Ponnytrav iFokus

Ponnytrav

Etikett: utrustning
Läst 9242 ggr
trrrav
0

Sy dressen själv

är det någon här som har sytt en dress själv och kan visa upp resultatet=)

SandraErikssonn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Farmor sydde min dress :)

SandraErikssonn
1

Eller vi köpte en grön jacka och hon sydde på gula prickar + mitt namn. Dom gula prickarna är gjorda av reflex tyg.

stallnysater
0

Vi gick till en sömmerska som sydde en jacka åt vår dotter… Köpte tyg och hon fixade resten…

~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

BoysonII
0

köpte e rosa jacka oh mamma fixa hästskon på ryggen :D

thilda-
0

min gammla dress så köpte vi en blå jacka och lämnade in den på ett tryckeri som tryckte upp mitt mönster :)

ryttarn
0

Jag har sytt dressarna åt alla mina fyra barn. Mikaela fick dock en Breze jacka när hob fyllde 18.

På bilden är det Lina tillsamans med Gordon Rex och med sin dress som jag sytt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

StuteriSolo
0

Jag har sytt våra dressar, men det klagas en massa över att de är fula och opraktiska för de går inte att stänga längre, de är sydda mellan 1987 och 1991…

Någon bra bild har jag förstås inte, men med ett mönster på en jacka och ett kraftigt tyg är det inga problem att sy själv. Sätter man sedan i en dragkedja istället för klena kardborregrejer så blir det säkert bättre Skrattande

einarsson
0

Min mor har sytt alla dressar vi haft, det har nog blivit mer än tio på alla dessa år, och i olika storlekar. Regnjackor har vi köpt i rätt färg och målat på E:et på ryggen.

Lina-P
0

När jag gick i 9an sydde jag en jacka från grund och botten. Jag köpte alltså ingen jacka och sedan sydde på mönstret.

(hade ingen grön dragkedja)

Lina-P
0

Baksidan.

[HARPO]
0

vi hadde en svart jacka och sydde på blått tyg

men sen blev jag less på den och köpte en ny:)

giffan
0

Jag har oxå köpt jackor till två av barnen, som jag sen sytt på detaljer. Det tredje barnet har fått en dress av en som i sin tur fått sin dress av en annan, som i sin tur fått dressen av Calle Lindblom.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Karsk
0

Min Mamma brukar alltid sy min men sist köpte vi en.

MagganS-B
0

När jag själv körde i början på 60-talet fick jag tag på en gammal galoppdress, svart med gula ärmar i riktigt siden. Efter det har det blivit minst 10 hemsydda i olika storlekar, både av bävernylon, Wct-tyg och galon. Nu har vi en Brizy, som f.n. inte används…..färgerna har vi kvar, kommer alltid att förnya dom.

trrrav
0

men skulle ni kunna använda en egensydd dress i stortravet?

hannabrink
0

Min mamma sydde min dressjacka från grund och botten :)

giffan
0

#15 Varför skulle man inte kunna det?? Travsporten borde inte vara/bli en "snobb" sport där prylarnas värde har betydelse, eller?

Däremot om man kör mycke lopp kanske kvaliten blir bättre om man köper ex, en vinterdress från de som syr dresser.

~ Anneli ~ 

Trav_
0

jag skulle aldrig sätta på mej en hemma sydd, varken i ponny/stortravet. Visst man kan tycka att det är snobbigt men har man råd med denna sport tycker jag kan man kosta på en dress som håller i några år… I annat fall försöker fixa en sponsor!!

giffan
0

#18 Kan du motivera det? är det fult eller? För vart går då gränsen på vagnar selar mm? Där varierar ju prisklasserna stark med.

Hållbarheten vet jag inte om jag tycker är en bra motivation, för det man syr själv behöver inte vara sämre än de dressar man kan beställa.

