöga jämnfört med rekordet, eller att skriva ut proppar så att alla har en chans.

Jag har inte hästar som passar extremt bra för penning, och mina föräldrar kommer knappast att byta ut mina hästar för att dom inte passa längre. Men jag kan se att det kan bli ett bra system i framtiden.

Dock är jag precis som ni andra skit sur över Hur dom har tagit det här beslutet.

Billy
0

jag kan då inte byta ut mina hästar om de inte kan nå mer längre, å alla mina hästar står inte bra inne i pengarhandikappen, men ja tycker vi ska prova innan alla börjar klaga över att det kommer bli omöjligt att ens va placerad. och ni som skriver att ni ska sluta efter 2008 kan väl göra de då. nu har ja sagt mitt

Millaaann
0

Men om några år?! hur kul är det att köra i ojämna lopp tills dess da, när bara vissa kuskar vinner jämt?? Och det är ju ingen sport om man ska börja sänka prissummor eller höja…och varför kan vi inte ha det som vi har det nu? då e ju alla glada, dock förutom ni få som endast vill ha pengahcp!

Jag tror aldrig att det kommer bli jämna lopp, tänk där uppe i norr? där kör dom om 1000kr-uppåt i första pris o på gotland samma sak. Gotlänningarna lär ju aldrig vilja åka t fastlandet och fastlänningarna lär nog aldrig åka till Gotland för att kunna få för höga prissummor på sig..

Det är så JÄVLA FULT av SPTF att bara göra så här…DOM kan inte göra så här..hoppas vi medlemmar får bort den där IDIOTISKA STYRELSEN!

Ylva_Sundbyholm
0

#94 hur ojämnt dom åren blir beror ju på vilka proppar vi skriver ut och hur vi kan "skriva ned hästar" i klasserna.

Gotland och norrland får kanske sänka sina prisskalor lite och vi i mellansverige och söder kanske kan höja vårt lite. Jag hoppas att Sptf tar sitt ansvar att ta hand om alla hästar så att alla kan fortsätta tävla.

equuleus
0

#95 hur menar du med att skriva ned hästarna i klasserna? och hur ska man kunna skriva bra proppar som med penning? satt det blir mer jämnt? bara nyfiken på det =)

AnnaLundin
0

Jag hoppas att SPTFs styrelse kan visa upp en ordentlig konsekvensbeskrivning, där det tydligt framgår vad detta beslut får för konsekvenser för olika ponnyer, kuskar, arrangerande klubbar osv.

För jag undrar om det verkligen är helt genomtänkt, mer än att de med helstängda huvudlag siktar mot att kopiera stortravet.

Ylva_Sundbyholm
0

Om man märker att det finns hästar som verkligen inte kommer kunna tävla så måste man ju helt enkelt kunna skriva ned hästarna alltså att man tar bort en viss summa av tidigare insprugna pengar om hästen inte har så snabbt rekord. Det kommer bli ett väldigt jobb men ska man ge alla en chans i det nya systemet tror jag att man måste göra så.

Bra penningproppar tycker jag skrivs ut redan idag, men det man får göra är att man får skriva ut är mer att hästarna får max ha vunnit visst antal lopp för att få medverka och att stänga loppen så att dom minst får ha vunnit ett visst antal lopp. Det går alltid att hitta på nya sätt. Det jag ser som största problemet det är den nya regeln med max 12 lopp som kommer göra det här svårast för det kommer vara svårt att få med många hästar per tävlingsdag.

Ylva

equuleus
0

#98 Jaha då är jag med, det har ajg faktiskt också varit inne på och det skulle vara en väldigt bra ide =) Tror många skulle ändra sin inställning till penninghcp om dem gick med på att göra så! Jag skulle iaf göra det.

juliapettersson
0

Men det skulle nog bli väldigt svårt och mycket bråk… Just att dra gränsen, vilken häst är värd att sänkas?

