Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: utrustning
Läst 2379 ggr
Wimsy
0

Vilken bukgjord är bäst?

Är läder eller gummibukgjord bäst?

Colt
0

Neopren :)

ryttarn
0

Gummigjord är enligt min erfarenhet fullständigt väderlös. Våra hästar får väldigt lätt skavsår i "armhålan" när vi använt gummijord.

Köpte wahlstens neoprengjord till våra tävlingsselar. Kostade iof ca 400:- men dom är kanonbra, inga skav och selen kanar inte fram lika lätt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Karsk
0

Håller med #1 de är de bästa gjordarna

jessssica
0

har både gummigjord, läder o neopren. Neopren är bäst! :)

Saiop
0

Neopren! :D

Belindaa
0

Neopren, har iofs inte testat den då jag aldrig haft en häst med skav, men den verkar helt klart bäst och skönast!

amandahandersson
0

Neopren är överlägset bäst!!

thilda-
0

neopren! :D
men just nu har jag lädergjord på min sele.. men neopren ska införskaffas!

StuteriSolo
0

Vi har neoprengjordar på klickselarna, från FinnTack, och lädergjordar på de gamla selarna frän 70- och 80-talet. Lädergjordarna som följde med klickselarna gav även de mest okänsliga hästarna skav! Nu slipper de få hål och alla är glada.

emmyhansson
0

Neopren :)

bea28
0

Har precis skaffat en neoprengjord, och får hoppas att problemen med skavsåren försvinner! :)

LjungensPirat
0

Håller med alla andra. Neopren är helt överlägset! Har det på både tränings- och tävlingsselen. Inte ett skavsår i närheten! Men jag har Finn-Tacks neopren variant som visade sig vara billigare än Wahlstens :)

ryttarn
0

#12 JA, Fintacks tror jag är mindre än halva priset gämfört med Walstens, anledningen att vi köpte walstens var att dom hade slut på Finn Tack på färjestad och det var akutbehov…..

Jerker Klang,

www.isil.se

Wimsy
0

Var kan man köpa neoprengjordar? Har bara sett läder eller gummigjordar.

marika-J
0

#14 finns på Gävles travshop för 199,-

Har själv gummigjord som fungerat bra för min del, men den är lite sliten, så till nästa år blir det att införskaffa en Neoprengjord.

LjungensPirat
0

#14 Det finns också att köpa på ett par ställen här på nätet. :)

FridaMariedahl
0

#15 Har dom någon hemsida? :)

Karsk
0

#17 royalhästsport har många olika gjordar.

iiirma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har gummigjord, de som hängde med selen. Men numera har ahn dock underlägg på.. han fick skav.

FridaMariedahl
0

#18 ja, men där var dom ju bra mkt dyrare :O

Kima
0

En dum fråga kanske men vad är Neopren?

Jag har gummigjord men det är VÄRDELÖST, ska köpa annat nu!

ebba93
0

jag har blandat, gummigjordar är sämst dom går bara sönder…

Karsk
0

# hur har du lyckats he sönder en gummigjord?

marika-J
0

#23 de spricker..

Karsk
0

#24 det har jag aldrig varit med om, men men så kan det vara

LjungensPirat
0

#21 Kanske en bild kan hjälpa dig att förstå :) Detta är den typen av neoprengjord som jag har. Har även en till min QH-sele, så dem finns till båda modellerna.

Finns att köpa i shoppen på jägers Kima. Eller som sagt här på nätet. :)

Kima
0

#26 Ah då vet jag! Finns dom i ponny storlek i shopen också?

LjungensPirat
0

#27 Dem görs nog bara i storlekarna M och L. Men jag har M på Pirre och det finns ett per hål till att knäppa på båda sidorna. Så dem funkar absolut på en ponny!

Kima
0

#28 Okej då blir det nog till att använda en L på Marimo ;)

ryttarn
0

#27, #28 Wahlsten har S,M,L och XL. Vi har köpt S och de passar både till samtliga våra russ. Walsten är iof lite dyrare (425:-) men funkar kanonbra och är värd varenda krona.