~ Anneli ~ 

juliapettersson
1

Jag har tävlat i 8 år och har hemmasydd jacka fortfarande! Har samma byxor som jag köpte när jag var 12… Cool Och det är inte för att jag inte har råd med något annat, utan för att jag tycker att det är kul att se lite orginell ut.

Jag tycker det har blivit lite snobbigt i ponnytravet, nu har plötsligt alla som börjar köra dyra dressar och sprillans sulkysar.
Jag ska försöka köra med min jacka & byxor tills jag slutar, hade jag tänkt!

Trav_
0

#19 Nä men jag vill ha kvalité och ordentligt gjort från början. Så jag får det mönster o färger o så som jag vill ha… Visst jag har gått design linje så jag kan sy min egen men jag skulle aldrig ta åt mej det jobbet…

Enklast o bara fylla i en beställning så kommer dressen om 4 veckor.  Aboslut så är det inte billigt varken dress, sulky eller sele…

Tusen
0

#20 Måste bara hålla med dig igen Julia. Du säger så kloka saker. Visst har ponnytravet blivit en snobbsport mot tidigare men det har faktiskt SPTF sett till själva genom att inte tillåta vilka mönster som helst på dressarna längre, kräva hjulskydd och det är väl en tidsfårga innan hemmabygda sulkysar förbjuds.

Jag har sytt flertalet dressar till mina barn även om de nu kör i uppsydda dressar. (Malenas är sponsrad och Fannys köptes begagnad) Nog har dessa hållt lika bra som de uppsydda. Jag skulle kunna sy en ny dress varje år och ändå få totalkostnaden för dessa till en mindre summa än en uppsydd av ett märkesföretag.

Idag ser man små 8,9-åringar med uppsydda dresser och färglackerade hjälmar. Jättesnyggt men tragiskt då de kanske slutar efter en sässong. Inte ovanligt att små barn tappar intresse för saker från den ena veckan till den andra.

LLennartsson
0

Min mamma och hennes kompis sydde en till mej. Dagen inna jag skulle tävla med. Jag och min pappa var nere i byn och köpte en ljusblå jacka. och sedan sydde dom. :)

Stall Bråna

Karsk
0

så där såg min förra dress ut som mamma sydde åt mig

Denna kommentar har tagits bort.
bea28
0

jag började köra 2001, då köpte vi en röd jacka och sydde sen fast en stjärna på den. Sedan när den gick sönder 2004, eller 2003, köpte vi en ny röd jacka, och så sprättade man bort stjärnan från den gamla jackan och sydde fast den på den nya… hehe. Nu har jag dock börjat tröttna på att ha samma gamla dress, så jag funderar faktiskt på att köpa en ny! Och jag tycker faktiskt att man är värd det, iaf när man har haft samma jacka i 6 år ;) Däremot måste jag säga att kvalitén i den jackan är nästintill oslagbar! Bättre än så är nog faktiskt svårt att hitta!

Karsk
0

Ja jag har tävlat i jätte många år också och först nu har jag köpt en dress. Och det tyckte jag att jag var värd :)

bea28
0

#27 precis :) ibland måste man juh få unna sig något oxå!

mamma vägrade att köpa något för dyra pengar när jag fortfarande växte, vilket var ett mycket klokt beslut av henne tycker jag!

marika-J
0

Har kört ponnytrav i dryga 5 år nu.. (!) värst vad tiden rusar förbi.

och när det var dax för att bestämma dressfärg hittade jag en blå jacka i garderoben som jag tänkte kanske skulle kunna passa till det ändamålet. Så min kära mamma sydde på turkosa och vita bröstband och ärmbindlar på den och har sedan dess funderat som min tävlingsjacka.

#20 jag måste också hålla med dig Julia, som jag faktiskt gör i det mesta du säger..

