Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettsptf-st
Läst 3564 ggr
florakil
0

Fortsatt mobbning på nätet!

Med anledning av vad som skrevs på känd ponnysajt under förra helgen (16-17 maj) vill SPTF än en gång påpeka att SPTF INTE accepterar någon som helst form av mobbning vare sig på webben eller någon annanstans mot någon. SPTF kommer att göra allt för hjälpa till att identifiera ev "mobbare" för att sedan vidta de åtgärder man finner lämpliga. SPTF uppmanar de som känner sig mobbade i någon form eller känner till personer som ägnar sig åt detta, att ta kontakt med SPTF.

SPTF/Au
Arne Florqvist
Ordf.

ryttarn
0

Som Sajtvärd här på Ponnytrav vill jag understryka att vi till fullo stödjer detta. Tyvärr har vi inte möjlighet att läsa allting i realtid och uppskattar verkligen de medlemmar, och andra, som PMat mig och påpekat brott mot skrivreglerna här på sajten.

Det är alltid en svår uppgift att balansera vart gränsen till censur går. Men jag tycker våra Skrivregler täcker in det hela ganska bra. Ser du något som du anser bryter mot dessa regler är jag mer än tacksam att få reda på detta så att det går att åtgärda med en gång.

Samtidigt vill vi hålla en livlig men saklig debatt om ponnytravet, så balansgången är inte alldeles enkel.

Jag har flyttat inlägget till fliken SPTF då jag betraktar detta som ett officiellt statement från SPTFs styrelse.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Karsk
0

Det är bra att ni påminner om att det inte får förekomma mobbning varken här eller någon annanstans.

xet48
0

Kan inte förstå att något sådant förekomer. På min tid var alla glada om någon hade framgång och man var inte avundsjuka. Nu verkar det som att ingen får lyckas och ha framgång. Det är den svenska avundsjukan som skiner igenom. Mobbing ska bekämpas hårt. Heja SPTF.

Fd. ponnytravägare.

Mille
0

#3 Om inte annat så hamnar snacket på en helt annan nivå nu pga internet, där man dels kan vara anonym och dels kommer fakta och rykten ut snabbt och sprider sig snabbt och blir mer tillgänglig för alla.

ryttarn
0

#4 Just det som du pekar på, tillgänglighet och snabbhet, är ju både en fördel och en förbannelse.
Det ställer helt andra krav på oss som agerar på nätet att faktiskt tänka oss för innan vi skriver något. Samtidigt ger det oss enorma möjligheter att diskutera och dela erfarenheter trots stora geografiska avstånd, vilket inte fanns förr….

Jerker Klang,

www.isil.se

florakil
0

Tekniken är naturligtvis till stor gagn och nytta för merparten av oss, men därför berättigar den inte till att användas för att skriva en massa dumheter och okontrollerade uppgifter oavsett vad det är. Allra minst att användas för att mobba våra barn och ungdomar. Här måste vi vuxna, sajtvärdarna och alla andra vara mycket observanta och säga ifrån samt aktivt motarbeta all typ av mobbning.

Mvh
Arne Florqvist
Ordf SPTF

ryttarn
0

#6 Håller med till 100%.

Jerker Klang,

www.isil.se

Winner04
0

#6 håller med!

sensationen
0

tycker ponnytrav iFokus är en trevlig sajt med mycket information och rolig läsning. vet inte vad som skrevs den 16-17 maj men antar att det var nåt med avundsjuka? överlag tycker jag annars denna sida är riktigt trevlig

ryttarn
0

#9 Det som jag tror #0 syftar på hände inte på denna sajt. Även om det hände en del här den 18/5 som jag hade fullt sjå att hålla rimlig nivå på.

Oavsett vart det händer är det lika allvarligt och får inte accepteras av någon.

Jerker Klang,

www.isil.se

sensationen
0

#10 ok jag trodde han menade denna sajt när han skrev "känd" ponny sajt.

jag tycker Ponnytrav iFokus är toppen.

maria-sjoholm
0

Tack till SPTF att ni aggerar mot mobbing, och att ni är tydliga i erat budskap. Vi måste alla tillsammans, aktiva kuskar, föräldrar och SPTF få ett slut på dessa fasoner.

Hälsningar Maria

Zetter
0

Det gäller även att klubbarna tar sitt ansvar och drar sitt strå till stacken efter som det tyvärr förekommer mobbing inom klubbarna också.

