Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettutrustning
Läst 2153 ggr
EllaMarine
0

Automat vs vanlig käk ?

Vad har ni ? Har ni en vanlig käk eller en automat käk ?
Vad är vanligast tror ni ?

Då jag jobbade i vinnarcirkeln i somras på Bergsåker såg jag ett ekipage som använde automatkäk .. fast iofs har jag inte lagt märke till någon fler .. men ^^

Verkar inte vara så många ponnykuskar som använder automatkäk eller är jag blind ?

För och nackdelar med automatkäk ?
Vad tror och tycker ni ?

proffset
0

Ponnyer är ju så små, enkelt att få på käken. Automat har man på heta hästar som har svårt för att stanna upp. Det är ju dyrt också, så det används väl bara på hästar som verkligen behöver det.

thilda-
0

just nu har jag vanlig käk.. men ska byta till Automat..

FridaSimonsson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har vanlig ^^

skulle ha behövt automat, men jag vill inte ha de, tkr de är finare me vanligt då man spänner den i förbygeln, men då ska man ju va som mig, petig å att jag vill att de ska se snyggt ut =P=P=P XDXDGenerad

equuleus
0

Jag har vanlig, har även kört hästar med automat men jag föredrar vanlig käk.

amandahandersson
0

Jag shiter i va som e snyggt, å jag har vanlig.

EllaMarine
0

Vad tycker ni det finns för för och nackdelar med automat käk då ?

proffset
0

#3. Så du struntar i extra utrustning som behövs, bara det ser snyggt ut?

amandahandersson
0

Fördelar kan väll va att det är lite enklare att få på?

Men i och med att en ponny e ganska liten brukar det funka, fast jag har sett ett russ stegra över vid uppcheckning…

tearsofmemories
0

föredrar vanlig käk ja:)

equuleus
0

Fördelen med en automatkäk är att man kan reglera den lite som man vill under loppet, för vissa hästar vill inte vara så uppkäkad i starten så då kan man ju ha längre för att sedan ge dem mer stöd under loppets gång.

proffset
0

#10, stör det inte ponnyn väldigt mycket att reglera under loppet? Man måste ju göra ett litet ryck.

#8 det var väl ungefär det jag skrev i #1 ;)

amandahandersson
0

Ja, har du nått emot att jag ser samma fördel som du?

FridaSimonsson
0

# 7
Äh, min häst Pacco pan är inte super beroende i automat käk sen säger alla att de är amatör aktigt ^^ å jag går efter dom ^^

Cooola ner Amandah ;))))
Men håller me amandah haru nå emot att hon skrev samma =P

proffset
0

#13, amatör aktigt? HAHA säger jag bara… Du ska nog inte lyssna så mycket på "andra".

#12, nej det var därför jag gjorde en ";)" smiley efter ;)

equuleus
0

#11 Nope det gör det inte, behöver ju inte direkt rycka, man kan ändå dra mjukt.

brawina
0

Har automatkäk på ett av mina russ pga att hon inte går att käka på med vanlig käk

Nitro
0

#3 Var det inte lika med slaggjord? Inte snyggt? :/

amandahandersson
0

#14, haha, okej, I'm understand X) Har lite otur när jag tänker ^^

Ähmenvafan, nog kör proffs med vanlig check åsså? :P

Miii4
0

Vi har det på våran Zamir, OTROLIGT BRA säger jag bara!

Har aldrig varit kul att käka på honom och en sommardag fick han nog o reste sig rejält, sedan dess känns dom där 1000 :- väldigt enkla att lägga ut på en sådan detalj.

En annan fördel är att om man har en stressig pålle som inte gillar stimmet som blir vid uppkäkningsplatsen kan man göra detta lite mer ostört på annan plats av banan.

Slutsats: Automatkäk, smidigt!

Teja-Bea
0

Jag skulle vilja börja köra med automatcheck på en av mina hästar… Var får man tag i en sån?

Kan man köpa bara själva uppchecken och skruva dit den på deckeln eller måste man köpa en helt ny deckel?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Miii4
0

Fråga bara i närmsta travshop. På vår sele skruvade man bara bort kroken o skruvade fast "lådan" :)

Teja-Bea
0

okej. tack! =)

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

natalie_
0

jag har haft atomatkäk men böt tillbaka till vanlig pga att han inte är het längre

Liiiiiiinn
0

Har funderat på att skaffa automatcheck te alla mina, bara för att det är så himla smidigt! slipper ha nån te hjälp varje gång!

ser inte en enda nackdel me automatcheck, förutom priset! 

Körde en väldigt pigg ponny som vi till slut inte fick på den vanliga checken på, då va automataren väldigt bra o ha! : )

_JonnaRoos_
0

Om man har en häst som behöver lite käk i starten och mkt till slut, eller som är benägen att knäcka den ända fram till start, så kan man dra upp den i volten eller precis när man är på väg ur eller efter 40 meter eller något, det används mkt på lite stökigare hästar:P och även på många andra!

DubbelE
0

Jag tycker det inte spelar nån roll, men vissa hästar är det en klar fördel att ha automat.. jag kör med vanlig ^^..

PromiseMinanMorfeus
0

Har bägge och…

divansson
0

Normal

Asagard
0

Kör med vanlig käk, men har en automatkäk också. Föredrar dock den vanliga.

juliapettersson
0

Skulle behöva en automat, mamma är ingen höjdare på att checka upp "i farten".

primusa
0

Numera har tjejerna enbart traditionell checkrem på alla hästar, men i tidernas begynnelse hade vi en egensinnig rackare som hette Gräsman (frid över hans minne). När han fick syn på mig (det var oftast jag som skötte uppcheckningen) efter varenda defilering förstod han att den där läskiga saken skulle på igen. Vissa dagar gick det ändå, men en gång på Gävle rörde han sig icke ur fläcken när "checken" satt på plats. Det gick inte att rubba hästrackar'n och någon provstart tänkte inte han göra den här dagen, den saken var klar. Vi fick helt enkelt baxa honom av banan och stryka för annan giltig orsak. Efter det införskaffades en automatcheck till Gräsman. Även Primusa har använt den, slår det mig nu när jag skriver. Fast jag kommer inte ihåg om det var något speciellt skäl till det.

Pinto_4ever
0

Jag har en vanlig käk…

Jag tror också att den vanliga käken är vanligast! :)

mvh Marielle

LindaBlomberg
0

Jag har automatcheck för att det är enklare och mera bekvämt. Sen har jag ett sto som man får springa häcken av sig för att kunna käcka på öht.