Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etiketttävling
Läst 3563 ggr
amandahandersson
0

Inför Kriteiret 2009

Nu är det drygt 2 månader kvar till Kritieriet, och jag är säker på att under dessa 2 månader kommer flertalet hästar trava under 2.20 och några kanske till och med under 2.10 och kanske neråt 2.00!

Men nu, med 2 månader kvar, är de 12 snabbaste följande….

Razmus Raid 2,02,4

Gervalds Vitsippa 2.05,4

Rafaela Ernst 2.07,4

Rain II 2.20,3

Rondo Dar 2,20,9a

Jakom 2.23,2

Marquis Leaf 2.23,8

Ekslätts Poseidon 2.24,2

Ljungens Copiad 2.24,3

Uma Dar 2.24,3a

Axtorps Alert 2.27,7

Jidde Japp 2.28,4

Vad tror ni inför årets Kriterium Kat.B? Vilken vinnartid tror ni kommer att krävas? Vilka tror ni kommer komma med?

Belindaa
0

Jag tror att vinnaren kommer att måsta springa en tid ner under 2.00, 3-års-kullen i år är grymt fin.

Razmus Raid, Gervalds Vitsippa och Rafaela Ernst tror jag kommer att komma med, faktist rätt öppet efter det.

Sedan tror jag att Razmus Raid har mycket mer att komma med, resten av hästarna vet jag inte så mycket om. Men go Musse, go NORRLAND! Skrattande

jenniferaronsson
0

Jag tror runt 1.57!

Och jag säger samma sak GO NORRLAND!

hermitage
0

jag tror razmus raid kommer gå under 2 minuter och vinna

<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3

nemesis
0

jag tror vitsippa vinner på 1.56.3

amandahandersson
0

Jag ser 5 hästar som är givna för Kriteriet - Razmus Raid, Gervalds Vitsippa, Rafaela Ernst, Rågsvedens Wontolla och Ljungens Copiad, efter det är platserna helt öppna!

Hur fort loppet kommer gå beror helt på hur dagen ser ut, och hur loppet körs. Tror det det kan komma att bli ett taktiklopp, där den häst som får bästa loppet vinner. Även hästarnas dagsform kommer spela stor roll.

Ännu är det två månader kvar, mest intressant under dessa månader tycker jag att se vilka hästar som travar under 2.20.

Min egna 3-åring kommer inte starta någonting i augusti, och kommer nog få 2 lopp innan Kriteriet. Målet är givetvis att han ska vara på topp i Kriteriet.

amandahandersson
0

#1, haha, jadu, hur fort Musse går nu vet jag inte :P Han har bara tränat 3 gånger sedan rekord-loppet, sen har han dragit vargtänder och tappat tänder, fler tänder är på väg lös också… Han blir så himla grinig när han tappar tänder! Men han ska tränas på fr.o.m. nästa vecka och mitt mål i år är ju 2.00, får väl se hur det blir med det ;)

marika-J
0

tror också på vitsippa, vinner på 1.57,2

Absolut_Luks
0

Jag tror på Jenny och Vitsippa!

Winner04
0

Jag tror att Razmus Raid vinner på 1.54,7 ;)

MagganS-B
0

Varför spekulera redan nu? Det finns 3-åriga ponnyer som inte ens startat ännu och som kanske kommer som en stor överraskning…..

amandahandersson
0

#10, spekulera är väl alltid tillåtet! Och två månader går fort….

HansP
0

Jag tror att vinnaren kommer att trava en bit under 2 minuter. De sista tre åren har segraren gått i mål på just under 2 minuter.

Slättans Tinny, som segrade ifjol, kvalade 31 maj, gick under 2.10 först 10 aug. 28 sept travade hon på 2 minuter blankt.

Jag tror inte vi har sett tillräckligt ännu för att kunna hitta en vinnare. Det kan komma någon sent, som är matchad för kriteriet.

Men ser med spänning fram emot tävlingen.

