Vaccinering!
Hjäälp! Måste man vaccinera sin häst innan den fösta oktober eller innan 2010?

Innan första oktober…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Innan 1 oktober ska hästen ha fått båda två sprutorna för grundvaccination.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#2 Vad jag kan förstå så är det inte riktigt sant. Informationen på SPTFs hemsida Klicka här så är det en övergångsregel som innebär att enbart en spruta behöver uppvisas om hästen är född före 2006.
Men rätta mig gärna om jag missförstår det som står……
Jerker Klang,

Kan vara jag som misstolkat… Jag har hela tiden förstått det som om grundvaccineringen ska vara klar. Logiskt egentligen iom att innan hästen är grundvaccinerad har den inte ett komplett skydd…
Men det är SPTF's uttalande som gäller så då är det bara en spruta för de äldre…
#0 om du vill starta i oktober måste din häst vaccineras, annars räcker det att göra det innan du börjar säsongen nästa år. om du då inte tidigare vaccinerat din häst måste den ha 2 sprutor inom 21-92 dagar sen är hästen startberättigad, därefter ska den vaccineras inom 365 dagar (alltså vaje år) för fortsatt tävlande.
Tror det kommer vara många som missar detta, så jag hoppas att det sprids nu genom ponnytravsverige!

#5 I teorin har du rätt, men i praktiken är det det som står i #3 som gäller. Läs hela informationen från stc här
Jerker Klang,
Så det är en spruta för de äldre som gäller?

För hästar födda 2006 och tidigare gäller:
Een spruta (A) senast 1 oktober och sedan nästa spruta (B) inom 21-92 dagar.
Därefter en spruta (R) inom ett år från spruta (B). Spruta R ska alltså upprepas varje år inom 365 dagar från den tidigare.
Exempel:
- Spruta A 2009-09-10
- Spruta B 2009-10-20
- Spruta R 2010-10-15
- Spruta R 2011-10-12
- Spruta R 2012-10-08
Hästar födda 2007 och senare gäller komplett grundvaccination A+B innan 1 oktober 2009.
Finns det någon risk att hästen kan kasta om den blir vaccinerad tidigt i dräktigheten??
#8 en häst måste vara grundvaccinerad innan anmälan till start därför måste den ha fått 2 sprutor innan den får starta!
se nedan
Grundvaccination innebär två vaccinationer ( A + B) med ett intervall av 21-92 dagar och därefter är hästen anmälningsberättigad. Därefter skall hästen revaccineras (R) senast inom 365 dagar för att vara fortsatt anmälningsberättigad
så alla ni som tror det räcker att spruta hästen en gång innan den 1 oktober ni är inte startberättigade…
tänk även på att hästen inte får starta på minst 96 timmar efter injektionen

# 9 nej det är ingen fara för dräktigheten
Man måste visa upp grundvaccinationen och den sista sprutan.
För att starta efter den 1 oktober så måste hästen ha fått sin grundvaccinering.
Men sen har jag fattat det som att man även kan ha sina vaccinationkort och att det inte behöver vara i passet.
Då det faktiskt är så att de äldre hästarna inte hade pass och det är inte alltid man hunnit få passet när de vaccineras och NEJ alla veterinärer vill inte fylla i det i passet, när det är en annan veterinär som givit sprutan.

#10 Nu har du fel. En spruta räcker för hästar födda 2006 eller tidigare!
SPTF skriver: "För hästar födda 2006 eller tidigare kommer tidigare sprutor konverteras till R oavsett tidigare intervall eftersom övergångsregeln endast kräver att man kan uppvisa en vaccination som ej är äldre än 12 månader räknat från den 1/10 2009."
mao endast en spruta!
Senare skriver de: "För hästar födda 2007 och senare gäller grundvaccination om två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21-92 dagar och därefter skall hästen revaccineras (R) senast inom 365 dagar (+31) för att inte börja om från A."
STC skriver:
"Vaccinationsintervall Grundvaccination innebär två vaccinationer ( A + B) med ett intervall av 21-92 dagar och därefter är hästen anmälningsberättigad. Därefter skall hästen årligen revaccineras (R) och senast inom 365 dagar för att vara fortsatt anmälningsberättigad (se nedan om överskriden vaccinationsdag)."
Senare_: "Övergångsregel för hästar födda 2006 eller tidigare
Häst är anmälningsberättigad om en vaccination kan uppvisas som ej är äldre än 12 månader räknat från den 1/10 2009."
_
Så som Bea skriver. En spruta ska räcka om hästen är född 2006 (tre år eller äldre)
Vi vaccinerade våra varmblod nu, och skulle således ge dem en ny spruta här i september. Men när man loggar in på travsport.se, så kan man läsa att alla hästarna är revaccinerade och ska först vacineras igen 2010.
Så då slipper man tydligen grund vaccinera hästarna, och då förstår jag verkligen inte vitsen med det hela.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Vad jag har förstått det som så måste man visa upp 2 st grundvaccineringar och sen den sista vaccinationen .
Annars behöver ju inte jag grunda ena min igen då utan bara ge den en spruta , har ju en ponny som varit grundad innan och har inte vaccinerats med A2 -08 , men då dottern vill kvala in den så måste jag ju grunda men menar ni att det räcker med en spruta då hm
här är en läng till förklaringar om ni blir klokare av den ..
http://www.sptf.nu/dokument/styrelsen/Registrera%20Vaccination.pdf
Ja det ska räcka med en spruta så kan du kvala den.
På varmbloden räcker det med en spruta iallafall.
Har ett varmblod som aldrig varit vaccinerad och den är giltig till nästa år på en spruta.
~ Anneli ~

