Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikettträning
Läst 811 ggr
KungNilsAke
0

Hur tränar ni?

Hur tränar ni för att era hästar ska gå som bäst?

Nitro
0

Det är ju så olika från häst till häst att det skulle ta år att skriva ner :P
Kör iaf ALDRIG på bana utom i tävling och några gånger innan kval osv med unghästar och det har funkat prima!

CoolaCrossen
0

Just nu kör jag jogging två dagar och så vilar han en dag osv. någon gång ibland tar jag in honom till banan och kör rakbana… men det blir inte alltför ofta för han är så vidrig att lasta Skrikandes

Cherriese
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hmm, chikita tränas relativt tufft för då tävlar hon bäst även om jag ger henne en lugn vecka imellanåt. Men vanligtvis så startar hon en söndag o sen söndan veckan efter så vilar hon till onsdag då kör jag ca 6 varv på en utav slingorna (den e typ 2200m) på travet(jag har hästarna inne på halmstadtravet) i ganska högt tempo eller ett lätt jobb på banan. sen går hon på fredag igen då ca 1,5 mil ute i skogen de tar runt 40min så det går ganska fort.. är de mer än en vecka mellan starterna gör hon lite annat också typ galopptränas under sadel eller så, de är väldigt populärt! Skrattande Hon tävlar ju bra så..

ryttarn
0

Väldigt individuellt, går lixom inte att generallisera utan varje häst har sina varianter, några exempel

Lilla Ross Man (shettis, 12 år rekord 2.28))Tränas hårt under vinter och högsommaruppehållen. Mycket backe i början på träningsperioderna för att sedan gå över till fartträning när det närmar sig första start. Under tävlingsperioderna tränas han i stort sätt inte alls, kan bli en ridtur i skogen eller en "stöll galopp" över fälten ibland för att hålla den mentala delen igång.

Mercan (Russ, 7 år, rekord 2.13) Vinterträningen ser ut som Rosses. Under tävlingsperioderna skrittas han dag före och efter tävling, däremellan behöver han ut varannan dag, antingen intervaller eller ren fart.

Banan åker vi enbart till för att testa nya balanseringar eller för att vänja ostartade hästar. Aldrig gennerell träning på bana eller rakbana, dom får tillräckligt av den varan (banor altså) under tävling.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Millaaann
0

Vi kör inte våra mellan slutet av okt till början av feb..då vilar dom. sen sätter vi igång dom lugnt med skrittning och små trav..vi brukar åka t banan på våren, innan tävlingarna sätts igång, för att få upp flåset. Sen när dom nästan tävlar varje helg under sommaren så körs dom kanske 2-3 dgr i veckan, vi har bara grusvägar att köra på så d blir lite varierande mellan snabb o långsam trav… :) Denna träning har funkat för oss i flera år så..

EllinoreBoy
0

Mycket intervallträning, då tänder min häst verkligen till. En vecka innan hade mitt russ varit med på "jippolopp" och då springer dom ju snabbt ett varv vilar kutar på ett varv till o.s.v och sen då när han skulle tävla sänkte han sig 9 sekunder! :D och han är en sån häst som alltid gör sitt bästa.

Geminii
0

lite olika men galopp imtervaller har det blivit mest av  har gått super bra…tränar på en djup rakbana och endast på den banan får de galoppera vilket gör att de är riktig taggade när de kommer till galoppbanan..

DubbelE
0

variation. allt ifrån att gå ut på en vanlig promenad i skogen (super populärt hos Ville!) till lite mer tempo körning. jag är nästan aldrig inne på banan och tränar. var inne 2 ggr denna säsong och 3 förra året.. men det har gått bra endå. men det blir nog mer när 2-åringen är inkörd ordenkligt. blir lite "psyk" träning.

SofiaLindh
0

Olika från häst. Med russet varierar jag mkt på träningen. Långsam körning med rockard, Ridning i skogen, hoppning, dressyr, snabba intervaller, snabbjobb, tömkörning, galoppjobb under sadel. Under tävlingssäsongen tränar jag 2-3 gånger i veckan + start. Snabba intervaller 2-3 dagar innan start och ridning 2 dagar efter start. Sen kan det även bli något i mellan tex. tömkörning på volt.

proffset
0

När ni skriver intervaller; hur ser era intervaller ut?

DubbelE
0

kör inte intervaller…

divansson
0

rider med tyngder bakom och kör med tryckvagn

juliapettersson
0

Mina intervaller (efter uppvärmning): 800m jogg, 500m snabbt x 4.

Impulz
0

Variation är mycket viktig tycker jag, speciellt men dom äldre "gamla rävarna" som man vill ska ha glädjen kvar att jobba! Träningen i övrigt är inte lika för någon, ålder, årstider, individen, vilket "steg" i träningen dom ligger på osv spelar in.

För det mesta så kör jag intervallerna ungefär såhär med ponnyer: uppvärmning i skritt och jogging i ca 3-4km. Intervallerna är 500m, 500m vila, 4 gånger. Eller så kör vi intervaller i backe i 300m, 300m vila, 4-6 gånger. Men som sagt så är det individuellt!

Pinto_4ever
0

Det är lite svårt att säga på rak arm, men det varierar mellan:
intervall och kondis och lite till…

Men det beror ju också på vad han behöver förr träning!!! … :D

mvh Marielle