PromiseMinanMorfeus
0

Jag hoppas och tror på finfina Gervalds Vitsippa, hon ser ut att vara en väldigt stabil 3 åring så hon blir nog svår att ta, Razmus Raid kommer självklart ge dem en match men tror ändå att Vitsippa är stabilare och vinner kriteriet. Rafaela Ernst får nog en fin 3:e placering. Vinnartiden tror jag blir runt 1.58

Men som sagt, svårt att spekulera nu för det kommer nog några överraskningar när som helst…

ebba93
0

vitsippa vinner:)

AK47Kalashnikov
0

Jag tycker att vi väntar med spekulationerna tills vi ser en startlista! Glad

HallonLilly
0

#15 Helt rätt! Skrattande

Tusen
0

Jag tycker det äär jätteroligt att ni Norrlänningar hejar på varandra och håller ihop. Det skulle vara mer av det även på själva tävlingsdagarna runt om i landet.

Falubo
0

Glad Vilket datum tar dom ut startfältet till kriteret?

Falubo
0

Flört Jag känner på mig att ni har glömt bort någon häst ,kanske?

thilda-
0

hejja musse!!

Belindaa
0

#19 Vilken då? Flört
Har inte så stor koll på 3-åringar.

Ni som inte gillar spekulationer, okej. Men jag tycker det är kul att höra vad alla tänker och tycker, även fast jag också tror att det kan komma fler som inte startat än.

#6 Jag är säker på att han kan trava en bra bit fortare ifall han inte har problem med tänder eller så Flört

amandahandersson
0

#21, jo det kan han, helt klart :)

Klart att vi norrlänningar håller ihop! :) MEN en till norrlänning som jag håller högt är som sagt Felica Bergströms superläckra Rågsvedens Wontolla (som är halvbror med Musse, e. Raider han med!) Vann på 2.19 i debuten och kvalade på 2.18, tror att han travar minst 2.10 med press nu och säkert ännu fortare i oktober! Kanske dags att visa att Raider-avkommor inte alls är sena som det ibland kan sägas? ;)

Spårlottningen kommer ha stor betydlelse i år. Musse är ingen startkanon direkt och jag har svårt att se honom ta täten… Men han är riktigt "seg", och det loppet han blev slagen var det bara med 1,5 längd och då gick det en bit under 2.00 på upploppet (sista 1000 meter travades på 2.00!), ett tempo som han inte behärskar riktigt än… Men det ska han klara av i oktober med lite mer intervallträning :)

Belindaa
0

Ja, Rågsvedens Wontolla får vi också heja på om han anmäls och kommer med vilket jag tror att han gör :)
Han såg som sagt väldigt fin ut, när jag såg honom i kvalet Glad

emmyhansson
0

Rågsevedens Wontolla var riktigt fin igår på bergsåker :D

Carpedium
0

#19  Falubo har väl en riktigt fint stammad treåring också om jag inte har helt fel. ?  Kanske ni siktar på kriteriet ? Cool

Tusen
0

#18 Startfältet tas inte ut. Man anmäler själv och de 12 snabbaste (i år) får starta.Glad

Falubo
0

Glad Okej! jag var bara nyfiken på hur det var med Kriteriet. Jodå har en hingst som är tre år.

bea28
0

jag tänker anmäla ut rafaela, men det är mest för erfarenhetens skull. Men sen tänker jag inte "pressa" ner henne i några tider bara för att vinna. Hon är ju trots allt bara tre år fortfarande. Hon får gå i det tempo hon klarar av, och får vi en placering blir jag nöjd :) Det är juh liksom ingen brådska att få ner hon under 2 minuter, endast för att vinna kriteriet. Nej, som sagt, gör hon sitt bästa och sköter sig är jag nöjd. Om det bästa ÄR 2.00 då, tja, isf kör man juh för seger :P

Jag tror att vinnartiden kommer nog att ligga under två minuter, beroende om ledarhästen får ngn press på sig eller inte. Men vem, eller vilka, som kommer att ta topp 3 placeringen väntar jag med att spekulera om tills, som AK sa, startlistorna kommer ;)

amandahandersson
0

Som sagt, skulle tro att de tre snabbaste just nu är klara. Det skulle vara mycket till om 12 hästar travade under 2.02 och slog ut de tre från startfältet.