Varför lägga ner dryga 4-5.000,- på en dress? visst får man göra det om man vill och jag har inte en hemmasydd jacka bara för att jag inte har råd med en ny dress, för det har jag och sponsorer har om jag skulle vilja beställa en dress. Men jag tycker att man kan göra ngt roligare för dem pengarna, jag skulle inte känna mig som en bättre kusk bara för att jag har en ny dress..

ostsiv
0

Min dotter har fåt kört i storebrors gamla dressar som mormor sydde.Nu när de inte passar längre och hon förmodligen vuxit klart, så köpte vi en från Mira.Hon ville också byta till "egen" färg .(den gamla är i samma färger som pappa har på sin dress) Skulle aldrig ha kommit på tanken att köpa dyra dressar till ungar som växer.

Jaaaakoob
0

Jag kör i min mammas dress, kanske låter konstigt men biligt är det, och den passar yperligt, :D

casandra
0

När jag och min syster började med ponnytrav så hade vi dressar som vår låtsasmormor hade sytt. Hade varit oklokt av oss att köpa uppsydda dressar vid det laget med tanke på att vi växte samt att man inte hade en aning om vi skulle sluta med tävlandet redan veckan efter (som någon skrev här uppe så är ju barn lite så, de tröttnar..) Jag körde/red i den dressen länge, tillslut var den ca 20 cm för kort i armarna, något liknande även i ryggen, och en ett par sömmar hade spräckt. Nu var jag dock inte så försiktig med min dress, men vi kände att vid det laget var det faktiskt dags för en ny. Hade det inte varit så att jag fick min nya dressjacka i present av både morfar och mamma ihop, så hade jag nog tagit det billigare alternativet och sytt på mönster på någon jacka hemma.

Teja-Bea
0

Jag har tävlat i 17 år men har alltid kört med hemmasydd dress! Jag får precis det mönster, färg etc jag vill ha och det är väldigt praktiskt med växande barn som tävlar.

Jag tänkte att man kanske skulle kunna köpa en heldress när jag slutat växa, men eftersom jag hela tiden vill byta färger och mönster så passar det ypperligt att jag kan sy dressen själv!

Jag har, sedan många år, haft sponsorer. Men de har då sponsrat med jackor etc som jag får "göra vad jag vill" med! =D

Med dressen jag har idag har jag köpt jackan, sytt på vinkeln och lämnat den på tryck för stuteriets logga.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Pinto_4ever
0

#21 varför skulle man inte kunna sy en egen dress? är det dedär med kvaliteten så håller det flesta tygerna. men om man är slarvig å slänger omkring dressen på backen så kanske den inte håller lika länge! 

mina första år körde jag med en hemma sydd dress.. men nu har jag köpt en från Brizy för att jag ville ha en med prickar å de ides inte mamma eller hon som sydde den första dressen till mig göra! för dom ville inte sitta och sy fast massa prickar..   man behöver inte betala flera tusen kronor för en jacka/dress om man inte vill! jag tycker det är helt okej att sy en egen dress! :D

bilden visar hur min förra dress såg ut! grå och orange :P

MagganS-B
0

# 18 När barnen, egna eller andras tränar och tävlar sina eller mina russ, så har dom kört i hästägardress, alltså vår svart/gula, jag undrar vilka hästägare/föräldrar det är som har råd att köpa nya dressar till 3-4 barn som växer varje år……Det är dock inte alla ponnyer som tävlar på elitnivå och det är inte dressen som kör hästen, eller hur? Våra hästar har under alla år varit med i både kriterie, derby, guldstoet och SM i hemsydda dressar och ingen har klagat! Vi har haft massor av russ, ok, men det kostar att tävla, kraftfoder, skoning, selar, sulkys, hästsläp, försäkringar m.m. att då köpa nya dressar varje år till 3-4 ungdomar har inte funnits råd till. Under alla år vi hållit på har jag köpt 1 ny rockard, 1 ny speedcart, 2 sulkys och 1 ny sele, resten har varit begagnade saker, och jag har vare sig skämts, eller våra russ gjort dåliga resultat tack vare det…..