Karsk
0

JA alla måste ju hjälpas åt för att det ska bli bättre

danna
0

Hjälp.. häts jakt å skit snak. ja mycket skriverier av föräldrar skammen ligger på dom vuxna.#12 maria och klang tur att ni finns innom ponny travet..

madde89
0

ja sippa mobbing och skitsnack gott folk

ponnytravsporten ät ju bäst

Karsk
0

#16 Håller med dig helt och hållet

spaceace
0

Absolut. Och det är ändå ganska lätt att lista ut vilka de är som kommer med sina spydiga kommentarer och försök att skaffa negativa debatter. De är vuxna, eller bör väl kallas som det även om man börjar undra. Ungdomar och barn har tack och lov inte utvecklat ett bittert och cyniskt beteende än. Och det är lättare att skriva när man kan gömma sig bakom anonyma fasader och använda sig av andras….

Lina-P
0

# 13 Och inte minst föräldrar!

maria-sjoholm
0

Tack! Försöker vara en glad ponnymamma. Önskar bara att det inte ska finnas missunsamhet och avundsjuka, för det sårar andra människor. Jag tror inte, att de som skriver illa om andra, inser hur mycket det kan såra, och göra ont, att läsa negativa saker. Det är en sak att tänka på…..

Men…… dela gärna med er av era positiva erfarenheter, det ger glädje, och skapar kamratanda:)

spaceace
0

#20 Tänk om flera kunde reagera som du. Det är ju det som mobbarna är ute efter: att såra och skada. En person som mobbar kan man jämföra med en överfull soptunna som behöver tömmas . En mobbare är ofta en person som själv är missnöjd med hela eller delar av sitt liv och får en typ av tillfredställelse när de lyckas få någon annan att må dåligt.

Det är bra med diskussionsforum så länge de används på rätt sätt. Och vi har fantastiskt trevliga ungdomar i detta land, synd att man inte kan säga detsamma om vissa vuxna. Det är ju inte bara den de vill åt som tar skada av mobbingen. Även alla runt omkring "offret" blir ju berörda samt att det även kan kännas obehagligt även för många andra som läser dessa trådar.

Det finns redan de som slutat med ponnytrav för att det inte känns kul längre pga allt "tjafs" Det är fruktansvärt om någon måste lägga av med sitt intresse pga att några personer gör allt de kan för att förstöra för andra. Det finns hjälp att få. Men sluta förstöra för andra!

Om man inte gillar någon är det bättre att bara låta det vara. Det finns plats för alla. Och om man upplever det som för svårt finns det professionell hjälp att söka.

ryttarn
0

Vi gör vårt bästa för att styra upp i trådarna. Tyvärr kan man inte vara överallt hela tiden. Målet med denna sajt är att ha en möjlighet att dela erfarenheter, inte att klanka ner på andra.

Tyvärr har jag upptäckt under den tid jag jobbat med ponnytrav iFokus att de största problemmakarna inte är barn/ungdommar utan vuxna som inte kan se skillnad på sak och persson.

Jag hoppas att alla här på sajten hjälper till att hålla styrsell på diskusionerna och jag uppmanar er att skicka ett PM till mig om ni tycker det går över styr, inte säga i tråden att det går över styr. Jag hinner inte alltid läsa alla trådar lika aktivt.

Jerker Klang,

www.isil.se

ostsiv
0

#19-22   Håller med er alla !!!

Tusen
0

Tyvärr  det ofta "vuxna" som mobbar. Många är anonyma men ofta vet man vilka de är. Mycket pinsamt tycker jag.Skäms Aggerandet i säg kan väl knappast kallas vuxet.

Karsk
0

#24 håller med dig helt och hållet

madde89
0

#ala  :    håler helt med skippa skitasnack och mobbing tack !!!!

madde89
0

#  ja  det äör tråkigt när inte man tycker det ätr kul längre pga av allat tjafts och mobbing. man  ska väl ha en kul tid när man kör ponnytrav ofta  blir tävlandet väldigt alvarligt men glöm inte bort att ha kul mer era hästar när ni tävlar. jag som kom från ris sporten upplevde en större skillnad : ridsporten pratde  men knappt med varandra på tävlingsbanan. Så hoppas och det får inte blin samma tråkiga stämning som där . " jag tycker okm när man hejar och gattar den som vinner el placwerar sig och att om man  behöver hjälp med nått så får  man det.

tex  föra gången när vi var på mantorp knäckte min ponny checket  och jag åkte ut och bytte då fick jag hjälp att hålla hästen och de frågade om jag behövde låna ett check. det var jätte snällt eller ylva som lånade ut sin däck till mig på romme förra året då  jag fått punka el andrea på förra dubbeltarvet  när det blivit punktering.

jag brukar  låna ut om det nån som frågar - man  får ge och ta och inte bara tänka på sig själv. Det är härligt tycker jag  när  man kan hjälpa varandra . Fortsätt så och hoppa skitsnack och mobbing

nemesis
0

väldigt tråkigt med skitsnack inom ponnytravet..

fick bla höra skitsnack på Halmstad sist vi var där….en bekant stod bakom en ponnymamma som beklagade hur en viss häst travade i sitt travlopp.. mycket tråkigt att höra…..