Det intressanta nu är (som jag också skrivit) är vilka som travar under 2.20 och neråt 2.15. Det finns en bra klass som ligger kring 2.20-2.25, och det är där jag tror det finns massor av sekunder att hämta! Det är de som travar fortast där som kommer med.

Sen finns det flera fina hästar som inte har startat eller som bara gjort några få starter med tider kring 2.30, och som säkert kan sänka mycket och komma med i Kriteriet.

VeronicaP
0

#29 Mycket kan hända sista tider , det har hänt förr om man säger så…

amandahandersson
0

#29, ja jag vet mycket väl att mycket kan hända, men när har det hänt att samtliga startande i Kriteriet (12 hästar) har haft ett rekord under 2.02? Jag tror helt klart att det kommer bli ett mycket bra startfält i år, och det kommer finnas många heta segerkandidater, men jag tror också att de flesta har matchat sina ponnyer väl till Kriteriet och många kommer vara bättre än vad rekordet säger.

Ser som sagt 3 klara hästar, möjligtvis 5, det är 7-9 platser kvar och de kan vem som helst ta.

jenniferaronsson
0

#30 det är typ exakt vad #29 skrev?

HallonLilly
0

Är själv ägare till en 3åring som står med på listan där uppe. Han har startat endast två gånger p.g.a felbedömningar plus en hel hög med misstag av funktionärer, m.fl. Men på senaste starten gick han 2.20,9a med dubbla galopper. Sen har jag inte så enormt stor koll på de andra 3åringarna, men detta var bara ett exempel på att det finns vissa som t.ex. gått 2.15 och har startat över 20 gånger redan. De kanske inte har så mycket kvar att ge? Medans de som gått 2.20-2.25 och bara startat 2-3 gånger har en massa krafter sparade? Så, en självklar vinnare och vinnartider kan man inte veta så mycket om förns startlistan är klar Skrattande

Nathalie_p
0

Visst en häst som aldrig har förlorat vet man ju aldrig vad den kan gå, men en häst som fått sitt rekord vid förlust och håller sina tider kan troligtvis inte mer, om man inte t.e.x balansera om den eller ngt annat, för då kan den kanske gå helt andra tider än vad den gjort innan.

Eller om  man har siktet på kriteriet och vill ha toppformen då.

johanna9
0

Mkt kan hända. jag har en fyra åring som skulle gå derbyt om 1 månad. och nu står hon med ett korsfäste som är av. o kan antagligen inte starta mer alls. o hon är andra snabbaste 4åringen.. så mkt kan hända på dessa två månader..

HansP
0

Jag förstår inte vad som är så farligt i att spekulera lite. Det är ju inte så att någon blir uthängd, snarare tvärtom. Att det är ett startfält idag som har ett stort antal kandidater till en finalplats.

Även om inte alla satsar på kriteriet, så tycker då jag att det är kul att ha haft häst med i loppet.

Jag tror som Amandah att det är många som "slåss" om platserna och att i alla fall 3 ponnyer har sina platser säkrade i en final.

bea28
0

#34 o andra sidan så utvecklas hästar hela tiden. Jag kan ju bara ta min egna treåring. Varje gång hon varit på banan har hon gått fortare än föregående gång… Alltid. Sen kanske en häst inte har tiderna i kroppen för att vinna ett lopp, allt kan ju hända, tex att tempot i loppet är för högt, eller att man får en galopp pga press eller att man blir störd.

Jag skulle iaf ha svårt att säga hur mkt en häst har att ge i ett lopp . Mycket handlar om de andra hästarna, spårlottning, dagsformen m.m

Ylva_87
0

#34 Fast så tror ja inte riktigt man kan resonera om treåringar. Det finns så mycket annat som kan spela in. Min treåring gick 2.35 och vart tvåa i sitt första lopp, men jag vet att han har betydligt mer att ge tidsmässigt. Men han är än så länge väldigt omogen och stannar gärna vid utgången vilket gör att han tappar många sekunder. Pluss att startbilen körde in i planket med vingen så han höll på att få vingen i huvudet i starten. Så i omstarten valde jag att hålla honom en bit från vingen och få en sämre start då ja inte litade på att samma sak skulle kunna hända igen.