hannibal-roll
0

När jag började köra sydde mamma min dress, en röd jacka med gul hästsko på ryggen om jag minns rätt. Efter ett par år hittade jag tre begagnade dressar till salu, en sommar, en vinter och en allvädersdress. Jag köpte dom för ett par hundralappar (minns inte hur mycket) och har haft dom sedan dess, i ca 10 år. Idag är dom välanvända men hela och rena och duger mer än väl tycker jag. Visst finns det många kuskar med finare dress än min och många ekipage som är fantastiskt fint matchade men glädjen och kusktalangen sitter inte i dressen (eller i någon annan utrustning) :)

Liichaa
0

jag och min farmör sydda min dress, i två st olika "former" den ena är av bävernylon med fleece inutti, och den andra är en kortärmad med bara bävernylon, vi sydde en för lite varmadre dagar och en för lite kallare :)

bägge ser lika dana ut så därför tar jag en på den långärmade, jag ahr inte kunant använda den, för jag ahr bara tävlat för jägersro med deras dress ännsålänge :)

men det bävernylonet vi använde var superjobbigt o halkit. men tillsut blev det bra :)

ryttarn
0

#21 Det där med kvalité håller inte. En hemsydd dress kan ha minst lika hög kvalité.

Sedan kan jag konstatera att med fyra växande barn skulle jag fått lägga ut ca 25.000:- under de 6 åren vi hållt på. Dom pengarna kan man ha väldigt mycket roligare för.

Vi har alltid köpt begagnade vagnar och selar. Först i år har jag köpt en ny syntetsele. Ändå är det bokförda värdet på all utrustning som vi har nästan 200.000:-, vad det skulle varit om vi köpt nya prylar hela tiden vågar jag inte tänka på.

Snobberi har aldrig varit något för mig. Sådant tycker jag tyder på dåligt självförtroende.

#20 Håller på dig Julia, önskar att fler såg det som du. Då slapp vi ekonomisk hets i denna sport. Lämnade ridsporten blandannat därför…..

Jerker Klang,

www.isil.se

nemesis
0

har blivit sponsrad med dressar de senaste 11 åren !

innan dess körde jag med hemmasydd dress och den funkade hur bra som helst!Skrattande

MartinaFrick
0

Jag körde med en hemmasydd innan SALSA sponsrade mig med en Brizy.

Nirwana
0

Jag har tills för 2 år sedan då jag fick en sponsor alltid kört med hemmasydd dress. Det har gått alldeles utmärkt.

Hästen travar inte bättre  eller fortare för att dressen är dyr och köpt. Jag har varit med i många "stora" lopp med min hemsydda dress och det har varit helt ok. för mig.

Pengar går det åt ändå när man håller på med hästar och då gäller det att spara på "rätt" ställe.

Belindaa
0

#18 Finns det någon fakta i att en sådan dress håller bättre? Dressen blir väl inte billig bara för att man skaffar en sponsor? Min gick säkert på under 500 kr. Vi köpte bävernylon i färgerna jag har och sydde jackan själv från grund och botten!
Nej, det är inte alls en billig sport, därför kanske man vill hålla nere priserna där det går?

Belindaa
0

Just det, kanske ska tillägga att mina tävlingsbyxor är ett par waaaaay too big i sådan där gammalt regnmaterial, som inte alls andas, fick dom av grannen. Dom luktar skunk för att de är så gamla och har en röd revär. Mina färger är svart och vitt, men jag har rent inte prioriterat att köpa ett par nya då jag redan har ett par!

#20 Din jacka är coolast Cool

BodenPerre
0

tycker de är helt okej att köra med hemmasydd dress, tycker att dom blir lika fina som köpta dressar.
jag har haft en dress som min mamma sydde till mig när jag började med ponnytrav och då var jag 8 år och jag hade den tills jag var 12 år sen så vart den nog så liten och jag skaffade en sponsor Wikströms Hästransporter (Tack för att ni ville sponsra mig :D)
och då köpte jag en dress från Brizy.

och jag kan säga att jag tycker att båda mina dressar har varit super sköna att använda och jag har gillat båda mönstrerna och tyckt om dom :D

bilden: jag när jag var 8år-12 med min hemmasydda dress :D

BodenPerre
0

#44 min hemma sydda dress har varit med i alla olika sortes väder som ni kanske ser på bilden men den var lika fin varje tävling :)

ostsiv
0

#44#45  Du är absolut jättefin i din dress !!!!!!