AnnaLundin
0

Framförallt så tycker jag att en säsong är för kort som övergångsperiod, OM man nu måste ha bara penninghcp…

Och, som jag skrivit tidigare, prispengarna måste differentieras mer så att en vinst i ett långsamt lopp ger mindre pengar än en vinst i ett snabbare lopp. Det är ett absolut måste om penninghcp ska fungera! Och det är exakt så det är i stortravet!

AK47Kalashnikov
0

#101 Så du menar att vinnaren i ett lopp ska få exempelsvis 600 i förstapris medans vinnaren i ett annat lopp bara ska få 300 kr under samma travdag..?

För att få högre prissummor så måste man ta pengarna från annat håll = höja startavgiften..?

Ylva_Sundbyholm
0

Visst finns det svårigheter med det, men jag tror att det skulle gå att göra. Jag anser att det finns brister i det systemet vi har nu också. Dom hästarna som till en början kommer stå bra inne i penninghcp har ju antagligen inte fått så mkt framgång hittills och inte fått mkt pengar. Jag kan därför känna att det inte är helt fel om dom får framgångar. Och dom kommer ju att hamnar i rätt "klass" när dom har fått sina vinster och placeringar.

juliapettersson
0

#103 du har rätt Ylva, men sen finns det ju som med mycket pengar som ändå inte fått några speciella framgångar, min shettis har tre segrar under hela sin karriär men en massa 4-7 placeringar och därför lika mycket pengar på sig som en häst med 10-20 sek bättre rekord.

divansson
0

Har alla här tyyp damp eller?… :P hah..  fasst de är ju så jävla sjukt så ja får ju typ damp själv! !

Ylva_Sundbyholm
0

Det är just en sån häst som jag skulle vilja att man hade möjligheten att skriva ned prissumman på. Jag tror inte att det är en omöjlighet att göra det. Det är ett stort jobb. Men jag tror att det är det som måste göras för att ge penninghcp en ärlig chans. Jag kan bara hoppas att sptf värnar om alla hästar som finns i ponnytravet idag.

proffset
0

#105, skriv om du har något vettigt att säga. Annars låt bli.

Millaaann
0

Om man ska stänga loppen vid antal vinster, va fan e då pengahcp till för ? då kan vi lika väl ha segerhandicap! samma sak!!

Edde
0

Helt riktigt Anna! detta med differentsierade prissummor har helt glömts bort i ponnytravsdebatten. Men ett problem tycker jag kvarstår och det är att vi har så stor tidsdifferens bland kat A, faktum är att det idag inte är ovanligt med shettisar som kan 2.45 tider vid sin debut. Vi har ju många otoligt duktiga tränare idag, men å andra sidan finns det också kuskar som kör shettisar som kanske presterar runt 3.20, dom har aldrig någon riktig möjlighet att hävda sig för det ekipaget hamnar alltid i lägsta klassen och i stort sett varje tävlingsdag har du någon/några debutant/er med. Penninghcp kommer att gynna de snabbare ponnyerna än mer än idag, och än mer om det blir lägre förstapriser i lägsta klasserna. Moment 22…….

Ylva_Sundbyholm
0

Du får göra en blandning av penning och seger hcp i vissa lopp. det tror jag kan bli väldigt bra lopp där vi kan ge "andra" chansen att vinna.

CarinaA
0

Det hela handlar väl om i mångt o mkt om att HÖJA statusen på ponnytravet, eller hur ??Priserna på russ har väl redan nu stigit markant, 18-20.000:- för en välstammad fölunge är inget ovanligt !!Så även här gynnar det de stora plånböckerna, i styrelsen sitter det väl en del "uppfödare" som gärna höjer statusen på ponnytravet !!Har med stort framgång kört/tränat såväl russ som varmblod o det är en fruktansvärt stor skillnad. Tråkigt att det finns folk som vill jämställa ponnier o varmblod !!!!Låt det vara 50-50(tid/pengar) så kan ju ALLA vara nöjda-alla kan tävla på lika villkor !!

