4 årig hingst
Hej,
Är det någon här som har erfarenhet av att kastrera vid fyra års ålder? Hur mycket av "hingstigheten" försvinner då om man har en väldigt hingstig häst?
Tacksam för svar

Jag har kastrerat vid både 5års ålder och 7års en hel del hingstighet har försvunnit på dem men de kan fortfarande spänna upp sig och skrika lite om man t.ex går förbi med en annan hingst.
De har även blivit ganska hingstiga om de gått med ett sto som brunstar men helt klart har de blivit lugnare.

okej,, Sitter i en jobbig båt, hittat en fin hingst med toppenstam, problemet är då att han ä så hingstig som han är. Hade tydligen dragit igenom 4 eltrådar för o komma in till ston, så nu fick han stå inne, funderar på om de kan komma o försvinna när de e så pass mkt… hmm :S

Ja jag tror han kommer lugna sig men de kanske kommer ta ett tag.

okej, hmm jag funderade på o låta nuvarande ägare kastrera honom, o sen skicka iväg honom dit han stod innan så dom får friska upp hans minne med körningen (hade tydligen varit hemma ett tag nu) o så kanske hämta hem honom i års skiftet, men hur mkt krav e rimligt o ställa på nuvarande ägare? 

Jag har kastrerat 6 års hingstar och de har blivt hur bra som helst…

#5 Det låter bra, jag googlade lite på kastrering vid 4 års ålder, o de var ganska många som sa att mkt av hingstigheten stannade kvar, men de kanske var med ridhästar, russen utvecklas ju inte lika fort.

Nitro kastrerades i nov. som 4-åring och han var Mycket hingstig!
De satt kvar ett tag men försvann succensivt så nu (som 5åring) kan han utan problem hanskas ilag med stoet, även när hon brunstar.
Finns dock situationer då han fortfarande tror han är hingst.

#7 Hur länge är ett tag då? någon månad/ vecka ? :)

MIn 6åring kastrerades för 1.5år sen och han har fortfarande mkt hingstighet kvar så de varierar mkt
Har för mig att vi kastrerade Bravo Ess när han var 4-5 år han var snäll som hingst men han var otroligt stark och svår att köra. Sedan så var det lite synd om honom med för han fick alltid gå ensam. Han sprang som en galning fram o tillbaka längs med el-tråden. Han blev kanon när vi kastrerade honom. Men vi gav honom en chans o visade honom på både föruttagning och hingstpremiering innan. Han fick 37 o 36p så det var inget att spara. Nu har han gått 1.56.
vi kastrerade våran hingst vid 4-års ålder…
Han var lite hingstig, men framförallt så stressade han otroligt mycket och hade svårt att hålla vikten….
Nu är han väldigt lugn och har gått upp en hel del i vikt…
Han kan i vissa situationer vara lite hingstig, men jag tycker att dessa situationer blir färre och färre…
~Sandra~
-Medarbetare på ponnytrav.ifokus.se
-Medarbetare på tibetanskspaniel.ifokus.se

Jag är övertygad om att hingstigheten försvinner. Är den däremot ouppfostrad försvinner inte det och tyvär är det nog så att många hingstar helt enkelt bara är ouppfostrade…

Vi har kastrerat hingstar vid upptill tio års ålder, och alla har så småning om blivit lugnare. En är kastrerad vid nio års ålder, han var mycket hingstig innan, för honom tog det lång tid att bli "valack". Han är nu 13 år och har fattat att han är valack, men det tog flera år.
Som #12 skriver är många hingstar ouppfostrade, och det försvinner ju inte för att man kastrerar dem. Men om han byter hem är det ju bara att uppfostra honom ordentligt också.

tack för alla svar, ja får fundera vidare

ingen mer som har erfarenhet från detta?

putt
testa o skriv din fråga på gotlandsruss.ifokus o fråga med där finns många russuppfödare.

Har kastrerat en 13-åring som blev som en vallack på ett par veckor Men jag har varit med om en 1-åring som blev kastrerad som betäkte livet ut om han gick med ston förövtigt inte jobbig
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Vi kastrerade våran hingst som 3-åring. Efter vi kastrerat han från
början hadde han fortfarande ganska mkt hingst i sig men det blev
lungnare efter ett tag.Vi började att åka till banan för att vänja sig, men han
var helt tokig han gnäggade hela rät varvet runt:/men nu är han
helt otrolig han har inte gnäggat någonting dom sista gångerna vi
varit där. så man ser skillnad