Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettallmänt
Läst 615 ggr
Nitro
0

Elektriker hiiiitåt!! :)

är det nån som är duktig på hur elaggregaten & ledningen i trådarna funkar ?

Vi har världens problem här hemma då strömmen leder ut men kommer inte längre och även hästarna har kommit på det.
Vi hittar ju inga fel? :P

DubbelE
0

ingen aning.. byta tråd?

Nitro
0

Vi gjorde hagen med ny tråd för två veckor sen :S Och inget ligger på den.. aggregatet ger ut full ström också..

DubbelE
0

ahaaa.. um….något fel på kablarna som går från agrigatet till stängslet (systerns pojkvän är utb. elektriker, han sitter brevid just nu).. annars så vet han inte..

StuteriSolo
0

Har du kollat jordningen??? Är jorden dålig från aggregatet blir det ingen ström att tala om ut i staketet.

AnnaLundin
0

Hur har ni kopplat trådarna? Hur mycket har ni jordat? Beskriv hur ni har gjort så ska jag se om jag kan lösa problemet - antingen själv eller med hjälp av min make (ingenjör, som jobbat en del med el) eller hans far (elektriker)

Cattis
0

Hur många jordspett har ni?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Nitro
0

Vi har satt ner ett jordspett som är ca 20 cm långt . Och det konstiga är att när man tar i det så får man stötar :S
Vi testade förut idag att sätta startkablar, en på jordningen och en på tråden . JÄKLAR vilka stötar, men när vi själva ( eller hästarna ) tar i tråden händer inget alls!

JMax
0

Då behöver ni fler jordspett och längre. Det rekommenderas ett spett per joule, jag vet inte hur långt ner de ska sättas men våra är nerslagna mellan 50 och 100 cm.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Nitro
0

Jösses , vi har alltid bara haft ett sådant ? :S är det ett så enkelt fel?

AnnaLundin
0

Ni har kortslutning någonstans!
Man ska INTE få stötar av jordspettet!

Är ni säkra på att ni satt ledningarna rätt? Att rätt uttag på aggregatet går till jord resp stängsel?

Sen har övriga helt rätt i att ni behöver mer jordning, MINST ett enmeters jordspett ner i marken/Joule i aggregatet, gärna ännu mer!

Nitro
0

Ja ledningarna har vi satt rätt , de har vi kollat 150 gånger känns de som just nu . Och vi har även tagit på aggregatet, den delen där stömledskabeln sitter och där får man en sjujädra stöt! Så det är ju riktigt . 
Kan det vara något med att vi lindat eltråden tre varv runt varje isolator och att när det är frost på allt , att det leder ner i backen? :/ 

Och jag har ingen aning om hur många Joule det är på vårt aggregat heller.. :/

Nitro
0

Morr , nu är jag trött på det här . 2 hästkorvar utanför stängslet imorse Skrikandes

Asagard
0

Säker på att det inte är aggregatet det är fel på? Kanske är dags att byta?!

Nitro
0

#13 Ja, jag vet faktiskt inte . Men när man tar på den delen som ger ut ström ger det ut full styrka ( jag lovar och svär :@ ) så jag vet inte . Men konstigt är det , aggregatet är förövrigt bara nån månad gammalt..

Cattis
0

Skulle tro att en stor del av problemet ligger i att det inte är jordat ordentligt. Ett litet spett på 20 cm är ingenting. Jag har 10 spett á 1 meter för mitt aggregat, och det är egentligen för lite.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Nitro
0

Ja, jag har nu tagit reda på att det är 4 Joule i vårt aggregat . ( Vi har inte så stora hagar ) Då skulle vi alltså behöva sätta ner 4 spett , 1 meter vardera?
Kan ju testa iaf :)

equuleus
0

Jag tror inte att man behöver så många spett egetnligen, vi har ett långt spett och då har vi kraftig ström runt om hagen, och då har vi en väldigt stor hage!

juliapettersson
0

Vi har också bara ett spett, tre trådar och stora hagar, men full ström runtom.