Teja-Bea
0

Haha! Någon som läst Bengt Westergrens inlägg i debatten på www.ponnytravet.com? Som SPTF's representant verkar han vara den enda som vågar träda fram-starkt!. Men han drar om möjligt ännu mer skam över styrelsen!

Han säger emot sig själv igenom i princip hela inlägget. Ta tex följande citat: "Tittar vi tillbaka så har vi genom åren provat ett antal olika varianter på tillägg efter tid, dessa olika varianter har haft ett mycket vällovligt syfte men det har samtidigt funnits svagheter i systemen. De varianter som jag tänker på är (1) tidshcp med gottgörelse och intervallhcp. Dessutom har vi haft situationen med (2) olika rekord i monté och trav och i volt och autolopp.Det problem som vi hittills inte löst särskilt bra, är det som också har efterlysts genom åren, att när man har en ponny som travat väldigt fort och som bytt ägare och den nye kusken inte klarar av att köra ponnyn lika fort som förre ägaren/kusken. Eller den ponny som under idealiska förhållanden sprungit på en kanontid i ett storlopp och som aldrig har möjlighet att upprepa sitt superlopp." Slut citat.

1) Han nämner att tidshcp efter gottgörelse inte varit bra. Han nämner senare att vi haft problem med hästar som, av olika anledningar, inte kan leva upp till sitt tidigare presterade rekord. Men då är ju hcp eftet gottgörelse det ultimata!!

(problemet med att hästen inte kan leva upp till tidigare satt rekord finns även inom penningchp. Tänk dig en häst som vunnit först 2 insprängda lopp på 1000kr/vardera och sedan vinner tex Derbyt och får 5.000kr. En sån häst kan inte leva upp till sina inkänade pengar…!)

2)Westergren nämner även att det vart problem med att det vart olika rekord för monté och trav och i volt och autolopp. Då har jag följdfrågor:

• För vem har detta vart ett problem? Svar: De på hästsportens hus.
  • Men har det då verkligen vart ett problem? Eller är det bara så att de har svårt att hålla reda på 4 saker. Lättare med en.
  • Vad är viktigast? Att de slipper utveckla systemet så alla rekord finns i hästsportsystemet (då behöver de inte hålla reda på det själva) eller att loppen är så rättvisa som möjligt?!

Men grädden på moset är ändå Bengts avslutning. Jag citerar: "Den som vill köra på andra villkor har naturligtvis möjlighet att göra detta, det är bara att köra loppen som propagandatrav utan prispengar."

Detta betyder, i andra ord, "Du som inte vill rätta in dig i ledet och göra som vi (SPTF/STC) säger kan ju åka och leka bygdetrav. Ni behöver inte vara med och tävla ponnytrav längre!"

Bra inlägg Bengt.. jättebra. Nu vet vi vart SPTF står…

palomia
0

Problemen med olika auto/voltrekord skulle väl vara "lösta" till 2007 och innebära att bästa rekord oavsett skall gälla eller… Varför kan man inte utvärdera detta resultat först.

#111 Snälla blanda inte in oss uppfödare i denna debatt. Att en välstammad ponnytravare kostar mer är väl inte så konstigt eller… Många verkar tro att det inte kostar oss något att få fram fölen utan endast "tar betalt" för dom.

En renrasig hundvalp kan man gå och köpa för samma pengar men då att beakta endast 8-10 veckor gammal + att  en hund endast går dräktig i ca. 2 mån! Alla hundägare, jag menar absolut inte att "racka ner" på er…

Edde
0

Glöm inte att ventilera era åsikter på Ponnytravet.com, ju fler ställen de syns på dessto bättre! Du Bea, ditt inlägg är så bra, kan du inte föra det vidare? Jag tycker Bengt W ska bli bemött där han skrivit sitt inlägg, du belyser så bra hans "lustiga" krumelurer, "fram för prispengar, men fri handicap är bäst….", eller vad ska man tro om hans svammel???och ni som inte tycker som vi: kör bygdetrav, kanske Bengt ska starta ut sina russ bland varmblodstravarna? Det är ju bara en övergångsperiod som dom kommer att hamna sist, sen jämnar allt ut sig, eller har jag missat något????