Jag skulle gissa på att det finns fler treåringar som gjort bara ett par lopp och som än så länge inte hunnit visa vad dom egentligen kan.

Belindaa
0

#36 Super inlägg!

Fattar inte varför alla är så emot det Flört Som jag skrivit tidigare ser jag Rafaela Ernst, Gervalds Vitsippa och Razmus Raid som 3 givna hästar att starta i kriteriet. Visst, mycket kan hända, Razmus kanske är halt just då, vad vet vi?
Ingenting, precis, men det är ju det som är grejen. Spekulationer!

Nathalie_p
0

#37, 38,

Ja det är ju klart att alla hästar utvecklas, det var inte så jag menade. Jag menar att idag är det svårt att säga vem som är vinnaren i kriteriet, för #33 skrev ju att en häst som startat många gånger inte skulle kunna mer, men då menar jag på att den hästen kanske får ny balansering eller något annat, och kanske kan sänka sig med flera sekunder!?,

Jag hade själv en gammal shettis som jag ändrade balansering på och han sänkte sig med ca: 10 sekunder, starten innan balnseringen kom han sist och gick inte alls bra, sen 2 veckor efter går han ut och vinner överlägset! och detta var en häst som hade startat i många år.

Det är ju unghästar och allt kan ju hända.

VeronicaP
0

De är säkert givna att starta i kriteriet men mitt inlägg var också menat som att många tar det så självklart att de är typ de 3 som bara gäller , men av erfarenhet så kan väldigt mycket hända under tiden fram till kriteriet och i själva loppet.

Man ska aldrig ta ut något i förskott som det faktiskt låter lite som i vissa inlägg ;-)…

Klart man kan spekulera men för mig känns det väldigt tidigt att spekulera , då jag inte vet ens vilka hästar som kommer att starta osv.. För som Johanan skriver mycket kan hända, skador och annat osv

Nathalie_p
0

#41 Helt rätt!

Men om jag ska se ut en vinnare idag så är det en mycket fin 3-åring som visat talang och så klart är det Ljungens Copiad hahaha xD nä skoja bara det är  Razmus Raid  så klart Flört

bea28
0

#40 jaha. det var lite svårt o veta att du svarade på hennes inlägg :P påtal om det inlägget, det är väl inte speciellt ofta en treåring startat så ofta..? coh sen som många andra skrivit.. det är fortfarande två månader kvar. Det är lång tid! Mycket kan hända under den tiden!

Carpedium
0

Jag tycker det är roligt med spekulationer och man behöver inte ta det så himla allvarligt, bara en kul grej helt enkelt ! Det brukar spekuleras inför dom flesta större lopp och det hoppas jag folk fortsätter med !Glad

jenniferaronsson
0

#44 precis, en del är ju så s*tans sur, ursäkta franskan men lixom, hur orkar man? Nu ska vi inte vara sånna,

Jag hejar på Razmuz Raid såklart och om felicia kommer med rågv. wontolla!

VeronicaP
0

#42 Ha ha ja glöm inte Ljungens Copiad :-)

MartinaFrick
0

Några fint stammade treåringar går ju ut på Visby till helgen! Ska bli intressant att se vad de går!

amandahandersson
0

Ja jättemånga fina 3-åringar som helt klart är Kriteriekandidater startar på Visby i helgen!