BodenPerre
0

#46  Tackar :D

ellinorrasmusson
0

min farmor har sytt min dress,
något stor, men funkar jättebra! :D

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

CarolaG
0

Erica har kört ponnytrav i 6 år i hemmasydd dress. Nu har hon tagit storhästlicensen och ansökt om annan dress samt sparat ihop till en från Brizy själv. Dressen har dock inte kommit ännu så de starter hon hittills gjort med stor häst har varit i den hemsydda dressen. Mina övriga barn kör också i hemsydda dressar.

En liten synpunkt till er andra som syr själva.. Dressen ska se likadan ut på fram och baksida. Har man en hästsko eller stjärna på ryggen ska man alltså även ha en fram. Det är något som många som syr själva missar. (står på dressansökansblanketten sedan många år tillbaka).

bea28
0

jag tycker att det inte spelar någon roll ifall man har en köpt eller hemmasydd dress. Det enda som är felet är isf de som nedvärderar andra för att dom väljer att köpa en, eller om man har en hemmasydd!

Karsk
0

#44 Ja jag tycker inte heller det har någon betydelse om man sur sen egen dress eller om man köper en. Jag skaffade också en sponsor och de gav mig en brizy dress :)

stallnysater
0

Ett tips till er som syr själva:
Sätt dit ett skydd av tyg framför dragkedjan då slipper ni att få grus/sand i dragkedjan… Skyddet fästes enkelt med karborreband…

~Sandra~

stallnysater
0

Någon som har ett bra mönster på jacka att delge?

~Sandra~

madde89
0

jag tycker inte alls det är fel att sy sin  egen dress, trots att jag  sydde upp min , jag är nöjd med den.

det är ju jätte kul och smart att sy sin´egen dress !!

jag har en sommar dress som min mamma  sydde när vi skulle åka ner till  mantorp  då var det så  himmla vart så man inte kunde köra i långarmat. Den vart jätte bra !

Belindaa
0

#53 Hade Tungan ute Vet inte vart det är nu..

Belindaa
0

#55 Lite kass bild, men hade ingen annan i rätt format på den här datorn!

madde89
0

läcker bild

Karsk
0

#53 Inte så bra bild heller. Det är min min förra dress som är på bilden

ruffe
0

en dress koster inte 5000kr det halva priset 2500

[Tjiwi]
1

Nu måste en gammal "tant" få säga hur det var på "min tid"………körde mitt sista år -89 då jag föll för ålderssträcket…..(så de flesta här känner nog inte igen mig men jag vann faktiskt bla kriteriet -84, körde rekordet med Grane 253 och min egen gamla Grus….)

Jag sydde båda mina dressar själv, jättefina. I början fick det duga med vita galonbrallor….liiite varmt när det var sol men vadå…senare köpte jag ett par "riktiga" körbyxor….gissa om jag var lycklig? Rätta mig om jag har fel men jag tror inte NÅGON hade uppsydda dressar, fanns nog inte då, när jag började så var det även så att det kördes i vita ridbyxor och ridstövlar……skulle någon göra det idag?? På huvudet hade de flesta ridhjälmar, är kanske inte godkänt idag? Kommer ihåg att jag under en tid hade en sån där hemsk Boerihjälm….någon som minns hur fula de var?? Jag tror jag köpte en riktig travhjälm först sista året jag tävlade, då började det komma mer sånt på ponnytravbanorna!

Hur som helst, kul hade vi men utvecklingen går framåt och tur är kanske det.

Så här såg vi ut 1989 då i riktig hjälm och riktiga brallor….