Tusen
0

#28 Visst är det tråkigt att har folk prata illa om ens ponny men det är väl inte direkt någon mobbing.

Att prata om hur hästar springer har väl gjorts i alla tider utan att det behöver betyda att man snackar skit om hästen.
Att en häst/ponny springer illa kan det vara olika orsaker till och om man tycker det kan man ju alltid ta upp det med kusken. Ibland kanske man t.o.m. kan hjälpa till. Men någon mobbing tycker jag nog inte det är så länge man inte utsätter personen för kränkande behandling och lögner.

Nog händer det att jag komenterar både hur hästar springer och hur kuskar kör (både bra och dåligt) utan att för den skull tycka att jag mobbar någon. Oskyldig

Skitsnack är väl när man pratar bakom ryggen på personer och sedan inte vågar stå för det man sagt.Obestämd

amandahandersson
0

Tycker ändå man ska vara väldigt försiktig med att öppna munnen om hur andras ponnyer går eller hur andra kuskar kör. Att kommentera hur andra kör må vara hänt - i vissa situationer är ju så uppenbart vad kusken gör fel!

Men när det gäller hur en annan ponny går eller vad den gör, tycker jag verkligen att man ska knipa käft. Så länge man inte kört den ponnyn själv har man verkligen inte en susning om hur den är och hur det går. Tycker det är så tråkigt att höra hur man kör sin ponny, fått höra mycket när det gäller min ponny Razmus Raid, och jag är inte ensam över att få höra mycket skit. Och ja, jag blir riktigt förbannad när någon kommer och säger något som den människan inte har någon aning om!

VeronicaP
0

#29 Instämmer helt med dig , det är väl ofta man ser en ponny gå som en *kratta* och säger det men säger jag det så kan jag också stå för det och jag kan även säga att f-n vad illa min häst går idag för det händer ju de med ibland . Tycker inte helller att det är skitsnack .

Man utrycker ju lika ofta att attans vad fint den går eller travar är det också skitsnack då eftersom man yttrar sig om någons annans häst hur den rör sig ???

HansP
0

Står man på sidan om och ser ett travlopp, oavsett det är stor häst eller ponny (eller någon annan sport för den delen), så pratar man ju om de som deltager. Det är väl ändå inte mobbing?

Det är allt från "vilket steg den ponnyn har…" till "hur kunde veterinären släppa igenom den…"

Men jag anser inte att det är mobbing.

amandahandersson
0

#31, Skitsnack, hör själv på ordet.. Det ordet brukar inte definieras som någoning bra. Det kan väl vem som helst som kan det svenska språket lista ut?
Att säga "vilken fin ponny" är ju ingenting dumt. Men att säga "den där ponnyn springer som en kratta" är ju inte direkt snällt. Skitsnack är det väl inte, för en ponny travar som en kratta är det ju faktiskt sant. Så jag förstår vad du menar, men de snälla sakerna som man säger kan du ju på allvar inte klassa som skitsnack!
Men jag tycker ändå det är onödigt att kläcka ur sig högt i alla fall, man kan vara lite smidig och säga det till den som står bredvid eller hålla det inom sig. I de flesta fall vet nog kusken och tränaren att hästen travar illa.

-----
Mycket snack på banorna är saker som;
"Hur kan hon köra den där ponnyn med dom där skydden?", "Vad lång check den där ponny har!", "Gud vad hon sliter hästen i munnen!". Det klassar i alla fall jag som skitsnack, för det är ju sånt som faktiskt den som snackar inte har någon aning om!

HansP
0

#33 Så länge snacket är konstruktivt behöver det inte klassas som skitsnack, även om man kommenterar checkuppspänningar, skydd, styrningar, hästars trav osv. Jag anser att det många gånger är så mina och andras barn har lärt sig, vidare utbildats, hur man ska göra eller inte ska göra.

amandahandersson
0

#34, kommentera det får man väl alltid göra, men jag blir då väldigt irriterad när folk med spydig ton frågar varför man gör si och så… Är man intresserad av att veta kan man väl trevligt fråga tränaren sen! Du kan alltid stå och spekulera i varför en häst går med lång check med dina bekanta på åskådarplats, men så länge då inte frågar kusken eller tränaren kommer du aldrig få veta.

