Bygdetrav
Uppmaning till er som inte gillar penninglopp, prispengar, ålder på häst och körsvenner mm
Engagera er i bygdetrav. Där kan ni köra efter vilka regler ni vill själva.
Tycker du att det skulle vara bra att köra mera bygdetrav framöver. Gör som Beatrice Jacobsson, motionera om detta i din klubb
Bygdetrav är ju inte helt gratis för klubbarna att arrangera, man har forfarande kvar veterinäravgift och sjukskötare. Kan klubben ta ut någon form av startavgift? Varför skall man inte kunna köra vilket handicapsystem man vill vid ordinarie lopp i stället? Jag är ganska säker på att börjar man tävla med sina hästar i bara bygdetrav så får man väl inte starta i ordinarie lopp med dem, då kommer väl någon avundsjuk högt uppsatt människa på att de har gått alldeles för bra tider utan prispengar så då får de väl ändå någon sorts straff för det. Det har man ju sett med åren att den ena reglen efterföljs ju snart av nästa.

På våra byggdetrav på Åby så tar vi startavgift 50 kr betalat alla som ska starta. de e de enda man behöver betala. Sen i vinter i loppet har vi presentcheckar på ladygårdsinrede för 300:- tilo ettan 200:- till tvåan och 100:- trean

va kul! :D
mvh Marielle
Låter ju bra, då kan man ha presentcheckar i stället för prispengar så får de tävlande någon form av transportbidrag.Men hur handikappas hästarna? Efter bästa prestation i bygdetrav eller ordinarie lopp? Det kan ju helt enkelt bli så att man bara kör bygdetrav med hästarna och sedan tar ut dem i passande insprända lopp.
Ska vi inte få tävla längre - bara för att vi inte vill ha penning? Jag tycker de e så j***a fel! Vi har väll bra som vi har nu?
Vilka är det som kör? Är det vi - eller är det SPTF eller STC? Svaret är självklart, jag tror du vet det själv..
Vi kan väll lika gärna säja "ni som vill ha penning - kör bygetraaav!" jag menar - tiden kom före penningen, då borde penningen få flytta på sig? Ingen har sagt emot att ha blandat, så VARFÖR göra om ett koncept som fungerar? Nejnejnej.. Jag tänker inte köra bygdetrav - jag VILL tävla PONNYtrav.

#6 , Fattar inte det heller, vad är det som inte funkar så som vi har det idag ? Då kan ju de få som vill köra penngahandicap köra bygdetrav istället..
#7, exakt! Om jag ska resonera som vissa uttrycker sig om osssom inte vill ha penning, fast i "tvärtomform"; Varför ska vi flytta på oss? Vi hade ju vårat koncept med tid först ;)

#2 Vi var med och fick ett presentkort, en kul grej med Bygdetrav men kandske inte för ponnytravet i focus precis.. Finns lite äldre herrar som tar större plats men en kul grej att var med på..

#4 vi har proppar där hästarna distanseras efter rekordet. Propparna från Åbys sida har varit ganska dåliga med tanke på att vi har flest hästar runt 2.10 så lägger de en propp på 2.25. men det är ju bara för att de vill ha med de lite långsammare med. Jag va med detta året med min ponny som har rek 2.01 och vi stod på en jäkla massa tilllägg :/ inte så kul men vi vart 3:a iaf. :p
Vi har alltid 2 lopp för ponnysarna 1 kat:A lopp, 1 kat:B lopp sen 1 kat:b montélopp. Men det f¨r vi alltd tyvärr staälla in för det är oftaste bara 3-4 hästar anmälda och det måste vara minst 5 hästar med.