Jerker Klang,

www.isil.se

Karsk
0

#30 har både en S och en i Xs och jag är jotte nöjd med de gjordarna.

goliat04
0

Jag tycker att gummigjordar är bäst.. Har 1 lädergjord.. Jag har hört att gummigjordar gör så hästen andas bättre än med en lädergjord.. :)

ryttarn
0

#32 Våra hästar får hemska skav av gummigjordarna, försvann helt när vi bytte till neopren….

Jerker Klang,

www.isil.se

TonjeKosmo
0

Neopren =)

Mandah
0

jag har lädergjordar på mina remselar och dom funkar bra tycker jag, men har gummi på min QH som jag ahr till tävling och den får dom skav av :/ så ska köpa en ny, då blir det nog en neopren :)

BodenPerre
0

jag har ingen neopren gjord men har runderingar på att köpa en.

(kolla på bilden)

nr1 är ett fårludd som jag har haft på en av gjordarna då en häst fick skavsår så då köpte jag ett fårludd och de har hjälp jätte bra är lite jobbig när man ska spänna gjorden då de är ganska långt och hamnar ivägen men de går ju att klippa av om man vill, men ingen häst har fått skav när jag har haft den på.

nr 2 är läder bukgjord till en klicksele men går att göra om till en remsele då de går att ta bort den uttersta remmen, den använder ajg alla tävlingar och ingen häst har fått skav av den och den är använd både på russ och shettis, har haft den i ca 4-5 år och den har hålt utan några skador alls ( =

nr 3 är en gummigjord men lite läder på oxå. är jätte bra tycker jag, den har varit med i ca 8 år nu och har hållt jätte bra. har ingen spricka eller trasig nån stans utan den är hel och jätte fin fortfarande är jätte nöjd med den. och hästarna som har använt den har aldrig fått skav. :D till remsele.

nr 4 är en gummigjord.
den tycker jag inte alls om då mina hästar får skavsår (stora) av den gjorden så den angvänder jag inte.
(de är en sån gjord jag har hett fårskinn på)

de var lite om bukgjordarna jag tycker om och inte ( =

stallnysater
0

Ju längre bak man kan lägga selen desto mindre är chansen att hästarna får skavsår… Vi hade mycket problem med skavsår förut och nu när vi lägger selarna längre bak har dom försvunnit.
Vi har gummigjord till våra. På tävling brukar vi sätta dit fleeceöverdrag i samma färg som vi har till hästarna.
Gummigjord sägs göra det lättare för hästarna att andas i och med att de är töjbara…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Karsk
0

#37 jag sätter också selen ganska långt bak och då har jag aldrig fått skavsår.

emmyhansson
0

#37 sätter oxå selen långt bak ( på mitt russ ) men på shettisen gåre inte för han är så tjock XD hahha, men dom har aldrig fått skav av gummi :)

fast neopren är ju mjukare :p

Belindaa
0

Har redan skrivit att jag tycker neopren är bäst, men…Jag har alltid använt min gummi (nr.3 i #36), och aldrig har mina shettisar fått skav av det. Och jag har haft tjocka shettisar ska ni veta, så här har det inte varit något tal om att sätta de långt bak ;)

[sbergmark]
0

jag har neopren gjord :P

StallBakhet
0

#37: helt rätt tycker jag också - man undviker inte bara skav man frigör även rörelsen för hästens armbåge som är ack så viktig för att få flyt i steget.

Att göra rent både gjord och hästen är ju också viktigt. Ligger det smuts mm på gjorden så då blir det skav till slut oavsett vilken gjord som används.

DubbelE
0

Jag använder gummigjord. Dock endast när jag använder QH selen (inte ofta). annars använder jag bara lädergjord

suefia
0

Jag har hela tiden använt en gummigjord, men har inte alls tyckt om den, dock har hästarna aldrig fått skav, och har då suttit på en tjock shettis och på ett russ, men jag tycker ändå inte om dom, så iår införskaffade jag mig en neoprengjord som jag dock inte hunnit använda än pga skadad häst, men så nästa år och alla år efter det oxå kommer jag att använda neopren :)