Mina Tankar...
Satt och diskuterade en sak med pappa och blev faktiskt riktigt irriterad..
Kollade på Derbyt på tv4 där dom stod och sa att tränarna är så himla duktiga att få fram en riktigt bra 3-åring (och äldre) som senare kom med i derbyt o ena med det tredje. Så kom jag o tänka på det, ponnykuskarna då? Är inte dom också värda den uppmärksamheten. Idag om något var ju ett av alla bevis som behövs för att visa hur otroligt duktiga ponnykuskar och ponnytränare vi har här i Sverige och övriga länder. Ändå går snacket enbart om de stora som får så mycket uppmärksamhet att dom lyckas komma med i de stora loppen.. Tankarna är många och detta var bara ett snabbt inlägg.
Är det någon mer än jag som irriterar sig över detta?
Satt och undrade när de skulle visa från ponnyloppen………
irriterande att de inte visade något från ponnyloppen!
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se
Jag håller med. Satt också och väntade. Hur vore det om dom iaf bara kunde visa upploppet, intervju och segerdefilering? Och skippa onödigt snack mellan loppen..? Om dom inte tänkt på det så är ju faktiskt de nuvarande ponnykuskarna eventuellt framtidens kuskar..

jag hakar nog upp mig mest på att det alltid är tränarna som lyfts fram o får så mkt beröm, det är ju skötaren som oftast gör allt slit jobbo lägger ner hela sitt liv i hästarna…
Sen tkr jag att dom borde visa lite från ponnyloppen också om dom inte vill att sporten ska dö ut så småningom
Jag kollade oxå på det.. tycker att det är mkt dåligt att vi nästan aldrig får uppmärksam när vi kör eller så!
#3, Jo, det kan verkligen jag också tycka. Tränarna gör inte lika mycket som skötaren gör.
Men tanken med denna tråden var att diskutera vad andra tycker om att ponnytravet inte syns på fler sätt..

efter allt tjat under elitloppshelgen skulle man ju kunna tycka det att tv4 skulle göra lite fler ponnytravrepotage.. men inte då. Det blev ETT. Sen inge mer.
Se där, så mycket för alla mail som skickades iväg den dagen 

#6 Men det tycker jag i alla fall var en bit på vägen. Jag hoppades att efter det skulle det komma mer om ponnytravet. Men icket..

#7 ska vi skicka iväg lite fler mail? ;)
#8 det tycker jag vi borde göra :)

Satt med kanal 75 på hela dagen och man kunde i bakrunden höra referatet från kat B loppet men inte en enda bild, dåligt, när det sedan blev dags för intervju, bröt dem för att visa dansk galopp, okej jag vet att dansk tv har hand om sändningarna men i alla fall.
Vill däremot tacka Bengt "Zamora" Nyholm som gick ner till vinnarcirkeln och grattade segrarna, Hans G undrade varför Zamora kom till vinnarcirkeln och blev nog förvånad när Zamora svarade att han ville hylla kretsen kring Fantom, då han och familjen ägt Fantomens pappa Polar. Starkt Zamora att hylla de duktiga ponnykuskarna.

Då föreslår jag att vi än en gång ger oss på tittarombudsmannen på tv4. Det är ju inte så att vi ska ha flera timmar ponnytrav på tv men upploppet är väl inte få mycket begärt. Inte heller en interjuv med vinnarna är väl helt omöjligt alltså!

