Önskedrömmar
* 18 års-gräns på ponny. Va skönt och slippa alla äldre tanter som tror att dom kan allt med ponnytrav. Skaffa ett nytt liv
*Förbjud dubbelstart samma dag=då kan alla starta
* Penninglopp, smaka på ordet, visst känns d skönt
*Monte för shetland, finns det något tråkigare. Förbjud, uppvisningslopp ok
*Alla klubbar, utse en reporter till att skriva i Ponnyrond och internet
*Bättre info på www.sptf.nu =protokoll och mera
*Sportchefen på travbanan skriver propparna till ponnytravet

Alla får ju ha drömmar…
Att alla klubbar utser reporter att skriva i Ponny Ronden och på internet samt bättre info på sptf.nu kan jag hålla med om att det vore bra.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Det ända jag kan hålla med om där är punkt 5 & 6.
håller med #2
Min önskedröm är att Alla ponnyer ska kunna fortsätta tävla, oavsett vad de har för rekord eller pengar på sig!
Angående #0 önskedröm om att förbjuda dubbelstarter så tycker jag att detta i så fall endast ska tillämpas OM loppen är överfulla, för det finns faktiskt banor som inte behöver lotta bort några anmälda utan snarare ibland har svårt att få ihop nog med starter för att genomföra en tävlingsdag. Hellre då dubbelstarter och att tävlingsdagen blir av!
Sen har jag en önskan till och det är att vi HÄR ska ha en "reporter" från varje klubb som kan berätta om aktiviteter och rapportera från tävlingar!

#4 men om ett lopp är överfullt och det finns en ponny som inte kommer med då får man ta bort en ponny i det loppet som är redan med i två lopp så den där som bara vill vara med i ett lopp. så har jag hört iaf att det är upp till klubben om dem vill att många ponnyer ska få starta eller få ponnyer starta många ggr. Sen har man väl rätt till ett lopp/tävlingsdag eller? Har ajg uppfattat ditt önskemål rätt då?
#5 Vad jag menar är att OM det finns utrymme för två starter/ponny så ska det vara okej. Men man ska inte tvingas stryka "ponnyn X" bara för att "ponnyn Y" är anmäld till två lopp samma dag.
Jag lyckades inte riktigt klura ut vad du menade i ditt inlägg,d et blev för rörigt för mig :P Menar vi samma sak?

#6 jag vet faktiskt inte, förstod inte så mycket ajg själv nu när du skrev ditt. alltså det är ju okej att starta 2ggr/dag om det finns plats. men vi säger så här:
Jag änmäler min ponny till ett lopp på en dag och kommer inte med p.g.a av överanmälningar. då får klubben ta bort en ponny i det loppet som redan är med i två lopp så båda får starta*. Det är upp till klubben att bestämma det, alltså om dem vill att man ska få vara med i två lopp eller om dem vill att många ponnysar ska få starta i ett lopp.
(*sen gäller det ju att någon ponny har det loppet jag anmält till som andra hands.)

Sportchefen på travbanan ska skriva ut propparna? varför det?
Sportcheferna vet nog inte mycket om ponnytrav. Tur att inte alla drömmar går i uppfyllelse.

#9 ja de e tur de^^
Jasså man är tant om man är över 18?? hade jag ingen aning..måste nog skaffa ett nytt liv..hahah .. Du kan ju tänka lite att alla har inte möjlighet till att gå över till varmblod, själv tycker jag inte att man är för gammal för att hålla på me ponnyer över 18 år..det kanske är ens liv dessa små gulliga o underbara ponnyer!
Själv är mina önskedrömmar att
* Det blir en ny NORMAL styrelse i SPTF som lyssnar på oss ungdomar och som inte går bakom ryggen på oss.
* Endast pengahcp avslås!
* 16årsgränsen slopas på visby.
* man ska få ha mer än 12 lopp så att alla har chans att starta, eftersom man lär ju inte kunna dela ett lopp ifall alla proppar blir av!
#11 Dina drömmar hoppas jag slår in ^^ Hoppas verkligen INTE att #0's slår in :S