De gånger folk undrat över vad mina hästar har på sig har jag antingen fått höra det i efterhand av någon som "råkat" stå bredvid dem när de diskuterade på åskådarplatsen, eller så har någon otrevlig person kommit och sagt "Sådär borde du IIIIIIIIINTE ha". Trevligt, jo visst! Om man frågar och vill lära sig, frågar man väl?

CarinaA
0

MrX-vilken fantastisk trav den ponnyn har !

MrY-men herregud ser du inte hur illa den travar !

MrX-nä, jag tycker den travar hur fint som helst !

MrY-vänta ska du få se att den kommer att få startførbud, den nickar med huvudet oxå ju.

SKITSNACK, eller en konversation ??!!

Tusen
0

Så länge man kan se personen i fråga i ögonen och upprepa det man sagt är det inte skitsnack enligt min åsikt.
Vi har vid ett flertal tillfällen fått olika påpekande om våra hästar och ibland även kuskarna. Ofta ha vi tagit till oss vad som sagts och antingen försvarat/förklarat oss eller lärt oss något nytt. En av de som påpekade mycket till oss då vi började med ponnytrav för 11 år sedan, är idag en mycket god vän till oss och vi lär oss fortfarande en massa av den personen.

amandahandersson
0

#37, alla som "påpekar" saker är inte alltid trevliga.

Mobbing är INTE bara skitsnack, mobbing är också när folk upplever att de blir kränkta. Så vitt jag vet kan man bli kränkt på fler sätt än att folk snackar skit, jag blir då inte glad när folk slänger upp i ansiktet på en "F*n, ser du ingenting!? Din ponnys trav suger!". Jag blir då lika kränkt när folk säger dumma saker om min ponny ÅT mig, än när folk säger dumma saker om min ponny utan att jag vet det.

Så visst, det är inte skitsnack så länge man kan säga det till den människan man pratade om, men nog kan det vara lika mycket mobbing ändå!

moffons
0

#28 Vet inte om det kan kallas skitsnack om man står och tittar på ett lopp och ser att en ponny travar illa och säger det till personen ijämte. Ser mer det som skitsnack att din bekant förde det vidare, det blir snabbt en höna av en fjäder.

Och travar ens häst illa så är man väl medveten om att då ser många andra det också.

linnri
0

Amandah har faktiskt rätt i det hon säger, det är inte så trevligt när man får höra på efterhand att man är "dålig". Det kanske inte bara gäller hur man kör, utan även annat. kommentarer om det ena och det andra, som dom går och säger till alla. som man själv senare får höra på omvägar. skitsnack som skitsnack, det är fortfarande skitsnack!

~ varje träning tar dig närmare dina mål ~

MagganS-B
0

Det allra bästa är att inte säga det man inte vill höra själv! Dessutom sköta sig själv och strunta i vad andra tycker och tror! In genom ena örat och ut genom det andra! Så har jag levt nu i bra många år, och det tycks gå bra…..jag har ju blivit rätt gammal vid det här laget……Flört

savrarpstuteri
0

Ger man sej ut i bedömningssporter så får man väl vara beredd att höra både ris o ros.

Huvudsaken är att man själv står för vad man säger, tycker och gör.

Håller fullständigt med #39 o #41 och er andra som håller med att man får ha åsikter bara man står för dem. Det är väl värre med alla som smyger omkring och pratar bak ryggen…….?

Sen har väl den här tråden spårat ur? Den är öppnad för mobbning på nätet och det här är väl ett annat ämne?

Ylva_87
0

Även om det är en bedömningssport så ska man väl inte behöva stå ut med att folk står och pratar om en på stallbacken?

Precis innan mitt första lopp md Thyra så hamnade min mamma bakom en tjej som jag känner lite gran. Vi har kört många lopp mot varandra genom åren och hejar och pratar med varandra. Men då när mamma stod bakom henne så stod tjejen och glatt pratade om hur illa hon trodde att Thyra skulle gå. Eftersom det va en såå dålig kusk nu jämfört med den som kört tidigare och att hon inte alls hade gått bra i kriteriet då jag hade kört. Tjejen hade ju inte en aning om att mamma var just min mamma, men jag vet inte om jag tycker det är okej att stå och säga såna saker om andra medtävlanden, även om det är en bedömingssport. Även nu efter så pratar tjejen glatt med mig och hejar och pratar om hur fin Thyra är och hur kul det är att det gått så bra.. Kan ju säga att det känns rätt falskt..

MartinaFrick
0

#43 Jag känner igen det där.