#15 Ja, det räcker med en spruta för att få tävla, men det ger ju givetvis inget fullgott skydd för A2 influensan. Därför tycker jag personligen att dessa övergångsregler är ganska snurriga.
Jerker Klang,

#17 Ja verkligen , jag var 100 på att jag var tvungen att hinna ge båda innan start, jag kommer ju givetvis att ge han båda men då kan man ju planera in det lite bättre i stället ju :-)
Mina vaccinerades igår (A) och kommer få nästa (B) spruta innan 1 okt, så de har fått båda innan. Även om man inte behövde göra så så känns det bättre att de får det innan, sen så är det lugnt med tävlingar nu i september så det passar bra :)

När reglerna om vaccinering kom så tog jag för givet att starthästar ska vara komplett grundvaccinerade innan start from oktober 2009. Annars har de ju, som sagt, inget fullgott skydd!
Mina starthästar och ettåringen fick A+B i våras.
Vi kommer oxå göra klart grunden. MEN det ska tydligen inte behövas enligt reglerna.
Förstår verkligen inte varför man ska trycka i dem saker som inte gör varken från eller till, så blir det om man bara ger dem en spruta…. konstigt, men det är inte bara inom ponnyrtavet det finns otydliga regler 
~ Anneli ~
Våra har alltid varit vaccinerade så för oss gör de nya reglerna ingen skillnad.
Däremot skall ju klubbarna registrera alla klubbens hästar när de har vaccinerats. Är det gjort i alla klubbar?
haha, fina utgifter jag kommer att få i vinter då luddan aldrig ha varit vaccinerad i min ägo ;)
Båda mina är fullvaccinerade :D

Fast vad jag tolkar det som är att häst född 2006 räcker att de ge 1 ( A-sprutan)vaccination för att bli startberättigade men måste ge den 2:a vaccinationer (B-sprutan) inom 92 dagar för att få fortsätta att starta …
hästar födda 2007 måste ha gett både A+B spruta för att bli startberättigade .
#25 Mina hästar som jag gett första sprutan till skall enligt stc först vaccineras om ett år. Dessa hästar har inte varit vaccinerade tidigare, och har nu endast fått en spruta.
~ Anneli ~

Skönt att vi har vaccinerat våra hela tiden, det här ställer till det för många. Först skulle de ha fått två sprutor, sen endast den första… Jag gillar inte när det inte är raka besked som sen följs från början.
stackars alla klubbar som ska reg vaccicnatioinerna , tycker att man hade kunnat visa upp vaccinationerna som man gör på en ridtävling i alla fall , i ett första skede , så skulle klubbarna i lugn & ro kunna reg vacc i vinter innan säsongen 2010

Lite jobb får man räkna med i början men sen blir det ju lätt nästa år ju :-)
#29 håller med dig. det blir lättare sen
#28 Om det blir mycket jobb för klubbarna sista månaden beror det ju på att inte ponnyägarna har gjort detta i tid, och därmed underlättat för klubben. Vi har vetat över 1 år att detta skulle ske :)
#31 ja man har ju haft gott om tid att vaccinera sina hästar. Alla har ju vetat om det här så det borde inte vara några problem
#31 Eller så har klubbarna inte vetat hur de skulle göra. Det har varit lite olika bud kring detta med hur vaccinationerna ska kontrolleras.

#31 Problemet är nog att klubbarna inte vetat hur det skall registreras. Funderar på om det finns någon klubb som gått ut med denn informationen till sina medlemmar?
VPTS har idag lagt upp på sin hemsida hur ponnyägare innom VPTS skall göra för att få registreringen gjord.
Jerker Klang,

#34 Spts har haft information ett tag på deras hemsida.

#35 Det hjälper ju inte när klubbarna inte talar om när, var, hur det skall registreras. Det är ju klubbarna som skall registrera detta i sportsystemet och då måste ju varje klubb ha rutiner för detta.
Jerker Klang,
Här i Boden har det funkat bra =)
Christina har informerat på hemsidan (NPTS) om det och vi har fått komma med passen till henne så har hon lagt in det i systemet 

#36 Men det är ju det som har stått på deras hemsida.

#38 Läste sptf när du skrev spts :-)
Jerker Klang,

#36 Hpts har lagt ut på sin första sida hur de ska göra .. Vi har sådan tur att det räcker att vi kör/ in till skeriteriatet och visar upp vaccinationen så fixar de det :-)

#34 Ja jag har fått ordentliga instruktioner om hur jag ska gå väga för att få min vaccination registrerad i min klubb iaf :)

Skickar klubbarna i sin tur infon till Sptf? Hur görs det fortlöpande senare då? Kan vara bra att veta då jag inte har egenuppfödd kusk 

Klubben lägger in vaccintaionerna i systemet, så då är det klart så fort resp. hästs vaccinationsuppgifter är inlagda. När man sedan vaccinera om sin häst, får man visa upp vaccinationen för den i lubben som fixar det hela igen.
På SPTFs hemsida hittar ni ett förtydligande ang. vaccinationen, och en förklaring till varför 3-åriga och äldre hästar, endast behöver 1 vaccinationsspruta.
Vaccinationerna registreras direkt i sportsystemet vid uppvisande av pass.
Finns ytterligare frågor ang. vaccinering och registrering går det bra att maila mig, christina.hietanen@boden.travsport.se
Mvh Christina H

#44 Såg det TACK för super bra förklaring :-)