CarolaG
0

#59 Var har du hittat att de syr upp dressar för 2500 kr? Tipsa gärna…

ryttarn
0

Brizy sponsrar tillsammans med Kraft ponnykuskars dressar.

http://www.brizy.se/prislista.html#anchor

Det billigaste man kan hitta är väll ca 2500:- + moms, vilket är drygt 3100:- om man inte har ett företag som kan dra av momsen.

Billigare har jag inte hittat ännu.

Jerker Klang,

www.isil.se

Belindaa
0

#60 Nej ridhjälm är inte tillåtet.
Jo, det finns faktist endel som kör i ridbyxor och ridstövlar som antingen inte har hunnit eller orkat byta om efter ett montélopp. Men det är få..!

ryttarn
0

#63 Jo, ridhjälm är deffinitivt tillåten. den skall dock vara CE märkt.

Jerker Klang,

www.isil.se

marika-J
0

#60 inte en fråga som hör till ämnet kanske, men är bilden tagen på Mantorps travbana? tycker att jag känner igen den där kurvan Glad

Karsk
0

Jag brukar köra i vita ridbyxor för att jag tycker det är skönare

ruffe
0

jag stav vist fel men köp inte en hel hos Brizy utan köp byxor hos en vanlig travshop

Karsk
0

#67 ja det gjorde jag, det är mycke smartare

Belindaa
0

#64 Förvånad Aha. Har hört att ridhjälm absolut inte är tillåtet. Men jag har väll uppfattat fel antar jag! =)

CarolaG
0

#62 Ja såg det nu, Drygt 2500 kr för en sommardress. Men som sagt plus moms och hur många av våra ungdomar har företag för sin hästverksamhet?

Hur som helst så spar man mycket pengar på att sy själv.

Duffismylife
0

jag har för mej att om man har krafts och brizys märke på dressen och är medlem i sptf för men typ rabatt. 10% på kraft 10%på brizy och ca: 20%sptf minnns inte exakt!

Jag har inte en uppsydd dress då jag tävlat på stuteri solo som har hästägar färg eller vad det heter men jag har kört i deras hemma sydda dressar iaf!

som sagt inte dom vackraste men vad gör det om det är lerigt? visst det har varit lite besvärligt att behöva slås om säkerhets nålarna med sara men vi överlevde båda två xD

I år har jag dock inte tävlat något då jag inte har någon häst att köra

ryttarn
0

#71 Den rabbaten är inräknad i de priser som finns i #62. Sedan finns det ju fler tillverkare. Jag tog bara dom som exempel….

Jerker Klang,

www.isil.se

FridaSimonsson
0

Kör endast i kvalite  ;p men då har jag varit mycket i dom stora travstallen och även fått ha en siden dress när jag vill med samma mönster som Jesper R Nilsson och de ser ju sig själv lite svårt att sy efter den, sen har jag blivit inmatad i skallen att de ska vara många sponsorer och märke ^^,

Liichaa
0

#37 detta är en uppdatering på min dress, där e både den kortärmade och den långärmade, som sagt jag har tävlat med Ung Jägersros dressar så har inte kunnat använda min egen :( men det kommer nog som småning om? :)

[Tjiwi]
0

#65 Japp, bilden är från Mantorp som var min hemma bana. Från en tävling -89Skrattande

amandahandersson
0

Jag körde i hemmasydd dress, hade en röd regnjacka som farsan fixade ett tryck på - hur bra som helst!

2005 köpte jag dress från Brizy, och då fick jag sponsor (Bodensia).

2008 beställde jag en ny, och då fick jag 3 sponsorer på den (J&B, Extreme Events och Bodens HF), och den kostade 7.500! Förmodligen var det för alla tryck….

Min lillasyster (som är längre än mig…) fick ärva min gamla uppsydda dress, och om någon av mina småsystrar skulle börja köra skulle nog de antingen fått ärva eller fått köra i hemmasydda. Det är inte värt att köpa. Min lillasyster som kör nu tex, hon ska bara tävla säsongen ut och kommer alltså köra 2 säsonger - då är det inte värt att punga ut 5.000:- för en dress! Det är först när man kört i några säsonger och vet att man ska fortsätta som man köper en dress för så pass mycket pengar.