#0 "*Monte för shetland, finns det något tråkigare. Förbjud, uppvisningslopp ok"
Hur f*n kan du säga så ?????! Det är inte så himla mkt skillnad på shettis och russ monte , det går snabbare med russen- dessutom är det inte många shettismontelopp idag pga. det finns för få ryttare som kan rida ! tkr att du borde läsa det högt och höra hur det låter innan man skriver… hmmmm….
Och en fråga till , är man en tant när man är 18+ ?? Det var ngt nytt , väldigt NYTT ! Håller med vad #11 skrev, helt & hållet.

vad alla håller på :/ shiiiiit

#0 och vem är det som gnäller nu egentligen?
Förstår inte varför man ska slopa shettismonté. Då kan man ju lägga ner hela ponnytravet, det är få lopp som är spännande för publiken. Man tävlar ju för sin egen skull och sitt eget intresse.
Är ni säkra på att första inlägget var seriöst då?

Men snälla. visst alla har sina drömmar och d e inte förbjudet att flagga me ina åsikter. men ibland. . . asså Hallååå! gnälliga tanter över 18! LÄGG NER!
jag tror #0 tror att ponnyer e stora hästar X)

#16 , varför skulle man skriva ett sånt inlägg om det inte var seriöst ?
#17 haha , eller hur :P så om 5 år är jag en tant :D
# 19 Eftersom det ser grymt ironiskt ut kanske!

#0*3 år senare*
MVHAHAHAHAA PRO HEAR I COME!
Tyvärr tänker jag inte smaka på ordet pengahcp.. datorer är inte min favoriträtt för dagen.
Lite åsikter från en "tant":
* 18-års gräns för att slippa tanter som tror dom kan allt, men gubbarna då? Säg inte för mycket, alla blir äldre, snart står du där du också och är över 18.
* Dubbelstart i mån av plats för att se till att det blir så många lopp som möjligt!
* Penninglopp, Bra men inte enbart! Dagens valfrihet med båda hcp systemen är bra! Några fler roliga hcp system skulle göra det ännu bättre! Fram för hcp efter antal segrar, ålder mm.
* monté för shetland är roligt som omväxling, anmäler folk till loppen ska dom ridas!!
* Alla klubbar borde verkligen ha en egen reporter!!! Kom igen allihopa! SKRIIIIV!
* SPTF:s hemsida är bra! Men allt kan ju bli bättre…..
* varför sportchefen?? Låt alla klubbar välja en kompetent person som gör propparna.

Självklart får alla drömma…
Men jag säger bara en sak.
Jag hoppas att ingen av dina drömmar går i uppfyllelse!!!!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Vill förklara
18 år, vissa familjer dammsuger ponnytravsverige efter fina unghästar med sponsorer som betalar till sina vuxna barn som är över 18 år. Det kan inte vara meningen med ponnytravet.
Dubbelstarter bara i mån av plats. Nu ser man proppar som gör att vissa ponnyer har två lopp samma dag medan andra inte får starta.
Shettismonte = kasst, familjer som anmäler ut tre-fyra hästar för att det ska bli lopp och sedan stryker två till loppet, det suger. På Kalmar i somras startade två shettisar i monteloppet, värdelöst
Sportcheferna klarar visst av av skriva proppar till ponnytrav. Det finns listor med vad klubbens ponnyer har för meriter. Idag sitter oftast dom som har mest ponnytravare i klubben som proppchef, det suger också. Bättre då med en sportchef som ingen kan påverka.

#24.. du fattar verkligen inte ponnytravet va?
börja med nånting annat som du kan bättre.. som tex. dammsugning.
Föresten, dom hittar verkligen inte alla fina unghästar, jag har nämligen den finaste 2-åring som går att få tag på.. (iaf enligt mig). klokare häst får du leta efter.
25,,, vadå inte fattar? vad är det du begriper så j…la bra då?
august du e verkligen helt tvärtemot vad ponnytravet handlar om…ponnytrav är inte samma sak som stortrav…du kanske ska skaffa dig en annan hobby som du förstår dig på! Och det är inte många familjer som köper nya unghästar hela tiden, men det finns men få av dem!!