Ja, och vad som helst kan ju hända… Musse tex, han tappar tänder nu och jag skulle inte ha startat honom. Skulle det hända under Kriteriet hade ju han varit borta direkt! Tur att det händer nu och inte då, men ja, man ser ju vad som kan hända, särskilt när det är unga hästar vi pratar om och sådana små saker som hör livet till, som att tappa tänder, kan ställa till det.

amandahandersson
0

Razmus Raid 2.02,4

Gervalds vitsippa 2.05,4

Rafaela Ernst 2.07,4

Hwitstjärna 2.15,5

Rågsvedens Wontolla 2.16,0

Rain II 2.19,8

Rondo Dar 2.20,9

Borgh 2.21,2

Uma Dar 2.22,3

Jakom 2.23,6

Marquis Leaf 2.23,6

Ekslätts Poseidon 2.24,2

Det händer grejer här! De 12 snabbaste har rekord under 2.25 nu…

Någon som har koll på hur många starter vardera häst har gjort? Det enda jag vet är att både Razmus Raid och Rågsvedens Wontolla har gjort 3 starter var, och Wontolla startar på lördag (imorgon).

fredrikaa
0

**Jag tror att Razmus Raid vinner tvåa kommer Rågsvedens wontolla.

**

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

marika-J
0

Hwitistjärna har gjort 2 starter, likaså Rondo Dar och Borgh. Jakom har gjort 4 st. Rain II har gjort 5st likaså Gervalds Vitsippa. Rafaela Ernst har gjort 7.

De hästar jag vet för tillfället.

Jakom och Rondo Dar startar på solvalla i morgon lördag.

Nathalie_p
0

Ljungens Copiad ska starta på Tingsryd nu på söndag :)

Karsk
0

Lycka till alla

amandahandersson
0

Hm, Musse har inte gjort så många starter ändå… Aja, det hinner vi med :)

HansP
0

Det ser ut som om vi får ett jämnare och jämnare startfält iaf. Glad

ErikaJ83
0

#22. Jag känner inte till Rågsvedens Wontolla.
Östman är efter Nordman!

Hälsningar Östmans uppfödare.

bea28
0

#56 Rångsvedens Wontolla är en treåring som hittills har gått 2,16 på 3 starter.

ErikaJ83
0

#57.
Jag har ingen aning om vad det är för häst.
Hon tog nog lite fel på stamtavlan där tror jag då hon skrev att de är halvbröder, men Östman är som sagt efter Nordman.

Belindaa
0

#58 Amandah har aldrig skrivit att Östman och Wontolla är halvsyskon. Vart ser du det? Hon skrev att hennes Razmus Raid, aka Musse är halvsyskon då båda är efter Raider.

thilda-
0

Östman kallas för musse med gissar jag på?

Belindaa
0

#60 Tänkte också på det senare ;)

amandahandersson
0

#58, det finns fler som kallas Musse, och MIN Musse är e. Raider och heter Razmus Raid.

ErikaJ83
0

Det är som flera av er redan har listat ut:

Emma Ottosson som äger, tränar och kör Östman kallar honom för Musse av någon anledning, jag vet inte varför.

Då jag skrev att Östman är efter Nordman så kännde jag inte till Razmus Raid, Emma sa det senare att även Razmus Raid kallas för Musse.

rebeccajansson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej…

treåringen Borgh rek 2.20,2 är tillsalu, så är någon av er härinne sugen att köpa en fin treåring att tävla i kriteriet så är det bara att slå en pling. Mer info finns på min profil.

Foto (c) Emma W

bea28
0

hwitstjärna gick 2,09,? idag :)

bea28
0

hwitstjärna gick 2,09,? idag :)

Belindaa
0

Razmus Raid 2.02,4

Gervalds vitsippa 2.05,4

Rafaela Ernst 2.07,4

Hwitstjärna 2.09,?

Rain II 2.19,8

Rondo Dar 2.20,9

Borgh 2.21,2

Uma Dar 2.22,3

Jakom 2.23,6

Marquis Leaf 2.23,6

Ekslätts Poseidon 2.24,2

muskot
0

Grattis Jenny! Vilka fina 3åringar du har!! Skrattande

Stallmima
0

Jakom har 2.20,7  i rekord

rebeccajansson
0

#67 Borgh skall om Rondo Dar, han har gått 2.20,2

bea28
0

Razmus Raid 2.02,4

Gervalds vitsippa 2.05,4

Rafaela Ernst 2.07,4

Hwitstjärna 2.09,?