Karsk
0

Jag har då inte satt dit mina sponsringsloggor än. :P Men det ska väl bli nån gång under vintern

ruffe
0

jag äger inte någont bolag Flört än. men min sponsor equivet ab köpte min dress så det var det dom betalade. tips kolla http://www.equivet.se/jesperbjorling.html så ser ni min dress.

fast det är pappas då jag bara har sponsor på ryggen men det är samma bolag

Då är det inte värt att punga ut 5.000:- för en dress!

men den kostar ej 5000 kr

juliapettersson
0

Tack för snälla kommentarer på mitt inlägg längre upp SkämsGlad

amandahandersson
1

#78, förklara då hur det kan komma sig att min dress kostade 7.500:- (med rabatter)? Jag vet mycket väl varför den gjorde det, så därför tycker jag att det är fel att säga att den inte kostar mer än 5.000 (min kostade ju lite mer).

ruffe
0

var köpte du den då och vad är det för dress?

Duffismylife
0

men det beror väll oxå på om man tar kort eller lång ärmad vår\sommar sommar \höst eller höst\ vinter?

Karsk
0

#82 Ja det beror mycket på vad det är för typ av dress. Min är en sommardress och de är billigare.

amandahandersson
0

#81, på Brizy, en vår/höstdress med avtagbar ärm.

ruffe
0

utan att vara elak men det är väll korkat att ha vinter dress när man bara tävlar på sommaren

men om man inte köper hel dress blir det det lika dyrt.

vad ligger momsen på?

amandahandersson
1

#85, ingen vinterdress - vår och höst dress. Sen har det väl hänt att jag tävlat på våren, hösten och till och med vintern. Här uppe brukar det vara småkyligt på både våren och hösten och det är skönt att kunna köra lopp utan att behöva packa på sig en massa kläder under dressen… Samma när det är "milda" sommardagar, då är det väldigt bra med en vår och höst dress som faktiskt är otroligt "tät".

Och när jag köper en dress och ändå betalar köper jag det bästa och det som passar mig bäst - och det var inte en sommardress den här gången!

Trav_
0

#86 Min senaste dress kostade oxå typ 7500-8000 med tryck från mira.. Håller med dej om att vår o höst e skönast..Tycker det e kallt på våren och hösten jag så även fast jag har en tjockare dress så klär jag på mej under^^

MagganS-B
0

Som sagt, det är inte dressen som kör hästen. Och jag tycker att det här börjar bli lite mycket…..Var och en kör i den dress den vill, och har vissa föräldrar (?) råd med dressar till sina ungdomar för 7-8000 så är det upp till dem, hemsytt är också jättesnyggt! Brallan (mamma till Busan, Bellis, Bravo, Brutus  och Bondita Ess, Gervalds Saga m. fl.) sprang inte sämre för att hon kördes i hemmasydd dress! Sytt av tyg från vårt varmblods vinnartäcke bl.a.!

[Tjiwi]
0

#88Flört

ruffe
0

men ska man ta det dyraste exemplet så kan jag påstå att en sulky kostar +30000kr http://customsulky.xetnet.com/index.php?id=836

är inte säker på pris men jag skulle gissa på mycket mer än 30000

den skule var nåt att köra russ i jag tror den väger som en vanlig ponnysulk

bea28
0

har man pengar, visst, då kan man köpa dyra dressar mm. Saken är den att man ska inet nedvärdera de som väljer att ha hemmasytt, lika lite som man ska "snobbstämpla" de som har en köpt dress. Respekt är vad man ska ha för andras val!

