Rakning av häst
Hej!
Är det någon som har bra tips när de gäller rakning av häst. Mitt russ rakades för första gången i vinter, men ska man göra det en gång på hösten & en gång till senare på vintern, lr vad är bäst?
Han har väldigt mycket päls & även nu under sommaren har han haft mer än de andra vi har, de har däremot inte vart rakade under vintern… så vad ska jag göra?? :)
Kom jätte gärna med olika tips & förslag :)
Tack på förhand

Du kan raka den flera gånger om pälsen växer fort.
Jag brukar raka ganska snart och sedan igen i november/december.
Ibland är de rätt lurviga på våren, men då vi ställer ut våra också, så brukar vi göra sista gången i december, annars kan du nog raka ända in i februari sista gången.
Tänk bara på att inte raka alltför sent så du inte stör sättningen utav sommarpälsen. Brukar inte raka mina hästar, men skulle jag göra det rakar jag inte senare än i dec.

Jag har precis klippt Alva, då hinner pälsen växa ut till höst/vinter igen så hon kan gå på lösdrift utan täcke.

Jag rakar i slutet av mars och har aldrig haft problem med sommarpälsen.
jag rakar de hästar som jag tycker behöver rakas, när jag tycker de behöver rakas. Tänker inte så mycket på vart på året jag är.
Några hästar kan beöva rakas på sommaren, några vinter och några på våren och några inte alls.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Förlåt att jag frågar…
men säger man verkligen att man rakat sin häst?
För mig är raka att man använder en rakmaskin eller rakhyvel…
men till en häst använder man ju en klippmaskin…
Så jag klipper mina hästar…
Jag brukar klippa vid behov hela året om…
Eftersom vår shettis sätter enormt mycket päls så är det smidigare för både honom och oss att ha honom klippt… Vi ska klippa honom i helgen då han satt extremt mycket päls i sommar (men har sett ett flertal shettis som haft extremt mycket päls i sommar)…
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
# 7 Beror på den regniga sommaren…..

Jag säger som #6, jag klipper när jag tycker att det
behövs. Båda våra starthästar (russ) är klippta en gång i sommar…
#7 Jag tycker nog att man hör både rakar och klipper.
Och jag säger nog båda lika mycket. De blir ju rätt "rakade" när man klipper dem med maskinen.
Våran ena shettis klippte/rakade jag i våras, men hon har inte släppt sin päls på benen ännu (den päls hon har kvar) så tur att jag klippte henne, annars skulle hon ha allt kvar.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag sa oxå raka förut…men fick lära mig FORT att det heter klippa… Fick oxå lära mig att man måste klippa innan jul, annars va risken att man klippte sommarpälsen, som redan va påväg.
Såg en shettis som va klippt nu på dubbel-travet i Visby…
Själv börjar jag ganska tidigt med täcke på nätterna. Då sätter han mindre päls. (Just nu har han väldigt kort päls om man jämför med de andra, icke tävlings ponnyer.)
Annars så klippper jag nog på våren när träningen börjar sätta igång på allvar, då våra går på lösdrift och behöver pälsen :-)
Hej! Om man "rakar" eller "klipper" sin ponny görs det efter behov.
Använder man täcke växer pälsen saktare kropstemperaturen styr lite hur fort pälsen växer ut,varmt täcke för att pälsen växer ut långsammare,sedan är det indeviduellt hur mycket päls ponnyn får,
som för oss människor,endel har mycket hår andra mindre.
så tror jag att det är!
Jag har aldrig rakat någon av mina hästar. Och kommer nog aldrig göra det heller.

Jag rakar aldrig mina hästar, visst skulle det bli att någon sätter massor med päls tidigt skulle jag kanske göra det men har aldrig behövt göra det o hoppas att jag slipper