Kratern
0

Har inte orkat läsa igenom alla 114 inläggen, men vill gärna komma med ett själv (med risk för upprepning då)

Jag förstår att man vill närma sig storhästtravet och dess upplägg (men jag förstår inte varför).

Det jag tror är att man glömt bort att det i storhästtravet skiljer tiondelar och i ponnytravet mååånga sekunder på hästar med samma prissumma. Hur i h****te ska vi någonsin få ponnyer som är så jämna i både tider och pengar så att det blir rättvisa lopp?

Visst… alla lopp är inte 100% rättvisa med rekordhandicap heller, men betydligt bättre.

Min åsikt är att det ALDRIG går att få ponnytrav att bli som storhästtrav. Och varför ska vi…?

Kan inte ponnytravet få vara en sport för barn/ungdomar? Med regler som passar barn/ungdomar. Vill man som 18-åring köra efter hårdare regler…ja, men börja kör stortravare då….

Penninghandicapet passar inte i ponnytrav så enkelt är det.

AnnaLundin
0

Att stänga ett lopp för ponnyer med max en viss summa och mas 5 segrar - varför skulle det ge jämnare lopp? VAD säjer att ponnyn har vunnit för att den är ursnabb och har stor kapacitet?

Även en långsam ponny kan bli utestängd från ett sådant lopp! Som det ser ut idag så är det lika mycket pengar (=bestraffning) i ett 3.30-lopp (kat A) som i ett 2.30-lopp (samma kategori). Man kan lätt se att det skulle kunna finnas två ponnyer som har lika prissumma och antal segrar och som sen tar fem segrar var i sådana lopp. De står alltså då fortfarande på lika många pengar och segrar, men det skiljer en hel minut i deras kapacitet!

Jämnt lopp?

tessa_
0

jag tycker som #32.. +flera andra.
det kan ju bli jätte bra med penninghandicap.
ni som skriver att era hästar har så mkt penngar, då har ni ju vunnit mkt.
nu kannske det blir jämnare och mera taktiska lopp,
man måste välja rygg att gå i för att då få en lucka på upploppet,
eller så blir det inte alls så det kan ju bli sämre,
blire sämre gåre ju att ta upp och kannske ändra till rekordhandicap.
nu spelar rekorden ingen roll längre.

Det finns hästar som fått jätte bra draghjälp av ett fält i ett lopp,
kommer till ett annat men får mkt tilläg, eller bara får ett sämre fält.
sämre draghjälp och då inte springer lika fort, kannske aldrig springer lika fort igen, för at tman inte får så bra lopp,
men nu spelar det ingenroll man kan tävla hästen ändå,
och att hålla in hästen på upploppet för tiden är helt meningslöst då det går på penngar.
se inte bara det negativa.

visst sen finns det kannske hästar med otroligt mkt pengar men då har ni ju vunnit hur mkt som hällst med hästen, sen tror jag att då hästen dras med i ett jämt fält kan den säkert gå fortare än om den springer helt själlv.

jonasjo
0

#86 Håller med dig Amanda helt rått skrivet..

För att ponnyn har mycke pengar på sig behöver ju inte va att man vunnit mycke..många har säkert många 2,3,4,5 placeringar,

För våran del så blir det sämre för vårat russ..här finns det fler som har bättre rek. änn honom och har mindre pengar,ser bättre ut då för shettisen vi har..men tycker ändå det skulle ha vart 50/50 rättvist för alla Fundersam

juliapettersson
0

#117, alla ponnyer med mycket pengar behöver INTE ha vunnit mycket. Jag har ett shettissto, ca 65 starter, endast 3 segrar och det fjuttiga rekordet 2.55. Men hon har massa placeringar (4-7) och så har hon uppnått över 6000:-. Med den prissumman möter hon hästar som gått 10-20 sek snabbare.