Här var det trevligt august , varför så negativ ,??? Hoppas inte heller dina drömmar slår in ..
Ingen vill/jan ge svar till signaturen "august" 1. Nuvarande åldersgränser tycker jag är sunt satta. 15-års på ponny är helt enligt dom djurskyddsaspekterna som finns. Visst finns det undantag både för ponnyer som inte borde starta och det finns säkert ponnyer som skulle klara av det, men 15 år är en mycket bra gräns. När det gäller körsvensåldern på 25 år är den också mycket bra. Då får de som vill hålla på ett tag till fast dom är vuxna. När det gäller att vissa köper in fina unghästar, ja så funkar det i samhället, alla har vi olika förutsättningar. 2. Shettismonte, visst är det så att antalet startande ponnyer i dessa lopp har sjunkit dom sista åren. Har har klubbarna valmöjlighet att antingen ställa in loppet eller köra det. Här kommer det ställas högre krav på klubbarna inför 2007. Eftersom det gäller både ekonomi och startmöjligheter för andra hästar. 3. Penninghandicap, här har klubbarna stora möjligheter inför framtiden. P21-lopp (antal poäng) P22-lopp (startprissumma) Ålder på körsven, ålder på ponny. Det finns mycket flera valmöjligheter med pengahandicap än rekordhandicap. 4. Sportchef som proppansvarig. Säkert skulle det vara bra med en ojävig person i proppgruppen, sportchefen behöver inte vara ansvarig men kan vara behjälplig med sportsystem och ideer. Till slut, det kostar travabanorna ca 30.000:- att starta upp anläggningen för en ponnytravdag. Lite större ödmjuket från ponnytravets sida gentemot stortravet skulle nog gagna oss inom ponnytravet, eller vad säger du Bea?

Självklart har vi jättestor nytta av hjälp från "stora travet", utam dem skulle vi inte klara oss! Ett sammarbete är otroligt viktigt! MEN det måste fortfarande vara skillnad mellan ponnytrav och stortrav! Jag känner en viss negativitet från STC. Visst hjälper de oss med sponsorpengar och mycket annat, men det är hela tiden på villkor från dem. De vill inte sponsra de system vi har idag, utan de sponsrar oss" om ni gör såhär" och så borde det inte vara.
För att kommentera tidigare åsikter:
- 15 års åldersgräns på häst. Man säger att åldersgränsen är satt enligt "djurskydd" men varför finns den åldersgränsen endast i Svenskt ponnytrav. INGEN annan ponnysport har den åldersgränsen. Vad är så farligt med Svenskt ponnytrav? Kan det kanske vara så att det är enskelt för att gränserna redan finns i systemet? Man slipper göra om.
- Ålersgränsen 25 år på kuskar tycker jag är bra. Visst finns det föräldrar som sponsrar sina barn med nya hästar hela tiden, men såna "elitfamiljer" kommer alltid att finnas, inom alla sporter. Vissa häar bättre förutsättningar än andra. Dessutom ser jag oftare att det är barn under 18 år som blir sponsrade med en massa nya hästar!
- Shettismontén har minskat drastiskt se senaste åren. Helt rätt noterat. Men istället för att ta bort den, borde man inte se till vad som kan vara orsaken till minskningen? Först minskade den när man hade 12-års åldergsäns. Och sedan ytterligare iochmed likställningen av trav/montérekord. Och fallet blev viktgräsen på 45kg. Gör något åt detta istället.
- Penningchandikap har många fördelar, och nackdelar. Lika så har tidshandikappning. Klubbarna har mycket stora valmöjligheter i propskrivning. Många alternativ som en del klubbar inte ens vet om! Och valfriheten vill jag behälla! I och med penningchp kommer vissa hästar att uteslutas, de kommer inte längre ha en chans att hävda sig i loppen. Behåll möjligheten att skriva ut lopp för både tid och pengar så kanske ALLA kan vara med och tävla!
- Att be sportchefen vara ansvarig för propskrivningen kanske är att ta i. Men ta gärna hjälp av stora travet, de har mycket nyttigt att lära oss! Och många klubbar gör det idag, och har även gjort länge. Bristen i propskrivningen är att få vågar chansa, och att man heller inte är säker på vad man får skriva ut eller inte. Fixa en lista på förslag till propskrivning till alla klubbar så kanske propkommitéerna runt om i landet kan gräva djupare i sin fantasi!
Jag tycker 25 är lite väl gammalt att köra, då många ponnykuskar tagit storhästlicens och jag kan säja att det inte är någe vidare kul att köra som 14-åring mot ett gäng som är gott över 18. 20 tycker jag är en lämplig gräns, då kan man tävla rätt så länge ändå. Jag menar, Johan Untersteiner (som enligt mig är den bästa lärlingen i Sverige) skulle lika gärna kunna tävla ponny. Även många andra har tagit steget och lämnat ponnyerna och börjat köra storhäst. Men att kalla dom över 18 för TANTER är dumt - jag tycker då alla är jättetrevliga och hjälpsamma, inte nedvärderande som #0 tycker?