amandahandersson
0

#90, klart det alltid finns dyra saker! Men du kan ju inte heller påstå att en dress inte kostar mer än 5.000:- utan 2.000:-, det är ju faktiskt ett felaktigt påstående. För vår/höst dressarna är väldigt populära och många kör i dem, och nog går de på 5.000:- om du ska ha sponsor till…

ruffe
0

ja men om man bara köper jacka och sen köper man bara byxor hos en travshop blir det nog 3500kr för vår/höst domm tar bara cirka 300 kr jämfört med 1800kr

bara ett tips

Bianco
0

går det att beställa en dress och sen sätta på sponsorloggorna själv ? :)

Belindaa
0

#88 SkrattandeFlört

#91 Självklart Glad Endel inlägg i tråden kan nog uppfattas lite fel också då det påstods att en köpt dress håller bättre (inget illa menat mod dig!) Många skrev nog som de gjorde om sina hemmasydda dressar då, eftersom att de nog håller lika bra som en köpt Flört

amandahandersson
0

#93, det är för en jacka ja, inte för en hel dress. Och det är fortfarande inte 2.000:-, eller hur?

Bianco
0

går det att beställa en dress och sen sätta på sponsorloggorna själv ? :)

amandahandersson
0

#97, nog går det, men det blir knappast lika snyggt. När man beställer med sponsorlogga så blir det jätteproffsigt "insytt" i dressen.

Mille
0

#91 Glad mycket bra skrivet!

Bianco
0

#98 då vet jag ;)

HeleneNilsson
0

Hej!

Jag har sytt min dotters jacka helt ifrån början. Letar man efter ett lite hållbarare tyg så funkar den jättebra. Vill du se bild på den kan du gå in på foto-mike.se och titta på Bygdetravet i dalajärna. Den är grön och vit och hon kör Ballerina II.

Lycka till!

hannabrink
0

Min lilla mamma sydde min dress och tycker den är minst lika snygg som en köpt! :)

ellinorrasmusson
0

#102, din dress är sjukt snygg ^.^

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

bea28
0

#99 tack :) för det är ju liksom det det handlar om… respekt för andras val :)

VeronicaP
0

Nu är det ju så att jag kan inte sy , vet knappt hur man trä en symaskin ;-).

Amanda har faktiskt samma Jacka som när hon började köra trav även college tröjan, det enda vi har köpt nytt är faktiskt de tjocka galonbyxorna då de andra gick sönder, på detta viset har hon både tunn tröja och tunna kör byxor att köra i + tjock jacka och tjocka regnbyxor att köra i.

Vi köpte en svart Jacka och college tröja och lämnade iväg och de tryckte på märkerna och de har hållt i alla år, jackan är kanon både varm och håller väck regn bra.

Det enda som är synd då är att vi inte visste på den tiden att det även skulle vara samma tryck på framsidan som baksidan hm men det är aldrig någon som sagt något om det så länge vi har tävlat i allafall.

Den lackade hjälmen fick hon efter att hon hade tävlat i några år.

Mille
0

#105 Såvitt jag vet så vard et så förut att det INTE behövde vaar likadan fram och bak utan att det ändrades. Min gamla dress var inte likadan fram o bak och det var godkänt, men när jag hade ritat den nya så ahde det ändrats och då behövde de vara lika.

VeronicaP
0

#106 Aha därför man inte tänkte på det då kan jag tro.

Men när det blir dags för en ny så får man ju se till att ha både och, men vi köper ju inget nytt förrens man behöver det *S*

Tusen
0

En liten stilla fråga…av vilken annledning måste dressen vara lika fram och bak? Någon vettig förklaring eller fundering? Som någon skrev, det beövdes inte förr. Det syns ju ändå inte då man kör.

Karsk
0

#108 har också funderat på det. Fattar inte varför de har kommit på den regeln nu.

Belindaa
0

#108 Har faktist ingen aning, skulle också vilja veta!

FridaSimonsson
0

Har gjort en beställning från Brizy på tävlingsdress och stall jacka och täckisar till vintern, med alla ponnyrabatter de kalaset kommer gå på drygt 9.800:- plus att då är inte momsen indragen i de priset XD

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.