Millaaann
0

Ylva; jag tycker att du ska kolla på hur olika rekord och pengar våra ponnyer har.

Jag förstår inte riktigt om man sänker en hästs príssumma…T ex Om en häst har rek 1.57 och 25 000 i prissumma? då måste man ju sänka den hästens prissumma men om en häst har 1.55 i rek och har 18 000 antingen så måste man ju sänka 1.57 hästens prissumma rejält eller höja 1.55 hästens prissumma..detta kommer ju inte funka i längden..om det ens går!!

Men om en häst har vunnit mycket så betyder ju inte det att den har 1.50 i rek….

Och som ngn annan har sagt längre upp..en häst kan vinna ett noll lopp på 2.45 medan en annan ostartad vinner på 2.15 med samma prissumma..ojämnt lopp ifall det är pengahcp..?? JAA!! men om det hade varit rekord så hade dom ju inte stått tillsammans..

Pengahcp kommer bli ponnytravets död..jag tror att många kommer sluta köra om två år tack vare detta förbannande pengahcp systemet!!

Johansson
0

Har ett exempel i familjen på Kat A Ponny A har 7500:- och 2,29 rekord och Ponny B har 21500:- med 2,34 i rekord.. Hur kommer det att gå för ponny B tror ni f om 2008.. Endast byggtrav ,rid häst eller ???

JennyBrunzell
0

#121 Det är sorligt. Min häst har 9 000 på sig och har gått 06, vissa hästar som har 10 000 osv går under 2 min. Jag ser VERKLIGEN fram emot att komma sist i varje lopp, ett varv efter eller nåt! :(

50/50 tack, så man kan få välja själv. Då är det ingen som kan klaga och istället är alla nöjda och glada!

Teja-Bea
0

#114 Edde… mitt svar finns redan i debatten på ponnytravet.com…

Skulle inte missa…! ;)

ozzkan
0

Jag tror inte det blir så dåligt för min treåring som är under utveckling o har 2,15.9 och sprungit in 2.300 kr tror ja.

Det kommer att bli ganska omöjligt att starta två gånger per dag oxå! Eftersom det blir ungefär såhär:

Prop. 1 Högst 1.000

Prop. 2 1.001- 2.500kr.

Eller hur!

equuleus
0

Nån som kan svara på min fråga? Nu när vi har kört valfritt och vi säger att någon har anmält till ett penning lopp och kör nytt rekord i det loppet, gäller det rekordet då sen i tids hcp? om det nu gör det så var väl det meningen med penning att man inte ska behöva tänka på tiden? eller blir det så i och med att vi är inne i en "övergångsperiod"?

CarinaA
0

#113: Sorry att jag inte fick fram vad jag menade !!!Ville mer belysa skillnaden mellan en välstammad russföl o ett dylikt shettisföl !!! Jag tror att pengahandikappen gynnar russens prisutveckling MER än shettisarnas !! Med tanke på att det iallafall i s.sveriges tävlas om samma prispengar i kat a som b så är det ju konstigt att det skiljer så mkt i inköp. Finns många shettisar som gnetar på o tjänar matlappar utan att egentligen vara så snabba, o med tanke på att det kan skilja 1min i km tid på vissa shettisar så anser jag att pengahandikappen blir shettistravets död !!Det kommer bara till att finnas en liten elitklick !!

AnnaLundin
0

#126 Håller med dig där, det är ju främst shettisarna och de långsammare av dem som är de stora förlorarna. Och det är DE ponnyerna vi verkligen behöver ha kvar i travet för att de unga orutinerade kuskarna ska kunna börja sin karriär i enkla lopp (=med låg hastighet, så att de hinner med annat än att bara styra runt).