#24 , Den första punkten om åldersgränserna, så lät det inte direkt i ditt första inlägg… Första inlägget var det för att slippa alla "tanter" som trodde att dom kunde och vet allt. Men de kan iaf mer än dig.
Shettismontén , klart att dom gör det. De vill ju att sina hästar ska få komma ut i montélopp och kanske att deras barn ska få lov att rida några shettismontélopp innan de rider monté på russen !
HAHA, jag minns när "August" skrev ett inlägg å kalla OSS för gnällspikar X) *ASG*

föresten tycker jag det är jätte bra med åldersgränsen som det är nu.. inte sjutton skulle jag vara så pass duktig på ponnytravet om inte "tanterna o gubbarna" fanns. det är dom som lär det som alla har varit, blåbär.
shettis monten slopas?det är ju jätte kul att rida monte på shettis hoppas inte dina JÄ*LA FÖRBANNADE….DRÖMMAR SLÅR IN!FASST DET GÖR DOM NOG INTE HELLER=pMOHAHHHHA

"36 , eller hur ! det är skiiitkul :D Och dessutom är det väldigt bra att rida några shettislopp innan man rider russen ..
#37ja det är ju jätte roligt!vad rider du för nåra då?
#24, jag håller med dig på vissa punkter!
Är lite kluven på vad jag tycker om kuskåldersgränsen, men det där med att de över 18 år dammsuger Sverige på bästa unghästarna, det tycker jag stämmer in på yngre barn. Som har förläldrar som köper allt. Men det existerar ju i alla åldrar.
Det värsta jag vet är 20-åringar som tror att dom äger banan, som sitter och gormar i lopp på yngre barn, som om det var jordens undergång att man blir trängd… Förstå att detta är en ungdomssport där meningen är att man ska lära sig sporten, flytta över till storhästarna och fortsätt skrika i löp,…
Såklart det inte är kul att EN familj anmäler ut sina shettiar till ett eget montélopp, men det beror väl till största delen på viktgränsen, det finns inget intresse då…

Keep on dreaming…Kid…
# 40 Kid? Hur många barn tycker så? Det är väl mer troligt att det är en vuxen?
16 år, då vet du d gamling

#42 är du 16? isf så har du 2 år kvar å tävla ponnytrav , när du är 18 kmr du se dej själv som en tant då ??
#41 En vuxen person hade inte skrivit ett sånt idiotiskt inlägg om att 18-åringar är tanter.. eller ?

Jag förstår inte riktigt hur du menar att vi som är +18 år "tror" att vi kan mer om ponnytrav och hästar?
Är det inte rimligt att tex jag, som har kört ponnytrav lika länge som du levat, har mer erfarenheter?

håller med Bea.

#45 håller också med Bea. Det är väl klart att en äldre oftast har mer erfarenheter eftersom de har hållt på längre..

Jag håller med bea!!

Jag förstår inte det där med att 18+ skulle vara tanter, och att dom tror att dom vet bäst! Jag som inte hållt på så jättelänge med ponnytrav tycker det känns väldigt skönt att kunna fråga folk om det är något problem och det är oftast då som dom äldre kan svara! För dom har oftast vart med lite längre och är mer erfarna. Jag tror inte att det finns nån av dom här "tanterna" som menar nått illa av det dom säger, utan vill nog istället kanske ge tips och förklara hur det fungerar. Det där med att shettismontè skulle förbjudas tycker jag är en väldigt dum idè, för jag tycker det är otroligt roligt att se när alla dom små ryttarna tar sej runt banan med sina små ponnyer. Tyvärr finns det inte så många små ryttare kvar och därför bir det väl inte några fulla lopp. Själv är jag för stor för att rida shettis men hade jag fått chansen hade jag tagit den direkt! Men alla är vi olika , och tur är väl de!!!

Sluta klaga på allt och ha de roligt ihop med din ponny istället! Det är väl meningen med ponnytrav , att man ska ha roligt ihop med sina ponnyer , inte ta tävlingarna på allt för mycker allvar!!