Rain II 2.19,8

Borgh 2.20,2

Jakom 2.20,7

Rondo Dar 2.20,9

Uma Dar 2.22,3

Marquis Leaf 2.23,6

Ekslätts Poseidon 2.24,2

Uppdatera gärna listan själva när hästarnas rekord förbättras!

[Emma123]
0

Razmus Raid 2.02,4

Gervalds vitsippa 2.05,4

Rafaela Ernst 2.07,4

Hwitstjärna 2.09,?

Rain II 2.19,1

Borgh 2.20,2

Jakom 2.20,7

Rondo Dar 2.20,9

Uma Dar 2.22,3

Marquis Leaf 2.23,6

Ekslätts Poseidon 2.24,2

Uppdatera gärna listan själva när hästarnas rekord förbättras!

Ronaldoo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Razmus Raid 2.02,4

Gervalds vitsippa 2.05,4

Rafaela Ernst 2.07,4

Hwitstjärna 2.09,?

Rain II 2.19,1

Borgh 2.20,2

Jakom 2.20,7

Rondo Dar 2.20,9

Vikas Rondex 2.21.9

Uma Dar 2.22,3

Marquis Leaf 2.23,6

Ekslätts Poseidon 2.24,2

bea28
0

Topp 12

Razmus Raid 2.02,4

Gervalds vitsippa 2.05,4

Rafaela Ernst 2.07,4

Hwitstjärna 2.09,?

Rain II 2.19,1

Borgh 2.20,2

Jakom 2.20,7

Rondo Dar 2.20,9

Vikas Rondex 2.21.9

Uma Dar 2.22,3

Marquis Leaf 2.23,6

Belindaa
0

Men vi kan ju försöka hålla denna lista uppdaterad i den lämpade tråden för det och ha funderingar kring kriteriet i denna tråd? :)

bea28
0

#75, ah, låter som en bra idé, men Amandah la juh faktiskt upp en topp 12 lista som jag tycker att vi kan uppdatera :) då har man ju allt på ett o samma ställe :)

Som det ser ut nu har vi många fina treåringar från gotland,som skulle kunna kämpa om prispallen. Jätteroligt verkligen! Vi gotlänningar ska vara stolta över att ha så fina hästar :)

Belindaa
0

#76 Jo jag vet, och det var jag själv som uppdaterade den när det blev nytt rekord för någon, i tron om att det var den andra tråden ;) Haha.
Men vi kan ju ha allting på ett och samma ställe, låter enklast kanske? ;)

bea28
0

#77 njaa, alltså, den andra listan börjar juh bli sjuuukt lång nu.. så vi kan väl ha KRITERIE disksussion här, och allmänna treåringsresultat i den andra tråden (som för övrigt börjar bli lång den oxåå.. :P)  ?:)

amandahandersson
0

Lite Kriterienytt om Musse… Tidigare hade jag tänkt ge honom två lopp innan Kriteriet, nu lutar det mot att han bara får ett lopp och ett par tuffare snabbjobb på banan. Det loppet är på Boden den 3 september och ser på förhand ut som en bra och lämplig uppgift!

Dolores
0

KAT A

Ser fram mot detta lopp också Flört

Här hejar vi på LINHAGENS FREDAG som fortfarande efter 6 starter är obesegrad och ser ut att kunna springa hur fort som helst!!!

Någon som har koll över denna lista över snabbaste shettisar???

sm_eminent
0

klart musse tar hem detta :D

amandahandersson
0

Razmus Raid 2.02,4

Gervalds Vitsippa 2.05,4

Rafaela Ernst 2.07,4

Hwitstjärna 2.09,3

Rågsvedens Wontolla 2.15,8

Ljungens Copiad 2.16,6

Rain II 2.19,1

Borgh 2.20,2

Jakom 2.20,7

Rondo Dar 2.20,9

Vikas Rondex 2.21,9

Marquis Leaf _2.22,1
_

Razmus Raid gjorde sin 4:e start i torsdags, vann ganska så överlägset lunkandes i mål på 2.08,9 - kändes kanonfin! Alltså ingen rekordsänkning, men det behövdes inte. Ljungens Copiad har nu krossat 2.20 gränsen med!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.