Man måste ju inte tycka om alla, men behöver definitivt inte prata skit vitt och brett för det. Det skapar bara en otrevlig stämning. Denna sport är ju inte så stor heller…

Folk har vid något tillfälle pratat skit om någon annan med mig, något som jag avskyr. Vad ska man svara? Dessutom, vad säger personen om mig till andra?

tricolor
0

alla staketkuskar kan hålla k*ften och låta domarna döma

savrarpstuteri
0

#43 Det du beskriver är väl mer "baktaleri"?

Det jag menade var att man i en bedömningssport får vara beredd att höra både ris o ros typ det # 28 skriver.

Det ex du beskriver är precis det jag också skrev om att det är värre med alla som går bakom ryggen……

amandahandersson
0

Klart man ska ta att folk tycker till om en ponny, men när folk är otrevliga och pratar om en massa som de inte har en aning om, det är då INTE SNÄLLT och jag tycker inte heller att det är acceptabelt. Som sagt - det finns mer än "bara" skitsnack som svider och kränker en!

MagganS-B
0

Det ni pratar om i den här tråden är INTE mobbning…..Det är helt enkelt vanligt skitprat! Mobbning är något helt annat! Det finns säkert kunnigare folk än jag här på forumet som kan förklara!

entill
0

Tänk vad mycket man lär sig på att läsa sådana här trådar. Jag har förstått att knipa, även om man ser något som skulle kunna bli bra om vedebörande fick en liten hint om vad som inte är bra. Det gäller att veta vilka man kan säga något till, för alla tar det inte som det är menat, nämligen en hjälp i all välmening. Men det kanske också beror på vem som säger något om hur ponnyn travar eller kusken kör. Om någon av våra mer namnkunniga proffskuskar skulle ha synpunkter på ett ponnyekipage tror jag inte kusken skulle ta illa upp Förvånad

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Fidelia
0

Som Maggan skriver. Försök att inte ta åt er av andras tyckande och sårande kommentarer. Jag har full koll på mina hästar och vad de går för. Kommenteras det håller jag med eller säger emot beroende på kommentarens riktighet.

Vi kan ta "Nisse" som exempel. För honom är det viktigast att vara snygg. Springa fort är sådär. Det hindrade inte Malin från att rida monté på honom mot Gumino och gänget som har en minut snabbare rekord. Jag upplyste folk om att vi var medvetna om att han skulle bli ett varv efter och har inte hört vare sig skitsnack eller någon mobbning av Malin efteråt. Tvärtom.

ryttarn
0

Viktigt att håla isär mobbing och "vanligt skittsnack". Mobbing skall aldrig accepteras, skitsnack får man stå ut med ibland ungefär som maggan skriver i #41

Jag tycker Friends har en ganska bra deffinition på vad mobbning är:

Mobbning kan definieras på en mängd sätt men grundläggande kan sägas att det handlar om ett upprepande aggressivt beteende med ojämn maktbalans mot ett offer som har svårt att försvara sig. En viktig gemensam utgångspunkt är att den som upplever sig mobbad har rätt att bli tagen på allvar. Mobbning är inte engångsföreteelser eller konflikter, utan en systematisk kränkning av en person. Negativt beteende och kränkande behandling måste dock självfallet betraktas som oacceptabelt även vid ett enstaka tillfälle.

Jerker Klang,

www.isil.se

palomia
0

Känner mig inte som en "mobbare" för att jag kommenterar andras hästar eller körning, positiv som negativ. Jag är en sån som kan "kläcka" ur mig att en oregerlig häst inte har på banan att göra förrän den är inkörd ordentligt. Då menar jag inte bara att den kan springa fort, den skall vara uppfostrad och styrbar och kunna volta tillsammans med andra utan att vara en fara för sina medtävlande. Sällan ser man hästar idag som travar orent och när dessa få individer visar upp sig är det klart att dom syns i mängden och får många kommentarer. Lika så där är jag en av dom som fäller kommentarer… Jag överöser gärna med rosor också när jag ser en "riktig travare" eller för den delen en kusk som kan köra häst…

Vad gäller "skitprat" så är det och kommer alltid finnas  bakomliggande avundsjukor med en touch av skadeglädje om det "går dåligt" för dom som har "större framgångar/bättre hästar" än andra. Tråkigt?, ja självklart men också ofrånkomligt.

giffan
0

Jag kan rekomendera er som funderar på vad mobbing är att gå in på mobbing. iFokus.

Där kan man få svar på vad som är mobbing eller skitsnack

länk till mobbing ifokus

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

madde89
0

jag tycker  att det  e en enorm skillnad på  mobbing  &  vanligt  skitsnack  ! 

men  jag tycker  inte att det e okey nåt av det !