Jag har nämnt det förut, även om det var länge sen nu. Jag HAR en av mina ponnyer i åtanke i mina inlägg. Hon är nu 6 år, har tävlat en halv säsong (-05) då hon var placerad i samtliga starter. Jag vet inte exakt hur mkt pengar hon har på sig eftersom hon var utlånad när hon tävlade och jag ska sätta henne i avel just nu. Men min tanken är ändå att hon ska få komma ut på banan igen efter ett eller flera föl. Detta är en ponny som verkligen är URSNÄLL och okpmplicerad att köra. Hon har definitivt inte nån superkapacitet (trots att hon har en halvsyster som gick 2.38 som 4-åring) utan hennes rekord på 3.12 är nog faktiskt inte så jättelångt från hennes max. Med rekordhandicap hade det kunnat finnas lopp för henne med en orutinerad kusk att lära upp, men med penninghandicap skulle hon bli ohjälpligt jättesist i varenda start. Och även om man inte kan vinna varje gång så är ett abonnemang på sistaplatsen ett väldigt säkert sätt att döda ett spirande ponnytravintresse…

hannibal-roll
0

Jag gillar inte tanken på att helt och hållet gå över till pengahcp… MEN:

Jag tror att vi måste sluta se det som ett ultimatum mellan tid och pengar. Det finns faktiskt andra former förutom tid och pengar att hanicapa efter ex. handicap efter ålder, antal segrar och fri hcp. Om vi kombinerar alla dessa hcp kan vi få massor av spännande proppar och därmed spännande lopp! Vi kan se till att det finns en propp för alla!

En förändring behövs faktiskt, rekordhcp är inte det ultimata hcp-systemet!

Så se till att inspirera propp-skrivarna i din klubb så att vi får sådana proppar som VI vill ha, inte sådana som någon annan tycker vi ska ha!

AnnaLundin
0

#128 Jag är övertygad om att det inte finns något system som passar alla ponnyer och DÄRFÖR anser jag att det borde vara helt och hållet upp till klubbarna att skriva ut vilka proppar de vill!

Jagz
0

Komemr elitloppet att bli penninghandikapp?! Vet vi det? Eller?! Det kanske blir Auto eller? Hur menar ni?

AnnaLundin
0

#130 Det vet vi inte, det kanske blir fri handicap - om de kan hitta nån tillräckligt opartisk för handicapningen….

Teja-Bea
0

#131 och det trodde du på själv…

Det där tillräckligt opartiska människan tvivlar jag på att den finns!

tyvärr…

palomia
0

Hade det funnits fler fördelar än nackdelar, som "våran" ordförande uttalat sig om på ponnytravet.com, så hade den här diskussionen aldrig blivit något av. Om det är så smärtfritt att bara byta ett system (det "rättvisaste" för dagen) så hade det väl redan varit hur jämt som helst, tid kontra pengar, man skulle inte behöva fundera på att "skriva ner vissa ponnysars" pengasumma om det fanns någon logik i det nya regelverket. Och sen då, hur många ggr skall man få bli "nerskriven" i pengar, en,två,tre… eller är det bara att inse att vissa ponnys får sluta tävla efter en "frisläng". Låter som lite Kalle Anka, din häst har sprungit in dom här pengarna men vi tar på pappret bort dom så du (tro det eller ej) PLATSAR TIDSMÄSSIGT! Igrund och botten handlar det alltså om tiden iaf. Om nu vissa tycker att dagens system med rekordhandikapp inte fungerar för att några inte vill köra på sina hästar ett "för bra rekord" hur klingar det i era öron att man skall manipulera pengarna som eran häst faktiskt sprungit på sig…

Russfantast
0

Är det inte så att vi redan idag har ett ganska stort antal ponnyer som försvinner från banan varje år för att dom inte kan sänka rekordet????

Hannna
0

#134 Om de kan gå sitt rekord försvinner de ju inte, de behöver ju inte nödvändigtvis sänka sitt rekord. Om ponnyn går sitt rekord och startar i vanligt tidshandikapp får den oftast en placering med sig hem.

natalie_
0

FYY 17 ……….JAHA DÅ FÅR VI SÄGA hejdå!TILL PONNYTRAVET DÅ!VILA I FRID I DIN GRAV!

divansson
0

#136 Jaa! PRECIS! Hejdå till de ju!

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.