Mitt brev lyder:
"
Ännu en stor travdag är över…
Så var derbyt över för den här gången och tv4 står för tv-sändningarna. Det var stor sport på Jägersro men som vanligt glöms "de små". Ponnyderbyt för både kategori A och kategori B ponnyer kördes under tävlingarna men Tv4 gör precis som jag och många med mig reagerade över efter elitloppet och totalt struntar i framtidens kuskar och tränare.
Om man tittat på vinnarna från tidigare år hittat man intressanta namn som till exempel Johan Untersteiner (Enormt framgångsrik lärling idag), Linda M Olsson (Amatörtränare och montéryttare idag), Anette Lorentzon ( proffslicens utomlands idag) eller Janina Seppälä ( är lärling hos Tommy Hanné inom stortravet).
Jag är inte orealistisk och anser att ni ska ge oss samma mediautrymme som det stora derbyt eller något sådant, men är det för mycket begärt att visa ett snabbt sammandrag med upploppet från dessa lopp och en kort intervju med vinnarna? Det finns många tittare från just ponnytravfamiljer som vill se hur det gått.
Ponnytravtränare är lika hängiva som stortravets tränare. Kan inte dessa också få chansen att synas om så inte mer än ett par minuter i strålkastarljuset? Det är trots allt många av dessa som ni kommer att intervjua om 10-15 år.
Marcus Johansson, SPTK, Jägersro "
Riktigt bra skrivet Marcus Johannson! Jag är helt på din sida..
#13 jätte bra skrivet. håller med er andra om att de kunde ha visat lite iaf och att vi borde får lite beröm för det vi gör också.
Kan man inte göra en namn insamling?? om vi kopierar in namnen i det brevet och sen skickar man in alla namnen?? Typ så här?
Ännu en stor travdag är över…
Så var derbyt över för den här gången och tv4 står för tv-sändningarna. Det var stor sport på Jägersro men som vanligt glöms "de små". Ponnyderbyt för både kategori A och kategori B ponnyer kördes under tävlingarna men Tv4 gör precis som jag och många med mig reagerade över efter elitloppet och totalt struntar i framtidens kuskar och tränare.
Om man tittat på vinnarna från tidigare år hittat man intressanta namn som till exempel Johan Untersteiner (Enormt framgångsrik lärling idag), Linda M Olsson (Amatörtränare och montéryttare idag), Anette Lorentzon ( proffslicens utomlands idag) eller Janina Seppälä ( är lärling hos Tommy Hanné inom stortravet).
Jag är inte orealistisk och anser att ni ska ge oss samma mediautrymme som det stora derbyt eller något sådant, men är det för mycket begärt att visa ett snabbt sammandrag med upploppet från dessa lopp och en kort intervju med vinnarna? Det finns många tittare från just ponnytravfamiljer som vill se hur det gått.
Ponnytravtränare är lika hängiva som stortravets tränare. Kan inte dessa också få chansen att synas om så inte mer än ett par minuter i strålkastarljuset? Det är trots allt många av dessa som ni kommer att intervjua om 10-15 år.
Marcus Johansson, SPTK, Jägersro "
- Anneli
Sen kopierar nästa och skriver sitt namn underst…
Vad tror ni om det?
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Det finns sidor där man kan skapa digitala namninsamlingar men jag tror inte det gör tillräkligt med effekt. Bättre om fler skriver till tv4. Behöver inte vara längre än: Varför visade ni ingenting från ponnyderbyt?
dom borde skita i tipsen mellan loppen, man hinner ju ändå inte till ombudet och spela om man sitter hemma i soffan..
~ varje träning tar dig närmare dina mål ~
Man kanske hade kunnat kopiera hela tråden, för att se fleras årsikter?

Ska jag vara ärlig tycker jag inte att det är så mycket att visa upp på tv.
Ponnytravet har ganska dåligt rykte inom stortravet. När vi har vår bästa chans att göra reklam för vår sport ( = insprängda lopp) väljer vi att visa lopp handicapade efter pengar ( = ponnyer utspridda över hela banan). Och det är precis så det beskrivs om man frågar en icke insatt vad den tycker om ponnytrav, "går långsamt och är inte spännande att se på".
Enligt mig borde man skriva ut bättre proppar när man väl har insprända lopp, exempelvis för hästar med rekord 1.55 och sämre auto (alt. inbjudningslopp). Där har man många jämna hästar och det skulle bli fina lopp, och DET skulle vara värt att visa upp i tv.
Mina tankar…
#20 Oavsett hur loppen är kan man visa något av det. Man skulle kunna visa starten, och målgång iaf. Tror inte att någon räknar med att hela loppen skall sändas i tv (ännu) Men att få upploppet och seger interjuven med i tv bara det vore ju något…
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag har skrivit ett brev och bl.a. räknat upp ganska många, både proffs och amatörer inom stortravet, som börjat med ponnyer!
Fick svar att synpunkterna skulle föras vidare, vet inte om det var ett automatiskt svar, men det såg faktiskt inte så ut…..
Jag har med skickat in ett mejl, skrev en himla massa. Fick också till svar att det ska föras vidare.
Jag tycker det är dåligt att dom inte visar något om de hära stora ponnytravloppen som t.ex Derbyt.. vi lägger trots allt ner lika mycket tid som dom stora tränarna gör.
Iallafall en interjuv eller ett klipp från upploppet skulle inte vara helt fel, några enstaka minuter, är det för mycket begärt för TV:n?
#25 Tycker likadant!
Men tydligen är det alldeles för mycket begärt!